Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.164
7.959
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Heb 1.6 rutiel geprobeerd. Als amperage te laag stond ging de electrode flink plakken.
Verhoogde ik de het amperage (in stappen) Brande ik er doorheen. Daarna ging ik mett loopsnelheid omhoog en kreeg ik weer slakinsluiting. Dit was enkel bij een haakse verbinding met 1.8mm kokerprofiel staal.

Vandaar dat ik wil overstappen naar fluxcore. Begreep dat dun staal lassen makkelijker ging. En dat dit proces prima buiten kan.

Edit

@superduc

Zoiets?

STUNT! Las apparaat, 200A, TIG/MMA, Lasapparaat
€ 184,99
≥ STUNT! Las apparaat, 200A, TIG/MMA, Lasapparaat - Gereedschap | Lasapparaten - Marktplaats.nl buttons
Meer oefenen zou ik zeggen.. Met elektrodes valt ook van alles van dun tot heel dik te lassen.

Superduc heeft volgens mij deze:
Giant TIG220P 220A TIG AC/DC

Wat betreft die TIG van Marktplaats, niet aan beginnen. Het enige pluspunt is de prijs en HF-start, verder kun je er helemaal niets aan afstellen. Dat is gewoon een elektrode apparaat met een TIG toorts en HF start. Zoiets is leuker (maar natuurlijk ook kostelijker):
GYS TIG 168 Inverter welder 10 - 160 A incl. accessories from Conrad.com

- Spot
- Puls
- HF
- Voor-/nastroom
- Up-/downslope

Daarmee kun je een hele tijd vooruit voor alles dat geen aluminium is :t Maar goed, voor dat geld heb je ook een Chinese met meer opties + AC voor aluminium..
 
Laatst bewerkt:
Heb 1.6 rutiel geprobeerd. Als amperage te laag stond ging de electrode flink plakken.
Verhoogde ik de het amperage (in stappen) Brande ik er doorheen. Daarna ging ik mett loopsnelheid omhoog en kreeg ik weer slakinsluiting. Dit was enkel bij een haakse verbinding met 1.8mm kokerprofiel staal.

Vandaar dat ik wil overstappen naar fluxcore. Begreep dat dun staal lassen makkelijker ging. En dat dit proces prima buiten kan.

Edit

@superduc

Zoiets?

STUNT! Las apparaat, 200A, TIG/MMA, Lasapparaat
€ 184,99
≥ STUNT! Las apparaat, 200A, TIG/MMA, Lasapparaat - Gereedschap | Lasapparaten - Marktplaats.nl buttons
Tel hier de kosten van een fles/gas en reduceerset nog bij als je TIG wil lassen
 
dat begreep ik al magnamaniac, bedankt voor het meedenken :t

Overigens heb ik mijn "oude" lasapparaat over.
Iemand nog baat bij een 160A 40% 45kg wegende verrijdbare lasapparaat incl 2,5mm smitweld rutiel electroden?
 
Geef niks weg heb al genoeg weggegeven laatste maanden. Had ik wel 2 lasapparaten van kunnen kopen ;)
Bedankt allen vd info, ik zal op kort termijn iets aanschaffen en mijzelf weer melden met fantastisch lasvoorbeelden O-)
 
Hallo allemaal.

Ik wil een inverter aanschaffen voor hobby matig gebruik (tig/mma staal).
Heeft iemand ervaring met de:
-Giant TIG200P
-Freetech Digi-tig 160.

Als er mensen zijn die ervaring mee hebben zijn ze van harte welkom

Gr. vvb
 
vd goede orde,

mig of mag lassen kan beiden met dezelfde toorts.
enkel is er een verschil in het gebruikte schermgas [argon of co2] welke beiden op dezelfde manier word toegediend?

klopt bovenstaande?
 
Jongens even een vraagje hier van een amateur. Op mijn werk kan ik miggen en ben bezig een subframpje te lassen. Nu staat mij bij dat je het staal kaal schuurt voor het lassen, maar helemaal zeker ben ik niet. In alle gauwigheid heb ik het zonder schuren gelast. Het gaat om vers staal met een grijzig olieachtig laagje. Normaal is het al snel goed maar er komt aardig wat gewicht aan te trekken.

3tQ18n7.png
 
Laatst bewerkt:
Ook bij MAG lassen wordt er geen pure CO2 gebruikt.
Hiervoor worden "mixgassen" gebruikt.
85% Argon/15% CO2, of 80/20 etc.
Dat is inderdaad een vollediger antwoord :t

Jongens even een vraagje hier van een amateur. Op mijn werk kan ik miggen en ben bezig een subframpje te lassen. Nu staat mij bij dat je het staal kaal schuurt voor het lassen, maar helemaal zeker ben ik niet. In alle gauwigheid heb ik het zonder schuren gelast. Het gaat om vers staal met een grijzig olieachtig laagje. Normaal is het al snel goed maar er komt aardig wat gewicht aan te trekken.

[afbeelding]
Het kan, maar ik doe het niet. Las zelf met TIG en dan mag je vergeten dat je een mooie las krijgt als je niet eerst je materiaal schoon hebt gemaakt. Zeker bij bv. "staal" van de bouwmarkt. Het spul dat er op zit tegen het roesten brand je weg en zorgt voor rookontwikkeling/witte aanslag.

Buiten dat het vaak niet mooi last kun je ook verontreiniging in je las krijgen. Dus in het vervolg gewoon even snel de flex met lamellenschijf over de plaats halen waar je gaat lassen :t
 
Die las die je daar gelegd hebt is oke daar hoef je voor mig echt de huid niet af te slijpen.

dat je dat bij tig wel moet doen, Klopt maar dat is appels met peren vergelijken.
 
ik las al jaren met puur CO2, het zal vast niet zo goed zijn dan menggas, maar ik heb er geen problemen mee
Ja, het kan ook wel maar het heeft zijn nadelen.
Meer spetters, diepere penetratie (nadelig bij dun staal)

Meer spetters betekent natuurlijk meer nawerk, en dat kost tijd en geld...
Vandaar dat de gasleveranciers mixgassen zijn gaan ontwikkelen en verkopen, de meeste merken hebben wel een stuk of 4 soorten in het assortiment.
 
Ja, het kan ook wel maar het heeft zijn nadelen.
Meer spetters, diepere penetratie (nadelig bij dun staal)

Meer spetters betekent natuurlijk meer nawerk, en dat kost tijd en geld...
Vandaar dat de gasleveranciers mixgassen zijn gaan ontwikkelen en verkopen, de meeste merken hebben wel een stuk of 4 soorten in het assortiment.


Pene... :? .

En het spulletje heet Meng gas .
 
Laatst bewerkt:
Ja, het kan ook wel maar het heeft zijn nadelen.
Meer spetters, diepere penetratie (nadelig bij dun staal)

Meer spetters betekent natuurlijk meer nawerk, en dat kost tijd en geld...
Vandaar dat de gasleveranciers mixgassen zijn gaan ontwikkelen en verkopen, de meeste merken hebben wel een stuk of 4 soorten in het assortiment.

Ja dat is de theorie, maar ik merk het niet zo. Op het werk las ik ook vaak genoeg en daar hebben we wel het juiste gas. En ook thuis las ik wel eens minder dan mm dik en dat gaat ook heel aardig.
Ik wil hiermee niet zeggen dat iedereen zijn gas bij de slijter moet halen ;)
Maar het is gewoon niet zo zwart wit

En op het werk, waar er dus wel professioneel gelast wordt, maken we nooit materiaal schoon voor we het lassen. We lassen vrijwel altijd nieuw staal, en uitsluitend MAG. Poedercoating oid wordt wel verwijderd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan