Hercules K125BW restauratie

Ze vangen axiale krachten op, en je kan ze uitshimmen, zodat het blok zonder radiale speling loopt. De zundapp meneer zei dat ze vroeger nog geen lagers hadden die geschikt waren, behalve de hoekcontact. Maar tegenwoordig zijn er veel meer soorten beschikbaar.

Zit in modernere 2takten de krukas vast of 'los' in het lager?
Welke axiale krachten werken er op de krukas? Heeft de hercules de koppeling of schuine vertandingen op de kruk?
Een MZ heeft de koppeling op de krukas en schuine vertanding, maar toch gewone C3 lagertjes. Natuurlijk zit de krukas vast in het lager, anders zou hij gaan draaien in de binnenbus. Je hebt C3 nodig omdat de krukas doorbuigt, je kunt geen krappere tolerantie gebruiken omdat je anders het lager gaat wringen.
 
Wat betreft de krukas lagers.
Kijk alsjeblieft niet alleen naar de prijs van die dingen. En staar je niet blind op een merkje dat er op zit.
Er zijn de laatste jaren steeds meer imitatie lagers op de markt die nauwelijks van origineel te onderscheiden zijn.
Totdat je er 100km mee gereden hebt...

Als ik jou was kocht ik in ieders geval zeker geen lagers van het internet.
Persoonlijk ging ik voor hoekcontactlagers. Die dingen horen er per slot van rekening gewoon in. Tja, het kost wat, maar als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten, had je geen ouwe brommer moeten kopen.
 
Welke axiale krachten werken er op de krukas? Heeft de hercules de koppeling of schuine vertandingen op de kruk?
Een MZ heeft de koppeling op de krukas en schuine vertanding, maar toch gewone C3 lagertjes. Natuurlijk zit de krukas vast in het lager, anders zou hij gaan draaien in de binnenbus. Je hebt C3 nodig omdat de krukas doorbuigt, je kunt geen krappere tolerantie gebruiken omdat je anders het lager gaat wringen.

Ja er zit een schuine vertanding op die axiale krachten veroorzaakt. Bedankt voor je reactie.
 
Ik heb niet van't begin opnieuw gelezen, maar zijn de lagers effectief aan vervanging toe?

Lijkt me niet iets wat je ooit nog eens zal moeten doen, dus gewoon erin steken wat erin hoort, zou ik denken. Zal me benieuwen als we de onze open gooien.. Ben niet per se van plan lagers te gaan wisselen.
 
Tja, het kost wat, maar als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten, had je geen ouwe brommer moeten kopen.

Lagerboer.nl heb ik intussen vaak lagers gekocht en was tot nu toe altijd goed. Anders kunnen we ze altijd nog bij Brammer halen, zit hier om de hoek.

Ik ben voorstander van nieuwe dingen proberen en heb een hekel aan onnodig geld weggooien.

Bijvoorbeeld op mijn Hercules brommer had ik het probleem dat de ontstekingsspoel en condensator slecht waren. Nou hadden de onderdelen vervangen kunnen worden, maar ik had eigenlijk geen zin meer om hem eens in de zoveel tijd af te moeten stellen.
Dus ik heb een Zundapp Kokusan ontsteking tweedehands gekocht en deze omgebouwd.(electronische CDI)

Dat was ook een gok en werd afgeraden door de Hercules experts, omdat de ontsteking bij Zundapp aan de andere kant van de krukas draait.

Maar nu inmiddels 6 jaar later werkt het nog steeds perfect. Ik heb er een handleiding voor geschreven en velen hebben dit nagemaakt.

oudebrommers.nl • Toon onderwerp - How-to: Kokusan-ontsteking aanpassen en afstellen voor Sachs

Het idee is om een 125cc Zundapp Kokusan om te bouwen, die heeft waarschijnlijk de goede kruktap.

Als het C3 lager niet werkt is het heel vervelend en moet het blok uit elkaar, als het wel werkt kunnen we dat aan meerdere Hercules eigenaren melden, en hoeven die M20 lagers niet meer gebruikt te worden.
 
Ik heb niet van't begin opnieuw gelezen, maar zijn de lagers effectief aan vervanging toe?

Lijkt me niet iets wat je ooit nog eens zal moeten doen, dus gewoon erin steken wat erin hoort, zou ik denken. Zal me benieuwen als we de onze open gooien.. Ben niet per se van plan lagers te gaan wisselen.

De buitenschalen vertonen pitting.

Lijkt me dat de lagers om 20k km vervangen moeten, volgens mij is dat standaard voor een 2takt?

Gaan jullie ook het blok doen? Leuk :) ik lees mee.
 
Lagerboer.nl heb ik intussen vaak lagers gekocht en was tot nu toe altijd goed. Anders kunnen we ze altijd nog bij Brammer halen, zit hier om de hoek.

Ik ben voorstander van nieuwe dingen proberen en heb een hekel aan onnodig geld weggooien.

Bijvoorbeeld op mijn Hercules brommer had ik het probleem dat de ontstekingsspoel en condensator slecht waren. Nou hadden de onderdelen vervangen kunnen worden, maar ik had eigenlijk geen zin meer om hem eens in de zoveel tijd af te moeten stellen.
Dus ik heb een Zundapp Kokusan ontsteking tweedehands gekocht en deze omgebouwd.(electronische CDI)

Dat was ook een gok en werd afgeraden door de Hercules experts, omdat de ontsteking bij Zundapp aan de andere kant van de krukas draait.

Maar nu inmiddels 6 jaar later werkt het nog steeds perfect. Ik heb er een handleiding voor geschreven en velen hebben dit nagemaakt.

oudebrommers.nl • Toon onderwerp - How-to: Kokusan-ontsteking aanpassen en afstellen voor Sachs

Het idee is om een 125cc Zundapp Kokusan om te bouwen, die heeft waarschijnlijk de goede kruktap.

Als het C3 lager niet werkt is het heel vervelend en moet het blok uit elkaar, als het wel werkt kunnen we dat aan meerdere Hercules eigenaren melden, en hoeven die M20 lagers niet meer gebruikt te worden.
Voor kokosnoot en andere electronische ontstekingen en adviezen hierover kun je terecht bij Zuntrade. Goeie gasten, helpen me ook altijd met mijn Kreidlers.
 
Ik heb jarenlang een laverda lz 125 gereden waarvan de hoekcontact lagers waren vervangen voor 6304 C3 lagers.
Nooit problemen mee gehad.(25.000 km mee gereden)
Dus volgens mij moet het goed gaan.
 
Ik heb jarenlang een laverda lz 125 gereden waarvan de hoekcontact lagers waren vervangen voor 6304 C3 lagers.
Nooit problemen mee gehad.(25.000 km mee gereden)
Dus volgens mij moet het goed gaan.

Bedankt :) we gaan het proberen.
 
Het schoonmaken is veel meer werk dan verwacht.. maar we hebben geen haast, het is leuk om te doen :) Sommige onderdelen ga ik overspuiten of bijwerken met hammerite





Hcbf kon de boormachine niet vinden, dus.. (om de bankschroef beter vast zetten)


Tijdens het schoonmaken van het frame kwam ik onder het vuil een nummer tegen waarvan ik niet weet wat het betekend. 2518-12-153-1980 MHN Misschien dat het iets met onderhoud in het leger te maken had? Het is niet hetzelfde nummer als van het frame..

Het voetsteuntje was verbogen, en om hem recht te maken hebben we hem in de bankschroef gezet en het hele frame gebruikt als hefboom :)





En hcbf had een nieuwe lagertrekkerset binnengekregen en heeft het lager in het blinde gat eruit gehaald.. nu alleen nog die laatste twee



Verder hebben we het stuur recht(er) gemaakt. Ook gaan we misschien de voorrem aanpassen naar schijfrem.

fijne avond :W
 
Topic verstoring: de linker stuurschakelaar van mijn hercules k180 bw is kapot (grootmacht, knipperlicht en claxon). Iemand enig waar ik deze kan kopen? Gekra heeft deze helaas niet. Groeten, geurt
 
Bedankt voor de tip, ik heb echter een k180. De schakelaar is hier compleet anders, is een gecombineerde schakelaar. Ik hoor graag of iemand een tip heeft!
 
Ik wacht in spanning af ;)

Moet zeggen leerzaam topic, zeer grondige aanpak. En gezien de vorderingen tot nog toe kan het niet anders dan dat je straks een prachtige fiets hebt staan :P
 
Ik wacht in spanning af ;)

Moet zeggen leerzaam topic, zeer grondige aanpak. En gezien de vorderingen tot nog toe kan het niet anders dan dat je straks een prachtige fiets hebt staan :P

Bedankt :) vandaag veel gedaan. Morgen weer nieuwe update.
 
Hier is de volgende update:

uitlaatbocht geflost met staalwol



Dit is de andere hercules (van HCBF) Nieuwe bandjes, claxon en gashendel. Vandaag gaan we er een stukje op rijden! :) (De foto met de meneer er op is de vader van HCBF die zijn plekje in de garage probeert te markeren....)



Achterbrugaslagers met de nieuwe lagertrekker er uit gehaald, werkt goed!






Onder het afdekkapje van het voorwiel kregen we een leuke verrassing.....



We kwamen er namelijk achter dat het voorwiel ook als achterwiel gebruikt kan worden. Leuk trucje van het leger.



Wiellager er uit gehaald.



Zodat we weten hoe het weer in elkaar moet.



Waaaat is dat...



Dat is veel vet. met een doek en een as de binnenkant even schoongemaakt.



En een mooi schoon frame :) was in totaal ongeveer 3 uur werk.



Koolstofaanslag uit de uitlaat gehaald met een boormachine en een oude gaskabel.



Dat is veel, dit hebben we ongeveer 5 keer herhaald.



HCBF had de taak op zich genomen om de koffer schoon te maken. Het frame in de koffer rechtgebogen en daarna schoongemaakt in bad (Hele blije schoonmoeder...) vervolgens ingesmeerd met motorolie en een nachtje in laten trekken. zie hier het resultaat: Before









Met spanbanden op een stuk hout geklemd zodat het leer in de goede vorm opdroogt.



After:



Het lager van de tandwieldrager eruit halen. Er zat een seegerringetje voor, maar de tangen had HCBF alweer thuis liggen. Ook zat er een merkloze keerring voor het lager, ook geen bemating.





Goede volgorde.



Nieuwe reflector zit bij de bestellingen.



We wilden controleren of de zadelpan nog goed was.



Splitpennetjes verwijderen.



Dekje er af.



Oei... Dat was wel nodig.





Even snel schoongemaakt, moet nog beter, gaan we vandaag verder doen.



We houden jullie op de hoogte! :W
 
Jeej! Nog een Hercules rijders er bij. Ik ben vandaag begonnen de mijne uit elkaar te halen. Updates staan in het oude Hercules topic: Hercules
 
Leuk, succes! Wat een boel herculessen de laatste tijd. :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan