Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.164
7.959
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Ik lees hier af en toe mee en heb nog een leuke tabel voor de meng gas discussie.

Dit is natuurlijk een enorm simpele tabel maar wat leuk is om te zien is welke invloed het gas heeft. Zie bijvoorbeeld de invloed op de chemische samenstelling en mechanische waardes! Die verschillen komen puur door het gas.
Ik ga hier verder niet over uitweiden, maar onderschat de invloed van het gas (of het lastoevoegmateriaal, of de lasmethode, of de laspositie, of de voortloopsnelheid, of ...) niet!
full
 
Laatst bewerkt:
Ik moet wat plaatwerk (2 a 3mm) en profielen van staal aan elkaar bakken voor een onderstel.
Iemand advies wat aan te schaffen? Ik heb eens een Tig apparaat gehad, en wat aan elkaar gebakken. Maar wellicht is Mig/mag beter/makkelijker :?
Ben niet opzoek naar een apparaat van 400+ euro. Aangezien het maar incidenteel gebruik is.
Ik dacht aan zoiets :?
Giant MIG195 lasapparaat
 
Laatst bewerkt:
Die heeft maar hele korte kabeltjes. Geen idee of dat voor jou een probleem is? Verder zijn ze tegenwoordig veel kleiner te koop in plaats van zo'n bakbeest (kost wel meteen meer).

400+ voor alleen het apparaat of inclusief fles, laskap, etc?
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik nooit geen vast slangenpakket meer willen.
Heb ooit een soortgelijk apparaat gehad maar altijd ruzie met het vaste slangen pakket.
Daarnaast heb je tevens de optie om een kort of lang pakket te monteren, een voor aan de werkbank en een voor grotere dingen waarbij je meer bewegingsvrijheid nodig hebt.

Deze last prima, goede kwaliteit en een standaard toortsaansluitng zodat je relatief makkelijk aan een ander pakket kan komen.
Giant MIG180 inverter
In mijn ogen 8 tientjes zeker waard
 
Ik heb dit nu staan, nog steeds in doos want geen tijd gehad tot nu toe.
HBM 155 MIG Inverter
Bedoeling is ook kokerprofiel staal 2 a 3mm te lassen. Helaas wel een vast slangenpakket en korte kabels. Maar tis allemaal te vervangen. Hbm heeft ook reserve onderdelen en een winkel waar je gewoon langs kunt gaan voor advies ed.
Mocht ik wat gelast hebben post ik het hier.
 
Die Strix heeft gepost is echt gelijk rondom een hele klasse beter, alleen al voor de inschakelduur zou ik liever die nemen. Die eerste heeft 15% op 140A, die tweede 60% op 120A

Precies de reden waarom ik er zelf een heb staan.
Heb hem nog niet in de thermische beveiliging gekregen en toch stevig doorgebakken })
Ook de metalen draad aandrijving is super, bij de meeste budget/Chinese machines is dat van kunstof.
Doet wat laskwaliteit betreft niet onder voor de echte merken zoals kemppi etc maar wel een fractie van de prijs.
Goed af te stellen en een stabiele open of kortsluitboog.

Dank voor het advies. Dan wordt het die van Strix

Ga je zeker geen spijt van krijgen.
 
Ik heb een eenvoudige lastrafo, en braad af en toe wat. Bij de lastrafo zat een stuk plastic zoals dit: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/413XIJw22CL.jpg

Nou zoek ik een voordelige automatische lashelm. Ik ben niet van plan meters te gaan maken, dus het is echt voor af en toe een lasje. Ik denk aan zo'n helm van ongeveer 3 tientjes net als bijvoorbeeld van Cranenbroek en HBM verkopen. Zijn er dingen waar ik, zelfs met dit budget, rekening mee moet houden?

Zonnecellen en li-ion zijn een pré, zo begreep ik. Maar is er nog iets waar ik echt op moet letten?
 
Ik heb een eenvoudige lastrafo, en braad af en toe wat. Bij de lastrafo zat een stuk plastic zoals dit: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/413XIJw22CL.jpg

Nou zoek ik een voordelige automatische lashelm. Ik ben niet van plan meters te gaan maken, dus het is echt voor af en toe een lasje. Ik denk aan zo'n helm van ongeveer 3 tientjes net als bijvoorbeeld van Cranenbroek en HBM verkopen. Zijn er dingen waar ik, zelfs met dit budget, rekening mee moet houden?

Zonnecellen en li-ion zijn een pré, zo begreep ik. Maar is er nog iets waar ik echt op moet letten?

Bedoel je met een eenvoudige lastrafo een alleen voor electrodes???
dat is dan wisselspanning???

Het enigste waar je op moet letten dan is dat hij daar tegen kan....
Mijn eerste el cheapo automaat kon er niet tegen als ik alu ging lassen ( ook wissel) , en die bleef dus aan en uit gaan....
 
Jackson WH20 Aspire ES €65,-

WeldMaster S777A €50,-

Deze 2 helmen kwamen goed uit een test die ik gelezen heb.


Dank, ik haal ze door Google om er wat over te lezen.

Bedoel je met een eenvoudige lastrafo een alleen voor electrodes???
dat is dan wisselspanning???

Het enigste waar je op moet letten dan is dat hij daar tegen kan....
Mijn eerste el cheapo automaat kon er niet tegen als ik alu ging lassen ( ook wissel) , en die bleef dus aan en uit gaan....
Inderdaad alleen voor electrodes, maar wel gelijkspanning!
 
Precies de reden waarom ik er zelf een heb staan.
Heb hem nog niet in de thermische beveiliging gekregen en toch stevig doorgebakken })
Ook de metalen draad aandrijving is super, bij de meeste budget/Chinese machines is dat van kunstof.
Doet wat laskwaliteit betreft niet onder voor de echte merken zoals kemppi etc maar wel een fractie van de prijs.
Goed af te stellen en een stabiele open of kortsluitboog.Ga je zeker geen spijt van krijgen.

Wat heb ik verder nog nodig (losstaande van de gasfles)
Reduceer
Lasdraad (zoiets? contacttip 0,8mm)
Contacttips? Ik neem aan in de maat van de lasdraad?
Lashelm (WeldMaster S777A)
 
Rolletje 0.8 werkt voor jou werkzaamheden prima.
Reduceer voor het type fles wat je wil gaan gebruiken.
Bestel gelijk een stuk of 20 contact tips.
Er is ook een andere aandrijfrol beschikbaar en ik kan je adviseren deze gelijk mee te bestellen voor het geval ze toevallig een keer uit de handel gehaald worden.
Die rol zorgt er voor dat je ook met 0,6mm draad kan lassen (1 mm plaat)
 
Ik heb laatst van een prof lasser wat lasdraad (tig) gekregen .

hij noemde dit volgens mij inconel ?
Het laste in elk geval erg goed .
Het is voor staal naar RVS te lassen , welke heb ik dan nodig ?

Klopt het dat het spul erg duur is voor de consument ?

En ik had nog een vraagje als ik aan het lassen ben dan (tig)
dan smelt het zeer mooi aan mekaar , maar als ik er dan weer overheen ga om het 'mooi' te maken dan blijkt hij hol te wezen (en heel ruig van binnen), zou dat wezen dat ik niet genoeg ampere gebruik ,
of is dat meer 'troep' in het martiaal ?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb laatst van een prof lasser wat lasdraad (tig) gekregen .

hij noemde dit volgens mij inconel ?
Het laste in elk geval erg goed .
Het is voor staal naar RVS te lassen , welke heb ik dan nodig ?

Klopt het dat het spul erg duur is voor de consument ?

En ik had nog een vraagje als ik aan het lassen ben dan (tig)
dan smelt het zeer mooi aan mekaar , maar als ik er dan weer overheen ga om het 'mooi' te maken dan blijkt hij hol te wezen (en heel ruig van binnen), zou dat wezen dat ik niet genoeg ampere gebruik ,
of is dat meer 'troep' in het martiaal ?

Om staal aan RVS te lassen wordt 309lsi gebruikt.

Over het verhaal van de "holle" lassen:

Zeker bij TIG lassen zul je heel schoon moeten werken, als je dat niet doet kan het heel goed zijn dat je dan krijgt wat je nu hebt.
 
Zijn er iets van beginwaarde te vinden?
Ik heb de Mig180 binnen, maar het wil nog niet echt lukken.

16 l/min

Voltage en de feed kan ik aanpassen.

Als de draad er te snel uitkomt verhoog ik het voltage.
Of ik verlaag de feed.

Soms met een floppend geluid, dan is de feed te laag heb ik begrepen.


Maar ik ben een beetje opzoek naar begin instellingen, want ik krijg nog niet echt een acceptabel resultaat.

Deze zijn nog het beste gelukt

ehy5XKL.jpg



Edit

Momenteel de feed op 3,5
En voltage op +/- 19,2V

Daarmee puft en stottert hij niet.
Langzaam kom ik in de buurt...

Is dit een beetje in orde :?

ioocD87.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bij de onderste foto had ik de feed al terug geschroefd. Ligt niet echt bol. Op de eerste foto uiteraard wel.
Die is een stuk beter toch? Zit wel een puntje in de las (op het einde). Even uitzoeken waar dit alweer mee te maken had.
 
Terug
Bovenaan Onderaan