Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.164
7.959
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hetzelfdd gehad met een 200amp aparaat..
Tragrre automaat plaatsen!
Werkt prima heb nu nergens meer last van, ik ging van een B naar een C type automaat,
Dat is dus een tragere, bestaan zelfs D varianten, maar die zijn weer overkill voor htk gebruikk..

Suc6, of 7..
Even opletten, het gaat hier over de aardlek.

Eerst die nieuwe aardpen maar eens afwachten inderdaad.
 
Een comfomaat, alamat of aardlekautomaat (= alle 3 hetzelfde) gaat je in dat opzicht niet helpen met je koude pils, ten eerste kan je toch niet verder met lassen als je aardlek of groep uitspringt en ten tweede zou bij normaal gebruik de aardlek niet aan moeten spreken.

Verder zijn aardlekautomaten erg prettig, zeker bij gebruik voor bijvoorbeeld de tuinverlichting, een schuurtje of tuinhuis enz. dan heb je in de rest van het huis tenminste nog overal stroom als er ergens buiten in de installatie een keer iets fout zou gaan.

(ik had hier het liefste voor elke groep een aardlekautomaat gehad maar heb helaas te weinig ruimte in mijn meterkast daarvoor :( )

Het gaat mij in zoverre helpen dat mijn pils gewoon koud is in huis en alles van mijn schuur eruit ligt, ik heb mijn comfomaat niet achter een aardlek.

Maar even on topic, ik kan gewoon geen geschikte tig handschoenen vinden iemand tips? Ik heb nu wel maatje 10 die redelijk zitten maar ik mag wel groter hebben.
 
Het gaat mij in zoverre helpen dat mijn pils gewoon koud is in huis en alles van mijn schuur eruit ligt, ik heb mijn comfomaat niet achter een aardlek.

Maar even on topic, ik kan gewoon geen geschikte tig handschoenen vinden iemand tips? Ik heb nu wel maatje 10 die redelijk zitten maar ik mag wel groter hebben.

Dat weet ik, alleen dan had je dat misschien beter anders kunnen verwoorden in je andere post ;) :z

Ik heb met het vervangen van de meterkast een comfomaat geplaatst, dit is een groep met een eigen aardlek, niet dat ik na het lassen warme pils heb in huis :p

Een comfomaat plaatsen achter een aardlek zou natuurlijk op zijn zachts gezegd niet echt slim zijn.

on-topic: Ik ben ook wel benieuwd naar goede tig handschoenen, ik heb nu namelijk nog een setje gewone lashandschoenen maar dat is allemaal veel te dik en stug...
 
Ten eerste: waarom zou dat beter zijn? als de aardlek eruit vliegt is er (meestal) iets mis met je apparaat of de installatie en maakt het niet veel verschil om een andere aardlek te plaatsen.

ten tweede: is het gebruik van een aardlek van 0,3 A verboden (in ieder geval in huis, weet niet 100% zeker of het in andere situaties nog mag)
Het neemt de oorzaak niet weg,
Maar kan veel ellende met harmonische vervuiling (want onze moderne lasapparaten zijn inverters, dus kunnen het net vervuilen) "overbruggen".
In ons bedrijf hebben wel een aardlekschakelaar van 1 (ja, èèn) ampere. moeten by-passen omdat de som van de verschillende vervuilers van de inverters de fabriek plat legde,
Die installatie is grondig onderzocht op lekstroom en die was 0.
(Dit deel draait nu zonder lekstroombeveiliger)

In België in de algemene lekstroombeveiliger van 300 standaard, enkel voor natte ruimte moet een 30 gebruikt worden, dus vind je deze 2 types allebei in onze zekeringkasten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb verschillende situaties geprobeerd... ook dat ik vanaf de meterkast (daar zit een ook een stopcontact welke tevens 1 groep is) een verlengkabel naar het lasapparaat heb getrokken, ook toen viel hij uit.
Ik ben momenteel met het subframe van een ouwe motor bezig, dus de massa klem op het frame. Het lasapparaat staat op een laskar, staan geen verdere stroomverbruikers bij.

Even de ontzettende noob uithangen, maar er moet bij ons een nieuwe aardpen geplaatst worden omdat de oude aardig door is op sommige plaatsen... zou het probleem ook daar in kunnen zitten? Toevallig gaat deze dinsdag geplaatst worden.

En het allerbelangrijkste, m'n pils koelkast staat ook op een andere groep, ik kan het niet aan het toeval overlaten dat dat niet koud staat ;).

Nog iets wijzer geworden mbt de aarde?
 
Miljaar.... hij is er niet meer uitgesprongen! Dus ik ben blij!
Ook heb ik alle werkstukken op een losse werkbank liggen nu, en de tigwelder staat op een losse kar. Deze verandering samen met de nieuwe aarde werk dus! Thanks allemaal voor het meedenken! Echt te gek!
 
heb van de week een nieuwe argon fles gekocht,
eentje van 20 liter, de vullingen van een 10 tegen een 20 scheelt maar enkele € tjes
ben nu weer zo'n 375 € armer, vorig bedrijf moet terugkoop (245 €)nog terugstorten.
(maar een fleswissel zal me geen 1,5 uur rijtijd meer kosten)
 
:W

Ik heb al een tijd een TIG lasapparaat (Giant WSE200). Maar eigenlijk nooit echt veel gebruikt. Ik heb er een ziekenhuisbed mee omgebouwd tot motorheftafel (staal). Tot dusver mijn las ervaring.

Nu wil ik voor het eerst Aluminium gaan lassen. Ik moet o.a. een achterbrug voorzien van een brace.
Twee alu kokers moet ik hiervoor lassen.

Maar wat kan ik hiervoor het beste gebruiken?
AlMg5 toevoegmateriaal had ik het idee? Aangezien het geen gietalu is.
Qua dikte 2mm, 2.4mm, groter? Ik denk dat 2mm groot genoeg is? Aangezien de alu koker die ik er tussen moet lassen niet dik is (dikker als 2mm zal het niet zijn)

Qua wolfraam elektrode heb ik geen idee. Aangezien verschillende soorten voor blijkbaar geschikt zijn voor Alu? idem voor de dikte
 
:W

Ik heb al een tijd een TIG lasapparaat (Giant WSE200). Maar eigenlijk nooit echt veel gebruikt. Ik heb er een ziekenhuisbed mee omgebouwd tot motorheftafel (staal). Tot dusver mijn las ervaring.

Nu wil ik voor het eerst Aluminium gaan lassen. Ik moet o.a. een achterbrug voorzien van een brace.
Twee alu kokers moet ik hiervoor lassen.

Maar wat kan ik hiervoor het beste gebruiken?
AlMg5 toevoegmateriaal had ik het idee? Aangezien het geen gietalu is.
Qua dikte 2mm, 2.4mm, groter? Ik denk dat 2mm groot genoeg is? Aangezien de alu koker die ik er tussen moet lassen niet dik is (dikker als 2mm zal het niet zijn)

Qua wolfraam elektrode heb ik geen idee. Aangezien verschillende soorten voor blijkbaar geschikt zijn voor Alu? idem voor de dikte

ik heb laatst voor het eerst alu gelast met de 220 versie van giant. Gewoon dezelfde electrode gebruikt als meegeleverd. Alleen het puntje weg geslepen.

Toevoegdraad was 2mm dik AlMg5 en laste best wel prima voor een aller eerste x alu.

Maar zou wel eerst even wat oefenen. Eventueel met voetpedaal. (zou je kunnen lenen)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een puinbreker gekocht en wil de krakers oplassen.
In een heul, heul ver verleden, toen ik vrouwen van 30 nog afstotelijk vond, heb ik wel eens oplaswerkzaamheden met een elektrode uitgevoerd.
Alleen kan ik mij niet meer herinneren wat voor soort elektroden wij daar voor gebruikten.

Laat ik bij het begin beginnen.
Lasapparaten heb ik wel, maar niet echt zwaar spul, dus ik wil iets huren.

Wat kan ik het beste doen ?
Electrode, en zo ja, Welke elktrode ?
Mig, en zo ja, welk draad?
 
Ii heb laatst voor het eerst alu gelast met de 220 versie van giant. Gewoon dezelfde electrode gebruikt als meegeleverd. Alleen het puntje weg geslepen.

Toevoegdraad was 2mm dik AlMg5 en laste best wel prima voor een aller eerste x alu.

Maar zou wel eerst even wat oefenen. Eventueel met voetpedaal. (zou je kunnen lenen)
Voetpedaal is echt een stuk makkelijker? Die heb ik namelijk niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan