Motor-Forum

Select Forum

Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Reg. datum:
14 mei. 2013
quote:
koenWitjes schreef op 03 mei 2017 @ 23:30:
Denk dat ik mijn recent aangeschafte tig machine ook maar weer op mp zet. Geduld is al op! Krijg geen mooie gecontroleerde vlamboog.

Maak eens even een fotootje van hoe alles ingesteld is?
Dan kan ik even kijken hoe alles bij mij ingesteld staat (zelfde machine)
Ook even laten weten hoeveel liter/minuut Argon je gebruikt.

En wat voor materiaal probeer je te lassen.
En maakt de aardeklem goed contact?
Kawasaki Z750B / Z750B caferacer | TK: Schuuropruiming

kop-ieter

Reg. datum:
08 okt. 2004
quote:
Denk dat ik mijn recent aangeschafte tig machine ook maar weer op mp zet. Geduld is al op! Krijg geen mooie gecontroleerde vlamboog.

heb je de toorts wel aan de MIN, en niet op wisselstroom staan?
Bij overspel heb je geen winnaars, alleen verliezers, maar meedoen is belangrijker dan winnen

R1 Rn22 / EXC '17

Reg. datum:
19 nov. 2011
quote:

Wil je jou tig apparaat niet ruilen voor mijn Lincoln TIG / Electrode lasaparaat? Ben wel weer is toe aan iets nieuws :) , Stuk simpeler en degelijker apparaat. (230v)

KTM 1290 Superduke SE

Reg. datum:
23 jan. 2010
Zal eerdaags eens foto maken.

@racingralph. Ik ben klaar met lassen haha. Heb ook mensen die voor mij kunen lassen maar dacht hrt leuk zelf te doen , bezig met motor aanhangertje opknappen.
Snel contant geld voor uw motor,boot,auto etc? Stuur mij dan een PB.

Beledigd zijn is een keuze

Reg. datum:
25 okt. 2009
Waar woon je ?
Heb je niemand (andere MFer ?) in de buurt wonen die kan TIG lassen ?
Met een beetje uitleg en wat oefenen, moet je de basis toch redelijk snel onder de knie kunnen hebben.

Ik ben wel eens met een collega bezig geweest die nog nooit TIG had gelast.
Na een uurtje kwamen er toch wel redelijke lassen onder zijn vingers weg.
Maar als je een beginneling een TIG apparaat geeft die niet goed ingesteld is, dan word het vaak lastig ja.....

Reg. datum:
30 nov. 2009
http://www.rustbuster.nl/instructieboeken/voorkant%20stap%20voor%20stap%20tig%20lassen%20klein.jpg

Ik heb samen met mijn tig apparaat bovenstaande boek gekocht. Na een pin brander is dit mijn eerste echte lasapparaat, voor de rest heb ik in mijn leven op school een beetje autogeen gelast en mig.

Nu ga ik absoluut niet zeggen dat ik nu goed kan lassen maar ik red me wel met tig lassen.

De projectjes die ik heb gedaan tot dusver zijn de uitlaat van mijn VF750F en ik heb een nieuw maaidek voor een zitmaaier gelast waarbij ik alle draaiende onderdelen over heb gezet op nieuw staal.

db
Sevenfifty \ XS400 \ VF750F

kop-ieter

Reg. datum:
08 okt. 2004
op youtube is toch zat te vinden tegenwoordig
https://www.youtube.com/results?search_query=giant+tig+220p
Bij overspel heb je geen winnaars, alleen verliezers, maar meedoen is belangrijker dan winnen

Sarcasm is free

Reg. datum:
17 mrt. 2004
Waar moet ik mijn reduceerventiel op instellen van menggas 85/15 op een mig/mag machientje? Waarschijnlijk ook een kwestie van uitproberen maar wat is een goed startpunt?

Hoe weet ik of ik goed zit, merk je dat duidelijk aan het lassen?
VTR1000F straat, GSX-R600 circuit

Beledigd zijn is een keuze

Reg. datum:
25 okt. 2009
10 liter/minuut is wel een aardig beginpunt.

Reg. datum:
04 mei. 2004
Ik heb nog een vrij nieuwe gekeurde 20 ltr fles staan met 85/15 co2 menggas die bijna leeg is die ik niet meer nodig heb.

Iemand interesse om hem te kopen?

Rene

(Ik neem aan dat het een 20 ltr fles is, ca 20 cm doorsnede en ongeveer een meter hoog)

Stuur maar een PB-tje
FZRene wijzigde dit bericht op vrijdag 30 juni 2017 22:31 (28%)

Sarcasm is free

Reg. datum:
17 mrt. 2004
quote:
bluemoon schreef op 30 juni 2017 @ 20:28:
10 liter/minuut is wel een aardig beginpunt.

Thnx zal eens gaan proberen!

if it runs, you can race it !

Reg. datum:
04 feb. 2005
gewoon zo laag mogelijk, je merkt dat wel tijdens het lassen. als je bv buiten of in een trekgat moet lassen moet je meer geven.
Bicylindricus Parrallelus Bitacticus

GŠŠn met die bak

Reg. datum:
25 feb. 2005
Als je binnen last, met een MB15 o.i.d. en 0,6 of 0,8 draad, dan is 6 tot 8 lpm voldoende.
Ik heb na 600km wel last van m'n ....

Sarcasm is free

Reg. datum:
17 mrt. 2004
http://i63.tinypic.com/1yvf9e.jpg

Iemand een idee waar de 1 of 2 keuzeknop voor is? Heeft die iets met de stroomsterkte te maken zoals min max?

Reg. datum:
04 feb. 2005
zou normaal op de machine toch ergens een tabel met knopstanden/ampere's/metaaldiktes enz moeten staan ?
anders in het boekje ?

Reg. datum:
31 mei. 2008
Je hebt 4 keuze mogelijkheden voor de lasstroom te weten 1-min, 1-max, 2-min, 2-max.
Dacht ik zo nog uit mijn hoofd wetend van een zelfde hobbyapparaat dat ik lang geleden gebruikt heb. Enige nadeel daar aan vond ik dat er bij die van mij altijd spanning op de lasdraad bleef staan en als je dan per ongeluk ergens massa raakte dat je een fijne vonkenregen kreeg zonder dat je een laskap oid voor je ogen had. Oja en de lasdraad ging vaak vast zitten in het lasneusje want dat was het enige contactpunt waar er spanning/stroom op de lasdraad komt. Heb er nu 1 met een stalen liner waar de lasdraad door loopt en dan krijgt de draad onderweg al spanning/stroom en brand niet/nauwelijks nog vast in de lastip/neusje of hoe dat ding ook heet.

Sarcasm is free

Reg. datum:
17 mrt. 2004
quote:
Janbros schreef op 02 juli 2017 @ 23:35:
zou normaal op de machine toch ergens een tabel met knopstanden/ampere's/metaaldiktes enz moeten staan ?
anders in het boekje ?

Niks te vinden, boekje is lang geleden al verdwenen ben ik bang. Ik heb het machientje gekregen in ruil voor een klusje.

quote:
daddyphilipsen schreef op 02 juli 2017 @ 23:37:
Je hebt 4 keuze mogelijkheden voor de lasstroom te weten 1-min, 1-max, 2-min, 2-max.
Dacht ik zo nog uit mijn hoofd wetend van een zelfde hobbyapparaat dat ik lang geleden gebruikt heb. Enige nadeel daar aan vond ik dat er bij die van mij altijd spanning op de lasdraad bleef staan en als je dan per ongeluk ergens massa raakte dat je een fijne vonkenregen kreeg zonder dat je een laskap oid voor je ogen had.

Zo'n vermoeden had ik inderdaad. 2 standen leek me al wat weinig. Zal er eens mee experimenteren. Bij deze blijft er inderdaad ook spanning op de draad staan, schok ik de eerste keer ook even van toen ik hem aantikte. Maar als je het weet en er rekening mee houdt lijkt het me niet zo'n probleem.

Reg. datum:
30 okt. 2008
dat zal een schrok geweest zijn. :+
ik schrijf soals ik ben: met fouten!

Ik rie op mien mammoet rond

Reg. datum:
08 dec. 2007
Een Cebora 2235, is dat wat voor auto plaatwerk en licht constructiewerk? Op 380v, lasstroombereik 15 - 220A.

Voor meer specs zie: https://www.laskar.nl/mig-bravo-2235-t-combi/grp/6842
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

GŠŠn met die bak

Reg. datum:
25 feb. 2005
Heel mooi apparaat, maar ik vind 7 stappen regelbereik voor 15 tot 220 wat weinig. Toch denk ik dat je je er prima mee kunt redden.
Ik heb na 600km wel last van m'n ....

KTM 450 EXC

Reg. datum:
08 feb. 2010
Even vooropgesteld: ik ben een leek op las gebied.
Dat gezegd te hebben, heb ik de volgende vraag.

Mijn vader heeft een hele oude (ik schat >25 jaar) elektrode lasapparaat. Een groot zwaar ding en max. 160A op krachtstroom.
Mijn vader kan daar heel netjes mee lassen en ik, redelijk (vind ik zelf :P ).

Nu wil ik zelf ook wel een lasapparaat, maar dan iets compacter.
Kan ik bijvoorbeeld zo'n las inverter, net zo "goed" lassen? Of juist moeilijker/gemakkelijker? Of spelen er ook nog andere factoren mee, bij zo'n inverter?
Link: https://www.rustbuster.nl...ig-mag-lasapparaat-mw160e

Zo'n MIG/MAG/MMA inverter leek mij wel handig omdat je dan kunt kiezen tussen MIG/MAG (wat wat gemakkelijker lassen is voor een leek, maar als nadeel een gasfles) en MMA (handig voor als je buiten moet lassen, wat in mijn geval vaker voor zal komen).

Wat is jullie advies?

Edit: link aangepast
Tigger7211 wijzigde dit bericht op donderdag 10 augustus 2017 00:56 (12%)

Reg. datum:
04 feb. 2005
je linkt naar de homepage, niet naar een toestel ;-)

Reg. datum:
30 okt. 2008
mijn ervaring is dat inverters mooier/beter lassen dan de oude gewikkelde lastransformatoren, (wat door (de meeste) oude rotten in 't vak vierkant wordt tegengesproken)

maar zou je niet beter voor de combinatie electrode/TIG opteren?
bied mijns inziens betere opties voor het fijnere RVS werk.
ik schrijf soals ik ben: met fouten!

Moto Guzzi 850GT, EML BMW R80

Reg. datum:
14 sep. 2009
quote:

En het past mooi bij je nickname :+
Old racers never die, only their leathers get tighter. Je stopt niet met racen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met racen.

KTM 450 EXC

Reg. datum:
08 feb. 2010
quote:
scorp schreef op 10 augustus 2017 @ 12:17:
mijn ervaring is dat inverters mooier/beter lassen dan de oude gewikkelde lastransformatoren, (wat door (de meeste) oude rotten in 't vak vierkant wordt tegengesproken)

TIG lassen is voor mij een brug te ver. Vandaar MIG. Dat is wat simpeler voor de niet geoefende lasser.
MIG en MMA hebben beide hun voor- en nadelen, vandaar een combi apparaat.

Maar ik neig toch ook wel naar alleen een mooie MIG inverter. Een ESAB Caddy. :9~

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.