Kawasaki Z1000 (eind 70's - begin 80's) topic

En al een glimmende Marving eronder?


---

Sorry voor de trouwe Z1000-topic-lezers die nu na een week van stilte weer een Z1000 reactie verwachten, maar ik ga off-topic... Alvast excuses!

Paar weken terug vroeg ik namelijk tips om een nokje los te krijgen van een generator . Na deze heet gestookt te hebben, tikje gegeven op de poelietrekker kwam deze met geen mogelijkheid los. Ja, ik maakte meer kapot dan dat die nok los zou komen.

Ik ging er maar naar een veel handigere vriend mee dan ikzelf. Die zei als ik nou dat nokje kon bestellen dat hij het er af kon slijpen. Toevallig had ik al een nokje besteld uit Amerika, sinds ik zo aan het hannesen was.

Zelf probeerde hij het ook even conventioneel af te halen, maar helaas.
Laat het slijpen beginnen!

full
full
full


De nok kwam uiteindelijk los met een knal, zo strak dat die zat. We hebben het vermoeden dat de nok destijds opgewarmd was om hem over de spie te drukken en vervolgens heeft het zichzelf vastgeklampt. Ook kan het zijn dat - aangezien het een conische as is - de moer zodanig strak is gezet dat de nok zover gedrukt is dat hij niet meer terug kon komen zonder geweld.

Maargoed, de nieuwe nok die binnen kwam bleek een van een oudere generator. Deze had namelijk geen conische as en de nok moet over een rechte as. De conische as op de generator is daarom maar weer recht geslepen, waardoor de nok alsnog te gebruiken was.

Nieuwe contactpuntjes en plaat bleken ook van een verkeerd model. De puntjes stonden zodanig dat elke bougie een vonk gaf na 180graden draaien... Alleen gebeurt dat dus op het compleet verkeerde tijdstip, het zou eerder 90 graden na elkaar moeten zijn.

De juiste contactpuntjes erop gezet, nieuwe condensors gesoldeerd, timing juist gezet.

Vervolgens maar benzine in de tank gedaan, maar het kraantje bleek lek. Schroefdraad was aan het einde van z'n latijn. Gelukkig alleen die van de kraan, niet de tank. Zo'n origineel kraantje is niet echt meer te vinden, maar het betreft een 22mm opening. Weet je welke tank dat ook heeft?
Juist, die van de Z1000A1! *O* toch nog ontopic.
s-l1600.jpg


En ja, na dat alles had ik dus benzinetoevoer, lucht en vonkjes op het juiste moment. Hij loopt weer, naar verluid had hij sinds '91 stil gestaan toen ik 'em kocht. Dus ik maakte een sprongetje van blijdschap.

It still runs like shit though

Bij de rechtercarb loopt de stationairsproeier telkens vol en bij nadere inspectie ben ik een kluns geweest, de roterende schijf heb ik namelijk op een verkeerd moment laten sluiten. Tegen de tijd dat 'ie sluit is de zuiger alweer onderweg naar beneden...Wat dus tot gevolg heeft dat hij de benzine die hij naar binnen zoog ook weer naar buiten spuugde, wat dus de stationairsproeier weer onbegaanbaar maakt.

Daar ga ik vandaag maar eens mee bezig zijn...
Gelukkig is het mooi weer

---

In ieder geval, terug naar ontopic!

Binnenkort nieuwe bandjes voor de Z1000. Achterband is ondertussen een slick geworden :+
 
full


Afgelopen zondag de Classic Sprint in Eeklo voor motoren uit de jaren-70.

De hele dag was ik de snelste van het hele veld en mijn eigen baanrecord verbroken. De halve finale in de klasse boven 600cc won ik met overmacht. In de finale liet ik bij de start mijn motor afslaan. Snel weer starten en in de achtervolging, in mijn haast vergat ik te schakelen, zodat ik in de toerenbegrenzing kwam en mijn tegenstander niet meer kon achterhalen. Met mijn ervaring had dat niet mogen gebeuren.
Snelste tijd: 6,921 (zonder reactietijd), snelste tijd met reactietijd: 7,012, snelste reactietijd:0,01 sec. Hoogste eindsnelheid: 177,45 km/u.
 
Laatst bewerkt:
@kawakarel: Fijn dat het toch nog gelukt is! En weer een bak ervaring op gedaan waar iedereen van kan profiteren.
De Marving is nog niet besteld. Dat zal ergens in november gebeuren denk ik, gelijk met het vervangen van het schroefdraad (16stuks) in de cilinderkop t.p.v. de nokkenas lagerschalen. Heb het vermoeden dat bij de laatste keer aandraaien de spoed niet meer in top conditie is...
En zolang het nog mooi weer is, blijf ik liever rijden!

@bullfrog:
Goed bezig! Je eigen record verbreken is altijd lekker! En over de rest zullen we maar niets zeggen... Maar is wel jammer man.
 
@kawakarel: Weet je al welke banden het gaan worden? Ik lees veel dat de BT45 erg populair zijn. Zelf heb ik de Pirelli Sport Deamon... Schijnen iets beter te zijn bij droog weer dacht ik, maar iets minder bij nat wegdek... En ik rijd liever niet in de regen... ;)
 
En ik rijd liever niet in de regen... ;)
Wie wel. Vandaag had ik toch weinig andere keuze. Ik weet nu wel zeker dat mij SV na de laatste 'openmaakbeurt' weer waterdicht in elkaar zit. Helaas geldt dat laatste niet voor mijn motorbroek.
Snelste tijd: 6,921 (zonder reactietijd), snelste tijd met reactietijd: 7,012, snelste reactietijd:0,01 sec. Hoogste eindsnelheid: 177,45 km/u
Dank voor je relaas Bullfrog. Jammer van die beginnersfout. :/ Ondanks dat wel een indrukwekkende prestatie, al zou je er zelf iets anders op terugkijken.
Daar ga ik vandaag maar eens mee bezig zijn...
Gelukkig is het mooi weer
Let the good times roll !! 8-)
ps. Ben je naar Spanje geëmigreerd ??
 
Laatst bewerkt:
@kawakarel: Weet je al welke banden het gaan worden? Ik lees veel dat de BT45 erg populair zijn. Zelf heb ik de Pirelli Sport Deamon... Schijnen iets beter te zijn bij droog weer dacht ik, maar iets minder bij nat wegdek... En ik rijd liever niet in de regen... ;)

Probeer de nieuwe Dunlop Streetsmart eens;bevalt mij zeer goed in droog en nat.
BT45 is redelijk goed, maar al meer dan 15 jaar oud qua design en samenstelling.... :]
 
Laatst bewerkt:
maar al meer dan 15 jaar oud qua design en samenstelling.... :]
Nog altijd 25 jaar jonger dan het design en samenstelling van de motor _O-.
Hebben ze de naam van de RoadSmart veranderd in StreetSmart, of bedoel je die?
In dat geval: die banden spraken mij totaal niet aan op een SV650, al weet ik dat die ook weer niet te vergelijken is met een z1000. Die laatstgenoemde rij je wat conservatiever mee, dus zullen ze best lekker kunnen zijn.
Zelf ben ik tevreden over de Michelin Pilot Activ, maar ze zijn en ogen wel erg smal....
 
Laatst bewerkt:
Tja, die streetsmarts had ik al, maar erg lang gaan ze niet mee naar mijn idee... Met deze reed ik nu ±10.000km, maar eigenlijk waren ze voor de vakantie al op... Dat is dus meer richting ± 7.500km. Is dat normaal voor die bandjes?

nieuw (29.900km) & voor de vakantie (36.500)

wil best andere banden proberen, maar met de rijeigenschappen van de streetsmart heb ik geen probleem

full
full


@bullfrog: ben niet echt bekend met dragracen, maar over hoeveel meter race je dan? Een kwartmijl? 7.012 seconde waar 12.6 gegeven was bij een standaard z1000 in dat geval...! *O*

En tja Roger, in Spanje zal het vast wel lekkerder weer zijn, maar ik ben niet naar Spanje geëmigreerd. _O- Het was hier gewoon regen. De hele dag.
 
Tja, die streetsmarts had ik al, maar erg lang gaan ze niet mee naar mijn idee... Met deze reed ik nu ±10.000km, maar eigenlijk waren ze voor de vakantie al op... Dat is dus meer richting ± 7.500km. Is dat normaal voor die bandjes?

nieuw (29.900km) & voor de vakantie (36.500)

wil best andere banden proberen, maar met de rijeigenschappen van de streetsmart heb ik geen probleem

[afbeelding][afbeelding]

@bullfrog: ben niet echt bekend met dragracen, maar over hoeveel meter race je dan? Een kwartmijl? 7.012 seconde waar 12.6 gegeven was bij een standaard z1000 in dat geval...! *O*

En tja Roger, in Spanje zal het vast wel lekkerder weer zijn, maar ik ben niet naar Spanje geëmigreerd. _O- Het was hier gewoon regen. De hele dag.

Persoonlijk vind ik 7500 of 10.000km heel goed. Als ze betrouwbaar zijn en goed kleven :)
De meeste zullen toch niet zoveel rijden dus makkelijk 2 a 3 jaar met een setje doen :]
 
Nieuwe bandjes. Voor nu een keer de BT45 geprobeerd. Stuurt lekker, al was dat meer omdat de banden niet meer vierkant waren :)

ook klein verschil qua profiel
full


remblokjes ook maar vervangen. oeps :') :') :')
full
 
Mooie rubbers, en die remblokjes heb je ook echt niet te vroeg gedaan. ;)

Persoonlijk vind ik 7500 of 10.000km heel goed. Als ze betrouwbaar zijn en goed kleven :)
De meeste zullen toch niet zoveel rijden dus makkelijk 2 a 3 jaar met een setje doen :]
't Valt eigenlijk ook wel mee, inderdaad. De PiPo's 3 op mijn SV gaan één zomerseizoen mee (achterband) en de Heidenau K66 M&S winterbanden ruim één winterseizoen. Ook de achterband dan.
Elk iets meer dan 10 dkm..
 
Laatst bewerkt:
tja, maar dat is dan wel inclusief 995 euro afleverkosten :+

Jongens, als Kawa liefhebbers onder elkaar even wat info over deze fiets,

Heb deze fiets vorig jaar aangeschaft (juni) van Evert en was toen de 4e eigenaar, heb vorig jaar juli er een nieuw "oldtimer" kenteken op gezet nl. 23-YD-68. oud kenteken (MF-77-HK)

Ook de (replica) uitlaten heb ik gekocht en die paste niet helemaal...zie op de foto...de bochten lopen te ver van het frame af...vandaar dat de jiffy er op blijft hangen (gaat niet helemaal omhoog)

Het is een 100% prima fiets trouwens...echt heel mooi, maar wou dit toch even kwijt...scheelt enorm veel geld als iemand hem toch wil kopen...nou ja...met deze prijs :N
 
Ik vond ook alleen de prijs idioot, de fiets zelf vind ik mooi

zelf hecht ik niet zoveel waarde aan dat alles super origineel moet blijven, 't moet ook behapbaar zijn voor de portemonnee. Veel aan mijn fiets is daarom ook niet NOS maar replica :Y Ik probeer het alleen zoveel mogelijk origineel eruit te laten zien en waar betaalbaar gebruik ik originele onderdelen.
 
Jongens, als Kawa liefhebbers onder elkaar even wat info over deze fiets,
...
Weer die fiets van Evert ?!
Die is na al dat CataWiki gedoe etc. door iemand van dit topic gekocht, die er nog van alles aan heeft laten doen door een motorzaak, maar 'm vervolgens om privé reden weer weg moest doen. Toen nog met 4-1 denk ik.
Toen heb jij 'm gekocht en nu moet ie alweer weg?
Hij ziet er keurig uit hoor, op wat dingetjes na dan misschien, maar die prijs .... ;( ;(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan