YAMAHA XT550 "board racer"

full

Greetz, Q
 
Mooi slank profiel zo van boven, het zicht van opzij ziet er ook goed uit.
Even een technische vraag. Houd je bij dit soort voorvork ook dezelfde gegevens aan voor de naloop van je voorwiel? Ik kan me zo voorstellen dat dit bij deze constructie van de voorvork anders zou kunnen zijn als bij de conventionele. Als dat niet zo is en ik trek de zielas van het balhoofd door naar de grond en laat daarna een loodlijn van de vooras naar beneden, heb je niet veel naloop. weet niet wat dat dan met de stuureigenschappen gaat doen, maar niet veel goeds.
Het is maar een idee??
raketrail.gif


Ik ben daar zelf toen aardig druk mee geweest en dat heeft gelukkig goed uitgepakt. Stuurt goed en loopt bij 100km/u met het stuur los stabiel rechtdoor.
Een board racer heeft oorspronkelijk natuurlijk meer baat bij stabiel rechtdoor als bij korte bochten. Vraag blijft: hoe wil je hem gaan gebruiken?
 
Laatst bewerkt:
Mooi slank profiel zo van boven, het zicht van opzij ziet er ook goed uit.
Even een technische vraag. Houd je bij dit soort voorvork ook dezelfde gegevens aan voor de naloop van je voorwiel? Ik kan me zo voorstellen dat dit bij deze constructie van de voorvork anders zou kunnen zijn als bij de conventionele. Als dat niet zo is en ik trek de zielas van het balhoofd door naar de grond en laat daarna een loodlijn van de vooras naar beneden, heb je niet veel naloop. weet niet wat dat dan met de stuureigenschappen gaat doen, maar niet veel goeds.
Het is maar een idee??
[afbeelding]

Ik ben daar zelf toen aardig druk mee geweest en dat heeft gelukkig goed uitgepakt. Stuurt goed en loopt bij 100km/u met het stuur los stabiel rechtdoor.
Een board racer heeft oorspronkelijk natuurlijk meer baat bij stabiel rechtdoor als bij korte bochten. Vraag blijft: hoe wil je hem gaan gebruiken?

Maat van me (Engineer) heeft mij enkele maten doorgegeven om een naloop van om de nabij 100mm te verkrijgen. Deze naloop mag wel wat groter want scherp sturen is met een hardtail achterzijde eigenlijk een lachertje maar net wat je zegt als je rechtdoor rijdt is het wel fijn dat het stuur recht blijft en niet als een winkelwagentje gaat schimmen _O-
 
Ik zat zelf op 96 mm als ik naar mijn tekeningen kijk. Was geen ervaring maar wel gebaseerd op ervaringen van deskundigen. En dat heeft goed uitgepakt. Maar je zal ze de kost moeten geven die hier pas achter komen als ze gaan rijden.
 
Mooi project hier! ik kijk ook mee...

Over naloop enzo, met een dubbele link zoals jij gebruikt kun je de naloop en antidive werking (of krijgt hij geen voorrem?) helemaal maken zoals je het hebben wilt over het hele veerbereik.

Ik heb hier speciale software van Tony Foale om zoiets helemaal door te rekenen.
Als je de hoofdmaten weet kan ik wel een paar grafiekjes voor je maken, geeft wel inzicht.

Verder veel complimenten, ziet er goed uit!
 
Laatst bewerkt:
Mooi project hier! ik kijk ook mee...

Over naloop enzo, met een dubbele link zoals jij gebruikt kun je de naloop en antidive werking (of krijgt hij geen voorrem?) helemaal maken zoals je het hebben wilt over het hele veerbereik.

Ik heb hier speciale software van Tony Foale om zoiets helemaal door te rekenen.
Als je de hoofdmaten weet kan ik wel een paar grafiekjes voor je maken, geeft wel inzicht.

Verder veel complimenten, ziet er goed uit!

Dank u. En ik heb alleen nog maar een vork gemaakt ;)
Ik wacht even de berekening van mn maat af maar zal jou ook tzt contacten ter vergelijking.
Let wel, mn constructie heb ik zo compact mogelijk gehouden vandaar ook de 2 veren. Maar tis zo compact dat de bovenste ophanging vd veren maar op een manier kunnen zonder vork of balhoofd te raken met in veren.
En zo.
Waar het dadelijk nog op aan komt is de hoek vb balhoofd. Deze zal meer dan 26gr worden want met 21" wielen heb je bijna geen naloop meer.

Maar mensen dank voor het meedenken. Bouw dit ook niet dagelijks dus hoe meer info hoe beter :)
 
Dit gaat de nieuwe trend worden na al het caferacer en tracker geweld......het concept is dan ook zo`n 100 jaar oud en mag absoluut gevierd worden met allerlei nieuwe oude creaties :}
 
"gaat" ach ik loop normaal niet in een trend mee ;)

voorzijde voor zo ver klaar:

full



Vorken er aan geschroefd:

full


vd week maar eens een begin maken aan het frame.

Door de grote diameter vd wielen komt het balhoofd op 31 graden om 100 mm naloop te verkrijgen. Mocht iemand het na willen meten, ik plaats nog een schets met de maten :)
 
De foto`s kunnen wat mij betreft wel wat groter , mooi werk mag je gerust goed laten zien .. :/


Hmm sinds ik Windows10 heb krijg ik Iphoto er niet meer op en bewerk nu de foto's in paint maar ben daar onhandig mee.

Verder dank voor de complimenten allen.
Doe mn best om het project in april af te hebben maar loop gruwelijk achter als ik het vergelijk met de vorige 5 projecten die in december vaak al naar de poedercoater gingen......
 
Terug
Bovenaan Onderaan