Contactslot draait niet..!!

Aze

MF veteraan
25 mrt 2007
1.800
49
Leeuwarden
Mijn contactslot zit zo vast als een huis. Heb hem al een nachtje in de kruipolie & WD40 gehad maar weinig soelaas. Zijn er nog mogelijkheden tot reparatie of moet ik op zoek naar een andere.??

0A411AD0B3.jpg
 
Ja is wel de goede sleutel (en slot ;)) en grafietpoeder heeft dezelfde smerende werking als kruipolie. Al weet ik ook wel dat voor de langere termijn grafiet beter is gezien dit geen vuil vasthoudt. Maar voor nu zitten er genoeg smerende middelen in. Er valt ook maar weinig uit elkaar te halen, alleen de achterkant wil eraf om bij de contactpunten te komen. Het cilinder deel zit erin geperst. Heb dat ook al eens met een tankdop gedaan maar dat krijg je niet echt top weer in elkaar. Heb hem net nogmaals met WD40 ingespoten en zal hem nog een nachtje laten weken om morgen dan maar eens hamertjeklop te gaan spelen.. ;) :)
 
Laatst bewerkt:
Ja is wel de goede sleutel (en slot ;)) en grafietpoeder heeft dezelfde smerende werking als kruipolie.

Nee, want dat poeder kruipt niet. Gewoon volbaggeren met kruipolie en evt paar keer tikken. Als ie weer los is kan je hem altijd doorspoelen met een ontvetter (remmenreiniger oid), droogblazen en dan alsnog [insert favoriete slotsmeermiddel] erin doen.
 
Ja is wel de goede sleutel (en slot ;)) en grafietpoeder heeft dezelfde smerende werking als kruipolie. Al weet ik ook wel dat voor de langere termijn grafiet beter is gezien dit geen vuil vasthoudt. Maar voor nu zitten er genoeg smerende middelen in. Er valt ook maar weinig uit elkaar te halen, alleen de achterkant wil eraf om bij de contactpunten te komen. Het cilinder deel zit erin geperst. Heb dat ook al eens met een tankdop gedaan maar dat krijg je niet echt top weer in elkaar. Heb hem net nogmaals met WD40 ingespoten en zal hem nog een nachtje laten weken om morgen dan maar eens hamertjeklop te gaan spelen.. ;) :)
WD40 is geen kruipolie. :N
Haal bij de bouwmarkt ff een flesje IMAL en laat 'm daar in weken, dat werkt echt beter.
 
Bij mijn oude Kever hielp even rondom met een hamertje tikken om de pennetjes weer los te maken...

Nog eens hardop over nadenkend; waarschijnlijk zullen er een of meer pennetjes bij het insteken van de sleutel niet ver genoeg weer omhoog gekomen zijn. Dat zou betekenen dat je de meeste kans hebt op losmaken wanneer je recht boven de ingestoken sleutel tikt. Door de massatraagheid tik je dan het slot naar beneden en het pennetje blijft staan waardoor deze dus weer tegen de sleutel aanzit....

Ok, nu maar weer ergens anders aan denken ;)
 
Mijn contactslot zit zo vast als een huis. Heb hem al een nachtje in de kruipolie & WD40 gehad maar weinig soelaas. Zijn er nog mogelijkheden tot reparatie of moet ik op zoek naar een andere.??

[afbeelding]

Ik weet niet of alle sloten hetzelfde zijn?

Bij mijn FZ heb ik wel eens het hele slot uit elkaar gehaald. Ik had op de motor 3 sloten en 3 sleutels wat verdomd onhandig is. Ik heb toen het hele slot van het stuurslot verwijderd en alle slotplaatjes verwisseld zodat zelfde sleutel weer zou gaan passen. Plaatje voor plaatje netjes weer in dezelfde volgorde. Nooit gedacht dat het zou gaan lukken, maar inmiddels is slot al weer enkele jaren zonder problemen in gebruik.

Het vereist wel veel geduld en nauwkeurigheid want het is flink gepriegel. In jouw geval demonteren en plaatje voor plaatje reinigen en weer gangbaar maken. Dan zou het moeten kunnen lukken!!
 
Laatst bewerkt:
Nog eens hardop over nadenkend; waarschijnlijk zullen er een of meer pennetjes bij het insteken van de sleutel niet ver genoeg weer omhoog gekomen zijn. Dat zou betekenen dat je de meeste kans hebt op losmaken wanneer je recht boven de ingestoken sleutel tikt. Door de massatraagheid tik je dan het slot naar beneden en het pennetje blijft staan waardoor deze dus weer tegen de sleutel aanzit....

Ok, nu maar weer ergens anders aan denken ;)

Niet ver genoeg omhoog kan nooit ( er vanuit gaand dat je tandjes boven zitten ), dan krijg je je sleutel er niet in.
Dat ze niet naar beneden komen kan wel.
Dan blijft je slot op de onderste pennen vast zitten.
Kan dat de veertjes rot zijn en ze niet meer naar beneden drukt, dat er vuil op het schaarpunt zit.
Of dat gewoon heel de cilinder vastgerot zit.

Als je veertjes rot zijn is het einde verhaal.
Als het vuil is kun je weken, spoelen, en met je sleutel er in en uit raggen om het weer in beweging te krijgen.

Filmpje van een lockpick training slotje van me, kun je zien hoe het ongeveer zit:


Succes. :P
 
Niet ver genoeg omhoog kan nooit ( er vanuit gaand dat je tandjes boven zitten ), dan krijg je je sleutel er niet in.
Dat ze niet naar beneden komen kan wel.
Dan blijft je slot op de onderste pennen vast zitten.
Kan dat de veertjes rot zijn en ze niet meer naar beneden drukt, dat er vuil op het schaarpunt zit.
Of dat gewoon heel de cilinder vastgerot zit.

Als je veertjes rot zijn is het einde verhaal.
Als het vuil is kun je weken, spoelen, en met je sleutel er in en uit raggen om het weer in beweging te krijgen.

Filmpje van een lockpick training slotje van me, kun je zien hoe het ongeveer zit:


Succes. :P

Ja, ik ging er dus vanuit dat de tandjes beneden zitten, net als in de voordeur ;)

Ik ga nog ff googlen op 'schaarpunt'....
 
Terug
Bovenaan Onderaan