Hercules K125BW restauratie

Als het er in past is het goed , het moet niet zo zijn dat het proppen wordt
Normaal helemaal rond legen tegen mekaar aan doen dan is er een die er niet meer in past,
Dan is het goed
Zo deden we dat ook op de fiets fabriek met losse kogels , unikap te Nieuwleusen
 
Balhoofd moet vol. Er mag geen kogel meer bij kunnen.
Een kogelopafstandhoudende kooi is belangrijk bij snel draaiende lagers. Trage lagers (zeker die die nooit volledig rond gaan) worden best gewoon vol gepropt met kogels. (zo ook die van een veersysteem)
 
Balhoofd moet vol. Er mag geen kogel meer bij kunnen.
Een kogelopafstandhoudende kooi is belangrijk bij snel draaiende lagers. Trage lagers (zeker die die nooit volledig rond gaan) worden best gewoon vol gepropt met kogels. (zo ook die van een veersysteem)
Als je het balhoofd vol zou doen, aangenomen dat de diameter van de kogels opgeteld precies de omtrek van het lager is, schuren de kogels tegen elkaar. De baan waarover de kogels lopen laat de kogels zelf contra draaien. Ten eerste vreet dat schuren tussen de kogels de chroomlaag weg. Ten tweede laat dat schuren de kogels slippen over de lagerschaal. Dan heb je dus een glijlager.
Voor de belasting heb je niet alle kogels nodig. Een gekooid lager zou ook voldoen, ondanks dat daar maar 2/3 van de kogels in zitten.
Dus niet vol proppen, maar vol -1.
 
Begrijp me niet verkeerd.. 'vol' is niet vol.
Er is altijd plaats over tussen de kogels. Maar niet genoeg voor 'n extra kogel (misschien als je echt gaat duwen..), anders kruipen ze allemaal samen aan de zijde die niet belast is.
Specifieke lagers voor niet volledige wentelingen zijn de zgn. 'max' lagers.
En daar steek je niet nog even 'n kogeltje bij zover ik weet.

max_bo_exploded.jpg

151-new-balls.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wij Vlamen spreken half Waals.
billekes

Dus het Waalse billes komt van het Vlaamse billekes wat in Nederland dan weer knikkers zijn. Maar om nou (glazen) knikkers in mijne balhoofd te doen? :? :+

gelukkig hebben jullie er uiteindelijk toch maar lager-kogels in gedaan. *O* Ziet er goed uit trouwens. Lekker in het vet, en een klein beetje ruimte voor Halflive. ;)
 
Laatst bewerkt:
Leuk project. ga zo door.
Vind het overigens niet heel slim om er C3 lagers in te zetten ipv hoek contact lagers vwb de krukas.
de krukasspeling komt, zeker bij een blok met schuine vertanding op de primaire overbrenging heel krap (bij een Kreidler tussen de 0,03 en 0,05mm, dit zal niet veel verschillen met dit blok).
Kreidler blokjes met bijv 0,1mm of nog meer speling op krukas gaan vaak zingen en lopen uiteindelijk kapot.

Nadeel van de C3 lagers is dat de kans bestaat dat de perspassing na het scheiden van het blok (bijvoorbeeld voor het uitshimmen van de assen) op de assen kan verdwijnen als je een lager er te vaak koud aftrekt.

Heb je ook goed gekeken naar de het bigend lager van de krukas? (waar het glijlager in gaat voor de zuiger is het smallend) Dit lager loopt vaak als eerste kapot in een klein tweetaktblok. Ik zou overwegen er een hele nieuwe krukas in te zetten gezien de reis van 5000 km.

Geen kritiek maar tip, ga zo door! wordt een leuk ding.
 
slijtageonderdelen voor kreidler en zundapp worden bijna allemaal nog gemaakt door aftermarket boeren. Denk dat dat voor Sachs blokken ook geld.
Wellicht heb je dubbel voordeel bij een nieuwe krukas want een naaldlager voor het smallend is voor een klein motorfietje die lang veel toeren achter elkaar draait echt veel beter als een bronzen glijlager.
 
Leuk project. ga zo door.

Bedankt :)

Vind het overigens niet heel slim om er C3 lagers in te zetten ipv hoek contact lagers vwb de krukas.
de krukasspeling komt, zeker bij een blok met schuine vertanding op de primaire overbrenging heel krap (bij een Kreidler tussen de 0,03 en 0,05mm, dit zal niet veel verschillen met dit blok).
Kreidler blokjes met bijv 0,1mm of nog meer speling op krukas gaan vaak zingen en lopen uiteindelijk kapot.

Klopt, het is ook een experiment en gaan er 1000km mee rijden vóór de zomer en tussen tijds de speling meten. Maar we zijn er niet geheel blind in gegaan. We hebben een aantal mensen gevraagd, waaronder Jean Davids en Martijn Stehouwer.

Jean heeft meerdere zundapp ks125jes in elkaar gezet met 6304 c3 lagers, ipv de originele hoekcontact M20 lagers. Er was nog geen 1 stuk gelopen. Zundapp heeft een soortgelijke schuine vertanding. Welkom bij Zundapp Jean Davids 'ZUNDAPP ONDERDELEN'

Martijn heeft veel ervaring met Sachs 50 en 125 en zag er ook geen probleem in om ze te vervangen voor de C3's. EMOT Racing

En:

Ik heb jarenlang een laverda lz 125 gereden waarvan de hoekcontact lagers waren vervangen voor 6304 C3 lagers.
Nooit problemen mee gehad.(25.000 km mee gereden)
Dus volgens mij moet het goed gaan.

Dit geeft toch iets meer zekerheid. Mocht het niet lukken, dan is het jammer en komen er gewoon hoekcontactlagers in.

Nadeel van de C3 lagers is dat de kans bestaat dat de perspassing na het scheiden van het blok (bijvoorbeeld voor het uitshimmen van de assen) op de assen kan verdwijnen als je een lager er te vaak koud aftrekt.

Het uitshimmen gebeurt voor het blok in elkaar gaat. Dus dan maar 6 x meten en zeker weten dat alles goed is, voor het samenvoegen van de carters.

Heb je ook goed gekeken naar de het bigend lager van de krukas? (waar het glijlager in gaat voor de zuiger is het smallend) Dit lager loopt vaak als eerste kapot in een klein tweetaktblok. Ik zou overwegen er een hele nieuwe krukas in te zetten gezien de reis van 5000 km.

Geen kritiek maar tip, ga zo door! wordt een leuk ding.

Bigend na gekeken met een meetklokje, is helemaal goed. En ik denk dat de reis richting 7500 gaat *D

Krukassen zijn niet nieuw te krijgen, zou gemaakt moeten worden. Kobbenette heeft wel gebruikte krukassen te koop voor 90,-.

slijtageonderdelen voor kreidler en zundapp worden bijna allemaal nog gemaakt door aftermarket boeren. Denk dat dat voor Sachs blokken ook geld.

Klopt voor de 50ccs, maar voor een prijs. Voor de 125 wordt het moeilijker.

Ik heb laatst een Zundapp c50 sport opgeknapt, leuke brommer maar er is geen lol aan, je kan alles gewoon nieuw krijgen en het kost ook niks.. (originele delen erbuiten gelaten)
Van de Hercules wordt ik creatiever.

Wellicht heb je dubbel voordeel bij een nieuwe krukas want een naaldlager voor het smallend is voor een klein motorfietje die lang veel toeren achter elkaar draait echt veel beter als een bronzen glijlager.

Aangezien we de krukas niet vervangen en de drijfstang alu is, kan een naaldlager niet.



We hebben de andere carterhelft ook voorzien van lagers en gaan vanavond even rustig kijken naar shims e.d. Schuifmaatje, rekenmachine, meetklok, kladblok en bier :)
 
Leuk topic dit zeg,volg jullie al van het begin, :) Jullie pakken het goed,en zeer professioneel aan,complimenten! Ook bedankt voor de mooie,gedetaillerde foto, s die jullie maken,hebben andere Hercules bezitters veel aan, :} Succes ermee,groetjes,Coert. :W
 
Leuk topic dit zeg,volg jullie al van het begin, :) Jullie pakken het goed,en zeer professioneel aan,complimenten! Ook bedankt voor de mooie,gedetaillerde foto, s die jullie maken,hebben andere Hercules bezitters veel aan, :} Succes ermee,groetjes,Coert. :W

Hoi Coert, bedankt voor je reactie en compliment. We zullen uitgebreide updates blijven plaatsen :Y
 
Ik denk dat je het oordeel/advies van Martijn S. wel serieus kan nemen.. :Y

Dat dacht ik ook :)


Martijn stuurde een paar dagen terug dit over de cilinder;
Hij ligt bij mijn "speciale mannetje"
Die doet ze altijd nog fijnhonen en ook de poorten netjes afronden.
Geloof me...het word mooi.
Er zijn er weinig die nog zo werken als hij.

:)
 
Lange update... pak een kop koffie en ga er voor zitten :)

HCBF heeft me lang geleden een hercules plaatje gegeven voor op mijn toekomstige motor. Een stukje schuurpapier op het balhoofd en schuren tot hij paste.
We plakken hem nog vast met 2k lijm.



Zo staat het frame erbij :)



We hebben nog meer onderdeeltjes van Patrick (kobbenette) ontvangen. De sproeierhouder die in onze carb zat was niet goed.



Knipperlicht onderdeeltjes



Het achterrem pedaal hebben we een laag hammerite gegeven als primer. Eerst de verf eraf gebrand en vervolgens met de staalborstel verwijderd.













De lagers in de andere carterhelft monteren.



Daarna alles klaar zetten om te meten. Kladblok, pen, rekenmachine, schuifmaat, tandwiel met een exacte maat.



Eerst de breedte van de krukas. De wangen zijn niet precies even breed als de aanslag van bij de lagers, dus moesten we een beetje spelen met ringen. De schuifmaat was maar net groot genoeg.





Vervolgens de ringetjes bij elkaar opmeten en dat aftrekken van de totale breedte.



Uiteraard wel checken of je geen vuiltjes meet, dus los van elkaar meten en optellen.



Daarna de afstand tot de binnenste lagerring. We gebruiken een versnellingsbak tandwiel om die afstand te meten.



Je trekt de dikte van het tandwiel van de gemeten afstand af.



De dikte van de pakking is 0,3, maar na indrukking 0,25.



Uittekenen voor het overzicht.

(Binnenkant carter links + Pakking + Binnenkant carter rechts - Speling - Breedte krukas) / 2 = de op te vullen ruimte per zijde.



We hebben op advies van mijnheer Stehouwer gekozen voor 0,1mm speling op de krukas en hetzelfde voor de versnellingsbak.

Het konden we helaas niet verder in elkaar zetten, omdat we shims voor de versnellingsbak mistten.

De koppeling valt daarbuiten, dus... :) We hebben 9 nieuwe veertjes gebruikt (als origineel) en 3 oude. Dit maakt een totaal van 12, weten we zeker dat het niet gaat slippen.





Nieuwe plaatjes in olieën.



Het is moeilijk om ze in 1 lijn te houden. HCBF had een koppelingsonderdeel van een 50cc sachs wat we konden gebruiken om ze te centreren.



*O*



De koplampring was heel lelijk, vorige eigenaar is er mee gevallen ;(





We hebben een leuk dingetje bedacht om het te repareren. Een stukje koper verbogen en deze op een platgeslagen buis gesoldeerd.





Zo komt de vorm er weer een beetje in terug. :)



Al een stuk beter..





Er zit een klein gaatje, dit maken we van binnenuit dicht met constructiekit.



Eerst polijsten *D







HCBF heeft nog getest of het lukt om de kentekenplaat na te maken, maar dat is moelijk omdat er een soort bulten in zitten.
Met een bankschroef en een massief stuk staal begint het erop te lijken.





Dit is een teststukje



Zoiets moet het worden, maar nog niet echt gelukt, misschien tips?



Een ander 'tussendoor' projectje is het glijblokje voor de ketting. Volgens mij moet hij eigenlijk van nylon, maar dit werkt ook wel.



Er kunnen 6 glijblokjes uit dit stuk gehaald worden.



Eerst de gaten voor bevestiging.



Het valt niet mee om dat enigzins recht te houden.









En toen.. maakten we een denkfout. Het gat voor de ketting moet niet in 1 lijn liggen met de montagegaten.
Geen ramp, maar de montagegaten moeten opnieuw gedaan worden.



Het binnenste eruit gebikt met een boor en een scherpe houtbeitel. Wat vlees overgelaten als ze niet passen. 2 zijn gesneuveld en 2 andere waren net te klein.




Dat was heeel veel moeite, hoop dat jullie het leuk vinden :)

Fijne avond :W
 
Laatst bewerkt:
Aan de kleur te zien (ral7011 zal het zijn) en het feit dat het geschilderd is, weet ik voor 99% zeker dat het pvc is.

Ik wil je wel het goede materiaal (Hmpe1000) opsturen als je mij de verzendkosten overmaakt.
Een pcv variant zal zo versleten zijn
Is dan een vierkant blokje. Is ook wat makkelijker te bewerken.

Laat maar weten als je interesse hebt. En ga zo door!
 
Aan de kleur te zien (ral7011 zal het zijn) en het feit dat het geschilderd is, weet ik voor 99% zeker dat het pvc is.

Ik wil je wel het goede materiaal (Hmpe1000) opsturen als je mij de verzendkosten overmaakt.
Een pcv variant zal zo versleten zijn
Is dan een vierkant blokje. Is ook wat makkelijker te bewerken.

Laat maar weten als je interesse hebt. En ga zo door!

Vervelend om een voorgevoel bevestigd te krijgen. Helemaal als er al veel te veel tijd in zit..

We gaan eigenwijs zijn en deze monteren, zodra ze versleten zijn neem ik contact met je op. :+
 
Vervelend om een voorgevoel bevestigd te krijgen. Helemaal als er al veel te veel tijd in zit..

We gaan eigenwijs zijn en deze monteren, zodra ze versleten zijn neem ik contact met je op. :+

Dan krijg je dus ws. je voorgevoel nog een keer bevestigd....

Ik zou het aanbod van Melvinn aannemen als ik HCBF heette ;), dan heb je d'r nooit meer omkijken naar
 
Terug
Bovenaan Onderaan