Aprilia ETV 1000 Caponord deel Quatro (4)

Echt alles geprobeerd?

- Startrelais vervangen met 150 watt model Altijd al gehad
- Accu écht in orde? Geen kapotte cell waardoor je wel de juiste waardes meet, maar niet het volle startvermogen hebt. (vanwege je mistlicht en winter verhaal verwacht ik dat dit het geval is) Al de derde accu in 5 jaar tijd. En vanaf dag 1 af altijd hetzelfde ge-emmer.
- Accupolen schoongemaakt en voorzien van zuurvrije vaseline? Check!
- Massapunten op het motorblok schoongemaakt? ChecK!
- Pluskabel naar de startmotor controleren plus punten schoon gemaakt? Check

En vergeet niet dat een accu kapot kan gaan in 1 dag. Ook een slechte spanningsregelaar kan snel om zeep helpen.

Wat ook nog zou kunnen helpen is engine flush gebruiken voordat je olie en olie filter vervangt. Dat haalt alle oude troep weg en zorgt dat de nieuwe olie beter pakt en beter werkt. Bij sommige motoren betekend dat beter starten.


Owja, en meer.... Wat dacht je van vervangen volledige kabelbomen, spanningsregelaars, etc, etc, etc. Ik heb me er bij neergelegd. Ik ben vriendjes met de ANWB en bijzonder creatief geworden in het aanzwengelen van de Fat Lady. Altijd nog thuis gekomen...zonder mijn vrienden in de gele auto.
Soms komt er met geen mogelijkheid leven in, denk je dat de accu zowat leeg is. Bakkie koffie drinken, tikken en draaien. En ik in het weekend alles weer open schroeven en controleren en schoon nog schoner maken. En vervolgens begint het weer van voor af aan. :?
 
Joh...Echt geen problemen, oja een keertje, na uurtje of neger me parkeerlicht laten branden....
starte ze bijna, maar net niet...
Sterkte
Groet, AJ
 
Dacht na één uur eigenaarschap ook dat ik een serieuze miskoop gedaan had :? , maar dankzij dit forum bij Kadir _O- uitgekomen en onmiddellijk alle vereiste updates op één dag uitgevoerd...sindsdien, ondertussen weeral 2 jaar, geen klop verkeerd gegeven en ook dit jaar na de winterstop onmiddellijk starten en rijden...ik vind het echt jammer dat sommigen zoveel problemen hebben met de Capo...best wel een goede fiets... :]
 
Ik had lekker me bek moeten houden...
Echt he, vanochtend helemaal aangekleed, starten...
Net ff te weinig om aan te slaan,was ook wel smerig koud vanochtend..!
En dikke Week niet gebruikt ofzo
Groet, AJ
 
@Aj

Ooit eens gelezen dat iemand startmotor uit elkaar heeft gehad en heeft gereinigd.

Daarna draaien als een tierelier.
(volgens mij kadir, maar kan het zo niet terugvinden)

Ook mijne begint deze symptomen te vertonen.
Accu vervangen, en startrelais, maar nog soms tegen een "dood" compressiepunt aan staan en er ternauwernood overheen komen, daarna soepel draaien.
Ook ondersteuning van een grote accu (mover accu van de caravan) nauwelijks verbetering.

Ik ga het zoeken in massa en startmotor.
Rest is gedaan bij mijne (stekkers, spanningsregelaar etc)


Groet,
Arjan
 
Ik geef voorlopig de koude tochtige garageport de schuld, maar na zoveel Jaar zou idd de koolborstels wel eens beetje op kunnen raken...
We houden het id gaten...
Thanks , AJ
 
@Aj

Ooit eens gelezen dat iemand startmotor uit elkaar heeft gehad en heeft gereinigd.

Daarna draaien als een tierelier.
(volgens mij kadir, maar kan het zo niet terugvinden)

Ook mijne begint deze symptomen te vertonen.
Accu vervangen, en startrelais, maar nog soms tegen een "dood" compressiepunt aan staan en er ternauwernood overheen komen, daarna soepel draaien.
Ook ondersteuning van een grote accu (mover accu van de caravan) nauwelijks verbetering.

Ik ga het zoeken in massa en startmotor.
Rest is gedaan bij mijne (stekkers, spanningsregelaar etc)


Groet,
Arjan

the doctor himself :W *O*

inderdaad opengemaakt en gereinigd. de pluspool was rot, en zo roestig dat we de bout v/d pluspool van een ander dynamo (R6) hebben overgezet.
ding draait als een tierelier nu :9
 
Laatst bewerkt:
trouwens de accu van mn auto begint met dit koud weer ook moeiilijk rond te draaien, tijd voor nwe. accu denk ik :X
 
Laatst bewerkt:
Mijn Caponord doet het gelukkig nog gewoon met de vrieskou, tellers hadden alleen een halve minuut ofzo nodig om te ontdooien
 
Vandaag ook weer geen enkel "probleem",starten met plus 2, en gaan de hele dag met de Italiaanse sloerie...
Ciao, AJ
 
Gister motorbeursje gedaan.
Tjemig wat een drukte.

Niet heel veel bijzonders, aantal aanbiedingen maar. Moet dan net zijn wat je zoekt.
Crosshelm met vizier gescoord voor 10,00
Had gehoopt op handvatverwarming, maar niet kunnen vinden.
Mn maat een TT400 voor 340,00.

Starten geen probleem... heen heerlijk ritje, terug beetje regen.
Maar wat een kouwe jatten zeg..
Ben een echte mooiweer rijder denk ik :)
 
Jemig wat een pech. Serieuze gremlin heb je dan te pakken!

Nee hoor! Levensduur van het blok is alleen wat langer als van alles wat erom heen hangt.
Maar goed, er staat ook 125.000 km op de teller, zelf minstens 5000km zonder teller gereden en wie weet wat er de eerste 70.000km mee is gedaan? Is een van de eerste lichting, dus al met al moet ik niet klagen.

Ben er nog steeds dolblij mee en het rijdt nog steeds geweldig!

Mapping update, home-made open toeters en knallen met die bak!
Vol vertrouwen hoop ik in het voorjaar Frankrijk buitenom rond te crossen. :] *O*
Wel eerst weer andere band erop, mijn Heidenau begint achter wel aardig te verslijten.

Iemand goede suggesties? Welke achterband is de beste op het moment voor weggebruik en soms een gravelweg?
 
Laatst bewerkt:
Met 125k op de teller zou ik je echt aanraden eens een engine flush te doen bij je oliewissel. Ik heb daar bij 60k al profijt van. Olie in de peilunit ziet er schoon uit nu en schakelen is verbeterd.
 
Ik lees veel goede recenties over deze :

Motorfreaks

werd mij laatst ook aangeraden door de dealer. Ik rij 400 tot 600 km woon-werk per week (niet alleen maar op twee wielen :-) ) dus ik heb weer voor de pilot road 4 gekozen.

mvg,

Marco.

PS Ik ga morgen naar de beurs, weet dat het druk is maar anders had ik alleen gemoeten en nu gaan we met zijn drieen, wel zo gezellig :-).
 
Laatst bewerkt:
ik ben gisteren ook naar Utrecht geweest, was goed druk.
Ook effe bij ARA langs geweest waar vorig jaar een schitterende Caponord RR stond!
Nu stond er een nieuw model RR met een leesbrilletje. Blijkt de eigenaar zijn oude RR ingeruild had tegen een nieuwe, die oude eigenaar verzekerde mij vorig jaar om zijn RR nooooiiit weg te doen. Wat kan er in een jaar tijd veel veranderen.
Hoop dat hij weer net zoveel plezier aan deze nieuwe gaat beleven als aan de oude!

Mijn doel op de beurs hoop ik over een paar weken ook bereikt te hebben. Ik ben op zoek naar een oud model aluminium topkoffer. Een leverancier van koffers denkt dat hij nog enkele oude (retro) exemplaren heeft die op een of ander manier passend te maken zijn omdat er geen originele tussenbeugels meer leverbaar zijn. Dus effe afwachten en een reisje naar de fabrikant maken.
Mocht iemand nog wel een beugelsetje hebben en kwijt willen geef me dan en tip.

Gr Desert Capo
 
ik ben gisteren ook naar Utrecht geweest, was goed druk.
Ook effe bij ARA langs geweest waar vorig jaar een schitterende Caponord RR stond!
Nu stond er een nieuw model RR met een leesbrilletje. Blijkt de eigenaar zijn oude RR ingeruild had tegen een nieuwe, die oude eigenaar verzekerde mij vorig jaar om zijn RR nooooiiit weg te doen. Wat kan er in een jaar tijd veel veranderen.
Hoop dat hij weer net zoveel plezier aan deze nieuwe gaat beleven als aan de oude!

Mijn doel op de beurs hoop ik over een paar weken ook bereikt te hebben. Ik ben op zoek naar een oud model aluminium topkoffer. Een leverancier van koffers denkt dat hij nog enkele oude (retro) exemplaren heeft die op een of ander manier passend te maken zijn omdat er geen originele tussenbeugels meer leverbaar zijn. Dus effe afwachten en een reisje naar de fabrikant maken.
Mocht iemand nog wel een beugelsetje hebben en kwijt willen geef me dan en tip.

Gr Desert Capo


lijkt mij wel met die RR :9~
ik ga hem ook nooit verkopen :9

ik heb een beugel voor je achterste topkoffer (orgiineel RR)
 
Heb hetzelfde gehad..naar de beurs van Brussel..offerte laten maken voor GSA en KTM SuperAdventure...uiteindelijk won de BMW het pleit totdat ik thuis kwam en de RR in de garage zag staan...heb er wakker van gelegen :+ ik krijg het gewoon niet over m'n hart om de RR weg te doen... ;( heb en nog steeds er teveel plezier aan gehad de afgelopen 2 jaar. :]
 
Check de drie gele kabels die van spanningsregelaar naar dynamo lopen en controleer de stekkers die daar zitten. Als het nog de bruine platte zijn: vervangen of verwijderen en soldeerverbinding maken.

Met beetje geluk zit er te veel weerstand ergens in die kabels en is het makkelijk op te lossen voordat het je spanningsregelaar sloopt.

Het kan ook zijn dat je alles nog standaard hebt en dan is je spanningsregelaar twijfelachtig, je startrelais en de bruine stekkers. Gelukkig zullen ze het niet allemaal tegelijkertijd zijn ;) Wel aan te raden deze allemaal te updaten met fatsoenlijk spul.

Vandaag de bruine stekker er tussen uitgeknipt. De aansluitingen waren behoorlijk aangeslagen en het koper was groen uitgeslagen |( . De draden netjes gesoldeerd en in de krimpkous gezet.

Met mijn Lampen, 4 ledverstralers, handvatverwarming en de led´s in mn handkappen aan geeft hij tussen de 13.2 en 13,5 weer. Met alleen mijn verlichting aan geeft hij 14,3 volt weer. Dus een duidelijke verbetering *O*
 
Laatst bewerkt:
Zo inmiddels een kleine 1500km gereden met de nieuwe uitlaten. Weet niet of het geld nou echt waard is, want toch best een smak geld. Voor mij wel, want verbruik is verbetert en ben nou eenmaal een motorgek dus is geen euro te veel ;)

Maar so far:
- Motor is goed mee te touren vanaf 2000/2500 toeren, waar dat eerst pas 3000/3500+ toeren was
- Meer vermogen onderin, de motor heeft niet meer een dood punt.
- Op een afstand van 280 km heb ik met rustig en controleerd rijden én windtegen de 1 op 20 gehaald. Dit was 90% snelweg, de helft 100km/u trajectcontrole en de rest tussen de 110 en 120 gereden. Erg blij mee.
- Ondanks dat ik nu toch echt nog wel mijn uitlaat laat schreeuwen (flink gassen!) is het verbruik echt beter geworden.
- Het mooiste is eigenlijk nog wel hoe lineair de motor nu van 100 naar de 200 sprint. Prachtig.
 
En altijd beter geld dan dat Ik ff mag overmaken naar CbiJ, de Italiaanse Me ff 170,- lichter gemaakt,
Lekker zoveel koppel....
Nieuwe ketting, wat een verschil...
Lijkt wel een nieuwe motor
Groet, AJ
 
Mijn Italiaanse staat nog bij dealer, vloeistoffen, iets dikkere voorvorkolie, kleppen stellen, nieuw tandwiel/kettingset....... ben benieuwd hoe ze straks rijd..... alleen nog levertijd op achtertandwiel. Nou ja er is weer zat zout gestrooid hier dus geen probleem. Leasebak weer dus. Is ze weer helemaal klaar voor nieuwe seizoen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan