Honda Hornet Forum Deel 21

@polymorph ziet er zeer goed uit! Ook ik ben wel benieuwd wat je nodig bent om de achterkant om te bouwen :)


Heb destijds een pakket met alle nodige onderdelen kunnen overnemen van iemand op het forum.

Zo uit men hoofd heb je nodig:

Een subframe van een latere hornet of cbr600f
binnenspatbord/batterijhouderding
Achterlicht
Kapjes achteraan
Beugeltje voor slot van het zadel
andere koelvloeistoftank


past wel 1 op 1 :Y
 
Onderstaande gaat over een Hornet van 2012, dus een PC41. 27.000 km op de teller.

Eergisteren hoorde ik bij het opkomen van de koppeling een ratelend geluid. Toen even gespeeld, en bij een trekkende motor hoor ik dit geratel. Bij gewoon uitrollen hoor ik niets.
Thuis op de paddock stands gezet, om het wat nader te kunnen onderzoeken. Inderdaad, alleen als er wat kracht wordt uitgeoefend op de ketting hoor ik het. Als ik met de hand het wiel achteruit draai hoor ik ook licht wat tikken, per schakel.

Ten eerste: wat kan dit geratel veroorzaken? Voorste tandwiel? Kettinggeleider?

Ten tweede: hoe krijg ik dat @#$%( kapje voor het voorste tandwiel er helemaal af? Ik krijg de boutjes wel losgedraaid met veel moeite, maar er zit nog een koelslang voor die me verhindert dat ik het kapje er helemaal af krijg. 't Schakelpookje is er dan uiteraard al lang af, het kabeltje van de jiffyschakelaar heb ik al losgeklikt. En vervolgens krijg ik dat kapje er niet uit. -O-

Nu kreeg ik het net ver genoeg open gedraaid om een hoop troep er uit te halen, maar niet ver genoeg om exact te achterhalen wat het geluid veroorzaakt. Het voortandwiel is wel wat versleten, maar naar mijn idee nog niet op.
Ik heb heel sterk het idee dat het daarom de kettinggeleider is. Kan dat kloppen? Hoe kan ik dat het beste beoordelen? (Ik heb geen vergelijkingsmateriaal gevonden)

En vervolgens: waar haal ik een nieuwe kettinggeleider uit, en hoe vervang ik deze het beste? Genoeg filmpjes hoe je een ketting vervangt, maar info over zo'n stom stukje plastic, ben je gek? :P

Ik bedenk me wel net, ik heb er een hugger op zitten met kettingbeschermer. Die kon ik natuurlijk ook eens eraf schroeven om zo al eens wat meer te zien. Waarom kreeg ik dat idee niet toen ik alles los had liggen. |( Net gekeken, die hugger/kettingbeschermer belemmert het zicht helemaal niet. Er zitten veel meer en grotere onderdelen in de weg dan dat ding. :+
Mocht ik de oorzaak toch niet zelf achterhalen, dan ga ik toch maar op zoek naar een monteur die er even naar wil kijken.

Eigenlijk lijkt het heel erg hier op:
Het enige verschil is, dat ik het juist hoor als ik het wiel met de hand achteruit beweeg. Verder zien de tandjes er vergelijkbaar uit. Er zit wel meer rotzooi, zo lang ik het kapje niet volledig er af krijg.
 
Laatst bewerkt:
Die gast zelf zegt dat het de ketting was die te strak stond. Die al gechecked neem ik aan?
 
Kettingspanning viel officieel binnen de toegestane tolerantie, maar wel aan strakke kant van het juiste gebied. Dichter bij de 30 dan bij de 40 mm. (met belasting gemeten)

Zelf nu dus iets ruimer gezet, maar het geluid bleef. Hopelijk is het echt iets onschuldigs, anders is het misschien al iets wat in de winter tijdens de grote beurt verkeerd is gegaan en mij sindsdien nooit is opgevallen. En dat zou betekenen dat ik nu 3.500 km verder ben. :/
 
Ik heb nog een achterframe en zadel liggen van een CBR600F PC41 bj 2012.
Past 1 op 1 op een hornet 07-09 model.
 
Het heeft even mogen duren, maar de katalysator is er onder vandaan *O* Volgende uitdaging is dat de demper standaard geen DB killer heeft (omdat Akrapovic er blijkbaar van uit gaat dat je de katalysator er tussen laat). Ik heb een DB-killer besteld (nog maar hopen dat het de juiste is omdat Akrapovic niet kan vertellen welke van de ~150 DB killers er in moet) en ik ga zelf het gat voor de schroef boren.

Het geluid is heel rauw en iets aan de harde kant op het moment, maar het geluid en specifiek dat van downshifts (tussengas) is super tof *D

full

full
 
Nice poly, mooi foto's! dat volledig wit op de teller staat ook wel stoer. die kont blijft mooi erop ook, die wil ik er bij mij ook nog een keer opgooien.. welke moet ik dan eigelijk kopen die erop past?

Dat is het mode kont van de 2010+ modellen, en die is er niet in de kleur acid (die wij hebben). Je zou misschien voor zwart kunnen gaan maar dan heb je volgens mij hoogglans, wat ook niet heel fraai is als de rest antraciet en mat is.

Er zijn wel aftermarket kontjes te koop in kleur (http://www.lacomoto.com/en/2007-10/37-undertail.html) maar persoonlijk vindt ik die wel minder mooi.

Edit: of (laten) spuiten natuurlijk maar het is geen goedkope verf. Dan kom je zo op 400-500 euro voor een ander kontje.
 
Laatst bewerkt:
@Denboet
Je hebt niet toevallig een complete achterkant? kleur maakt niet uit.

@Daanzzzzz

Ziet er netjes uit! Ik heb vandaag ook mijn uitlaat zonder kat mogen ontvangen, zal nog wel een maand duren voordat ik hem uit kan testen maar verwacht wel heel wat geluid :D
 
Is het een beetje te doen om dat oude spruitstuk los te halen?
Willen die bouten nog een beetje?
Kan me voorstellen dat het allemaal bijzonder heet is geworden en daardoor eerder wil breken als los gaan?
 
Ik zoek een instruktieboekje voor de motor van mijn vriendin. Gewoon het boekje wat je bij de motor krijgt maar dan digitaal. Van een cb600f met ABS uit 2007. Is weleens handig op vakantie, nu nemen we dus altijd het boekje mee maar dat moet toch ook makkelijker kunnen.

:}
 
@Denboet, helaas..


Is het een beetje te doen om dat oude spruitstuk los te halen?
Willen die bouten nog een beetje?
Kan me voorstellen dat het allemaal bijzonder heet is geworden en daardoor eerder wil breken als los gaan?

WD40 :}
 
WD40 kan aardig helpen.. Maar geen wondermiddel ;)!
Voor het breken stoppen helpt ook..
Suzuki gsxr wel eens het spruitstuk af zien gaan.. Menig boutje brak af.. Wat weer op te lossen is met een hoop boren en opnieuw tappen..

Vandaar mijn vraag of het degene die gewisseld zijn van spruitstuk mee of tegen viel. ;)
 
WD40 kan aardig helpen.. Maar geen wondermiddel ;)!
Voor het breken stoppen helpt ook..
Suzuki gsxr wel eens het spruitstuk af zien gaan.. Menig boutje brak af.. Wat weer op te lossen is met een hoop boren en opnieuw tappen..

Vandaar mijn vraag of het degene die gewisseld zijn van spruitstuk mee of tegen viel. ;)

Die van mij is uit 2009 en ging zonder problemen los. Een paar keer gehad waar de schroef mee kwam i.p.v. alleen de moer maar ernstig is dat niet. Ik heb ze bij het aandraaien wel weer ingespoten met kruipolie (wat een stuk beter werkt dan WD40). Schijnt ook te helpen mochten ze nog een keer los moeten.
 
Zal inderdaad vallen en staan met de leeftijd aantal km, wel of niet veel in de regen gereden of het er allemaal nog een beetje uit wil komen ja of nee!
Goed te horen dat het bij jou allemaal normaal los kwam Daan!
 
Iemand ervaring met GoPro op de kentekenplaat plakken? Of andere montage mogelijkheden aan de achterzijde?
 
Ketting wel gesmeerd? Een droge ketting kan ook gaan ratelen
Elektronische scottoiler die al vanaf het begin er op zit en trouw zijn werk doet. De zijkanten smeer ik heel dun in met Forté red grease omdat de scottoiler daar niet komt; puur tegen het roesten.
 
Net even een monteur ernaar laten kijken en luisteren. Het lijkt afkomstig te zijn van het voortandwiel. Tandjes staan wel een beetje krom, maar niet verontrustend. Een afspraak gemaakt om volgende week zaterdag de kettingset te vervangen.
 
Misschien je lager(s) van je uitgaande as? (waarop je voorste kettingwiel zit)

Volgens mij als je ketting te strak staat, of heeft gestaan, heb je kans dat je het lager kapot 'trekt'.
Wilde gok :)
 
Dat is mijn angst ook. Vooralsnog lijken het de licht gekromde tandjes te zijn van het tandwiel. Maar eerlijk gezegd, ik weet het niet. Als de nieuwe kettingset het niet oplost nodig ik ze uit om eens om de tafel te gaan zitten voor een oplossing. Vooralsnog even een weekje afwachten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan