Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.119
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een Speedglas 100 waarmee ik MIG en TIG las, ook met lage apenrages werkt deze uitstekend. Ik heb op mijn werk een Lincoln Viking 1740 in de verkoop voor 125 euro ex BTW.
We hebben er een stuk of 40 van verkocht en tot op heden geen klachten. Wel positieve ervaringen. Deze helm raden we niet aan voor zeer intensief/professioneel gebruik.
 
Thanks voor de tips allemaal jongens!
Ik ga alles eens even in de gaten houden!

Neig een beetje te gaan naar die Speedglas 100 omdat ik daar al mee gelast hebt en ik 20x meer zag dan met mijn huidige laskap. Maar ik ga die test ook even in de gaten houden!
 
Ik heb ook een Speedglas meen ik, of in ieder geval een "goed" merk laskap na eerst een tijd met een Ferm kap gewerkt te hebben, als je ook maar met enige regelmaat last is het echt de moeite waard.
 
Misschien al eerder gevraagd maar niet kunnen vinden. Na 11 paginas het ook opgegeven met lezen.

Af en toe moet/wil ik wat dun RVS of staal solderen.
We hebben hier een TIG apparaat staan waar ik zo af en toe wat mee verpruts. (Dat wat afbreekt was meestal te dun en dus verziek ik het nog een beetje meer)
Mijn vraag is of het mogelijk is om de vlamboog van tig te gebruiken als toorts om het werkstuk op te warmen en dan te solderen.
Ik had hier wat messing toevoegdraad liggen maar daar lukt het me niet mee.
Zodra het spul onder de boog vloeit is het gelijk einde. (spetters, geel/witte aanslag en nog niet vast)
Bestaat er een ander toevoegmiddel die ik kan gebruiken die dus bij een lager temp smelt dan het staal/RVS zodat het huidige behouden blijft en ik alleen wat toevoeg?
 
en waarom zou je, als je toch beschikt over een TIG, nog solderen?
(want de sterkte van een soldeer komt niet in de buurt van een las.)

(verder ook ooit gelezen/gehoord dat voor TIG solderen specifieke toevoeg vereist is, zomaar even hetgene wat voorhanden is gebruiken zal je niet lukken.)
 
Hoe dun is dat spul bij jou dan ?
Is dat 1 bonk roest en ellende, of is het mooi blank ?
Roestig of verzinkt materiaal lassen levert ellende op ja.

En messing toevoegdraad gebruiken bij staal/rvs lijkt mij niet helemaal de bedoeling
 
Mmm, raceframes van vroegah:
full
full

full

Greetz, Q
(heb zelluf ook 2 gesoldeerde freempies *O* )
 
Laatst bewerkt:
2de foto ziet er onwijs gaaf uit.
De vraag hoe doen ze dat?
Zoals ik al eerder aangaf wordt het helemaal niets zodra ik met de messing draad in de buurt van de vlamboog kom.
Wat voor toevoegdraad is het (naam/#) en wat voor gas wordt er gebruikt?

En de reden:
Af en toe heb ik spul van verschillende diktes zoals een M8 boutje op een 0,8 of 1mm plaat.
Of
Het achterliggende spul kan niet al te lang warm worden omdat er nog olie of iets dergelijks in zit.
De warmte inbreng moet dus kort en/of niet al te intensief zijn.
 
Argon is het gas dat je wilt hebben, als je dat niet gebruikt als je RVS gaat lassen dan klopt het wel dat er niet veel van een las terecht komt. Tevens wordt er voor RVS meestal RVS toevoegmateriaal gebruikt.

Als het een TIG apparaat is moet je er een gasfles op kunnen aansluiten.

Wat is het merk en type van het apparaat?

Denk AUB ook aan oogbescherming.

/edit Humm, misschien dat mijn reactie niet helemaal aansluit bij de voorgaande berichten. Het is nog vroeg voor mij. :)

db
 
Laatst bewerkt:
en waarom zou je, als je toch beschikt over een TIG, nog solderen?
(want de sterkte van een soldeer komt niet in de buurt van een las.)

(verder ook ooit gelezen/gehoord dat voor TIG solderen specifieke toevoeg vereist is, zomaar even hetgene wat voorhanden is gebruiken zal je niet lukken.)

nog nooit van hardsolderen gehoord zeker, en vooral als je dun plaatmateriaal wilt "verbinden" wat niet mag vervormen is hardsolderen of braseren een veel betere methode
 
Enigszins gerelateerde vraag, ik heb een grote machineklem die een beetje mishandeld is, op een paar plekken is er materiaal wel wat niet belangrijk is voor de sterkte maar ik wil het opvullen voor ik hem netjes schilder, materiaal zal iets van gietijzer wezen denk ik. En nu las ik hier en daar over nikkelbrons of alubrons toevoeg wat te gebruiken is met TIG?

Iemand een linkje naar het spul wat ik moet hebben?
 
Het kan wel,
Ik kan mij een (bekende/ beruchte) garage in Amsterdam herinneren waar raceframes van motoren werden gesoldeerd..
werkte daar iig wel,
Ja dat soort plaatjes en filmpjes heb ik vaker gezien.
Maar ik wist niet of Vetpriester dat bedoelde, en dat is ook niet echt iets voor de onervaren lasser ;)

2de foto ziet er onwijs gaaf uit.
De vraag hoe doen ze dat?
Zoals ik al eerder aangaf wordt het helemaal niets zodra ik met de messing draad in de buurt van de vlamboog kom.
Wat voor toevoegdraad is het (naam/#) en wat voor gas wordt er gebruikt.

Zie ook hier
Tig brazing question.

 
Laatst bewerkt:
nog nooit van hardsolderen gehoord zeker, en vooral als je dun plaatmateriaal wilt "verbinden" wat niet mag vervormen is hardsolderen of braseren een veel betere methode
ik zeg niet dat het niet kan of er geen toepassing voor is,
maar ik blijf bij mijn standpunt dat (zelfs met hardsolderen) de sterkte niet in de buurt komt van een echte "las".
(in mijn periode als koeltechnieker voldoende moeten lassen/brazeren/solderen met verschillende soorten metalen, dus wat die ervaring berteft... en als we lekken moesten gaan zoeken weet ik waar die zich meestal bevonden!)
 
Laatst bewerkt:
(stalen) fietsen werden vroeger ook gehardsoldeerd met lugs,
nu vind je dat ook (bijna) niet meer,
bijna alle metalen kaders worden geTIGt.
en ze vervormen niet, dus dat zegt ook dat er evolutie in het lassen zit.

(waarmee ik niet bedoel dat solderen & hardsolderen uit de wereld zijn, elk zijn toepassing (en niet meer!))
 
Enigszins gerelateerde vraag, ik heb een grote machineklem die een beetje mishandeld is, op een paar plekken is er materiaal wel wat niet belangrijk is voor de sterkte maar ik wil het opvullen voor ik hem netjes schilder, materiaal zal iets van gietijzer wezen denk ik. En nu las ik hier en daar over nikkelbrons of alubrons toevoeg wat te gebruiken is met TIG?

Iemand een linkje naar het spul wat ik moet hebben?

Lijkt me niet dat een klem van gietijzer is, dat breekt gelijk af, waarschijnlijk warm gewalst staal.
ik zou zeggen met een CO2 (Mig /mag) apparaat de geul dichten en met een slijpschijf vlak slijpen, dat is met het hoekje ook prima te toen.
 
Laatst bewerkt:
Van de week filmpjes zitten kijken.
Als het gietijzer is eerst een stukje vijlen om een idee te krijgen van de hardheid.
Daarna met tig een klein smeltpuntje maken en dit ook vijlen.
Als het gietijzer is zal dit puntje zowat niet te vijlen zijn.
Komt door de hoeveelheid koolstof in het staal. Zeer hard maar bros als het gelast wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan