Hercules K125BW restauratie

je kunt er ook bij veel slijtage 2 reepjes van het goede kunststof in lijmen scheelt je in werk.
Moet je wel op tijd zijn voordat het pvc helemaal weg is.
 
Laatst bewerkt:
HMPE kan je niet lijmen ;(
Wel schroeven of met draad aan 1 kant + boutje aan de andere kant werken :)
 
Dan krijg je dus ws. je voorgevoel nog een keer bevestigd....

Ik zou het aanbod van Melvinn aannemen als ik HCBF heette ;), dan heb je d'r nooit meer omkijken naar

Ik moet nog even laten bezinken dat we zoveel tijd verkloot hebben met dat pvc. Misschien ben ik over een week uitgerouwd. ;(
 
..En een plak autoband er in?

Wat een beun oplossing...





Daar hou ik van :9

maar volgens mij is de bedoeling van zo'n glijblok dat het licht smerend is in combi met staal. Ik heb vaker nylon tandwielen gebruikt in combinatie met een stalen tegenwiel.

Rubber doet het omgekeerde van smeren.
 
Ik moet nog even laten bezinken dat we zoveel tijd verkloot hebben met dat pvc. Misschien ben ik over een week uitgerouwd. ;(

Ja snap ik, en ondanks je voorgevoel toch aan beginnen hè, heel herkenbaar |(. En trouwens ook dat het dan ook nog es 4x zoveel tijd kostte als je gedacht had B|.

Gelukkig gaan jullie verder als een speer *D

Ben zelf ook weer niet zo thuis in de kunststoffen hoor, maar HMPE (werkstof 'S') is wel een klassieker in de WTB. Nylon trouwens ook, maar m.i. zijn daar intussen -zeker voor kunststof tandwielen- wel betere alternatieven voor (bijvoorbeeld met minder vochtopname).
 
Ja snap ik, en ondanks je voorgevoel toch aan beginnen hè, heel herkenbaar |(. En trouwens ook dat het dan ook nog es 4x zoveel tijd kostte als je gedacht had B|.

:} mijn hele sleutelcarriere samengevat. Je zou denken dat we het een keer leren.

Ben zelf ook weer niet zo thuis in de kunststoffen hoor, maar HMPE (werkstof 'S') is wel een klassieker in de WTB. Nylon trouwens ook, maar m.i. zijn daar intussen -zeker voor kunststof tandwielen- wel betere alternatieven voor (bijvoorbeeld met minder vochtopname).

Dit was een toepassing in een prototype hometrainer. Het zal intussen wel veranderd zijn, die stage is al een tijd geleden.
 
Heb je zelf een crosser waarvoor je dat HMPE gebruikt?

Nee, maar ik ben salesmanager bij een kunststof(verwerkend)bedrijf. ;)

Hmpe1000 heeft de hoogste slijtageweerstand van de normaal verkrijgbare kunststoffen.
Wordt oa toegepast als geleidingsprofielen in kettingbanen en transportbanden.

Voor tandwielen is nylon een goede optie inderdaad. Nadeel is de vochtopname wat de maatvoering doet veranderen. POM is in dat soort toepassingen beter geschikt, dat neemt minder water op.

Daarnaast zijn er nog diverse hoogwaardige nylons zoals lauramid, gevulde nylons (met glas of olie) en pa12 ipv pa6 die een veelvoud van het normale pa6 kosten

Maar dat alles geheel terzijde ;)
 
Laatst bewerkt:
Nee, maar ik ben salesmanager bij een kunststof(verwerkend)bedrijf. ;)

Hmpe1000 heeft de hoogste slijtageweerstand van de normaal verkrijgbare kunststoffen.
Wordt oa toegepast als geleidingsprofielen in kettingbanen en transportbanden.

Voor tandwielen is nylon een goede optie inderdaad. Nadeel is de vochtopname wat de maatvoering doet veranderen. POM is in dat soort toepassingen beter geschikt, dat neemt minder water op.

Daarnaast zijn er nog diverse hoogwaardige nylons zoals lauramid, gevulde nylons (met glas of olie) en pa12 ipv pa6 die een veelvoud van het normale pa6 kosten

Maar dat alles geheel terzijde ;)

Dat spul hebben we op mijn werk, jouw ouwe werk :+, ook onder de tractiebatterijen liggen geloof ik. :P
 
De kleur van Werkstoff S zou hier een nadeel kunnen zijn. POM (onder andere merknaam DELRIN) is ook in zwart op de markt.
full



grtz,

Cees
 
Dat spul hebben we op mijn werk, jouw ouwe werk :+, ook onder de tractiebatterijen liggen geloof ik. :P

Kan goed kloppen _O-

De kleur van Werkstoff S zou hier een nadeel kunnen zijn. POM (onder andere merknaam DELRIN) is ook in zwart op de markt.[afbeelding]

Cees,

HMPE 1000 is in naturel (wit), zwart, blauw (voor de voedselindustrie) en groen standaard te verkrijgen.
HMPE 500 in naturel, zwart en blauw. Groen HMPE is dus altijd type 1000, maar is niet de enige kleur :)

Maar goed, het gaat hier niet over kunststof _O-
 
HDPE 1000 is fantastisch materiaal, maar bewerkt vrij moeilijk.
Sowieso moet je traagdraaiend gereedschap gebruiken, anders smelt het.
Gereedschap moet ook écht scherp zijn en snijden, of je 'trekt draden'. Moeilijk uit te leggen, maar de kunststof lijkt wat uit te rafelen.
 
Bedankt Melvinn voor het opsturen!! we kunnen er 7 maken, dus ik heb voorlopig genoeg :)



We hebben het ene lager toch uit het carter gehaald en op de krukas gemonteerd. De speling van 0,1 blijft behouden door een voelermaatje ertussen te steken voor het monteren.



Heeel lang nagedacht hoe het blok zo snel mogelijk in elkaar gezet kan worden en het lijkt het meest logisch de versnellingsbak enzo in het rechterdeel te zetten. Dit stuk verwarmen we dan in de oven.





Ondertussen de andere kant insmeren met siliconen. Een heel dun laagje, anders komt het in het motorblok.



Ohja, de drijfstang kan je op zijn plek houden met tywraps :)



Daarna de pakking...



jaaaa :)



Kut :( past niet. Het is waarschijnlijk een oude pakking. In olie leggen hielp ook niet. Dit was wel heel jammer omdat we echt alles klaar hadden liggen. |(



De volgende dag heeft HCBF nog geprobeerd met warm water de pakking op te frissen en dat werkte gelukkig.



En op laten drogen met boortjes zodat hij hopelijk de vorm houdt. En anders monteren we hem doorweekt.



Even een zijstapje. Nieuwe wiellagers op het buisje persen aan 1 kant.



Moest dat vol met vet? zal geen kwaad kunnen :P



Daarna monteren met de brander.



Ohja foto hieronder is de enige van de remtrommels, maar deze zijn dus klaar. Jeroen van VVM racing heeft het heel mooi gedaan. Ook heeft hij de nieuwe remschoenen op maat gemaakt zodat ze meteen goed remmen. Daarnaast heeft hij het voorwiel gericht en het achterwiel deels, want daar mistte nog een paar spaken van.

Hij had ook nog een goede tip, de rem inknijpen voor je de as vastmaakt, dan zit de remtrommel precies op de goede plek. Anders kan het zijn dat je met 1 remschoen remt.. nogmaals bedankt jeroen :) vvmracing



Ik dwaal af.. de andere kant:



Een bougiesleutel erom heen zodat het buisje niet heel heet wordt terwijl je de binnenkant van het wiel verhit.





Meneer hcbf heeft ook een wielrichter aangeschaft en mijn achterwiel is zijn proefkonijn. Wel eerst de 4 spaken erin gedaan. Jeroen had al aangegeven dat de velg niet helemaal goed meer was.



Eerst de slinger eruit proberen te halen.



Daarna de hoogteslag controleren. (had jeroen al gedaan)



En zo ga je heen en weer tot het goed is.



We kwamen tijdens het spelen met het achterwiel een scheur in de remplaat tegen.





Dit is ons idee.



De rode pijl is de belasting. Het grijze stuk stelt het blokje voor dat de remplaat blokkeert en boren er doorheen. Aan de kant waar geen scheur zit, komt schroefdraad en een tegenmoer onderaan.

Morgen waarschijnlijk verder met het motorblok :)

Slaap lekker :z
 
Goed bezig *O*
Als het blok ooit weer uit elkaar moet, hoe doe je dat dan?
Je gaat de lagerpassing van het carter dan beschadigen ben ik bang. (vandaar ook de deelbare lagers)

Mooi apparaatjes trouwens voor het wielen richten! waar heb je die aangeschaft als ik vragen mag?

Voor wat betreft de remplaat; hou er rekening mee dat als de lip afbreekt, je achterwiel blokkeert. En de kans dat je dan op je plaat gaat is reëel :/

Ik zou proberen een andere aan te schaffen via Ebay, of als je echt geen andere vind het te laten lassen door een goede aluminiumlasser.
Met een bout ga je ook weer spanning op het reeds ingescheurde stuk zetten dus ben daar een beetje huiverig voor.

Ga zo door en keep them updates comming ;)
 
Goed bezig *O*
Als het blok ooit weer uit elkaar moet, hoe doe je dat dan?
Je gaat de lagerpassing van het carter dan beschadigen ben ik bang. (vandaar ook de deelbare lagers)

Je kan vanaf de ontstekingszijde de lagerpassing heel nauwkeurig verhitten. Dus gewoon op dezelfde manier eruit als erin.

s-l300.jpg


Mooi apparaatjes trouwens voor het wielen richten! waar heb je die aangeschaft als ik vragen mag?

Velgenrichter Universeel | Velgenrichtmachine - JMPB Onderdelen

Voor wat betreft de remplaat; hou er rekening mee dat als de lip afbreekt, je achterwiel blokkeert. En de kans dat je dan op je plaat gaat is reëel :/
Dat scenario hebben we aan gedacht. Het lijkt mij dat de andere kant van de sleuf even sterk is als de kant met de scheur. Met 2 boutjes wordt er getrokken aan de goede kant, dus zou heel moeten blijven, zelfs als de gescheurde kant afbreekt.
 
Voor de sterkte van durafix hoef je niet bang te zijn.


grtz,

Cees
En nu met een echte aluminiumlegering waar je geen deuken in slaat. Dan ook met een breukvlak dat al een tijdje open ligt. Kijk even naar dat oor wat ze er aan solderen, door de hitte is de structuur van het aluminium er naast zo verpest dat het afbreekt. Aluweld en consorten zijn prima voor cosmetisch werk, maar niet als het belast wordt.

Eerst een vervanger, als dat niet lukt kan je er nog tapeinden in gaan zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan