Kymco AK550

de prijs maakt hem zo intressant,de xciting vind ik door de prijsverhoging niet meer intressant.
 
Gaat idd. geweldig goed met de Tmax en de voorspelling was ergens al eens gemaakt dat de DX het beste zou gaan lopen, kan het niet zo snel meer vinden op welke www ik het had zien staan maar verhaal klonk redelijk logisch om voor de DX te gaan.
 
Het blijft 1.700 euro tussen de standaard T-Max en de DX. Om aan te geven dat men in dit segment bereid is om te betalen. Het is nog afwachten hoe dat bij de AK550 gaat lopen.
 
Ben ondertussen in een discussie aanbeland met een Duitser over de service interval van de oliewissel.

Waarbij het er mogelijk op lijkt dat ook de AK550 in plaats van elke 5000km. pas bij 10.000km een olie wissel nodig heeft.
Op zich zou dat mooi zijn echter lijkt het in het werkplaatshandboek er op (zie pagina 16) alsof het elke 5000km. zou moeten geschieden, terwijl het document hier onder dus iets anders beschrijft, althans daar lijkt het mogelijk op :?

Natuurlijk willen we hem ook het liefst gelijk aan de Yamaha Tmax olie interval zien, die is immers ook per 10.000km.

Op dit wonderschone document hieronder uit de werkplaats staat naast "heel mooi" de arbeidstijd voor elke beurt, dus in de rechter boven kolom iets beschreven wat ik niet helemaal snap en mogelijk dus in verband staat met het geen ik net vertel dat het geen verplichting is om elke 5000km. de olie te wisselen.

Mocht het screenshot van het werkplaats document niet scherp genoeg zijn dan onder het screenshot nog even de desbetreffende tekst waar mogelijk het juiste antwoord in schuilt, maar wat ik vooralsnog even niet snap :?

image.php


cmjQUF.png


A/ 5000km/15000km = Pflegedienst

B/ 10.000km/20.000km. = Pflicht fur Gewahrleistung

Iemand enig idee wat nou precies het verschil is tussen A en B, en of daar het antwoord in schuilt om de oliewissel wel pas bij 10.000km. uit te gaan voeren :?

De vraag uiteraard ook bij mijn Duitse chat partners voorgelegd,
maar weet niet of ik daar een duidelijk antwoord op krijg.
Dus vandaar ook even hier een berichtje neer zetten.
 
Laatst bewerkt:
het verschil weet ik ook niet maar toen ik een paar weken geleden heb proef gereden sprak de dealer van de olie wissel elke 10.000km
grts Danny
 
Die Duitser roept op een gegeven moment alleen even kort:

Der Pflegedienst alle 5.000 ist KEINE Pflicht.

Ik snap het nog steeds niet, sorry ik heb meer uitleg nodig,

Want het lijkt er op alsof hij zegt dat het niet verplicht is, althans dat leest hij in het document en is hem ook medegedeeld vanuit een telefoontje van Kymco.DE

@ Dandev
Jij bent dus nummer 2 die dat zo heeft gehoord.
natuurlijk zijn wij blij als dit ook echt zo is, en ik voel er wel wat voor :)

Grootste probleem is dat mijn maatjes in Taiwan me nog niet kunnen helpen, ik loop zeg maar behoorlijk voor met info op hun.
Ze hebben zelfs het werkplaatshandboek van mij gekregen omdat ik dat gewoon als eerste op de hele aardkloot publiekelijk heb gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Staat letterlijk dat er elke 5 en 15 k gewisseld moet worden, alsook de 10 en 20k alleen zijn deze beurten/inspecties kennelijk verplicht voor de gewährleistung (garantie) en die 40k ook, ertussenin (20k) hoeft kennelijk niet meer dan?

Snap t probleem niet echt, wissel om de 5k, kost geen fluut.
 
Laatst bewerkt:
Nou ja dat komt dus prima overeen met de tekst:

Der Pflegedienst alle 5.000 ist KEINE Pflicht.
 
Ik rijd het er iig niet mee in een jaar dus bij mij gebeurt het elk jaar gewoon.

Volgens mij is dat garantiegedoe hier in NL anders geregeld.
 
ja garantie gedoe NL dat is nog even aankijken, wacht ook met smart op de Owners Manual,
Die heb ik denk ik pas eind van de maand en dan ook gewoon met als bron Kymco.NL

Beetje leipe shit ook dat ik eerst het wphb heb en nog niet de owners manual...das de wereld op zijn kop
 
Laatst bewerkt:
Ik vind Kymco sowieso een beetje vaag met dingen, de website alleen al....

In mijn onderhoudsboekje staan ook niet de juiste kilometrages alsook nog 2-takt beurten.
 
Zoals Benfjr hier zegt, een extra olie wisseling zal geen grote kost zijn, en in alle eerlijkheid als nieuwe Tmax rijder vind ik de Kymco ook super rijden :]
 
Ik zal de laatste zijn die op zou merken dat het vervelend is om eventjes een olie wissel te doen, maar het zal maar net in je vakantie vallen, dan kan je dan toch mooi door tuffen....BenFJR weet waarschijnlijk ondertussen wel zo'n beetje dat ik een handige Harry ben die niks te gek is

Website heb ik geen aanmerkingen op ziet er keurig uit, wordt ook regelmatig aangepast, de ene keer scrol je er wat makkelijker door heen dan de andere keer..kwestie van gewenning en samen met Yamaha heeft Kymco tenminste van huis uit Owner-Manual en onderdelenlijst in PDF ter download beschikbaar bij elk type fiets.
Dat zie ik niet op elke website, of heb ik iets gemist en kan jij het mij even laten zien waar het wel staat bij Honda en diverse andere merken?

Het boekje waar je op doelt is het kleine garantie boekje voor de stempels, is eigenlijk een universeel boekje wat voor alle 2 wielers is.
Je hebt daarnaast ook de iets dikkere en grotere Owner-Manual gekregen, daar moet je even door heen prikken en is prima zo.
Meen me te herinneren dat ik je dat al eens had uitgelegd, kan ook abuis zijn dat ik het iemand anders heb uitgelegd, daarvoor zou je terug moeten kijken naar onze gespreksstof in het DT350 topic.

Kymco.DE en Kymco.LUX/Be/F etc. tref je overigens ook geen Owner Manual en Onderdelen lijst in PDF aan, dus zo gek is Kymco.NL nog niet.
Ze zijn daarnaast ook nog eens zeer goed benaderbaar, probeer dat eens bij Piaggo om maar wat te noemen.
 
Laatst bewerkt:
Voor de discussie vind ik het ook wel interessant.

Als het mijn scooter is zou ik het inspectie plan in de kast leggen en gewoon bij 10k een kleine beurt, 20k de snaar en 40k de kleppen controleren.

Misschien lees ik het ook verkeerd, maar wie gaat er nu de toerenteller testen omdat de ODO op 5k staat. Dat ding doet het of hij doet het niet. Bij mijn Kymco viel mijn snelheidsmeter uit en toen heb ik dat gerepareerd (draadbreuk). Het ABS kun je wel elke 5k testen, maar voor het behoud van je systeem is het zo ie zo beter om het af en toe in te laten grijpen om te voorkomen dat de boel vast gaat zitten. Net als met alles, in ieder geval mechanisch, langdurige stilstand is achteruitgang. Zomaar een paar voorbeeldjes.

Verder snap ik niet waarom bijvoorbeeld een Yamaha T-max blok 10k met olie kan rijden en wat er aan een AK550 dan zo anders is dat die bij 5k nieuwe olie nodig zou hebben. Bij de kop ga ik ervan uit dat de fabrikant die zelf produceert. Met hardere klepzittingen verloopt je klepspeling minder snel (natuurlijk kan speling ook wijzigen aan bovenkant van de klepsteel, maar ik hou het hier even kort), maar dat zit wel goed als ik de interval van de AK550 mag geloven. Verder is er geen fabrikant die zelf onderdelen zoals lagers zelf maakt, slijpsel van een natteplatenkoppeling heeft een scooter niet etc. etc.

Als ik kijk naar voertuigen waar hogere km standen meer worden gereden, die worden wel onderhouden maar niet altijd volgens de checklist. Dat gaat meer o.b.v. praktijkervaringen, technisch inzicht en gezond verstand en afgestemd op het gebruik.

Met dit alles wil ik het niet afdoen als onzin hoor. Zoals ik zei vind ik de discussie interessant.
 
Laatst bewerkt:
Dat heb je mij uitgelegd Jan, neemt niet weg dat ik het rommelig vindt.

Een universeel onderhoudsboekje bij een scoot van 6800 Euri (DT350), het zijn die kleine dingen he.

Zie je bij auto's ook niet, ik rijd een Mondeo met een nieuwprijs van 45K, zit geen boekje van een Fiësta bij, om maar een voorbeeld te noemen.

Bij Honda kun je ook gewoon aan documentatie komen, maar een WPHB is een ander verhaal en dat is bij Kymco niet anders volgens mij.
 
@ Jan. Als je graag op tijd de olie ververst is het voor jou toch een kleine moeite om dat even voor je vakantie te doen. Als je dan tijdens je vakantie de 4950km aantikt hoef je echt niet in alle paniek een plek te zoeken om je olie te verversen. Nu meen ik mij te herinneren dat je op je DT een aardig stukje van huis was, maar dat moet toch lukken.

Even een kleine anekdote van mijn kant over een boek. Omdat ik niet vaak sleutel gebruik ik voor veel bouten een momentsleutel. Ik heb het meerdere keren vergeleken, maar mijn ervaring leert dat ik bouten op gevoel vanuit mijn voorzichtigheid vaak te los aandraai vooral in het aluminium. Bij de opbouw van mijn Yamaha blok ging ik de balansas monteren. Volgens het WPHB moest die bout op 70nm. Deze bout had maar 5mm schroefdraad en ik vond het aanhaalmoment wel erg hoog. Volgens de algemene tabellen mag een M16 8.8 bout op 230nm. Dus ik dacht als die normale bout 15mm schroefdraad heeft laat ik dat voor het gemak eens door drie delen. Nou ik dacht zij zullen het wel weten als het zo in het WPHB staat. Zo gezegd zo gedaan, ik draaide de bout op 70nm vast en draaide hem helemaal dol. Nieuwe bout besteld en ik moest toch bij het revisiebedrijf zijn dus heb daar gevraagd en hij heeft hem met loctite met de luchtsleutel vastgezet.

Een heel verhaal en zeker een uitzondering. Werkplaatshandboeken zijn reuze handig. Maar veel dingen moet je ook in de praktijk ervaren.

Verder valt mij op dat als je het inspektionplan letterlijk volgt dat men voor een 5k beurt 2 uur en een kwartier rekent. Als er bedrijven zijn die dat werkelijk gaan rekenen dan zou ik mij wel bekocht voelen.

En Jan, het delen van de werkplaatshandboeken en andere kennis wordt zeker gewaardeerd. Ik heb met mijn DT al meerdere keren gebruik mogen maken van jouw kennis. Dat mag ook gezegd.

Mvg, Bob
 
Laatst bewerkt:
De reden van delen was o.a. om eens te kijken wat jullie van het arbeidsuren gebeuren vinden, schrikken van de arbeidstijd voor de 40.000km. beurt doe ik niet, maar frons ook mij wenkbrauwen bij die 5000km. tijdsduur....alhoewel je die dus evt. ook mag overslaan, met dan wel de opmerking dat als er eens wat is de garantie niet thuis geeft.

Ondertussen hebben wat Duitse mede chatters ook hun licht er over laten schijnen.
En geprobeerd mij een antwoord te geven en of er over mee te praten.

Sasisoli
A/ Pflegedienst = freiwillig, keine Voraussetzung um die Garantieleistungen zu bekommen
B/ MUSS man machen um die Garantieleistungen von Kymco Deutschland zu bekommen

Kingt komisch, ist es auch :wink:

Habe ich in der Form noch nicht gesehen...und verstehe ich auch nicht, entweder es gibt einen verbindlichen Wartungsplan oder nicht.
Bin mir sicher, daß dann im Garantiefall die Diskussionen aufkommen b.B. "Wärst Du doch bei 5000km gekommen, dann hätten wir den Schaden rechtzeitig bemerkt" usw...

MeisterZIP
Das mit dem Pflegedienst kenne ich aber auch von Piaggio/Aprilia/Gilera , also nix Neues ...

Übrigens ist der AK550 nicht der erste Roller von Kymco mit Tassenstößeln ....
(opmerking van mij dat het de eerste Kymco met "shims is" > "Tassenstößeln"
wordt hier dus tegen gesproken... mogelijk gaat het dan om een 4 wiel Kymco??)


Aanhaalkoppels:
Ik heb hier o.a. een Gedore Torcofix-K (model 2016) loopt van 20 t/m 100Nm.
Die kost een paar centjes, maar dat ding ligt voornamelijk stof te happen.

De beste momentsleutel zit ingebouwd in mijn hersenpan die mijn arm aanstuurt.
Mijn hersenpan bepaald de gebruikte materiaal keuze en stuurt daarna met gepaste kracht mijn arm aan naar het juiste moment.

wphb's vindt ik persoonlijk vooral intressant als het gaat om de electronica en kappen demontage.

Ik heb alle gereedschap tot mijn beschikking om alles zelf te doen, en ben niet bang om dingen uit elkaar te halen en of zelf uit te voeren ook niet als het een machine/apparaat van 20.000 euro is.
Ben dan wel gezegend met 2 rechter handen, maar heb naast lullen op fora en sleutelen nog wel een paar uiteenlopende kwaliteiten in huis, en ook wel een paar kwaliteiten helemaal niet in huis.

Prettig weekend all
 
Laatst bewerkt:
Jan, dat dacht ik ook altijd...en ben een hele tijd monteur geweest.

Zal je verbazen hoe je ernaast kunt zitten met het denkbeeldige moment in je hoofd, geen grapje.

En idd wat Bob zegt, top werk vwb jouw informatievoorziening!!
 
Laatst bewerkt:
Als je op het gevoel kunt aandraaien is dat mooi. Ik sleutel daarvoor te weinig en heb de momentsleutel toch bij de hand. Er zijn ook mensen die alles op gevoel doen maar bijvoorbeeld een kop wel met een momentsleutel aanhalen. Nog niet zozeer dat hij op het juiste moment staat, maar meer dat alle bouten op hetzelfde moment staan. En natuurlijk de juiste volgorde aanhouden, kruiselings, en niet eerst boutje 1 op moment vast dan boutje twee aandraaien etc. Maar goed dat weten jullie zelf natuurlijk ook.

Er zijn ook mensen die jarenlang als monteur hebben gewerkt en tig blokken uit elkaar hebben gehaald en gereviseerd. Als ze dan een tijd niet meer dagelijks sleutelen geven ze zelf aan dat het gevoel toch wat minder wordt. Net als motorrijden, je zal het niet verleren maar als je het een tijd niet gedaan hebt gaat de souplesse er een beetje vanaf.

Zoals ik al zei bij de 5k beurt staan dingen die ze volgens mij echt niet bij elke dealer doen. Dan kunnen die jongens in een kwartiertje in alle rust de olie wisselen en hebben ze twee uur om koffie te drinken. Voor een grote beurt met kleppen stellen is het bij motorfietsen wel gangbaar dat men een kleine vier uur rekent. Het scheelt natuurlijk hoe makkelijk je erbij kunt.

Verder zullen ze voor de intervallen ook een beetje het gemiddelde nemen. Of je in de winter boodschappen doet waardoor je blok steeds met sludge zit a.g.v. vocht of rij je langere stukken, dat scheelt natuurlijk wel. En er zijn ook mensen die niets horen of voelen en naar de garage gaan als hij stopt of er een lampje gaat branden. Je zal mij niet horen zeggen dat je zelf onderhoud moet doen, maar zeker op twee wielen met de snelheid van een motor(scooter) is enige feeling met techniek wel zo handig al is het maar voor je veiligheid. Zo heeft de nieuwe SV650 een easy start en een easy go systeem. Het eerste zorgt ervoor dat je de startknop niet ingedrukt hoeft te houden tot hij aanslaat. Het tweede verhoogt het toerental iets als je de koppeling laat opkomen zodat de motor minder snel afslaat. Dan denk ik wel eens waar is het mis gegaan.
 
Beschikbaar voor de AK550

• OEM Hoog/Breed windscherm
• OEM Sport windscherm
• OEM achterdrager t.b.v. topkoffer


image.php


image.php


image.php


Bron:
Kymco.nl

Opmerking:
Persoonlijk ben ik esthetisch gezien geen fan van een achterdrager waar 2 support bars aan zitten.
Had ze zelf ook bij mijn Xciting OEM achterdrager, en heb ze er nooit op gezet omdat ik het niet fraai vindt staan om die 2 beugels langs het achterlicht naar beneden te zien lopen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan