Het Sicilië-topic

Treebouncer

Die hard MF'er
1 nov 2006
715
27
De voorbereiding voor een (evt.) motorvakantie richting Sicilië is gestart! Sauerland, Eifel, Harz, Schwarzwald, Oostenrijk, Franse Alpen, Dolomieten, Pyreneeën en Corsica hebben we al eens of meerdere malen bezocht. Wat hebben we het toch slecht :N Doel is om te kijken of het haalbaar is om dit jaar het weinig besproken Sicilië te bezoeken.
Best veel info over de eerder genoemde gebieden op dit forum, echter over Sicilië toch wat minder. Misschien interessant om te kijken of we in dit topic de beschikbare informatie onder MF-leden kunnen bundelen? Dus ben je in Sicilië geweest, heb je bruikbare informatie of wil je er zomaar wat over kwijt? Hopsa in dit topic :)
 
Ik trap zogezegd even af. Doel is om dit zomer in een dag of 4 binnendoor (lees zonder snelweg) naar Genua te reizen. Ik heb de bootovertochten bekeken en de overtocht van Genua naar Palermo (=Sicilië) is niet veel duurder dan de overtocht van het vasteland naar of Corsica of Sardinië. Het brengt ons wel meteen van Genua naar het noorden van Sicilië. Doel is om op Sicilië de nodige dagtrips te maken, om daarna via 'de laars' naar Noord-Italië te rijden.
Op Sicilië lijkt het me gaaf om de Etna te bezoeken. Is zoals ik las 1 van de meest actieve vulkanen in de wereld :? Ik wist het niet, maar lijkt me mooi om van dichtbij te bekijken.
Vraag aan jullie is: wat zijn de must see's, de do's en the dont's?
 
ongeveer 5 jaar terug ben ik in sicilie geweest.
De etna is heel leuk om heen te gaan.
het kost wel 60 euro pp als je met de kabelbaan naar boven wil EN met een auto naar de mond van de krater wil, dit laatste hebben wij niet gedaan, de kabelbaan alleen was 20 euro ofzo.
de weg er heen is mooi nieuw asfalt en rij je in een bocht soms om een half verbrand huis, dat staat er dan al een jaar of x sinds de laatste uitbarsting.

het was ook wel meteen het hoogtepunt...
de week dat we er zaten was op 1 adres in cefalu , in het midden van het eiland bovenaan, aan de kust.
buiten het seizoen (maart) nogal wat herrie van verbouwingen.

Belangrijkst van het 'klaagzang' gedeelte van het verhaal is dat ik ook pijn in mijn onderrug had.

hetgene waar je misschien even op moet letten is dat de bezienswaardigheden egaal verspreid liggen over het eiland.
dit kon ik zo snel even vinden :
Website Business Opportunity
ik neem vaak het kleine anwb boekje mee met 10 hoogtepunten qua bezienswaardigheden.
dan hadden we elke dag dat we er waren 100 km moeten rijden, dus vergis je niet in de afstanden daar, en kijk vooral van te voren welke bezienswaardigheden je wilt aandoen/bezichtigen.
en doe een doorreis zodat je niet elke keer helemaal terug moet naar je hotel.

voor de rest wel mooie omgeving e.d en eten is erg lekker.
ik zou er best nog wel eens heen willen om te kijken of het nu aan mij lag of aan het eiland.
maar veel plezier, de reis heen en terug is al schitterend ;)
 
Wij gaan dit jaar ook naar Sicilië, met de camper volledig door Italië heen (niet met de boot) en terug ook weer over land. We hebben er 9 weken de tijd voor.
Vespa gaat mee achter in de camper, daar gaan zeker een paar mm rubber van de Pirelli Diablo's achter blijven op het Italiaanse asfalt.

Evengoed zijn wij nu ook de punten bij elkaar aan het knopen en zoeken.
Etna gaan we zeker doen, daar in de buurt: Cava grande di Cassabili schijnt erg mooi te zijn.
Ik wil zeker rondom Palermo kijken, zuidelijkste punt van Sicilië bezoeken, enz enz.

Beetje googlen naar reis verslagen van Sicilië doet al veel voor de voorbereiding.
 
Vorig jaar zijn wij er geweest.
Gelukkig wel in Mei, want in de zomer lijkt het me erg warm.

full

Dit was onze route.

We zijn met auto en trailer naar Napoli gereden en hebben die daar achter gelaten bij een B&B.
Vanuit Napoli in 2 weken rond gereden en tevens even op Malta geweest.

Mooie natuur, leuke bezienswaardigheden en vooral ook lekker eten/drinken.
De wegen die wij genomen hebben zijn klein, maar nog prima te berijden.
Wel enkele keren moeten omrijden, omdat er een weg was "weggevallen"... :N
full


Toch heel veel mooie natuur gezien en ook heerlijk gereden.
Naast watervallen, mooie stranden en bergen, hebben we ook veel grotten bezocht.
Hier zitten wel enkele "tourist traps" tussen.

Italianen nemen het niet zo nauw met natuurbehoud.
Wat mij tegen viel was de stank onderweg van het verbrande afval en alle troep die je tegen komt
full


Leuke bestemming al met al!
 
Italianen zijn dus niet erg zuinig op hun omgeving🙄. Autowrakken en bouwafval zagen wij ook al veel in Corsica. Wonderbaarlijk.
Hebben jullie gekampeerd? Zoja hoe was de kwaliteit van de campings?
Heb jij de gereden routes beschikbaar in gpx formaat? Wat waren de must sees in de route die jullie gereden hebben?
 
tussen noord en zuid Italië ligt 1500 km he, dan is het wel een beetje makkelijk om een bepaald gedrag aan een volk toe te kennen.
praat maar eens met wat mensen die bijv in de dolomieten werken en wonen in het zuiden ;)

In Spanje had ik dat ook , voornamelijk het verschil tussen noord en de costa's.

Dat afval verhaal schijnt in Griekenland ook zo veel te zijn en op plekken in Portugal komt het ook voor.
 
Ik ben zelf 1 1/2jr geleden naar Sicilië geweest en heb de reis omgekeerd gemaakt als wat het plan van Boxerob is. Ik ben in 1 keer naar Florence gereden en van daar via allemaal binnenwegen naar de punt van de hak, daarna naar Reggio di Calabria naar S. Het eiland ben ik 3/4 rond gereden, eerst de oostkust, dan onderlangs en ge-eindigd in Palermo. Vanaf Palermo in 2 dgn weer thuis. Boot Palermo-Genua duurt 22h en kostte 210 euries. Hut had ik helemaal voor mezelf. Lekker geslapen en heerlijk rustig in privé-hut! Vanaf Genua in 1 dag naar huis gereden. Le Penseur klaagt over zijn onderrug, op de FZ gaat het wel prima! De Alpen heb ik dus 2x alleen maar doorkruist. Al met al was het 7000km in 3 weken. Ik heb de noordkust van S dus niet gedaan. Jammer want die schijnt heel mooi te zijn. Dan heb ik iig nog een doel voor als ik er ooit weer eens naar toe zou gaan.

Je wilt al meerdere dagen gaan gebruiken om in Genua te komen. Wel leuk, maar dat kan je altijd nog een keer apart doen. In een weekend kan je ook nog even naar Ch als je dat een keer zou willen. Voor mij geldt dat ik de Alpen inmiddels al wel vaker heb bezocht. Dus voor deze reis niet zo interessant. Z.Italië en S daar kom je nog niet zo snel. Dus ik denk dat je beter daar je leuke km's kan gaan maken. Vanaf Florence ben ik toeristisch door de laars gaan rijden. Door de Appenijnen, oa naar Campo Imperatore en de Gran Sasso, verder binnendoor zoveel mogelijk mooie plekken bezocht. O, ja ook Rome heb ik niet gedaan want dat kende ik al van andere trips. Natuurlijk mag je omgeving Napels niet overslaan. (Vesuvius/ Pompei/ Amalfi/ Capri/ schiereiland met Sorrento/ Peastum) Tjonge, wat is het daar mooi, zeker ook voor motor-rijders! Ik denk dat ik inmiddels al heel wat van I heb gezien. Voor mij is dat het allermooiste gebied!

Bij Messina uiteindelijk overgestoken (ca 30min) en naar prima camping gereden La Timpa in Acireale. Vanaf hier kan je heel veel oostkust van S bereiken. Voor mij toch het mooiste deel van het eiland, wat ik ervan heb gezien. Ook kan je van hier een prima dagrit maken naar de Etna. Als ik nu terug kijk vond ik binnendoor in de laars mooier dan S. Behalve de oostkust is S nogal kaal. Ik was er in sept en het was er toch nog ongenadig heet. Stoppen voor een rood licht doe je niet zo graag vanwege de bloedhitte die van het blok af komt. De radiatorfan van mijn FZ stond midden op de dag vrijwel permanent te blazen. In NL heb ik 'm daarna nooit meer gehoord!

@vuilnis: Vanaf Napels naar beneden kom je overal vuilnis tegen langs de weg. Ook op S
Veel P-plaatsen langs de weg zijn niet toegankelijk omdat ze helemaal vol liggen met troep. Onlangs was er nog een TV-programma waarbij bleek dat zelfs (chemisch) vuilnis speciaal vanuit N Italië in het zuiden langs de weg wordt gedumpt.

Edit: bedenk ik me nog later........................
Het chemisch afval wordt door regen uitgespoeld, zodat de giftige stoffen op de velden komen. De oogst gaat daarna oa naar N Europa en met wat pech vanavond op jouw bord! Meerdere dorpelingen zijn al ziek en willen alleen nog voedsel dat niet uit I komt!

@wegen: In het zuiden van de laars en op S zijn er heel veel binnen-wegen die vooral bestaan uit gruis met hier en daar een restant-plak met teer. Je komt er wel mee op de mooiste plekken, maar het vereist wel veel opletten. Ook kan een prachtig geteerde weg na een bruggetje ineens weer overgaan in gruis. dat kan je dan natuurlijk net niet zien zodat je met 80 km/hr ineens met volle bagage de gatenkaas in rijdt. Nee, dan wordt je even niet blij! Al hierboven gemeld is dat je zeker wel wat rubber op deze wegen zal kwijtraken. Toen ik thuis kwam waren de banden glad van de 100.000 bochten die ik heb gemaakt.

@campings: De campings die ik door heel I heb bezocht waren iha goed van kwaliteit en verder naar het zuiden niet zo duur. Wel een probleem is dat veel campings onder Rome bleken opgeheven. Dan ben je eind van de dag bij de ingang van de camping en blijkt deze gesloten. Meerdere keren gehad en dan rijdt je 's avonds om 10h in het donker nog over allemaal bergweggetjes om iets te vinden. Niet zo fijn! Ik ben 2x uiteindelijk in een hotel/ pension beland.

@Etna: De Etna kan je tot bijna 2000m rijden met de motor door de lava-velden. Daarna met de ski-lift tot 2500m en dan met trucks naar 3000m. Trucks vrij prijzig, dus dat stuk heb ik lopend gedaan/ wat velen doen. Vanaf 3000+ is heel mooi met oude kraters en prachtige uitzichten over het eiland en de zee. Tot 3200m kan je nog zelf lopen. Vanaf daar tot top 3350m is een gids verplicht. Moet ook wel want de zwarte bodem kan een heel dunne schil zijn waaronder een temp van 2000'C. Als je daar doorheen zakt? De gidsen vertrekken in de ochtend om 10.00 om de top te bereiken. Ik ben daarom niet verder kunnen gaan. Ik kon wel de zwavel ruiken. Niet echt heel lekker. Wist niet van vertrektijd en was daardoor te laat...... Dus evt naar informeren!

@Do's en dont's Criminaliteit en maffia heb ik niets van gemerkt. (OK, misschien het vuil-probleem) In ben in Palermo en in Napels in de allerkleinste steegjes geweest, ook wel eens, dat het er niet helemaal kosjer uitzag. Nergens last gehad! Veel Ital. steden hebben milieu-zones (ik ben overal naar binnen gereden/ nooit meer iets gehoord) en verplichte P-plaatsen voor auto's om het centrum te bezoeken. Met de motor rijdt je overal tot in het centrum van de stad en parkeren is voor de brommerd nooit een probleem. wat ik wel deed was mijn motor zo parkeren dat die met de kenteken-plaat tegen een muur aan stond. Dan valt die tussen de andere motoren nauwelijks op.

Veel Ital.steden liggen boven op een berg dus het is wel fijn om niet ver te hoeven lopen, zeker als het dan ook nog 35'C-plus is. Overal zie je vastgeschroefde borden met Controllo elletronico vwb snelheid. Alle Ital's rijden 30km te snel. Geen controle dus! Opeens stond er een los bord met controle. Alle Ital's reden ineens heel netjes. De zgn snelheids-controle kon je al van 2 km afstand zien aankomen. toch bleven de Ital's ook daarna heel netjes rijden. Ja, dan ik ook maar....? Een stuk verder na een bocht in de struiken stond de echte controle. Pfffff.....goed afgelopen!

@GPS Het is heel prettig als je (goed) met de GPS raad weet. Alleen voor deze vakantie heeft die zijn geld voor mij al opgebracht! Heel soms waren er in Z It en S wel eens kaartfoutjes. Ik had thuis al flink wat uitzoek-werk gedaan om de mooiste wegen te gaan rijden en om veel interessante plekken makkelijk te kunnen vinden. Alle must-see en campings als WP in de Garmin gezet. Overdag volgde ik (meestal) de route. Eind van de dag stelde ik de Garmin in om naar een gewenste camping te rijden. Dat werkte heel goed. (maar dan moet die wel open zijn!)

Heel verhaal......................., stop er mee. *O*
Wordt een mooie reis, zeker weten!

Voor wat foto's zie FZ-forum.................... (20 sep 2014)
fz750.nl • Toon onderwerp - FZ naar Sicilie
 
Laatst bewerkt:
Duidelijke uitleg :Y
Overigens had ik al last van mijn onderrug en hadden we een huurauto aangezien we met het vliegtuig waren gegaan, dit was misschien niet duidelijk uit mijn verhaal, het ging mij om de ervaringen op Sicilië ;) .
Maar dat staat dus los van het motorrijden :)

Na opgezocht te hebben waar genua ligt kan ik me wat beter voorstellen dat je daar in 4 dagen heenrijd.

Overigens zeg je in de openings post dat Sicilië weing besproken is.
Zoals de meeste zonnige eilanden is het iets waar 80& van de bevolking heenvliegt.
Niks mis mee maar degene die hier dit lezen hebben een afwijking dat ze op hun vakantiebestemming kijken waar het leuk zou zijn om motor te rijden ;)

Ik heb dat in Portugal aangezien ik daar aantal keren offroad heb gereden, "Kijk lief, dat is een mooi crosspaadje ! " , "JAJA Nou weet ik het wel :( "

Maar de bestemmingen die je al genoemd hebt zijn voor veel motorrijders al de 'ultieme' droom.

Zeker omdatje Corsica al genoemd heb in je lijstje, dat zou ik eerder kiezen (qua afstand) maar Corsica is maar ietsje verder varen ;)

Veel plezier zal er graag over lezen als je er geweest bent :Y
 
Laatst bewerkt:
Corsica (ca 8x geweest) is ook heel mooi en eigenlijk net zo ver als Sicilië.
vanaf Genua/ Savona is alleen de bootreis een uur of 16 langer................................
 
Gezocht en gezocht, GPX bestand is spoorloos.
Lang leve Windows 10!

Wij hebben niet gekampeerd, maar lekker overnacht in B&B's.
Zeker buiten het seizoen niet zo duur en lekker comfortabel.
Hierdoor heb je ook minder bagage bij je en kan je beter van de wegen en de natuur genieten.

full


full


Voor ons persoonlijk was de topper om ook Malta te bezoeken.
Totaal anders en echt een rondje waard.
Je moet wel gek genoeg zijn om de ferry te betalen :+
Deze is redelijk duur...
 
Ik ben er een jaar of 6 geleden eens geweest en, eerlijk, van het rijtje eilanden: Corsica, Sardinië, Sicilië vind ik persoonlijk Sicilië veruit het minst aantrekkelijk. Zeker voor een motorvakantie. Hou rekening met enorm hoge temperaturen in de zomer, maar ook in het najaar, tot ruim 30 graden eind oktober is heel normaal. Wegen zijn matig, de natuur vond ik ook matig, veel dorre velden tgv de hitte. Er zijn maar een paar interessante stukken en om daar te komen moet je echt het hele eiland rond, wat toch flinke afstanden zijn.

Positief: het Italiaanse weten is er heerlijk.
 
Wij gaan aanstaande zomer met motor en aanhanger naar riva del garda. Vandaar uit stappen we op de motor naar Palermo. Vorig jaar hebben vanaf riva naar amalfi kust gereden and back . Amalfi moet je niet over slaan. Is ontzettend mooi.
Wij rijden de eerste dag naar Pergugia. Mooie stad. Vandaar rijden we naar Rome en vervolgens naar Positano. Vandaar naar maratea en naar tropee ( erg fraai). Dan naar messina en Taormine, cefalu en Palermo. Daar pakken we de boot naar Genua. Vorig jaar is erg goed bevallen. Was wel erg warm. Heb er nu al zin in
 
Het gevaar als je dingen gaat vergelijken is dat je nooit meer tevreden bent in het moment.

Sicilië heeft hele mooie dingen.
Wij hebben een verlaten dorp bekeken dat gebouwd was in de rotsen.
Voor wel 3 euro pp krijg je inzicht in hoe mensen toen geleefd hebben.

full


Voor ons is een motorvakantie meer dan haarspeldbochten en strak asfalt.
Wij genieten vooral van de combinatie:

Lekker rijden, museumpje pakken, stukkie rijden, mooie waterval bekijken, stukkie offroad rijden en dan lekker eten en een goede douche en een fijn bed.

Ik denk dat je dan goed kan vertoeven op Sicilië!
 
Wij gaan aanstaande zomer met motor en aanhanger naar riva del garda. Vandaar uit stappen we op de motor naar Palermo. Vorig jaar hebben vanaf riva naar amalfi kust gereden and back . Amalfi moet je niet over slaan. Is ontzettend mooi.
Wij rijden de eerste dag naar Pergugia. Mooie stad. Vandaar rijden we naar Rome en vervolgens naar Positano. Vandaar naar maratea en naar tropee ( erg fraai). Dan naar messina en Taormine, cefalu en Palermo. Daar pakken we de boot naar Genua. Vorig jaar is erg goed bevallen. Was wel erg warm. Heb er nu al zin in


Bijna helemaal mee eens!
Alleen dat stukkie naar het Garda-meer kan je dan ook nog wel op de motor doen(?)
Cefalu is mij (nog) niet bekend, maar dat ga ik nog wel eens bekijken ................

Met jullie reisplan dreigen jullie de Appenijnen over te slaan.
Jammer want deze bergen vind ik mooier dan S!

Rond Maratea is mooi! (zie oa foto Jezus-beeld als eerder door mij gemeld)
Prima strand en de bergwegen starten al gelijk land-inwaarts.

Ik denk dat je hierboven Tropea bedoelt. Had ik nog niet aangegeven maar een heel leuke plaats om te verblijven. Veel vakantie-vertier. Prima camping op het strand onderaan de trap die naar het centrum klimt. (8 euries)
 
Laatst bewerkt:
Dat stukkie van NL naar Garda is enerzijds stom vervelend (tenzij je veel tijd hebt). en aan de andere kant kamperen wij gracieus. Dus groot en lux. Dat gaat moeilijk op de motor. Vandaar de aanhanger.
De Apennijnen heb ik vorig jaar uitvoerig "bereden" toen we een rondje amalfi kust hebben gedaan. Vanaf riva welliswaar. Vanaf amalfi helemaal binnendoor naar Umbrië en Toscane om uiteindelijk weer in riva uit te komen. Was erg leuk. Met name Perugia in de jazz week (umbrie jazz) is gaaf.
Maar Nu even een iets andere route
En inderdaad; ik bedoel tropea (mijn iPad is zo intelligent om er automatisch tropee van te maken).
 
Wij gaan aanstaande zomer met motor en aanhanger naar riva del garda. Vandaar uit stappen we op de motor naar Palermo. Vorig jaar hebben vanaf riva naar amalfi kust gereden and back . Amalfi moet je niet over slaan. Is ontzettend mooi.
Wij rijden de eerste dag naar Pergugia. Mooie stad. Vandaar rijden we naar Rome en vervolgens naar Positano. Vandaar naar maratea en naar tropee ( erg fraai). Dan naar messina en Taormine, cefalu en Palermo. Daar pakken we de boot naar Genua. Vorig jaar is erg goed bevallen. Was wel erg warm. Heb er nu al zin in

Iets wat hierop lijkt dus?

Google Maps
 
Laatst bewerkt:
Ik trap zogezegd even af. Doel is om dit zomer in een dag of 4 binnendoor (lees zonder snelweg) naar Genua te reizen. Ik heb de bootovertochten bekeken en de overtocht van Genua naar Palermo (=Sicilië) is niet veel duurder dan de overtocht van het vasteland naar of Corsica of Sardinië. Het brengt ons wel meteen van Genua naar het noorden van Sicilië. Doel is om op Sicilië de nodige dagtrips te maken, om daarna via 'de laars' naar Noord-Italië te rijden.
Op Sicilië lijkt het me gaaf om de Etna te bezoeken. Is zoals ik las 1 van de meest actieve vulkanen in de wereld :? Ik wist het niet, maar lijkt me mooi om van dichtbij te bekijken.
Vraag aan jullie is: wat zijn de must see's, de do's en the dont's?

Ik zou sowieso niet in de zomer gaan, dan is het veel te heet daar, in mei of september/oktober is beter.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou sowieso niet in de zomer gaan, dan is het veel te heet daar, in mei of september/oktober is beter.

We wilden in eerste instantie laatste dagen augustus en 2 weken in september, maar begreep dat het dan ook bloedverziekend heet kan zijn B| . Ben niet zo van de warmte, vrouwlief zegt altijd dat ik afstam van de Vikingen (iets met voorkeur voor minder warm weer ;) ) Daarom misschien verstandig nog eens te kijken of mei inderdaad niet een betere tijd is.
 
vrouwlief zegt altijd dat ik afstam van de Vikingen (iets met voorkeur voor minder warm weer ;) ) Daarom misschien verstandig nog eens te kijken of mei inderdaad niet een betere tijd is.

Dat probleem heb ik ook ;) ik kom als het niet hoeft in de zomer niet in Zuid-Italië, komt nog bij dat de Italianen dan ook vakantie hebben en het daar dan behoorlijk druk kan zijn.
 
Niet dat ik je wil aanmoedigen om de fietsen te verkopen en het op vier wielen te ondernemen... :+ maar tijdens zappen stuitte ik laatst op een item over de Targa Florio.
Eerste gedachte: route is mogelijk wel interessant

Targa Florio - Wikipedia


Ah video ook gevonden.....

Targa Florio met Gijs van Lennep

Blijven lekker op 2 wielen rijden Boxertall ;-) Geen zin om deze reis naar Sicilië met ons te doen na onze reis naar Corsica? Planning is vooralsnog aangepast naar de maand mei.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou sowieso niet in de zomer gaan, dan is het veel te heet daar, in mei of september/oktober is beter.

Sept toch ook wel erg heet! Ik was dus half sept op Sicilië bij Syracusa.
Maar zelfs toen was het soms warmer dan mij lief was.
Vlak langs de zee rijden met een briesje is dan wel heel fijn.

Mijn ervaring is dat zo lang je blijft rijden dat het nog wel gaat.
Als je stil staat of heel langzaam rijdt wordt het motor-blok een gloeiende kachel, daarnaast wordt je gelijk geföhnt door de radiator-fan...........................
 
Kan pas vrij krijgen na Pinksteren. Denk dus dat de 21e mei een mooie datum is om te vertrekken :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan