Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

Zijn allemaal goede schokkers, mijn Ohlins street schokkers bevallen super op de 7 en 9, en is mooi geel hoort bij de XSR 60th anni. Natuurlijk mag je zelf kiezen watvoor veer je wilt. Op de 7 heb ik een eigenlijk veel te zware (105kg, 2e hands gekocht) waardoor de motor weinig inveert op mijn gewicht (75), met de veer zo lang mogelijk en juiste preload nog steeds goed te rijden.

Goed nieuws, jij hebt dus ook de “335”.
Opvallend dat een Ohlins setje geeneens heel veel duurder is dan het alom geprezen Hyperpro.
 
Goed nieuws, jij hebt dus ook de “335”.
Opvallend dat een Ohlins setje geeneens heel veel duurder is dan het alom geprezen Hyperpro.
Mijn ervaring is dat de schokdempers van Hyperpro minder goed zijn dan WP, WP is minder goed dan Ohlins.
De grootste reden waarom hyperpro zo populair is in Nederland is, is omdat het Nederlands is en goedkoop. Ze kunnen ook goed de juiste veren bij het juiste gewicht plaatsen.

/Einde mening.
 
Ben ik niet helemaal met je eens. Zodra je een injectiemodule installeert of de ecu laat flashen inclusief test runs loopt de motor als een zonnetje. Heb een titanium akra eronder liggen en zowel het geluid áls de prestaties zijn een stuk beter.

Ja, uiteraard, maar als je dat doet kan je niet meer spreken over een "aftermarkt uitlaatje". Dan ben je bezig met hogere stages tuning. Dat wat je zou doen voor een circuit fiets.

Veel mensen willen gewoon lekker blerren, en dan gaan ze ook agressiever aan het gas jengelen en dan voelt het al een tikkie sneller/sterker etc. aan... dus tussen de oortjes gaan ze als een marquez over de baan... :)

Gewoon een blerpijpje steken is voor moderne motoren al heel lang geen route naar meer pk-tjes meer.... dat was het al niet meer bij de K75 en k100 uit de jaren 80, waarbij iedereen dacht dat het keihard zou gaan als je het krappe filtertje eruit haalde en er een K&N panty in staken.
Maar goed, het is volgens mij al zo vaak gezegd, moderne motoren doen maar verdraaid weinig als je niet in het breintje gaat ingrijpen.

Een uitlaatsensor modulator (KevTec bijvoorbeeld) is leuk om je in de lagere snelheden wat meer rijcomfort te geven, maar het geeft je ook een verbruiksstijging van (in mijn geval) 5,4 naar 6,4 liter per 100 km gemeten over duizenden km's allerlei ritjes.
 
Laatst bewerkt:
Ben ik niet helemaal met je eens. Zodra je een injectiemodule installeert of de ecu laat flashen inclusief test runs loopt de motor als een zonnetje. Heb een titanium akra eronder liggen en zowel het geluid áls de prestaties zijn een stuk beter.

De grafiek zegt genoeg toch, prestatie is in heel lage toeren vooral opmerkelijk beter en dus 4pk in hoge toeren. In het middengebied echter weer iets minder. Geluid is zeker gaaf van de Akra en zeer goed te doen als je je oren niet kwijt wilt. Echter origineel vind ik zelf ook erg cool, je hoort het blok dan lekker erbij gieren en de airbox zuigen. De rust bij continu gas heeft ook wel wat.

De ‘hardware’ bepaalt verder toch echt hoe een motor loopt, je kunt afstellen en ecu flashen op een blik beschuit zodat hij aardig loopt maar dat wordt nooit veel beter.

Luchtfilters zijn ook weer zoiets, hier aan knoeien of een zogenaamd highflow filter verslechterd vaak alleen maar je loop. (Waar tmoons ook mee komt) En toch heb ik het weer geprobeerd hé, maar nu weet ik het zeker een inlegfilter veranderen is bullshit en op de cp3 blokken merkbaar indirecter op het gas precies tengegestelde dus. Tja je zou het al moeten weten bij teksten als ‘de beste van de wereld’ en vage claims. Alleen vooral bij lange slag (grote) 2cil kan je baat halen door podfilters of open luchtfilterbak. Die zuigen in lage toeren al dermate hard dat de orginele filterbak altijd ondermaats ontworpen is door gebrek aan plek. Een hoogtoerige 4cilinder bijvoorbeeld gaat alleen maar nog hoogtoeriger pieken met podfilters, en ook dat compenseer je niet met afstellen. Je motor is een vacuümpomp op ontploffingen als het ware.
 
Laatst bewerkt:
Een uitlaatsensor modulator (KevTec bijvoorbeeld) is leuk om je in de lagere snelheden wat meer rijcomfort te geven, maar het geeft je ook een verbruiksstijging van (in mijn geval) 5,4 naar 6,4 liter per 100 km gemeten over duizenden km's allerlei ritjes.

Oh, deze ervaring heb ik niet. Heb ook een KevXTX O2 controller, rijd afwisselend sportief, en haal ca. 1:19 (zelf geklokt). Hoewel het dashboard 1:20,4 aangeeft ofzo, maar die is wat optimistisch.
 
Laatst bewerkt:
Ja, uiteraard, maar als je dat doet kan je niet meer spreken over een "aftermarkt uitlaatje". Dan ben je bezig met hogere stages tuning. Dat wat je zou doen voor een circuit fiets.

Veel mensen willen gewoon lekker blerren, en dan gaan ze ook agressiever aan het gas jengelen en dan voelt het al een tikkie sneller/sterker etc. aan... dus tussen de oortjes gaan ze als een marquez over de baan... :)

Gewoon een blerpijpje steken is voor moderne motoren al heel lang geen route naar meer pk-tjes meer.... dat was het al niet meer bij de K75 en k100 uit de jaren 80, waarbij iedereen dacht dat het keihard zou gaan als je het krappe filtertje eruit haalde en er een K&N panty in staken.
Maar goed, het is volgens mij al zo vaak gezegd, moderne motoren doen maar verdraaid weinig als je niet in het breintje gaat ingrijpen.

Een uitlaatsensor modulator (KevTec bijvoorbeeld) is leuk om je in de lagere snelheden wat meer rijcomfort te geven, maar het geeft je ook een verbruiksstijging van (in mijn geval) 5,4 naar 6,4 liter per 100 km gemeten over duizenden km's allerlei ritjes.

Heb je helemaal gelijk in met het geluid en raggen met de motor. Al vind ik de extra 300 euro die het je kost hem fatsoenlijk af te laten stellen het absoluut waard als je eerst 1300 investeert in een uitlaatsysteem. Dan kan dat ook nog wel op de grote hoop haha.

Pittige stijging in verbruik! Wist niet dat een module daar zo'n sterk effect op had. Ik merkte wel een stijging in verbruik met het uitlaatsysteem, maar na het afstellen loopt die ook weer zuiniger (5,7L per 100 km) en dat is inclusief fanatiek rijden.
 
Veel aftermarket uitlaatsystemen op wat dan ook voor motor zijn minder goed tot een complete inbreuk op de prestaties zoals de Zard voor de mt09 xsr900 -8pk -6nm. De Laser GP is proefondervindelijk nog slechter het leek wel of ik 30nm miste tot 7500tpm.

Je mag blij zijn als de prestaties ongeveer gelijk blijven. Daar gaat tuning verder bar weinig aan veranderen in verhouding met tuning wat ook met de orginele systemen kan. De Akra titanium loopt gewoon heel lekker indien intact (eindstuk en vooral kathalisator er gewoon in ) en hoef je niet persee iets aan af te stellen.

https://youtu.be/3QCIIDSYJLc
 
Vrijdag,
wat begon als een regenachtige, bewolkte dag. Zal ik heen gaan of niet.. ben de stad ingegaan om nog een setje thermokleding te kopen wat overigens gelukt is. Perfect, met me handvatverwarming richting het circuit Zandvoort gegaan waar MotorCircuitTraining stond met een droog circuit!
Keek er al tegenop als het circuit nat zou zijn. Maar het geluk was er, eerste keer circuit is een feit en wat verslavend en geweldig is het om de MT09 nou eens echt aan te voelen in hele sportieve condities! wat heeft ze het goed uitgehouden. De Bridgestone T31 zijn nu lekker ruw en plakkerig geworden, een grip waar je U tegen zegt. Kortom de vertrouwen erin is nog eens 100% gestegen. Puur het feit dat je geen koekblikken tegenkomt, niet word ingehaald of rare op-straat-fratsen.

geslaagde dag iedergeval!
36063874_965740506921948_3206313495872143360_o.jpg
 
Ziet er goed uit! Dartiax, hoe bevalt de T31 t.o.v. de stock S20? En enkel de achterband gewisseld?
Zit op het moment met 5K met de S20, en is helaas snel aan vervanging toe..
 
Even een vraagje. Ben nu toe aan mijn 3e setje banden. vanaf fabriek zaten er S20 onder. is een super fijne band alleen had ik hem na 3000 km al kaal dus die wordt het niet meer.
Daarna Pirelli angel GTs er onder gedaan. Iets minder grip dan de S20 maar wel een stuk betere levens duur +- 12000km.

Maar nu heb ik deze ook bijna versleten en zit te twijfelen om weer Pirelli te halen of toch eventueel een alternatief.

Nu was ik benieuwd waar jullie goede ervaring mee hebben en welke band jullie aanraden om onder een MT09 te zetten.

(Ik rij als het kan alleen met droog weer voor hobby gebruik +- 14000km per jaar)
 
Ben met mijn 3e setje Pilot Road 4 bezig.
Nog nooit een misstap of tekortkoming gemerkt.
Rijdt geen circuit maar wel lekker geknald in Oostenrijk.Italie en afgelopen week Zuid-Frankrijk.
Ben ook geen regenrijder maar als het mij overkomt dan geven ze ook geen krimp.
Ik heb er alleen wel maar 11.000 km mee gehaald (achterband)
 
Afgelopen zaterdag op een Yamaha MT09 (normale versie van eind 2017) proef gereden. Moest er toch eens van komen ;) . Wat een geweldige fiets zeg. Eerste wat mij opviel is dat de vering stukken beter aanvoelt dan mijn Yamaha MT07 die voorzien is van Hyperpro veren voor en een Hyperpro achterschok demper.

Dubbele bochten - S-bochten - kunnen met veel meer vertrouwen genomen worden. De MT07 wil bij mij wel eens flink nadeinen/hobbelig aanvoelen. Daar heeft deze MT09 geen last van. Standaard - heb op de niet SP uitvoering gereden - veert de MT09 al dikke prima. Voor op de openbare weg meer dan genoeg, voor zover dat na 15 minuten te rijden al is te bepalen dan.

Viel mij verder ook op dat de zithouding ook goed is. Voor mijn gevoel rechterop dan mijn MT07. De Quick shifter is niet echt nodig/wat overdone voor de openbare weg, maar wel grappig :P . In de A-modus spurt ie er ook aardig vandoor en de remmen voelen ook super aan.
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje. Ben nu toe aan mijn 3e setje banden. vanaf fabriek zaten er S20 onder. is een super fijne band alleen had ik hem na 3000 km al kaal dus die wordt het niet meer.
Daarna Pirelli angel GTs er onder gedaan. Iets minder grip dan de S20 maar wel een stuk betere levens duur +- 12000km.

Maar nu heb ik deze ook bijna versleten en zit te twijfelen om weer Pirelli te halen of toch eventueel een alternatief.

Nu was ik benieuwd waar jullie goede ervaring mee hebben en welke band jullie aanraden om onder een MT09 te zetten.

(Ik rij als het kan alleen met droog weer voor hobby gebruik +- 14000km per jaar)
Heb je echt gemerkt dat je minder grip had dan de S20's op de openbare weg?
Ik heb de s20 en t30evo goed getest , en moet eerlijk toegeven dat op de openbare weg ik nauwelijks verschil merk in grip.
Alleen bij het hard accelereren uit de bocht en remmen in de bocht onder hellingshoek. ( Iets wat ik normaal niet doe op de weg om altijd 15-20% marge aan te houden)

Als je 14k per jaar doet zou ik bij sport touring banden blijven of als je ook circuit dagen doet sportbanden met een lange levensduur.
(Ik heb persoonlijk de combinatie s21 vooraan en t30evo achter, meer dan genoeg grip voor op de weg en circuitdagen zijn mogelijk maar de t30evo oververhit na 10-12min)
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit! Dartiax, hoe bevalt de T31 t.o.v. de stock S20? En enkel de achterband gewisseld?
Zit op het moment met 5K met de S20, en is helaas snel aan vervanging toe..

T31, perfect. heb ongelooflijk veel grip en vertrouwen gekregen aangezien ik het zelf nooit echt heb op die stocks . Heb gelijk voor en achter aangepakt, voor bleek ook toe aan een nieuwe na 10k.

Het is een nieuwe type van BrugSteen en dacht mua, proberen.
Kortom gewoon doen :t
 
Even een vraagje. Ben nu toe aan mijn 3e setje banden. vanaf fabriek zaten er S20 onder. is een super fijne band alleen had ik hem na 3000 km al kaal dus die wordt het niet meer.
Daarna Pirelli angel GTs er onder gedaan. Iets minder grip dan de S20 maar wel een stuk betere levens duur +- 12000km.

Maar nu heb ik deze ook bijna versleten en zit te twijfelen om weer Pirelli te halen of toch eventueel een alternatief.
Ik heb 3 sets Angel GT versleten op mijn MT-09 en die gingen meestal rond de 8000 km mee,ik rij er dus waarschijnlijk iets sportiever mee.
Ik was er wel heel tevreden van,zowel op nat als droog.
Omdat ik op mijn vorige motor goede ervaring had met een MPR2 heb ik die dan eens gemonteerd en die vond ik eigenlijk even goed,de levensduur was ongeveer gelijk maar ze waren wel een stuk goedkoper. :)
 
Airport Twente
bbjeznH.jpg


Enkel nog op zoek naar spiegels, de Rizoma Tomok is lekker sportief, maar ook flink aan de prijs, dat heb ik er niet voor over. Bar end spiegels zijn wel mooi enkel wil ik ze naar binnen hebben staan maar vraag me af of je dan nog wel goed zicht hebt.
Eventueel ook nog een Crazy Iron crash cage, maakt het gewoon af :)
 
Airport Twente
[afbeelding]

Enkel nog op zoek naar spiegels, de Rizoma Tomok is lekker sportief, maar ook flink aan de prijs, dat heb ik er niet voor over. Bar end spiegels zijn wel mooi enkel wil ik ze naar binnen hebben staan maar vraag me af of je dan nog wel goed zicht hebt.
Eventueel ook nog een Crazy Iron crash cage, maakt het gewoon af :)

Gaaf man, mooie foto! Woon je in de buurt van Airport Twente? Ik kom zelf uit Hengelo en ga binnenkort mijn MT09SP ophalen. Misschien is het een idee om een keer met een aantal MT09 rijders uit de buurt te gaan rijden?

Gr.
Daan
 
Laatst bewerkt:
Ik kom uit almelo, helaas nog weinig MT rijders gezien hier. Maar een meeting lijkt mij super vet! Wellicht omgeving deventer/apeldoorn voor wat meer animo?
 
Terug
Bovenaan Onderaan