Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Vandaag 1300km nadat het blok weer in elkaar is gezet even voor de zekerheid de olie ververst. Wilde het na 1000km doen, maar dat kwam er door het ritje van vorige week even niet van.

Hij stond na 1300km in ieder geval nog op hetzelfde peil als aan het begin, dus hij verbruikt geen olie meer *O* Voor die tijd zakte hij in 1500km van maximumpeil naar minimum, dus het is niet voor niks geweest.
 
@Fortuna, mooi geheel zo!
is dat gele bij je rechter passagiers voetsteunen een schijfremslot en bevalt dat daar? Ik zoek ook nog een plekje voor zo'n slot..
Klopt, dat is mijn schijfremslot. Past precies er omheen en heeft weinig/geen speling, dus hij rammelt niet onder het rijden. Omdat ik geen koffers had was dat een prima oplossing, nu kan het slot eventueel ook in de koffer :)
 
Voor dat soort klusjes zou ik het houden bij het handboek van Yamaha. De meeste van deze dingen kun je zelfs terugvinden in het normale instructieboekje, en die heb je wel in het Nederlands.
Ja maar ik zoek steeds meer en meer te doen. Oefening baart kunst
 
Hey Mensen,

Ik wil ASAP nieuwe bandjes monteren onder mijn motor, omdat de oude battlewings die er onder liggen uit 2009 zijn, behoorlijk hard zijn en droogte scheuren krijgen (werden ze toevallig hiermee geleverd?)

Ik rijd nu veel op het asfalt, maar wil meer offroad gaan rijden.

Keuze ligt nu tussen:

Heidenau K60 scouts of Pirelli Scorpions, of nieuwe battlewings, Ervaringen en voor en nadelen van deze banden? En waar rijden jullie op?

Groeten Durk
 
Ik rij al een paar jaar naar tevredenheid op de K60 Scout. Ik denk dat ik nu met de 3e of 4e achterband bezig ben.

Voordelen:
Ze zijn redelijk goedkoop, voor een achterband betaal ik rond de 100 euro.
Voor een redelijk grove band zijn ze best wel slijtvast. Ik rij ongeveer 10.000km met een achterband, maar ik heb ook al standen van 20.000 gelezen.
Goed geschikt voor offroad, zand en gravel is perfect, modder wordt minder maar een allroadband blijft eigenlijk altijd een compromis. Voor echte dikke modder voldoet eigenlijk alleen een noppenband. Op de weg doen ze het erg goed, je kan er behoorlijk gek mee doen, ook in de bergen gaat het perfect. Ook op natte omstandigheden ben ik tevreden.

Nadelen:
Ze worden vrij snel vierkant. Dat merk je wel, maar op zich rijden ze dan nog wel goed.

Voorlopig zie ik geen reden om over te stappen op andere banden.
 
Ik rij nu met pirelli scorpion trails op de weg goed het zigzag patroon op de voorband zorgt wel voor een slinger in mijn stuur met afremmen vorige week de rit mee gereden en offroad schieten ze tog tekort ik ga zelf binnen kort k60 scouts bestellen omdat ik tog meer offroad wil gaan rijde
 
Zolang de "offroad" ondergrond droog is, kan je met een straatband of een iets meer straatgerichte allroad band best uit de voeten, maar als het modderig en nat wordt zoals vorige week, of juist heel droog en mul dan schieten die gewoon te kort. Natuurlijk lever je met een band als de Scout iets in op grip en comfort op de weg (ten opzichte van een straatband), maar onverhard verdient zich dat weer terug. Voordeel is dat de Scouts niet duur zijn, dus mocht het je toch niet bevallen dan ben je zo weer terug gewisseld.
 
Ik rij al een paar jaar naar tevredenheid op de K60 Scout. Ik denk dat ik nu met de 3e of 4e achterband bezig ben.

Voordelen:
Ze zijn redelijk goedkoop, voor een achterband betaal ik rond de 100 euro.
Voor een redelijk grove band zijn ze best wel slijtvast. Ik rij ongeveer 10.000km met een achterband, maar ik heb ook al standen van 20.000 gelezen.
Goed geschikt voor offroad, zand en gravel is perfect, modder wordt minder maar een allroadband blijft eigenlijk altijd een compromis. Voor echte dikke modder voldoet eigenlijk alleen een noppenband. Op de weg doen ze het erg goed, je kan er behoorlijk gek mee doen, ook in de bergen gaat het perfect. Ook op natte omstandigheden ben ik tevreden.

Nadelen:
Ze worden vrij snel vierkant. Dat merk je wel, maar op zich rijden ze dan nog wel goed.

Voorlopig zie ik geen reden om over te stappen op andere banden.

Rij ook al een paar jaar met de Scouts en bevallen zeer goed. Veel beter dan de OEM Metzeler Tourances, zeker op nat wegdek, maar vooral natuurlijk op gravel/zand paadjes. Ze gaan ook behoorlijk lang mee(bij mij dus zo rond de 20.000km's, ben nu met m'n derde set bezig). Desondanks ga ik voor mijn volgende set de Avon Trailrider proberen, minder offroad en meer voor de weg, maar met goede reviews, ook qua grip&handling(vooral ook op nat wegdek) maar zeker ook qua levensduur. Als ze niet bevallen ga ik gewoon weer terug naar de K60 Scouts.
full
 
Laatst bewerkt:
Niels, mooi filmpje. Wat ik heb geleerd:
Geen koffers erop met off road.
Spiegels wat losser
Gas r op.!! Te lage snelheid creëert problemen.
Tot slot cursusdag volgen.

Ga zeker weer mee, dan beter voorbereid
 
Voor straat en somers offroad heb ik de K60.
In het na en voorjaar pirelli mt21 voor offroad ritten.
ik heb twee setjes velgen.
 
Laatst bewerkt:
Rij op k60 scout. Was wennen in het begin, heb nu vertrouwen in de banden, plat door de bocht is echt geen probleem, en ze smoelen goed
 
Motor heeft een halve dag online gestaan.. Verkocht aan vraagprijs.
En ik ben er niet van overtuigd dat ik dat leuk vind.. Heb bijna lopen snotteren.
Had 'm online gezet ter interessepeiling. Direct een mail van iemand die wou komen kijken..
En jah... Dan issie plots weg.
Blijkbaar zijn er toch mensen op zoek naar een volledig uitgebouwde Tenere (met volledige onderhoudshistorie, handleiding, 3 sleutels, alle ori delen en een halve kuub extra's).

p5pb13420473.jpg

p5pb13420474.jpg

p5pb13420475.jpg

p5pb13420477.jpg


En de kleine berg:

p5pb13420506.jpg


Aardig sip nu.. Maar nieuw speelgoed staat klaar.
 
Laatst bewerkt:
Jezus man.... Ik hoop voor je dat je de Ten niet gaat missen na al je werk. Juist het zelf helemaal aanpassen geeft je zo'n voldoening dat het rijden altijd iets onovertroffens blijft.

Kijk ik naar mezelf, dan was jaren terug mijn zelf verbouwde oude Super Tenere 100 keer leuker dan de Cagiva Elefant die ik tegelijkertijd had. (toen ik hem verkocht stond ik ook bijna te janken, zelfs al ging hij naar een kennis) En datzelfde geldt voor mijn Tenere 660 nu, in vergelijking met mijn 950 Adventure S hiervoor, en zelfs de KTM 660 Rallye die ik ernaast heb.
 
Motor heeft een halve dag online gestaan.. Verkocht aan vraagprijs.
En ik ben er niet van overtuigd dat ik dat leuk vind.. Heb bijna lopen snotteren.
Had 'm online gezet ter interessepeiling. Direct een mail van iemand die wou komen kijken..
En jah... Dan issie plots weg.
Blijkbaar zijn er toch mensen op zoek naar een volledig uitgebouwde Tenere (met volledige onderhoudshistorie, handleiding, 3 sleutels, alle ori delen en een halve kuub extra's).

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

En de kleine berg:

[afbeelding]

Aardig sip nu.. Maar nieuw speelgoed staat klaar.

Gecondoleerd met je verlies. ;(
Maar wat is het nieuwe speelgoed?
 
Jezus man.... Ik hoop voor je dat je de Ten niet gaat missen na al je werk. Juist het zelf helemaal aanpassen geeft je zo'n voldoening dat het rijden altijd iets onovertroffens blijft.

Kijk ik naar mezelf, dan was jaren terug mijn zelf verbouwde oude Super Tenere 100 keer leuker dan de Cagiva Elefant die ik tegelijkertijd had. (toen ik hem verkocht stond ik ook bijna te janken, zelfs al ging hij naar een kennis) En datzelfde geldt voor mijn Tenere 660 nu, in vergelijking met mijn 950 Adventure S hiervoor, en zelfs de KTM 660 Rallye die ik ernaast heb.

Ik ga 'm keihard missen.. De manier waarop 'ie aan 100+ over veldwegen denderde met z'n nieuwe vering, de brooop..kapaaw bij gas los, het feit dat je'r zo mee naar zuid Frankrijk bolt en onderweg gewoon de offroad baantjes meepikt, het gemak van de koffers, de polyvalentie.. In mijn ogen de enige (samen mss met een 990) échte allroad motor met afstandscapaciteiten (en misschien wel de beste motor van de markt).
Plus, hij was nu eindelijk écht af zoals ik 'm hebben wou.

Maar ik mag niet rouwig zijn.. Ik hou een aardig centje over bovenop de aanschaf van m'n nieuwe (nu ja.. 6 jaar oudere) machine (m'n eerste sportmotor, ik ben geen racist) en heb gekregen wat ik vond dattie waard was en zelf ook bereid zou zijn neer te leggen ervoor. Bovendien heb ik wel de gewoonte tractoren en baanmachines af te wisselen. Eigenlijk dacht ik de ten na de zomer gewoon terug in te schrijven.

De brommer zelf kan ook niet klagen, z'n nieuwe eigenaar heeft er meteen een reisje Marokko mee gepland.

De nieuwe (in bijna nieuw staat)..

p5pb13420766.jpg

p5pb13420777.jpg


En deze blijft gewoon staan voor de verloren zondagen:

p5pb12920088.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan