Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

Heeft er iemand nog tips voor wanneer je de wielen gaat demonteren om er nieuwe bandjes om te laten leggen? ABS sensor kan je beter even los halen blijkbaar want die is nogal kwetsbaar. Nog meer dingen waar je even rekening mee moet houden?
 
Heeft er iemand nog tips voor wanneer je de wielen gaat demonteren om er nieuwe bandjes om te laten leggen? ABS sensor kan je beter even los halen blijkbaar want die is nogal kwetsbaar. Nog meer dingen waar je even rekening mee moet houden?

Ik laat de kettingspanners meestal ook op positie staan. Denk trouwens dat je de ABS sensor wel moet demonteren, aangezien de pulsgeverschijf dieper in het wiel ligt...
 
De aanhaal momenten in de boekjes kloppen niet, als ik me niet vergis.
Even oppassen met aanhalen dus.
Welke bandjes ga je nemen? De nieuwe metzler? (Verhaaltje in de laatste motorplus)
 
Nee, er komt een setje S20 evo onder.
Maar wat zijn de juiste aanhaalmomenten dan wel?

Eerst morgen maar weer even langs de bouwmarkt want er is natuurlijk weer voor afwijkende maten gekozen dan wat ik hier in de schuur heb liggen :(
Even voor de zekerheid: voor het voorwiel heb ik een 14mm inbus nodig en het achterwiel een 27mm dop?

Dat is tenminste wat ik hier vind: Misc. Info for FZ 09 Maintenance jobs.....
 
Laatst bewerkt:
Nee, er komt een setje S20 evo onder.
Maar wat zijn de juiste aanhaalmomenten dan wel?

Eerst morgen maar weer even langs de bouwmarkt want er is natuurlijk weer voor afwijkende maten gekozen dan wat ik hier in de schuur heb liggen :(
Even voor de zekerheid: voor het voorwiel heb ik een 14mm inbus nodig en het achterwiel een 27mm dop?

Dat is tenminste wat ik hier vind: Misc. Info for FZ 09 Maintenance jobs.....

Ik denk dat Yamaha gewoon gekozen heeft wat constructief verantwoord is, i.p.v. wat er in jouw schuur ligt. Een standaard inbussetje gaat tot maat 10, althans de mijne. Mijn Bandit 650 had voor de vooras een inbus maat 19. Zijn gewoon adapters voor tekoop ( http://www.vynckier.biz/nl/schroevendraaiers--bitsen/bitsen/2107 ).

Ik heb mijn twijfels bij de kwaliteit van het bouwmarktgereedschap. Zorg dat je goed passend gereedschap hebt, want anders draai je de bouten/assen kapot.
 
Laatst bewerkt:
Een grote imbus is makkelijk op te lossen met een zeskantige draadbus. Stukkie goedkoper.
 
Zo, vanmorgen even m'n tweede rit om mijn nieuwe aanwinst gemaakt. staat nu 225 km op en kan niet wachten tot hij ingereden is. Ik vind dat hij prima stuurt (de randjes zijn inmiddels van de achterband af :] ) en dat de vering het nog redelijk bijhoudt. Ik heb nog nergens aan gedraaid, maar ik begreep dat er een standaard "sportieve" instelling mogelijk is? Tot nu toe niet boven de 5500 toeren geweest, dus geen idee van het vermogen, maar koppel is er voldoende aanwezig. Op naar de 1000km-beurt *O*

Gr. Peter
 
Even een Update van mijn koppeling, importeur heeft meer vreemde klachten mee gemaakt van een quickshifter op de mt 3cyl, koppeling word vergoed door gebben motoren in ruil dat ik de quickshifter demonteer. Gelukkig is hij redelijk universeel dus kan hem kwijt aan een maat van me. Dus geen quickshifter monteren op een mt!!! Wel goede service van gebben wat ook wel eens gezegd mag worden
 
Even een Update van mijn koppeling, importeur heeft meer vreemde klachten mee gemaakt van een quickshifter op de mt 3cyl, koppeling word vergoed door gebben motoren in ruil dat ik de quickshifter demonteer. Gelukkig is hij redelijk universeel dus kan hem kwijt aan een maat van me. Dus geen quickshifter monteren op een mt!!! Wel goede service van gebben wat ook wel eens gezegd mag worden

Dat kutding van Healtech heeft al meerdere blokken om zeep geholpen. Het ding is niet uitontwikkeld.

Ik vind dat Yamaha heel coulant is naar jou toe. Ik bedoel: Je hebt in eigen beheer een modificatie gedaan (cq een niet originele accessoire gemonteerd), waarna je klachten krijgt. Hebben ze bij Gebben nog iets geroepen over de oorzaak van het slippen van de koppeling?
 
Laatst bewerkt:
~
Dat kutding van Healtech heeft al meerdere blokken om zeep geholpen. Het ding is niet uitontwikkeld.

Ik vind dat Yamaha heel coulant is naar jou toe. Ik bedoel: Je hebt in eigen beheer een modificatie gedaan (cq een niet originele accessoire gemonteerd), waarna je klachten krijgt. Hebben ze bij Gebben nog iets geroepen over de oorzaak van het slippen van de koppeling?[/quotering]

Nee niks. Had hij nog niet mee gemaakt, zaterdag breng ik hem en daarna hoor ik het wel
 
Hmm. zal ik ook eens in de gaten houden hier dan. Heb op de Tracer de quickshifter zitten.

Met welke instellingen reed je rond? Of had je de automatische versie (dus niet instellen per toerental)? Die van mij schakelt met de quickshifter zo soepel dat ik me bijna niet voor kan stellen dat het voor problemen kan zorgen. Maar als ze al meerdere motoren (met specifiek dit blok) hadden met problemen..
 
Hmm. zal ik ook eens in de gaten houden hier dan. Heb op de Tracer de quickshifter zitten.

Met welke instellingen reed je rond? Of had je de automatische versie (dus niet instellen per toerental)? Die van mij schakelt met de quickshifter zo soepel dat ik me bijna niet voor kan stellen dat het voor problemen kan zorgen. Maar als ze al meerdere motoren (met specifiek dit blok) hadden met problemen..

Zelf ingesteld, behoorlijk ruime intervallen gedaan om juist de boel tesparen, geen idee waarom ik er last van heb, baal der wel van maja, dan maar geen quickshifter,
 
Iemand hier de Ixil hyperlow op zijn mt-09? Benieuwd naar de ervaringen want deze lijkt me vet staan onder de xsr900.
 
Ik ben aan het oriënteren op nieuwe shocks. Wil de hele meuk laten vervangen. Ik kom eigenlijk niet veel verder dan wat Hyperpro te bieden heeft. Iemand anders nog suggesties? En more importantly waar ik het kan halen? Ik heb al wat af gegoogled, maar resultaten zijn beperkt.
 
Ik ben aan het oriënteren op nieuwe shocks. Wil de hele meuk laten vervangen. Ik kom eigenlijk niet veel verder dan wat Hyperpro te bieden heeft. Iemand anders nog suggesties? En more importantly waar ik het kan halen? Ik heb al wat af gegoogled, maar resultaten zijn beperkt.

Hyperpro koop je bij Hyperpro in Werkendam/Alphen aan de Rijn of bij één van de servicecenters. Ik heb zelf een Hyperpro Streetbox!, maar dan wel met een hydraulische voorspanner als optie. Ik geloof dat ik er totaal €774,- voor betaald heb, zelf ingebouwd. Het leuke van Hyperpro vind ik de traploos progressieve veren, ook op de schokbreker. Ik geloof wel dat daar een kern van waarheid in zit. Bij rustig rijden comfort, bij sportief rijden worden de veren steeds stugger (veerconstante wordt groter bij inveren).

Wilbers (Duits) koop je bij HK suspension in Tiel. De kwaliteit en opbouw van Wilbers materialen is in mijn optiek gelijk aan die van Hyperpro. Ik vind de Hyperpro materialen gewoon beter smoelen dan de Wilbers materialen (Hyperpro met zwarte i.p.v. lelijke paarse veer).

Vroeger had je nog Technoflex, ook die schokbrekers leken exact op die van Wilbers (of andersom). Alsof een constructeur van veringmerk is gewisseld en tekeningen gekopieerd heeft.

Öhlins koop je bij HK Suspension. Persoonlijk vind ik het merk overgewaardeerd. Iedereen zegt dat het helemaal ge-wel-dig is (incl. Rossi en consorten). Ik vraag me af of je, buiten de meerprijs, het verschil gaat merken. Laat ik aan jou over :)

Hagon (Engels) koop je bij Morren Import. Ik weet niet of ze zo een oplossing hebben voor de MT-09, maar het deed mij altijd een beetje goedkoop aan. Daar was de prijs ook naar. https://www.hagon-shocks.co.uk/catalog/partdetail.aspx?partno=M62093

Dan heb je nog YSS (uit verre oosten), maar weet zo niet waar je dat koopt.


De meeste merken zullen je een complete achterschokbreker en een set voorveren aanbieden. Je kunt ook nog de cartridges in de voorvork vervangen. Merken zijn Öhlins, Andreani en K-Tech.
 
Laatst bewerkt:
Let wel dat je bij de meeste schokbrekers de veervoorspanning niet meer kunt verstellen als de schokbreker is ingebouwd. De stelmoer zit namelijk aan de blokzijde (in elk geval voor Hyperpro), en daar kom je niet meer bij.

Ik ben een pietje-precies, en wil met bepakking of duo mijn motor weer wat hoger zetten. Heb daardoor toch maar voor de HPA gekozen. Verder voldoet de emulsie-demper prima voor mij. Was van plan wel een circuitdag te gaan doen, maar die is vorig jaar in het water gevallen en dit jaar kamp ik met een blessure. Bij een emulsiedemper kun je de uitgaande demping instellen met een wieltje en tegelijkertijd verstel je daarmee de ingaande demping (volgens mij factor 1 op 3). Voor mij afdoende. Bij een volledig instelbare schokbreker kun je de ingaande demping afzonderlijk instellen.
Bedenk wel dat je dan een apart reservoir moet gaan monteren, ik vind dit niet mooi op de MT. Een keer houdt het qua geld op, dus ik vond het meer de moeite om in de HPA te investeren. Op onderstaande foto zie je de knop van de HPA achter de ophanging van de linker duo-voetsteun.

full


Hier zie je de oplossing van Hyperpro met volledig instelbare schokbreker met HPA:
http://www.hyperpro-deutschland.co...ws]=14&cHash=0ce6a0b6c824ea1ef7feda9c181cd7c5
Ik vind dit lelijk.


Het mooie van de Hyperpro emulsie is dat ie een scheidingszuiger heeft, zodat de stikstof niet kan mengen met de olie. Dit heeft met de bijna horizontale ligging van de schokbreker te maken. Weet niet of de andere merken dit ook hebben (waarschijnlijk wel).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan