Kymco AK550

WebEngine

MF veteraan
24 nov 2010
4.020
219
Haarlem
Kymco K50 concept (Officiële release naam: AK550)

Onthulling volgende week 24 Maart bij aanvang van de Tokyo Motorcycle show 2016
Daarna eind 2016 op EICMA te zien met mogelijk een release datum in 2017
image.php


Voor degene die mijn praatjes wel eens volgen weten dat ik sinds een jaar al een paar keer heb laten ontvallen dat er een Kymco aan zit te komen met 2 cilinders, inboard CVT en mono-schock, upside-down vork, radiale remmen en een secundaire snaar (V-band) aandrijving op het achterwiel.

Het concept wordt volgende week onthult, ik kan verklappen dat het er gelikt uit gaat zien en behoorlijk tegen een model als Tmax aanschurkt.
De cilinder inhoud zal ergens tussen de 500 en mogelijk zelfs 551cc+ bedragen.

Al in 2014 is tijdens Kymco's 50e verjaardag op EICMA het eerste filmpje van een vroege niet afgewerkt concept vertoont aan speciaal genodigde, waaronder een delegatie uit NL.
Dit filmpje is nu sinds een halve dag vrij gegeven en te zien op youtube.


Voor het final-concept nog even wachten tot 26 maart op de Tokyo Motorcycle show 2016.
Het model wat dan wordt vertoont is wat het zo'n beetje gaat worden, hopelijk dan ook een release datum?
Later dit jaar gaan we het model ook weer tegen komen op EICMA 2016.


De komende dagen zal ik zo nu en dan een extra fotootje aan dit bericht toevoegen want ik heb al diverse shots die een beeld geven van het geen er aan zit te komen.
De ham vraag voor mij zal voorlopig zijn: Wordt het een natte of een droge koppeling?
Frame aluminium of metaal?

Ik geef alvast 1 fotootje weg, de volgende foto zal ik meer detail laten zien ;)

image.php


Owners-Manual: 'Second Version' July 2017 vindt je op pag. 21

WebEngine in "Kymco AK550"

WPHB heb ik overigens ook

Cheers Jan
 
Laatst bewerkt:
Opsomming zover (inboard CVT) scooters met het motorblok in het frame:
Honda NC750, BMW C650, Yamaha TMax, Aprilia SRV, Suzuki BurgM650

Voor het eerst in Kymco's geschiedenis komen zij ook in dit rijtje te staan.


Vroeg concept 2014, veel hiervan is verwerkt in het final-concept
image.php


Droge of natte koppeling, het is vooralsnog niet te zien
image.php



Eigenschappen van inboard CVT:

Bij elke scooter met motorblok in het frame zit de vario en koppeling aan de rechterzijde.
Zowel vario en koppeling staan dan ook altijd binnenste buiten, dit betekend voor de vario dat de gradenplaat naar buiten wijst, en achter dat de halfpoelie's naar buiten staan gericht en de koppeling altijd aan de binnenkant zit, zeg maar in het hart van het motorblok.

vanavond of morgen voeg ik weer wat andere plaatjes toe
 
Laatst bewerkt:
tja wat kun je zeggen.
buiten gewoon prachtig.
en wat kymco de laatste jaren heeft laten zien buiten de myoad dan is dat ze toch prachtige scooters neerzetten om je vingers bij af te likken.
met het betrouwbaarheid zit dat tot nu toe ook wel goed.
nu zijn ze dus ook nog eens heel gewaagd bezig om zich net als bmw tussen de tmax te gaan manoeuvreren.
vandaaruit denkend is het logische gedachten dat hij niet boven de 35 kw uit gaat komen om bij de kopers van de tmax te kunnen blijven.
en het zou ook logischer zijn denk ik om niet een 500 cc maar iets van 545cc.
om het een echte concurent van de huidige tmax te laten zijn om te voorkomen dat ze steeds met de 500 vergeleken word.
nu moet honda toch maar een keer uit komen met een mooie model scooter als de honda e4-01.
zelfs sym heeft nu toch ook al steeds meer hele mooie modellen in zijn rijdje staan de afgelopen 3 jaar.

dit vind ik een echte mooie ontwikkeling na jaren van stilstand en fine tunen van de huidige modellen gewoon weer echte nieuwe frisse modellen die helemaal van deze tijdsgeest zijn en die allemaal kwaltiet en fun uitstralen.
en qua looks soms kunnen wedijveren met mooie exotische motoren.

prachtig
 
als het zo doorgaat in scooter land acht ik het zeker niet meer onmogelijk dat ducatie of ktm ook ooit en super scooter gaan ontwikkelen en niet zoals bmw leentjes buur gaat spelen maar echt een eigen hardcore scooter neerzet.
 
Net een uur terug even contact gehad met technisch directeur Kymco NL. die toevallig momenteel in Taiwan verblijft.
Zijn verblijf aldaar staat overigens los van dit gebeuren

Hij heeft mijn bevindingen zover bevestigd, natte of droge koppeling in vroeg 2014 geen direct antwoord op gehad.
Maar hij heeft mij wel verteld dat alles wat ik hem vertelde wel eens kon kloppen.

Ondertussen wel uitgevogeld dat het nog een flinke tijd gaat duren.
Het model wat we op 26 maart in Tokio gaan zien wordt later dit jaar ook op EICMA ten toon gesteld
Mogelijk wordt er dan een release datum aan vast geplakt, denk dan aan ergens in 2017.
En dit kan zelfs voor Europa pas 2018 worden, kun je na gaan hoe voorzichtig ze te werk gaan, ik geef immers al aan dat ze in 2014 het eerste concept hebben laten zien waarbij de meeste aspecten straks ook daadwerkelijk terug te zien zijn.

Overigens is al het nieuws super vers van de pers want het is pas net gisteren in Taiwan naar buiten gekomen.

Hieronder nog maar weer een plaatje van het vroege concept.

Frame: metaal of aluminium?

image.php
 
Laatst bewerkt:
Echt een hele coole motorscooter! Kymco is goed bezig. Ziet er inderdaad heel Tmax achtig uit. Er gaan ook al verhalen rond van een nieuwe kawasaki met 550 blok. En Sym zit ook niet stil. Ik heb het idee dat er inderdaad een frisse wind waait door motorscooter land. En daar ben ik blij mee 8-)
 
Gezien de constructie en hoe massief het ziet richting het balhoofd denk ik aan aluminium.

Zowel met aluminium als staal kan licht en stijf gebouwd worden, kijk maar naar de chroommolybdeen buizenframes van bijvoorbeeld Ducati en KTM. Dat zou overigens ook interessante scooters op kunnen leveren.
 
......Hieronder nog maar weer een plaatje van het vroege concept.

Frame: metaal of aluminium?...
Ik gok op staal.

• De vormgeving, het balhoofddeel lijkt me geperste stalen platen, je ziet ook de omgezette randen. Het zijn zo te zien geen gietstukken.
• De verbindingen tussen de buizen en de schetsplaten vertonen (heel weinig) hoogteverschil, dat zie je meestal niet bij aluminium.
• De afmetingen van de buizen wijst op staal, in aluminium zijn ze meestal forser, dikker.
• Het frame is gespoten, nu kan dat voor de show zijn maar dat zie je toch meest bij staal.

Maar ik weet het natuurlijk ook niet, dit is wat ik denk n.a.v. de foto.
 
Laatst bewerkt:
Is bekend wanneer we dit moois mogen verwachten, wat de specs zijn en wat het mag gaan kosten?
 
@ Mojave

25 Maart verdwijnt die rode lap op foto 1 van de 'O.P'
Hoe spreek ik dat eigenlijk uit M-o-j-a-v-e ?

Op de 2e foto in dat zelfde bericht staat te lezen:
"We look forward to inspiring you"

Nou goed vandaar dat ik dit topic heb aangemaakt.

4 berichten boven jou laatste bericht, geef ik reeds wat data op
qua verwachtings-patroon.

Het topic is erg klein Mojave, en het is qua cilinder inhoud al terug te vinden wat het gaat worden.
Nou vooruit voor jou dan nog een keertje extra ha ha.
Je mag in ieder geval er van uit gaan dat het 500cc betreft met als max. eventueel ±550cc, en dat het 2 cilinders betreft staat sowieso al vast.

Wat betreft de prijs zal e.a. een beetje afhangen van de gebruikte materialen.
Een analyse van MF'r 'Hybride' mag je altijd serieus nemen, hij verklaart namelijk een aantal zaken die ik zelf ook zo in gedachte had.
Doch blijft het een beetje koffiedik kijken qua gebruikte materialen, en kunnen we er compleet naast zitten :?

Ik geef je een prijs op van tussen de 9.999 en 11,999 euro.
De prijs is voornamelijk gebaseerd op het concurrerend blijven t.o.z. van b.v. het icoon in de scooterwereld, en daarnaast vanwegen het gegeven dat scooters ook elk jaar wat meer gaan kosten.

Mvg. Jan

image.php


image.php


image.php
 
Laatst bewerkt:
Mojave is een woestijn in Californië. Deze naam heb ik gekozen omdat een van mijn mooiste motormomenten was toen ik daar de woestijn in reed, nou ja gewoon over de weg hoor. Je moet hier een naam kiezen en ik koos deze, maar verder is het gewoon Bob.

Die prijsrange had ik ook in gedachten, 12k als max omdat de T-Max dat kost. Ik vroeg mij ook gelijk af of ze hem voor 10 kunnen aanbieden. Dan is natuurlijk wel de vraag waar de verschillen met de T-Max zitten. Kymco is goed bezig qua prijs-kwaliteit verhouding en ze maken ook al een tijd lang erg aantrekkelijke machines.

Zou deze een kandidaat voor jouw volgende scoot kunnen zijn? Als ik nu een nieuwe scooter zou zoeken, zou deze zeker mijn aandacht hebben. Dat heeft hij nu ook, maar als we het over kopen hebben dan zou ik wel wat motorfietsen weg willen doen. Om het huisje bij het schuurtje te houden zeg maar, want ik heb vorig jaar nog mijn huidige Kymco en een Harley gekocht. Ik rij nu 20 jaar motor waarvan ruim 2 jaar ook motorscooter en ik moet zeggen het scooteren bevalt mij uitstekend. Ik rij dan ook verreweg de meeste kilometers met de scooter.

Hoe zit het eigenlijk met het onderhoud van een inboard CVT met een secundaire snaar? Je noemde volgens mij ook dat de koppeling aan de andere kant zit. Van bepaalde motorfietsen weet ik dat de ene snaar vervangen kan worden zoals bij een ketting, terwijl bij andere modellen veel meer los gehaald moet worden. Als je het laat doen kan het een paar honderd euro schelen, als je het zelf doet scheelt het een stuk geduld. Verder ben ik wel benieuwd hoe ze de klepstelling gaan regelen. Met het ouderwetse boutje (over het algemeen vaker stellen maar wel makkelijker te doen) of vulplaatjes. Dat soort specs bedoel ik, maar die zullen nog niet bekend zijn.
 
Zal wel lekker warm daar zijn geweest in die woestijn, gaaf hoor,
eentje om nooit te vergeten.

Ik had je al eerder eens gezegd dat ik niet merk gebonden ben,
ik heb geen flauw idee of dit een kandidaat voor mij zou zijn.
Het is wel in mijn straatje, dat dan weer wel ha ha

Het vervangen van de V-snaar werkt precies het zelfde als aan de andere kant, met een vario-blokkeer-tool op de vario haal je de vario los met een dop en ratel.
Het koppelingshuis kan met vario-blokkeer-tool en de luchttool, daarna kan je de V-snaar er af halen.

Hieronder ook nog enkele verschillen in service interval tussen een ketting en een aandrijfriem op het achterwiel.
De kenners weten dat alle 2 cilinder scooters met ketting rijden en dat Yamaha tot nu toe hier op de uitzondering is... nou ja straks Kymco ook dan.

Yamaha Aandrijfriem
Secundaire aandrijf riem elke 10.000 voorspanning controleren tot aan 40.000 km. en dan vervangen mits nodig maar vaak ook kan dit type snaar volgens Van der Kuinder nog door tot ± wel 70.000km.
Primaire V-snaar is zoals de meeste scooters vervangen bij 20.000km.

BMW ketting/tandwielen
Ketting elke 20.000 vervangen en de tandwielen komen er ook elke 40.000 bij
V-snaar is zoals de meeste scooters vervangen bij 20.000km.

Aprilia SRV 850 ketting/tandwielen
Ketting + tandwielen elke 20.000Km. vervangen.
V-snaar is zoals de meeste scooters vervangen bij 20.000km.

Final-drive/Secundaire aandrijf riem van een Yamaha TMax scooter
image.php

Final-drive ketting aandrijving van een BMW scooter
image.php


Voordelen aandrijfriem: minimaal 2x zo duurzaam als ketting zo mogelijk meer.

Voordelen ketting: Meer koppel.

Nadelen aandrijfriem: iets minder koppel.

Nadelen ketting: Moet gesmeerd worden, is duurder in onderhoud omdat hij vaker moet worden vervangen.




Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Dat was inderdaad lekker warm, daar zul jij in Thailand ook niets over te klagen hebben. Zelf ben ik ook niet van een specifiek merk. Met de Kymco heb je volgens mij wat leuke contacten met de importeur en de club. Zou je dat ook aanhouden als je een ander merk rijdt?

Mijn ervaringen met Kymco zijn positief. Over het het algemeen vind ik de kwaliteit van Kymco goed, zeker gezien de prijs. En het onderhoud van mijn DT is tot nu toe nog goed zelf te doen. Als de fietsen ingewikkelder worden kan dat ook voor het onderhoud gelden. Maar misschien is dit meer wat angst met het onbekende op technisch vlak van mijn kant.

Een luchtsleutel heb ik tot mijn beschikking, dat werkt in bepaalde gevallen echt super.

Ik ben ook wel benieuwd hoe Kymco het gaat doen met balans, die constructie met derde loze zuiger van de T-Max vind ik wel bijzonder al ontgaat mij het voordeel ten opzichte van de vaak gebruikte balansassen. Maar goed dat zijn meer wetenswaardigheden, voor gebruik en onderhoud zijn dat niet de dingen die het verschil maken.
 
Je zou met die warmte haast naakt gaan rijden, maar ja das ook niks,
ik heb wel veel ventilatie ritsen in een van mijn jassen.
BKK is 34 graden, in de Mojave is het denk ik nog warmer?
Noord Thailand waar de mooiste toertjes zijn te maken is het soms gewoon fris.

Ik heb nog een kymco agility brommer en club is merkgebonden dus kan niet met wat anders aankomen op zo'n meeting. Maar ga elk jaar sinds 2010

Vario moet je ondanks luchtsleutel wel blokkeren, anders krijgt de krukas de volle laag. Daarna bij de koppeling speelt dat niet mee.

Ik heb geen verstand van "derde loze zuiger" ik kan er niet over mee praten.

Ik vindt dit wel even leuk om naast elkaar te zien.
Het andere frame is van de TMAX, en dan nog beide BMW frames

"We look forward to inspiring you"
image.php


Yamaha TMax
image.php


image.php


image.php


image.php


BMW GT
image.php


BMW Sport
image.php





Ik heb het even uitvergroot, ha ha die neus lijkt wel een kop van een gorilla
image.php


image.php
 
Laatst bewerkt:
Inspired by Yamaha, Powered by Kymco !!! :)

Is Kymco niet ooit begonnen met oude Honda blokjes die ze in licentie bouwden? Dan hebben ze ergens een afslag genomen, op basis van het succes van Yamaha. Die Yammies zijn overigens geen verkeerd voorbeeld voor een sportscooter.

Mojave was inderdaad warm. Ik ben langs Death Valley gereden maar niet er in. Ik hoorde van andere motorrijders dat het daar pittig was die dag.
 
Laatst bewerkt:
@Mojave,
ik meen dat daarover het een en ander terug te lezen is op een engelstalige wikipedia,
ik heb het ooit namelijk eens aangehaald, ik denk in het DT topic.



Algemene K50 info:

Er zitten toch wel enkele merkwaardige gelijkenissen tussen het frame van de Yamaha en die van de Kymco K50.
Wat mij opvalt is dat aan de voorkant van het balhoofd beide frames eenzelfde soort constructie hebben, zie daarvoor het bericht hierboven.

Ik ben dan ook steeds meer geneigd te denken dat het toch om een aluminium frame zou kunnen gaan, het zou dan een frame van het type "Monocoque" kunnen betreffen.
Ik heb er even een wiki bij gepakt om beter te begrijpen wat "Monocoque" inhoud:
Url......: Monocoque - Wikipedia

Officiële bekendmaking is mogelijk ook iets vroeger en zou als ik het nu goed begrijp een dag eerder plaats kunnen vinden namelijk op March 24 van 11:30 a.m. - 13:30 p.m.


"We look forward to inspiring you"


image.php


image.php


image.php


image.php


Woensdag licht ik nog een klein tipje van de sluier op.
En dan donderdag of vrijdag Tokio tijd onthulling concept
 
Laatst bewerkt:
...Ik ben dan ook steeds meer geneigd te denken dat het toch om een aluminium frame zou kunnen gaan, het zou dan een frame van het type "Monocoque" kunnen betreffen...

Mijn vermoeden dat het om staal zou gaan is gebaseerd op de foto van het voorste deel van het frame.

In de video zag ik ook de rest voorbijkomen en daar heb jij een mooie still van geplaatst. Het andere deel, met name boven het motorblok is voorzien van versterkingribben zoals je altijd ziet bij aluminium. Toch is ook dat deel gespoten...
Beide delen zijn aan elkaar verbonden met bouten, ze kunnen dus van verschillende metalen zijn.
 
Laatst bewerkt:
idd. screenshots vanuit filmpje in 1080.HD ;)

Mooi dat jij even meekijkt, want ik zat ondanks dat ik geen kaas heb gegeten van metalen en constructies wel een beetje op een lijn met jou gedachtegang.
En dat kwam eigenlijk voornamelijk door het feit dat ik het ook nogal vreemd vindt dat ze tijdens die show in 2014 dat frame een rode kleur hadden gegeven.
Immers aluminium hoeft helemaal niet geconserveerd te worden.
En vergt daarnaast (op aluminium) meer als extra aandacht om te conserveren/verfraaien.
Een combi staal/alu is zoals jij aangeeft natuurlijk ook een mogelijkheid.

Mijn mening:
Als je tijdens een show wil laten zien dat je aluminium gebruikt dan polijst je het gewoon en je hebt mijn inziens een gelikte presentatie waarbij het ook nog eens overduidelijk is dat het om aluminium gaat... Maar ja wie ben ik?

Enige reden die ik kan bedenken waarom ze het frame rood hadden gemaakt is omdat het frame dus van staal is.
En toch begin ik er steeds meer van overtuigd te raken dat het een aluminium frame gaat zijn.
En dat het rood dus daadwerkelijk was om de accenten voor presentatie te verduidelijken.
Er wordt namelijk beweerd in Taiwan dat ze ook een icoon willen neerzetten... ze nemen er zo te zien ook alle tijd voor, en het
is uit de werkjaren op te maken kennelijk geen type BMW die even in iets meer als 1 jaar tijd van tekentafel naar productie lijn verhuisde.

Kymco is meestal nogal flink in de weer om een mooie presentatie op film te maken, dus we krijgen later deze week vast een presentatie filmpje te zien.
Dat zal dan de uiteindelijke basis zijn van frame/motor/aandrijving en 75% van het plastic/cockpit/zadel.

Uiteindelijk zou het definitieve model eind 2016 tijdens EICMA worden onthult, waarna er medio 2017 een productie uit zal voortvloeien, maar daar is eigenlijk nog weinig tot niks van bekend.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Aluminium wordt wel vaker behandeld. Ik weet er ook niet zoveel van, maar ik weet wel dat je het ene stukje metaal totaal niet kunt vergelijken met het andere qua kwaliteit en specificaties. Als het maar licht en stijf is, maar ik blijf wel benieuwd net als jullie.

Nog even over die ketting van de BMW scoot (had de T-max ook als ik het goed heb). Hoe doen ze dat met smering en stellen? Als het in een oliebad loopt zou je denken dat het lang mee kan gaan, kijk maar hoelangz e met een ketting doen met een automatisch smeersysteem. Over de onderhoudskosten van een riem bij een motorfiets hoor je verschillende verhalen.
 
....Ik ben ook wel benieuwd hoe Kymco het gaat doen met balans, die constructie met derde loze zuiger van de T-Max vind ik wel bijzonder al ontgaat mij het voordeel ten opzichte van de vaak gebruikte balansassen. Maar goed dat zijn meer wetenswaardigheden, voor gebruik en onderhoud zijn dat niet de dingen die het verschil maken....

Over die derde zuiger... Dat is gewoon een schuivend contragewicht; de drijfstang daarvan heeft het gewicht van beide gewone drijfstangen, het contragewicht is net zo zwaar als beide zuigers en het beweegt precies tegengesteld.
De onbalans van de heen en weer gaande zuigers wordt dus opgeheven door een heen en weer gaand contragewicht.
Het effect is een perfecte balans.

Balansassen draaien alleen maar, daarmee is het veel moeilijker om de trillingen van heen en weer gaande onderdelen zo effectief te dempen.

BMW doet iets degelijks bij de F800 tweecilinder. Daar zit er een heen en weer bewegende hefboom in het carter, die moet hetzelfde doen maar dan zit er toch weer een ongewenste torsiecomponent in omdat die hefboom scharniert. En dat heeft de T-max dus niet.
 
Bij mijn Yamaha blokje zit er een klomp metaal aan 1 kant dan de as. Hoe ze dat bij andere blokken doen weet ik niet, die heb ik nooit uit elkaar gehad. Het betreft hier een 250cc eencylinder van begin jaren 80.

Hoe vinden jullie zo een T-Max blok eigenlijk klinken?
 
Standaard nogal tam, maar wel als een fijn ge-olied naai-machientje.

Antwoord op je vorige vraag
Ik denk dat Tmax altijd een aandrijfriem heeft gehad, dus nooit een ketting?

Frappant detail is dat de aandrijfriem van een Tmax wel 2X zo breed is als van de gemiddelde cruiser met het dubbele motor vermogen.
Ken je na gaan wat een over capaciteit er op die riem zit, dat is natuurlijk helemaal geweldig en dan daarnaast die interval van 40.000km maakt het helemaal af.

De aandrijfwielen zijn ook nog eens nauwelijks of eigenlijk niet onderhevig aan slijtage.
Dit maakt zo'n systeem wel erg aantrekkelijk, daarom ook tof om dit terug te zien op een Kymcootje

Zo'n BMW is weer een geval apart, want het is de enige waarbij de ketting in een kettingkast met oliebadje van 500Ml ligt.
Interval van 20.000km heb ik je reeds verteld in een aantal berichten hoger op, en dat is serieus.
Als jij daar wat anders van wil maken zal je dat toch echt expliciet aan meneertje BMW moeten doorgeven.
Ketting afstel werk valt behoorlijk mee bij de beemer en hoeft alleen elke 10.000km even gecontroleerd te worden.

De olie in de kettingkast die overigens van het zelfde soort is als die van de versnellingsbak wordt bij het vervangen van de ketting tegelijk ververst, dus eenmaal per 20.000km. 500Ml. nieuwe olie.

dawassum ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan