Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.183
8.007
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal! Ik heb mij een paar weken geleden een Fronius Transtig 1600 gekocht om wat mee te hobbyen in de garage. Vandaag was ik bezig met het lassen van een motorsteun voor het blok van mijn Yamaha XS750 en uiteraard was ik weer vergeten om alles eerst te schuren met de slijptol.

Ik Ben trouwens staal aan het lassen (of dat zou het toch moeten zijn). Ik moest zeggen dat het vandaag aan het spetteren was en dergelijke, iets wat ik normaal niet voor heb. (Of het gas moet dicht staan, maar dat was niet het geval) ik heb toch een stuk kunnen lassen, maar daarna zag ik dat er precies wat witte afzetting was. Net alsof ik de sticker mee had gelast (wat uiteraard niet zo was). Foto:
IMG_20160511_184125_zpssbns4hzs.jpg


Iemand die mij kan vertellen of dit door het gebrek aan schoonmaken is? Of is er iets anders aan de hand?
 
Hallo allemaal! Ik heb mij een paar weken geleden een Fronius Transtig 1600 gekocht om wat mee te hobbyen in de garage. Vandaag was ik bezig met het lassen van een motorsteun voor het blok van mijn Yamaha XS750 en uiteraard was ik weer vergeten om alles eerst te schuren met de slijptol.

Ik Ben trouwens staal aan het lassen (of dat zou het toch moeten zijn). Ik moest zeggen dat het vandaag aan het spetteren was en dergelijke, iets wat ik normaal niet voor heb. (Of het gas moet dicht staan, maar dat was niet het geval) ik heb toch een stuk kunnen lassen, maar daarna zag ik dat er precies wat witte afzetting was. Net alsof ik de sticker mee had gelast (wat uiteraard niet zo was). Foto:
[afbeelding]

Iemand die mij kan vertellen of dit door het gebrek aan schoonmaken is? Of is er iets anders aan de hand?

Toevallig deze kokerprofielen gekocht bij de bouwmarkt?

Ik heb laatst hetzelfde meegemaakt namelijk dus dit heeft ook even mijn interesse, ik was met een projectje bezig en had daarvoor een lengte koker van de bouwmarkt gekocht (omdat ik dacht dat ik dit voortaan wel netjes kon lassen met mijn nieuwe tig apparaat)

Ik vermoed dat het 1 of andere legering is om deze kokers goedkoper te kunnen maken maar weet dit niet zeker.
 
Toevallig deze kokerprofielen gekocht bij de bouwmarkt?

Ik heb laatst hetzelfde meegemaakt namelijk dus dit heeft ook even mijn interesse, ik was met een projectje bezig en had daarvoor een lengte koker van de bouwmarkt gekocht (omdat ik dacht dat ik dit voortaan wel netjes kon lassen met mijn nieuwe tig apparaat)

Ik vermoed dat het 1 of andere legering is om deze kokers goedkoper te kunnen maken maar weet dit niet zeker.
Toevallig, jep! Ik Ben nog op zoek naar een staalhandel hier in de buurt waar ik niet meteen een lengte van 6m moet afnemen.. Ik weet nog dat ik vroeger wel eens problemen had met het lassen van moeren (gegalvaniseerd denk ik) aan staal. Dat was ook nooit mooi en daarbij kreeg je ook wit/gele aanslag. Maar aangezien dit onbehandeld staal zou moeten zijn..
 
Als ik zo kijk naar de Craquelé die ontstaan is denk ik dat er misschien een blanke coating overheen gegooid is.
Bouwmarkten verkopen natuurlijk niet dagelijks staal, dus denk dat die ze misschien gelakt inkopen zodat roestvorming veel minder snel komt opzetten.

Geen idee of dit echt waar is hoor, maar het lijkt me een plausibele gedachte gang.
 
Als ik zo kijk naar de Craquelé die ontstaan is denk ik dat er misschien een blanke coating overheen gegooid is.
Bouwmarkten verkopen natuurlijk niet dagelijks staal, dus denk dat die ze misschien gelakt inkopen zodat roestvorming veel minder snel komt opzetten.

Geen idee of dit echt waar is hoor, maar het lijkt me een plausibele gedachte gang.
Daar kan ik me inderdaad best in vinden! Staalplaat van de bouwmarkt heb ik ook al gebruikt, toen geen enkel probleem gehad. Maar die worden ook verpakt in een gesloten plastic hoes. Morgen de slijptol er nog eens overheen gooien en opnieuw proberen! Ik heb nog genoeg laswerk, dus..
 
Als ik zo kijk naar de Craquelé die ontstaan is denk ik dat er misschien een blanke coating overheen gegooid is.
Bouwmarkten verkopen natuurlijk niet dagelijks staal, dus denk dat die ze misschien gelakt inkopen zodat roestvorming veel minder snel komt opzetten.

Geen idee of dit echt waar is hoor, maar het lijkt me een plausibele gedachte gang.


Dat ga ik even testen...
 
Ik heb even gekeken:

Als ik de koker met de lammellenschijf opschuur is deze wel goed te lassen.

las1_zpsn9ampfno.jpg


Echter vormt zich aan de binnenkant van de koker ook van die vreemde witte substantie, Ik kan me dan weer niet voorstellen dat de binnenkant van de koker ook met een lak of iets dergelijks behandeld is :?

las2_zpsnwqfwqqy.jpg


(Let niet op de matige las, ik heb maar even snel wat aan elkaar gebakken hoor! ;) )
 
ik moet zeggen dat ik dat witte poeier herken van als ik verzinkt materiaal las waar de zinklaag niet goed is weggeslepen O-)
dus ik denk een heel dun laagje zink ( misschien wel gegalvaniseerd) voor het langer bewaren. Staal bij de staalboer moet je ook voorbewerken, de walshuid is ook "een pain in the a**" en geeft veel verontreiniging in het smeltbad.

edit: zaagolie is ook niet fijn, alles afnemen met wasbenzine ofzo.

edit 2: als je zink wegslijpt, altijd van de las weg slijpen, anders smeer je het toch nog uit in je te lassen gedeelte.
 
Laatst bewerkt:
ik moet zeggen dat ik dat witte poeier herken van als ik verzinkt materiaal las waar de zinklaag niet goed is weggeslepen O-)
dus ik denk een heel dun laagje zink ( misschien wel gegalvaniseerd) voor het langer bewaren. Staal bij de staalboer moet je ook voorbewerken, de walshuid is ook "een pain in the a**" en geeft veel verontreiniging in het smeltbad.

edit: zaagolie is ook niet fijn, alles afnemen met wasbenzine ofzo.

edit 2: als je zink wegslijpt, altijd van de las weg slijpen, anders smeer je het toch nog uit in je te lassen gedeelte.
Ik betwijfel of er zink op zit, ziet er heel anders uit en geeft geen strakke / gladde afwerking. Een lichte coating lijkt me goedkoper / logischer. Desondanks toch maar weer oppassen dus. Mijn zelfgemaakte afzuiging helpt een stuk, maar echt gezond zal het wel niet zijn.. B|
 
Mannen, lees al een tijdje mee uit pure interesse en las al een poosje met electrodes.

Heb nu een simpel TIG lasapparaat gekocht om is wat vaardigheid uit te bouwen! Het is een Lincoln tt140. Heb een flow/druk regelaar gekocht en ben even aan het neuzen voor een 10 liter argon flesje.

Zal binnenkort hopenlijk mijn eerste tig lasjes laten zien met mijn 'nieuwe' aparaatje
 
Even een vraagje betreft het lassen van RVS buis t.b.v. een uitlaat.
Ik heb nog geen ervaring met het lassen van RVS, maar op filmpjes zie ik iedereen backinggas gebruiken.
Om te zorgen dat er geen corrosie optreed aan de binnenkant van de buis.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, en dan eigenlijk vooral in combinatie met een enkele fles argon die je gebruikt. Dus op 1 of andere manier argon als backinggas en tegelijkertijd door je toorts.

Iemand tips of een mooie gedachtegang?
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje betreft het lassen van RVS buis t.b.v. een uitlaat.
Ik heb nog geen ervaring met het lassen van RVS, maar op filmpjes zie ik iedereen backinggas gebruiken.
Om te zorgen dat er geen corrosie optreed aan de binnenkant van de buis.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, en dan eigenlijk vooral in combinatie met een enkele fles argon die je gebruikt. Dus op 1 of andere manier argon als backinggas en tegelijkertijd door je toorts.

Iemand tips of een mooie gedachtegang?

Ik ben ook bezig om mn uitlaat te lassen...
En ik gebruik geen backinggas..
Kost meer gas.. ten eerste en je ziet er niets van...
Ik denk dat t persoonlijk is.. of als je heul erg iets professioneels wilt doen..
Als je (ook) net begint... hou t simpel..
Mocht je t mooier / beter willen.. kan je dat later ook nog doen..
Verder heb je ook iets van pasta of electrolitische ets middel..
Kan je ook nog doen, maar kost ook een paar centen extra...

Succes!!
 
Even een vraagje betreft het lassen van RVS buis t.b.v. een uitlaat.
Ik heb nog geen ervaring met het lassen van RVS, maar op filmpjes zie ik iedereen backinggas gebruiken.
Om te zorgen dat er geen corrosie optreed aan de binnenkant van de buis.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, en dan eigenlijk vooral in combinatie met een enkele fles argon die je gebruikt. Dus op 1 of andere manier argon als backinggas en tegelijkertijd door je toorts.

Iemand tips of een mooie gedachtegang?

Ik heb bij mijn lasapparaat een dubbele set manometers, 1 slang gaat naar mijn tig lasapparaat en aan de andere kan ik een slang zetten tbv formeergas.

Ik heb het zelf alleen nog niet gebruikt..
 
Ik heb een t splitsing zitten en alles aangesloten met messing perslucht stekkers.

............................/--snelkoppeling-slang-lasapparaat
Fles-manometer-slang 30cm--
............................\--snelkoppeling-simpel kogelkraantje-slang-backinggas.


Voor mij werkt dit, ik zet de kogelkraan minimaal open en de totaal gastoevoer 3 liter hoger.

Ik kan dus ook de argonfles wegzetten met de manometer, een eindje slang en een T stuk er aan.

Gastechnisch gezien niet economisch maar voor mijn hobbyschaal voldoende. Ik kan overduidelijk verschil zien in de binnenkant van de pijp tussen met en zonder backinggas gelaste delen van mijn uitlaat. Of dit ook nodig was voor de motor ga ik niet zeggen :)

db
 
Ja, normaal las ik alleen staal en rvs.
Laatst heb ik op het werk wat gespeeld met alu Tig lassen met een Kemppi.
Dat is toch wat spelen met balance, frequentie, en sinusvorm.
 
vraagje of er hier geïnteresseerden zijn die een dagje willen lassen bij Patrick/ lasklus in Amersfoort(lasforum)

kosten kunnen dan gedeeld worden door het aantal deelnemers.
ik kom uit het pittoreske, maar altijd gezellige Amsterdam... O-)
en kan één of twee menschen meenemen..

mocht je interesse hebben, PM mij dan even, vertel ik je meer over de kosten en verdere zaken..
Ik heb interesse in een hele dag, en in TIG-lassen,
ik dacht aan max 4 - 5 menschen om het een beetje overzichtelijk te houden..
 
Terug
Bovenaan Onderaan