Hercules K125BW restauratie

Vast wel, maar dat kan je het beste aan een Duitser vragen. Vooral Duitsers ouder dan 85 jaar weten heel veel van legervoertuigen en hun techniek.

Ehhhh, nee ik weet niet hoe zoiets heet.
 
Heb ik net het hele topic weer eens door gelezen, en er valt me iets eigenaardigs op.

Alle reaguurders vinden het een hele leuke motor. Iedereen is vol lof over de werkzaamheden. En elke vraag wordt binnen de kortste keren beantwoord. Op zich niks mis mee, maar........

Er zijn hier op M-F vele leuke motoren en projecten die veel minder aandacht krijgen. Ja, het is echt waar! Maar hier is regelmatig een aantrekkelijk uitziende jongedame te zien, en hoppaaaa!!!! Heel M-F M/V staat in de rij.

Erger ik me hieraan? Helegaar nee, absoluut niet. Mejuffrouw Hercules Bundeswehr ( is dit haar echte naam?) is veel beter aan te zien dan al die M/V koppen die hier ook voorbij komen. En ik maak voor mezelf echt geen uitzondering.

@ Mejuffrouw H. Bundeswehr; ga zo door met dit topic! Verfrissend leesvoer zo.
 
Heb ik net het hele topic weer eens door gelezen, en er valt me iets eigenaardigs op.
Hier is nog een jongedame met een Herculus bezig:
Hercules K125bw - Ik leer sleutelen
Alle reaguurders vinden het een hele leuke motor. Iedereen is vol lof over de werkzaamheden. En elke vraag wordt binnen de kortste keren beantwoord.
Waarom,

Omdat het een kleine motor, een oude motor is, een tweetakt is en zij niet gehinderd door enige kennis aan het sleutelen gaat.
Er zijn hier op M-F vele leuke motoren en projecten die veel minder aandacht krijgen. Ja, het is echt waar! Maar hier is regelmatig een aantrekkelijk uitziende jongedame te zien, en hoppaaaa!!!! Heel M-F M/V staat in de rij.
Ik reageer(de) omdat ik vind dat iedere oude motor de kans moet krijgen om teruggebracht te worden naar de staat waarin deze op kenteken is gezet. Er worden al genoeg motoren verkafferd (Gecaféracerd) waarbij het project stopt omdat de inspiratie weg is of de kosten de pan uitrijzen.
Erger ik me hieraan? Helegaar nee, absoluut niet. Mejuffrouw Hercules Bundeswehr ( is dit haar echte naam?) is veel beter aan te zien dan al die M/V koppen die hier ook voorbij komen. En ik maak voor mezelf echt geen uitzondering.

@ Mejuffrouw H. Bundeswehr; ga zo door met dit topic! Verfrissend leesvoer zo.
En blijf plaatjes maken :}
 
Laatst bewerkt:
Neehee, laat HCBF nou maar de foto's maken.



















Dan komt Mej. H. Bundeswehr vaker in beeld. *O* Hoe HCBF er uit ziet heeft niet echt mijn interesse. ;)
 
Laatst bewerkt:
Op verzoek van Bosso zal ik morgen een foto van mijzelf plaatsen.

MevrouwB vind het echt wel leuk hoor, al die veren in dr ..

Maar hoopt ook dat jullie voornamelijk kijken voor de Hercules, en niet omdat ze toevallig van het andere geslacht is.
 
Op verzoek van Bosso zal ik morgen een foto van mijzelf plaatsen.

MevrouwB vind het echt wel leuk hoor, al die veren in dr ..

Maar hoopt ook dat jullie voornamelijk kijken voor de Hercules, en niet omdat ze toevallig van het andere geslacht is.

:$ ,nee hoor alleen voor de Hercules :9~ :+
 
Beurs was leuk, helaas weinig Sachs/Hercules. Slechts 1 soortgelijke Hercules motor gezien, ook met een 125 blok. Verder hebben we bandjes + binnenbanden opgepikt, Heidenau K37 3.25 - 18.

Wel genoten van het graven in bakken onderdelen ;)
 
Dat klopt, ik heb een magnetisch houder voor een meetklokje gekocht :) heb jij nog iets meegenomen?
 
Ik heb daar 2 draaibank beiteltjes gekocht. Verder veel onderdeeltjes voor lopende projecten aangeschaft.

Jullie waren makkelijk te spotten, ik denk dat de verhouding vrouwen/mannen ongeveer 1/1000 was.
 
Ook weinig Engelse onderdelen vond ik, wel een klepdeksel,een manette een folder van1955 en wat boutjes kunnen scoren.
Wel mooi dat de (meeste) bromfietsen in de andere hal stonden.
 
Ja de scheiding was mooi strak gehouden.
Ik dacht dat ik goed opgelet had maar ik heb geen Hercules zien staan.
Waar stond die ergens?
 
Hij stond in het midden van de brommerzaal, tussen een aantal andere Hercules brommertjes.
Zoiets was het, maar dan met de verchroomde tank van de K125BW;
k105_2011.jpg
 
Laatst bewerkt:
We hebben nog een zundapp-expert gesproken bij een Zundapp-stand, met betrekking tot de krukaslagering. Er zitten normaal SKF/FAG/NSK M20 hoekcontactlagers in (20*52*15). Dezelfde krukaslagers zijn ook in een Zundapp 125 te vinden.
Helaas zijn deze lagers tussen de 50 en 60 euro per stuk, als je een messing kooi wilt.

BO.15-NSK.jpg


Hij vertelde dat er net zo goed SKF 6304 C3 lagers gebruikt kunnen worden. Dat zou wel heel fijn zijn, want die hebben we online gezien voor 4 euro per stuk..

Het voordeel is dus de prijs, en je hoeft ze niet exact te shimmen.
Het nadeel is dat het scheiden van de carters iets lastiger wordt. En dat de axiale krachten mogelijk slechter worden opgenomen die worden veroorzaakt door de haakse vertanding van de krukas-koppeling overbrenging.

8189_lager_skf_6304_c3_1.jpg


SKF 7304 BECBM is ook nog een optie. Dat is ook een hoekcontact kogellager, maar lijkt een iets andere kooi constructie te hebben, wel van messing. Te vinden tussen 16 en 20 euro p/s.

SKF-7304-BECBM.jpg



Dan zijn er nog cilinderlagers te krijgen, maar weet niet of dat geschikt is als krukaslager ( NJ304 ) Welkom in de webshop van Lagerboer.nl

Ik heb ook KTM krukassen zien liggen op de beurs, met de hoekcontactlagers er nog op. Zijn er mensen die ervaring hebben met het plaatsen van andere lagers?
 
Ik heb geen ervaring met andere lagers, maar alle tweetakten waar ik krukaslagers van vervangen heb zaten gewone C3 lagers in. Ik zou echt niet weten waarom je speciale hoekcontactlagers zou moeten gebruiken :?
 
Ik heb geen ervaring met andere lagers, maar alle tweetakten waar ik krukaslagers van vervangen heb zaten gewone C3 lagers in. Ik zou echt niet weten waarom je speciale hoekcontactlagers zou moeten gebruiken :?

Ze vangen axiale krachten op, en je kan ze uitshimmen, zodat het blok zonder radiale speling loopt. De zundapp meneer zei dat ze vroeger nog geen lagers hadden die geschikt waren, behalve de hoekcontact. Maar tegenwoordig zijn er veel meer soorten beschikbaar.

Zit in modernere 2takten de krukas vast of 'los' in het lager?
 
Vrijdagavond hebben we de oude banden eraf gezaagd





Een velg was heel mooi, die andere was roestig.



De hogedrukspuit heeft het zand er helaas niet goed afgehaald :( we hebben de wielen schoongemaakt met WD-40 en toen ging het er wel af.





En we hebben een soort testding gemaakt om te kijken of de krukas niet verbogen is. (gaat om het idee, later hebben we het klokje op de zijkant van krukas gezet) De krukas is nog heel goed :)

 
Mooi om te volgen dat het werk aan de hercules gestaag doorgaat.



Maar hoopt ook dat jullie voornamelijk kijken voor de Hercules, en niet omdat ze toevallig van het andere geslacht is.

Wat wil je? Een politiek correct antwoord waarbij ik mezelf volledig indek, maar iedereen denkt "Bosso je l*lt uit je nek". Of mijn eerlijke en welgemeende mening. ;)

Okee, FF zonder dollen, ik kan het echt waarderen dat jullie met z'n tweeën deze Hercules een tweede leven gunnen. En je leert het meeste over je eigen motor door eraan te werken. iets wat ik mijn (h)ex nooit aan d'r verstand kon brengen.
 
Mooi om te volgen dat het werk aan de hercules gestaag doorgaat.Wat wil je? Een politiek correct antwoord waarbij ik mezelf volledig indek, maar iedereen denkt "Bosso je l*lt uit je nek". Of mijn eerlijke en welgemeende mening. ;)

Okee, FF zonder dollen, ik kan het echt waarderen dat jullie met z'n tweeën deze Hercules een tweede leven gunnen. En je leert het meeste over je eigen motor door eraan te werken. iets wat ik mijn (h)ex nooit aan d'r verstand kon brengen.

Bedankt voor je eerlijkheid en complimenten :) we zullen blijven updaten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan