Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.183
8.007
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een puinbreker gekocht en wil de krakers oplassen.
In een heul, heul ver verleden, toen ik vrouwen van 30 nog afstotelijk vond, heb ik wel eens oplaswerkzaamheden met een elektrode uitgevoerd.
Alleen kan ik mij niet meer herinneren wat voor soort elektroden wij daar voor gebruikten.

Laat ik bij het begin beginnen.
Lasapparaten heb ik wel, maar niet echt zwaar spul, dus ik wil iets huren.

Wat kan ik het beste doen ?
Electrode, en zo ja, Welke elktrode ?
Mig, en zo ja, welk draad?
Oplassen van slijtvaste lagen
 
Kan iemand mij wellicht helpen met het kiezen van een mig/mag apparaatje?

Het zal voornamelijk gebruikt worden voor het lassen van plaatstaal van onze oldtimers, dus hoeft geen zware jongen te zijn.

Ik ben het eigenlijk een beetje zat om alles uit te moeten besteden, terwijl ik wel een beetje kan lassen.
 
Ik moet deze week een blokbout loshalen die ik niet los krijg omdat de kop meer dan 50% afgeschaafd is door te schuin door de bochten te gaan. Enige manier om hem nog los te krijgen is hier iets op te lassen (denk ik). Echter twijfel ik over hoe dit aan te pakken. Moet ik er een dop op laten lassen of een andere bout op laten lassen? Ik sta open voor suggesties :Y
 
Laatst bewerkt:
Hey bedankt.
Dus een elektrode is het beste. Waarom als ik vragen mag ?

Zelf heb ik dit gevonden ----> SG600 1.0mm K300 15kilo - www.lastechniekshop.nl

Is dit misschien ook wat, en wat voor gas kan ik hierbij het beste toepassen ?

Kan. maar met electroden is het toch goedkoper.
Alleen, niet vergeten: VOORWARMEN. Met een Varkensbrander op de juiste voorverwarmings temperuur brengen.
Na het lassen inpakken met glaswol of iets dergelijks om LANGZAAM af te laten koelen ivm met krimp scheuren.
En zorgen dat er geen tocht of wind over je lasplaats komt tijdens het lassen.
 
is de boutkop er verder afboren een optie?
(dus boutkop uitboren tot de diameter van de bout, diepte = dikte van de kop, dan het resterende tapeind er uitschroeven met een (goede) waterpomptang)

Goed idee, ik zet er de slijptol op zodat ik rechte kanten heb waar ik iets mee kan en dan met een baco of steeksleutel erop. Bedankt voor de inspiratie, wellicht niet eens een las hierbij nodig!
 
Laatst bewerkt:
Kan. maar met electroden is het toch goedkoper.
Alleen, niet vergeten: VOORWARMEN. Met een Varkensbrander op de juiste voorverwarmings temperuur brengen.
Na het lassen inpakken met glaswol of iets dergelijks om LANGZAAM af te laten koelen ivm met krimp scheuren.
En zorgen dat er geen tocht of wind over je lasplaats komt tijdens het lassen.

Nu weet ik dat er bij mig nog gas bij de prijs op komt, maar als ik de prijs van een rol lasdraad door de kilo's deel, dan kom ik op €15 de kilo.
Bij elektroden kom ik op €26,50 de kilo. (ik weet niet of de bekleding meegewogen word)

Verder zat ik te denken om het werkstuk geleidelijk in gloeiende houtskool af te laten koelen.
 
Goed idee, ik zet er de slijptol op zodat ik rechte kanten heb waar ik iets mee kan en dan met een baco of steeksleutel erop. Bedankt voor de inspiratie, wellicht niet eens een las hierbij nodig!
your welcom,
als je lassen aan of dicht aan je blok kan vermijden moet je dat zeker doen, buiten het brandgevaar wordt de alu niet beter van die thermische shock.
 
Nu weet ik dat er bij mig nog gas bij de prijs op komt, maar als ik de prijs van een rol lasdraad door de kilo's deel, dan kom ik op €15 de kilo.
Bij elektroden kom ik op €26,50 de kilo. (ik weet niet of de bekleding meegewogen word)

Verder zat ik te denken om het werkstuk geleidelijk in gloeiende houtskool af te laten koelen.
Dan heb je de verkeerde rol denk ik. Oplasdraad voor mig kost, schrik niet, 1250 euro voor 15 kg
Gevulde lasdraden roestvaststaal
 
Dan heb je de verkeerde rol denk ik. Oplasdraad voor mig kost, schrik niet, 1250 euro voor 15 kg
Gevulde lasdraden roestvaststaal
Volgens mij heb jij ook de verkeerde rol ;)
Dit is ER NiCrMo-3 draad, bedoelt voor Inconel staalsoorten lassen.

Van dezelfde site en merk (Lincoln)
Lincoln LNM 420 FM
LNM 420 FM rol
Massieve draad voor het oplassen van slijtvaste lagen.
Hoge weerstand tegen schurende slijtage, corrosie, slag- en stootbelasting.
Hardheid lasmetaal 55-60 HRC. Optimale laseigenschappen.
€511,53 ex btw (ik neem aan dat dit bedrijfsmatig is :P )
Nu weet ik dat er bij mig nog gas bij de prijs op komt, maar als ik de prijs van een rol lasdraad door de kilo's deel, dan kom ik op €15 de kilo.
Bij elektroden kom ik op €26,50 de kilo. (ik weet niet of de bekleding meegewogen word)
Er zit behoorlijk wat marge op lastoevoegmateriaal, bij het bedrijf waar ik vroeger werkte ging er jaarlijks vele tonnen aan MIG, TIG en OP-draad en elektroden door, dan krijg je aardig wat korting hoor.
Ga anders eens langs bij een bedrijf waar ze dit soort draad dagelijks gebruiken, waar ze shovel of graafmachinebakken maken ofzo.
Misschien kun je daar een dealtje maken O-)

ir5feb.jpg

Zulke strepen trekken gaat toch net wat mooier met mig/mag
 
Laatst bewerkt:
Kan. maar met electroden is het toch goedkoper.
Alleen, niet vergeten: VOORWARMEN. Met een Varkensbrander op de juiste voorverwarmings temperuur brengen.
Na het lassen inpakken met glaswol of iets dergelijks om LANGZAAM af te laten koelen ivm met krimp scheuren.
En zorgen dat er geen tocht of wind over je lasplaats komt tijdens het lassen.


Om precies te zijn moet je het voorverwarmen naar 180 graden.
Verder nog is het zo dat het bij alle soorten lassen belangrijk is dat je materiaal schoon is.
Maar zorg bij het lassen van gietijzer dat je materiaal echt blank is.
Het kan wel schoon en blank lijken maar haal er gerust maar een slijpschijf langs(geen lamellenschijf ivm lijm van schijfje).
Dan weet je zeker dat er geen gietvervuiling in de bovenste te lassen laag zit.
Dit alles natuurlijk om te zorgen dat je geen scheuren na het lassen krijgt.
Ook een tip is dat je je laskar goed warm (Tegen of in het open boog gebied)zet omdat je bij een lage afstelling (sproeiboog) een redelijke kans hebt op slechte inbranding.
Denk idd ook aan het langzaam afkoelen.


Succes
 
Vandaag heb ik me voor het eerst aan het lassen gewaagd. Ouderwetsch met een lastrafo en beklede elektrodes. Ik ben bezig geweest met wat vierkante koker van 20x20 mm, 1,6 mm elektrodes en het lasapparaat zo rond de 40 A.

Soms lukt het om de lasboog eventjes vast te houden, dat zal vooral een kwestie van veel oefenen zijn. Probleem is dat de elektrode snel "vastplakt". Dat zal ook oefenen en handigheid vergen, maar is er nog iets anders wat ik kan doen? Lasapparaat op wat minder of juist wat meer ampére? (daar staat de A neem ik aan voor?). Tips zijn welkom!
 
Kijk er niet raar van op als je alleen maar gaten brand in autoplaatwerk met zo`n gasgevuld apparaatje.....
Tevens is het aardig duur in gebruik, die rolletjes met draad zijn snel op en niet echt goedkoop.
 
Wat ik er van weet is dat je met gevulde draad geen mooie gladde las krijgt. De las word wel sterker doordat de vulling een extra beschermend slaklaagje legt op de las.

Volgens mij kun je idd beter gewone lasdraad nemen, denk dat je daar beter gaten in plaatwerk mee dicht kunt stippen.
 
Vandaag heb ik me voor het eerst aan het lassen gewaagd. Ouderwetsch met een lastrafo en beklede elektrodes. Ik ben bezig geweest met wat vierkante koker van 20x20 mm, 1,6 mm elektrodes en het lasapparaat zo rond de 40 A.

Soms lukt het om de lasboog eventjes vast te houden, dat zal vooral een kwestie van veel oefenen zijn. Probleem is dat de elektrode snel "vastplakt". Dat zal ook oefenen en handigheid vergen, maar is er nog iets anders wat ik kan doen? Lasapparaat op wat minder of juist wat meer ampére? (daar staat de A neem ik aan voor?). Tips zijn welkom!



Bij elektrode lassen gaat het steeds mooier lassen als je een hogere stroom gebruikt, dus meer ampere instellen op je apparaat, daar staat de A inderdaad voor.

Ook het opstarten is belangrijk, je moet de elektrode aanstrijken als een lucifer, hier krijg je vanzelf gevoel in als je vaak last.
 
Niet als je rvs elektroden aan 't gebruiken bent,
Dan springt de slak er bij het afkoelen af in kleine stukken, enkel de laatste restjes zijn er moeilijk af te krijgen.
(Vandaar dat ik rvs liever met de tig las)
 
Bij elektrode lassen gaat het steeds mooier lassen als je een hogere stroom gebruikt, dus meer ampere instellen op je apparaat, daar staat de A inderdaad voor.

Ook het opstarten is belangrijk, je moet de elektrode aanstrijken als een lucifer, hier krijg je vanzelf gevoel in als je vaak last.

Thanks, daar ga ik mee oefenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan