Ram's XS750E Scrambler / Tracker project

Oké, je hebt er in iedergeval over nagedacht. Ik heb het spul staan en moet ook nog steeds. Begreep van Joost dat het nier te lang mocht staan........
Gisteren de tank leeg gemaakt en zo te zien kon het geen kwaad :)

Na het werk gisteren naar de carwash gereden om daar de brandstoftank leeg te maken en goed uit te spuiten om daarna de coating aan te kunnen brengen. Na het uitspuiten zag dat er zo uit:
IMG_20160229_175338_zps8fkk4yel.jpg


Best wel roestloos zegmaar! :Y Dan moet dat ding natuurlijk zo snel mogelijk droog worden aan de binnenkant. Ik heb verhalen gelezen over mensen die bijna direct vliegroest kregen enzo, dus snel de haardroger op de vulopening en blazen maar!
IMG-20160229-WA0005_zps40pjnhzj.jpeg


Tank werd lekker warm, de lucht die er uit kwam voelde droog aan, dus tijd voor de volgende stap. Dus de blokjes voor de laatste keer klaar maken om op de tank te schroeven:
IMG_20160229_181914_zpshl7rlmr8.jpg


En dan de 2 componenten van de Tankcure coating mengen en dan alles de tank in, maar.. Voor het gieten kijk ik nog even in de tank en jawel..
IMG_20160229_182737_zpsncfcplt6.jpg


De mensen op het internet hadden dus geen ongelijk.. Maar goed, daar valt dus niets aan te doen, dat gaat blijven gebeuren, ook als ik hem weer ontroest en dan uitspoel om te kunnen coaten. Dus de coating gewoon zo er in, als die goed afsluit dan maakt die roest niets uit. En anders is het nog altijd veel beter dan hoe het eerst was + zal het toch nog vele jaren duren voor er problemen van komen. Toch, volgende keer misschien een ander product proberen..
 
Laatst bewerkt:
ja dat snelle roesten komt omdat je bij het roestvrij maken van de tank ook de walshuid van het plaatmateriaal helemaal wegneemt, en het ijzer dus echt totaal onbeschermd is...
 
Je zou toch zeggen dat er na de behandeling met ontroester op fosforzuur basis niet direct meer roest ontstaat. Fosforzuur zet roest nl. om in een harde oxidatielaag.
Ik heb voor mijn XS tank ook fosforzuur gebruikt destijds, daarna niks meer aan gedaan. Er is nooit geen roest meer ingekomen.
Met tankcure heb ik wat minder goede ervaringen. Al twee keer een tank gezien die niet goed behandeld was waardoor er onder in de tank een veel te dikke laag epoxy komt te zitten. Die komt langzaam aan weer los met alle ellende van dien.
 
Mooi project, geen schroefje blijft ongeroerd!

Ben benieuwd hoe het eruit komt te zien!
Thanks! That makes two of us ;)

ja dat snelle roesten komt omdat je bij het roestvrij maken van de tank ook de walshuid van het plaatmateriaal helemaal wegneemt, en het ijzer dus echt totaal onbeschermd is...
Dat zal er inderdaad mee te maken hebben.

Je zou toch zeggen dat er na de behandeling met ontroester op fosforzuur basis niet direct meer roest ontstaat. Fosforzuur zet roest nl. om in een harde oxidatielaag.
Ik heb voor mijn XS tank ook fosforzuur gebruikt destijds, daarna niks meer aan gedaan. Er is nooit geen roest meer ingekomen.
Met tankcure heb ik wat minder goede ervaringen. Al twee keer een tank gezien die niet goed behandeld was waardoor er onder in de tank een veel te dikke laag epoxy komt te zitten. Die komt langzaam aan weer los met alle ellende van dien.
Tja, je komt voor en tegenstanders tegen op de interwebs.. Ik had inderdaad ook gedacht dat hij niet zo snel zou roesten, je ziet ook een grijzige aanslag op het materiaal. Maar daar bovenop dus nog vliegroest. Ik neem aan dat je na de behandeling met fosforzuur de tank meteen vol hebt getankt?

Wat betreft de coating, dat is natuurlijk zo met iedere coating die je gebruikt, dat er onderin een dikkere laag epoxy komt. Ik heb wel goed mijn best gedaan om zoveel mogelijk ongebruikte epoxy af te tappen. Maar aangezien dat de epoxy nog enigzinds vloeibaar is tot hij is uitgehard zul je altijd bovenaan de tank een dunnere laag krijgen dan onderaan. Of je moet hem op zijn kop weg zetten natuurlijk :+
 
Je zou toch zeggen dat er na de behandeling met ontroester op fosforzuur basis niet direct meer roest ontstaat. Fosforzuur zet roest nl. om in een harde oxidatielaag.
Ik heb voor mijn XS tank ook fosforzuur gebruikt destijds, daarna niks meer aan gedaan. Er is nooit geen roest meer ingekomen.
Met tankcure heb ik wat minder goede ervaringen. Al twee keer een tank gezien die niet goed behandeld was waardoor er onder in de tank een veel te dikke laag epoxy komt te zitten. Die komt langzaam aan weer los met alle ellende van dien.
"nooit geen"...altijd dus :+
 
"nooit geen"...altijd dus :+
Grammar-nazi ;)

Gisteren nog wat onderdelen van de verfdraad gehaald:
IMG_20160302_165043_zpsnnsdcqky.jpg


Netjes gelukt allemaal :) Meteen de boutjes vervangen en de rubbers gemonteerd op de kickstart en schakelpook:
IMG_20160302_174205_zpssvxhjjuz.jpg


Niet gemakkelijk, die rubbers over de verdikking aan het einde krijgen (nee, niet dié rubbers ;) ). Als laatste nog even de kroonplaat volledig afgewerkt:
1456937737887_zps4go6r2ft.jpg


Nu nog op zoek naar een stuur :P Ook gisteren even een pitstop gemaakt bij een "super goedkope spuiter" bij mij in de buurt. Aldus andere mensen toch.. Bleek op 450 euro te komen voor 2 velgen, het frame, achterbrug en de zijstandaard en middenstandaard te lakken in ovenlak. Dat is me toch íets te gortig :N Nog wat andere prijzen opvragen dus en anders zal ik zelf de afbijt maar boven halen :/
 
Gisteren een 25 meter 3G2.5 verlengkabel gekocht, die had ik namelijk nodig om te kunnen lassen in de garage. De stopcontacten in de garage zijn namelijk afgetapt van het lichtnet daar (de huurbaas had geen stopcontacten voorzien) en om daar nu een lasapparaat aan te hangen..

Kabel dus binnen in het stopcontact en dan via het raam naar buiten, naar de garage:
IMG_20160304_155852_zpspncgn0ku.jpg


Eerst een gaatje dichtgelast in de koplamp:
IMG_20160304_183936_zpsnnplwo0p.jpg


En daarna de frame loop aan het frame gelast:
IMG_20160304_184327_zpsxytwlyc4.jpg


Meteen afgewerkt met primer uiteraard, tegen het roesten :) En dat was het weer voor vandaag. Schakeltje voor de nokkenasketting is ook geleverd, maar de tool om hem te kunnen monteren nog niet, dus dat zal iets voor volgende week zijn. Dit weekend wel nog even verder met wat onderdelen spuiten, strippen, ontlakken, etc. Fijne avond allemaal! :W
 
Vandaag lekker wat zooi en herrie gemaakt, het is immers zaterdag, morgen doen ze daar wat moeilijker over.. Eerst de cardanklok een laagje primer gegeven:
IMG_20160305_144652_zpsg6budyin.jpg


Dan de gaten voor de brandstofkraantjes schoon gemaakt en de draad opnieuw getapt (i.v.m. tankcoating):
IMG_20160305_140417_zpsyb2txp0j.jpg


Vervolgens het smerige gedeelte, de brandstoftank ontlakken :) Eerst wat afbijt er op:
IMG_20160305_141750_zpsupi2hpow.jpg


En dan gewapend met een slijptol met daar op een messing borstel aan de slag })
IMG_20160305_152420_zpsfezfhbuw.jpg


Heel wat uurtjes ploeteren verder ziet het er dan zo uit:
IMG_20160305_185054_zpsqgsrhhye.jpg

IMG_20160305_185111_zpsvmbddzuf.jpg


Het plan was om de tank "kaal" te laten, stickers plakken, blanke lak, klaar. Maar jammer genoeg zitten er een paar deukjes in de tank en lijkt er ook een stuk al eens uitgedeukt te zijn :N Dat plan gaat dus niet door. Het nieuwe plan is om hem dus te plamuren, strak te zetten en dan te spuiten in een kleur die zo dicht mogelijk in de buurt komt van blank staal. Met eventueel nog het idee om daarna een "brushed aluminum wrap" er overheen te doen:
Premium-Brushed-aluminum-Silver-Vinyl-Wrap-Film-Car-Wrap-Sticker-With-Air-Channle-Brush-steel-wrap.jpg


Ziet er best netjes uit! :P Goed, nu nog wat poetsen, het is nodig. En dan eten + pilsen. Prettig weekend! :W
IMG_20160305_185237_zpskrnrdl3c.jpg
 
Laatst bewerkt:
Grammar-nazi ;)

Gisteren nog wat onderdelen van de verfdraad gehaald:
[afbeelding]

Netjes gelukt allemaal :) Meteen de boutjes vervangen en de rubbers gemonteerd op de kickstart en schakelpook:
[afbeelding]

Niet gemakkelijk, die rubbers over de verdikking aan het einde krijgen (nee, niet dié rubbers ;) ). Als laatste nog even de kroonplaat volledig afgewerkt:
[afbeelding]

Nu nog op zoek naar een stuur :P Ook gisteren even een pitstop gemaakt bij een "super goedkope spuiter" bij mij in de buurt. Aldus andere mensen toch.. Bleek op 450 euro te komen voor 2 velgen, het frame, achterbrug en de zijstandaard en middenstandaard te lakken in ovenlak. Dat is me toch íets te gortig :N Nog wat andere prijzen opvragen dus en anders zal ik zelf de afbijt maar boven halen :/
Mooie kickstart, past die ook op een xs1100?
 
Gisteren nog een klein beetje geprutst in de garage. Eerst de deukjes in de tank gelokaliseerd (wel nog een paar gemist kwam ik achter..):
IMG_20160307_181139_zpsn6atv7b4.jpg


Plamuur dr'op:
IMG_20160307_182134_zpsttpbngtj.jpg


En dan alles er weer afschuren:
IMG_20160307_191735_zps8zmdr4nj.jpg


Vanavond nog een 2e laagje er op smeren, in 1x lukt bijna nooit (zonder veel te veel te moeten schuren uiteraard..) :N
 
Goedenmiddag! Nog eens tijd voor een update! De afgelopen dagen vooral veel bezig geweest met spuiten:
IMG_20160308_183814_zpson4zbmip.jpg


Spuiten:
IMG_20160309_195150_zpsncup3upx.jpg


Plamuren:
IMG_20160310_183701_zpsrkr1ojea.jpg


Spuiten:
1457778623015_zpsjgqsrl91.jpg


Schuren:
1457779234581_zpsvoitp7hs.jpg


Plamuren:
1457780493709_zpshexsjiec.jpg


En spuiten... Goed, jullie snappen het wel :+ Ondertussen heb ik zo te zien alle deukjes weggewerkt, maar of dat effectief 100% zo is zal ik zien als ik de hoogglans lak er op zet :/

Vandaag het frame even in verfafbijt gezet, kijken hoe gemakkelijk we die schoon krijgen:
IMG_20160312_150152_zpspatfnjbp.jpg


En om af te sluiten zijn er nog wat nieuwe dingen binnen gekomen. Als eerste de kettingsplitser/ponser:
IMG_20160311_170702_zpsqr8jnncf.jpg


Stickers voor op de tank:
IMG_20160308_231447_zpsjt5naxso.jpg


En de nieuwe (instelbare) rem-/koppelingshendels:
IMG_20160312_111152_zpsyfsooeic.jpg


Ohja, bijna vergeten :o Vandaag ook een keer het achterwiel opgemeten. Zo te zien is het middenste van het wiel waar de spiebanen op zitten een los stuk dat vastgeklonken is aan de velg (evt. m.b.v. een perspassing, maar dat kan ik zo niet zien). Het idee was eerst om een achterwiel te nemen, de spaken er af te slijpen, de naaf af te draaien en dan 2 gedraaide schijven er tegen te zetten om zo een spaakwiel te kunnen maken. Maar het lijkt me steviger/logischer om de klinknagels te verwijderen en enkel het binnenstuk van het wiel te gebruiken om in een nieuwe naaf te steken.

3D-model van het hart van de standaard achtervelg:
naaf_zpsziohljxh.jpg


Wordt vervolgd! Prettig weekend allemaal! :W
 
Laatst bewerkt:
Komt het er op neer dat je dan een nieuwe naaf gaat laten draaien/ frezen?
niet handiger om er dan gewoon een andere gehele velg in te lepelen?
Inderdaad, er zijn namelijk geen andere velgen die passen voor zo ver ik weet. De enige spaakvelg die past is die van een GX750 en die zijn nog zeldzamer dan goud.
 
Daar zijn we weer! :W Trage vooruitgang is natuurlijk ook vooruitgang ;) De afgelopen dagen nog wat geplamuurd en geschuurd:
1458061358295_zpsy2lyeaob.jpg


Geprimerd:
IMG_20160315_192513_zpsfv4jw4qm.jpg


En gespoten en afgeplakt:
IMG_20160317_180727_zps3uk8o5zx.jpg


Vervolgens ook nog de nokkenasketting vervangen, eerst splitsen:
IMG_20160315_181815_zpsfffm2ftk.jpg


Dan de nieuwe aan de oude knopen:
IMG_20160317_184519_zpsa3glv7uq.jpg


En hem er doorheen trekken:
IMG_20160317_184637_zpsdbkkrmcd.jpg


Vorige keer had ik een momensleutel gebruikt die niet echt nauwkeurig genoeg was om de benodigde 10Nm goed te kunnen meten :N Maar met de nieuwe momentsleutel is dat geen enkel probleem :Y Dus de nokkenassen los gemaakt:
IMG_20160317_191220_zpsj8rbpvrf.jpg


Assen in de “montagestand”:
IMG_20160317_191228_zpszzc4dmdn.jpg


Kapjes er terug op en vast gezet met de momentsleutel:
IMG_20160317_191517_zps6kk75wkn.jpg


En dan de assen weer wat terug draaien terwijl cilinder 1 in TDC staat zodat de ketting vastgemaakt kan worden. Met een tierap de uiteindes bij elkaar en de masterlink er door:
IMG_20160317_194219_zpszsjeairu.jpg


Het klinken vervolgens was nogal een uitdaging :/ Zelfs met de correcte tools heb ik nog een paar keer moeten corrigeren omdat de schakel te veel of te weinig klemde. Nu zit hij goed vast met een beetje speling en met cilinder 1 op TDC:
IMG_20160317_194120_zpsli5otgc1.jpg


En uiteraard na het terug monteren van de kettingspanner, blijven zowel de uitlaatnokkenas:
IMG_20160317_194136_zpsaqxnwipt.jpg


Als de inlaatnokkenas:
IMG_20160317_194148_zpsbrphcltm.jpg


Perfect op tijd, ook na het ronddraaien! *O* Wel een beetje een puinhoop gemaakt…
IMG_20160317_212021_zpsnvfzv86z.jpg


Ohja, ook nog wat onderdelen binnen gekregen, om af te sluiten:
IMG_20160317_165756_zpssnvm5o7j.jpg


Een nieuwe tankdop, een nieuw rubber kon ik immers niet vinden en voor die prijs.. En een “slimme led” met spanningsmeter. Dit om de spanning van de Lithium batterij in de gaten te houden, zowel tijdens stilstand als tijdens het rijden. Door de kleur van het ledje (danwel knipperen of niet) kun je perfect zien of de spannings ondermaats, normaal, of veel te hoog (kapotte gelijkrichter) is. Wel zo fijn met zo’n kostbaar batterijtje :Y

Prettig weekend alvast allemaal! :W
 
Uit het feit dat je de nieuwe nokkenasketting direct hebt gemonteerd leid ik af dat je het blok verder niet open gaat maken oid?

Het is misschien wel raadzaam de carterpan er eens af te halen en de troep daaruit te halen, en de zeef bij de oliepomp schoon te maken...
...er zit vaak een hoop bagger in.
 
Uit het feit dat je de nieuwe nokkenasketting direct hebt gemonteerd leid ik af dat je het blok verder niet open gaat maken oid?

Het is misschien wel raadzaam de carterpan er eens af te halen en de troep daaruit te halen, en de zeef bij de oliepomp schoon te maken...
...er zit vaak een hoop bagger in.
Dat was ik inderdaad niet direct van plan. Als ik dat wel zou doen ken ik mezelf en wil ik toch weer van alles gaan vervangen, want ja, hij ligt dan toch open. En when it ain't broke.. Buiten de cilinders/kop/zuigers en de versnellingsbak van binnen inspecteren is het blok verder al open geweest. Daar niets geks aangetroffen gelukkig. Maar carterpan kan ik er inderdaad nog wel even afhalen om te kijken hoe het daar is. :)

Als hij in elkaar zit en ik er eindelijk eens mee heb kunnen rijden en er blijkt dan nog iets niet in orde, dan is het blok er zo uit ;)

Wat héérlijk om te lezen dit, ga vooral zo door!
Thanks!
 
Laatst bewerkt:
De zooi in de carterpan vertelt soms ook wat belangrijks over je blok....
Uiteraard, als er stukken metaal in zitten dan is er iets goed, fout :P

Vandaag na het werk nog even de garage ingekropen, met de ketting er terug op en de nokkenas goed opgespannen heb ik de klepspelingen nog eens gemeten:
IMG_20160318_172635_zpszaeml6mx.jpg


En zoals verwacht waren die nog altijd niet magisch in orde :+ Nu moet ik natuurlijk nog bepalen welke stelplaatjes ik nodig heb om alles weer binnen tolerantie te krijgen. Nu zou je denken dat ze het nummer met de dikte van de plaatjes gewoon ergens in zouden graveren ofzo, maar dat is natuurlijk niet het geval.. Gemiste kans! Dus moet ik mijn klepsteltool maar eens boven halen:
IMG_20160318_173438_zpswu0rte63.jpg


Dan is het nodig om de cups al zo te draaien dat de schroevendraaier opening aan de bovenkant zit. Vervolgens de krukas, en daarmee de nokkenassen, draaien totdat de kleppen volledig ingedrukt zijn. Tooltje monteren en vervolgens het blok de andere kant uitdraaien:
IMG_20160318_173831_zpsebwjzxrg.jpg


Daarna een schroevendraaier onder het stelplaatje wippen et voila, met een magneet is hij er zo uit:
IMG_20160318_173923_zpsfodkbgcj.jpg


Zoals al gezegd zou er dus een nummer onderop moeten staan:
IMG_20160318_173937_zps6ogehmqv.jpg


Uhhh.. :/ Waar precies dan? Het plaatje dan maar met de schuifmaat gemeten en verder naar de volgende:
IMG_20160318_181226_zpsljbhcrwp.jpg


Ah! Dan toch! B| Goed, uiteindelijk was er 1 van de 6 stelplaatjes waar ik de tekst nog op kon lezen. De rest heb ik allemaal maar opgemeten met de schuifmaat, die is tot op 0,05 mm nauwkeurig afleesbaar en gelukkig is dat ook net de stapgrootte tussen de verschillende stelplaatjes. Normaal zou ik dus, ondanks dat ze waarschijnlijk al wat versleten zijn, gewoon een maat groter/kleiner moeten kunnen gaan en daar een plaatje voor halen. Een prachtig overzichtje gemaakt:
IMG_20160318_193905_zpsq5xor0jl.jpg


En wat blijkt, zo te zien kan ik de uitlaat van cilinder 2 en de inlaat van cilinder 1 omwisselen en dan zouden die al de juiste speling moeten hebben! *D Maar blijkbaar was mijn meting toch niet helemaal correct, danwel is er iets anders in het spel, maar de spelingen komen na veranderen niet helemaal overeen met wat ik berekend had. Zo zou de uitlaat van cilinder 2 op 0,22mm moeten uitkomen, maar dat bleek na enkele keren rond te draaien (zodat alles zich kan zetten) 0,24mm te zijn. Geen probleem, dat is nog altijd netjes binnen de specificaties.

De inlaat van cilinder 1 was een ander geval. Die had ik berekend op 0,19mm, maar die kwam na het wisselen uit op 0,15mm, net buiten specificatie dus B| Goed, nog een plaatje om te wisselen dus, komt in orde! :Y Nu nog even zien of ik een dealer in de buurt kan vinden voor nieuwe plaatjes. De meeste hebben wel een omwisselplan, maar met een stelplaat zonder aanduiding valt er weinig te wisselen vrees ik.. :N

Dit zal waarschijnlijk de laatste update zijn voor het weekend, drukke planning, maar wie weet.. ;) Prettig weekend allemaal! :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan