Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Zijn er natuurlijk ook maar ook die hebben de kooi aan de vuile zijde, wat ik dan weer een beetje merkwaardig vind. Dat ik de kooi liever aan de schone zijde zie, is een persoonlijke kwestie. Schijnen verder wel goed te zijn en prima te werken. Wel duurder dan de rest, als je ze nog kunt krijgen. Volgens mij worden ze niet meer geleverd sinds het stopzetten van de Tenere. Laatste keer dat ik op hun site keek kon ik ze niet meer vinden in hun programma. OTR levert ze (voorlopig) nog wel en Touratech ook als ze weer doorstarten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb die van OTR, dat is volgens mij die van Unifilter. Prima ding, stuk degelijker dan die van Pipercross in ieder geval.
 
Hier ook weer terug van een fantastische rondje schotland en een groot deel van de NC500.


schotland-18.jpg

schotland-33.jpg

schotland-34.jpg

schotland-48.jpg

schotland-53.jpg


Is er toevallig nog iemand die een touratech hoog zadel heeft liggen.
Heb er nu een standaard touratech zadel op maar kan de extra hoogte wel gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook overwegen om je te lage zadel aan te laten passen en iets te laten verhogen?
Maar misschien is er hier ook wel iemand die eventueel wil ruilen, of anders een berichtje op Marktplaats misschien nog een optie.

Je foto's doen het hier trouwens niet...
 
Is er toevallig nog iemand die een touratech hoog zadel heeft liggen.
Heb er nu een standaard touratech zadel op maar kan de extra hoogte wel gebruiken.

Heb hier een hoge liggen van de vorige eigenaar. Toevallig net van de week even uitgeprobeerd maar is voor mij toch echt te hoog. Gebruik nu zelf een verlaagd Kahedo zadel maar zoek voor langere trips toch iets comfortabeler. Ben dus zeker wel geïnteresseerd in een ruil. Zit zelf wel in Den Haag.
 
Heeft iemand ervaring met zelf de ketting vervangen? Ik ben van plan dit te gaan doen, alleen vind ik het lastig om online de "juiste" ketting te vinden. Ik ben bekend met de site off-the-road, hier heb je 2 soorten DID kettingsets, een van 100 en een van 160. Hier kun je zelf de grootte van de tandwielen selecteren net zoals op MLMparts. Bij MLMparts is de kettingset volgens mij wel een stuk duurder en door de vele plaatjes kom ik er niet echt uit welk type het nu is. Daarnaast ook nog op TenKateshop gekeken, daar kun je het type motor selecteren en zo krijg je alle items die geschikt zijn. Bij het kopje Tenere met ABS 2012-2016, kun je alleen jaartal 2015 en 2016 kiezen, ik heb zelf een uit 2012. Daarnaast kun je bij TenKate niet de grootte van de tandwielen selecteren.

Mijn vraag is dan, met wat voor een kettingset hebben jullie goede ervaringen?
 
Die set van 160 euro is een sterkere 525 ketting. Geen ervaring mee, in mijn ogen niet nodig bij normaal gebruik. (Met een Tenere is off road ook gewoon normaal gebruik eh!)

Als je tevreden bent over je huidige (waarschijnlijk originele?) tandwielverhouding zou ik er niks aan veranderen. Ik heb zowel DID als Tsubaki sets gehad, merk weinig verschil. Allebei gewoon goed.

Laatste keer heb ik ze hier besteld: kettingset Yamaha XT660Z TENERE 2008->
 
Ik haal ze altijd op ebay, meestal in Duitsland het goedkoopst. Al jaren alleen maar DID ZVM-X wat mij betreft(is de sterkst leverbare, iets duurder dan de VX2 maar dat haal je er qua levensduur ruimschoots uit), tandwielen kun je zelf kiezen. Rij zelf wel met 18" achter, waardoor het wiel iets verder naar achteren staat en ik dus een langere ketting nodig heb dan origineel.

Monteren is met goed klinkgereedschap niet moeilijk. Wel even nauwkeurig werken om geen zware punten in je ketting te krijgen of juist de klinkschakel te los te monteren.
 
Laatst bewerkt:
Het Bj maakt niets uit,staat los van abs standaard is 15/45 op zich niet slecht
maar afhankelijk van omstandigheden waar je motor voor gebruikt, als je vaak of zwaar offroad
rijd je bv. 14/46-veel lang asfalt 15/44 net wat je wilt.
1tand verandering van voortandwiel komt ongeveer overeen met 3t van Atandwiel.
525 ketting is echt nergens voor nodig met het vermogen van Tenere, een 520 ketting is al getest op zo'n 3,5-4 ton met nog tolerantie.
Japanse kettingen zijn doorgaans van goede kwaliteit, heb maar met 1merk K..ervaring.
Laatste 10-15 jaar op cross- enduro-allroadmachines en wegmotor keuze gemaakt...ook Japans
 
Hey Harry,
Rij zelf ook alweer poosje met 18" wiel,behalve dat het er gelikt uitziet met zwarte naaf
3.6mm rvs spaken met alu. nippels in een exel velg, kan ik eindelijk assortiment
gebruikte endurobanden vlak rijden,rij met 15/46 en bevalt goed-makkelijk dat Atandwiel van oude STes zelfde passing is.
Wanneer rijden we eens een lange stevige rit in B met of zonder Tripy,is wel Wkend vullend,dus slaapgerei meebrengen
 
Ik haal altijd gewoon de originele set bij de dealer. Altijd goed en ik vind de levensduur ondanks onverhard niet slecht. Is ook gewoon DID, geen idee wel type. Dit is een gesloten ketting, dus daarvoor moet wel de achterbrug eruit, maar dat is een mooie gelegenheid om alles weer even van een verse lik vet te voorzien.

Mijn Tenere is vandaag (mits ze hem niet vergeten zijn in de container te laden...) aangekomen in IJsland *O*
Nouja, in ieder geval de boot waar hij op zou moeten staan. Nu ik zelf nog...
 
Voor de liefhebber nog een nieuwe 17"band die alles aan kan,maar in niets uitblinkt!
Voor mij al jarenlang dicht bij ideaal(moet nog uitgevonden worden)en afhankelijk van machinist.
Rij zelf voortaan met 18" endurobanden, gewoon omdat gebruikt aanbod ruim is,ongeacht rijeigenschappen,levensduur etc... als ie maar 18" is.
Oja het gaat over de T63 van Michelin,mag voor 50,-ex verzenden of ophalen weg.
 
Hey Harry,
Rij zelf ook alweer poosje met 18" wiel,behalve dat het er gelikt uitziet met zwarte naaf
3.6mm rvs spaken met alu. nippels in een exel velg, kan ik eindelijk assortiment
gebruikte endurobanden vlak rijden,rij met 15/46 en bevalt goed-makkelijk dat Atandwiel van oude STes zelfde passing is.
Wanneer rijden we eens een lange stevige rit in B met of zonder Tripy,is wel Wkend vullend,dus slaapgerei meebrengen

Hey Joris,
Die rit moeten we zeker eens gaan doen. Heeft door wat omstandigheden even niet de aandacht gehad maar niet vergeten. Ik had graag de Brabo willen doen maar kom die vrijdag net de nachtdienst uit; gaat hem dus niet worden dit jaar. In B nog steeds heel graag, kunnen we misschien eind september/begin oktober eens voor gaan? Kampeerspullen zitten zo achterop.
 
Moet je voor 18 inch achterwiel inderdaad een andere uitlaat hebben als de standaardpot? Dit staat nl op OTR. Ik moet nieuwe spaken op voor en achterwiel. Zit te denken om dan ook maar direct nieuwe velgen te monteren.
 
Zou het niet weten; bij mij zat er al een andere uitlaat op voordat ik overging naar 18". Zou best kunnen dat een 18" bij diep inveren de originele demper raakt. Zou je kunnen proberen natuurlijk.
 
Gister de Tenere opgehaald in de haven van Reykjavik. Duurde wat langer omdat de medewerker van de douane afhandeling de ochtend vrij was, maar rond 12 uur kon ik hem meenemen *O*
 
Mooi! Welke kant ga je op? Het weer is redelijk zie ik op deze IJslandse weersite. Na het weekend nog beter! Veel plezier!

Als je in het Noorden bent, ik heb fijn gestaan op deze camping in Blonduos, aardige lui, veel toeristeninfo bij de receptie. Supermarkt op loopafstand, bij het tankstation tegenover de camping kun je ook wat fastfood knagen. We hebben bij Galsi Farm (ook op loopafstand) een tocht door het heuvelland met echte IJslandse paarden gedaan. Ik heb niks met die beesten maar het was wel erg mooi en je ziet het toch weer anders als op de motor.

Van daaruit kun je ook goed via weg 731 naar de F35 Kjölur route door het binnenland. Leuk tochtje :)
 
Bedankt voor de tips! Momenteel zit ik nog in het zuiden, in Vik. Afgelopen dagen was het weer om te huilen, ruim 24 uur regen zonder een seconde droog. Vandaag iets beter, wel wat buien gehad maar ook wat droge momenten. Hoop dat die weersite een beetje klopt, dan gaat het de goede kant op. Morgen nog wel slecht zo te zien. Vandaag wel lekker gereden, tentje laten staan en tochtje door de omgeving gemaakt.

full
 
Bedankt voor de tips! Momenteel zit ik nog in het zuiden, in Vik. Afgelopen dagen was het weer om te huilen, ruim 24 uur regen zonder een seconde droog. Vandaag iets beter, wel wat buien gehad maar ook wat droge momenten. Hoop dat die weersite een beetje klopt, dan gaat het de goede kant op. Morgen nog wel slecht zo te zien. Vandaag wel lekker gereden, tentje laten staan en tochtje door de omgeving gemaakt.

[afbeelding]
Wauw :} Echt een droom om daar naar toe te gaan :t
 
Bedankt voor de tips! Momenteel zit ik nog in het zuiden, in Vik. Afgelopen dagen was het weer om te huilen, ruim 24 uur regen zonder een seconde droog. Vandaag iets beter, wel wat buien gehad maar ook wat droge momenten. Hoop dat die weersite een beetje klopt, dan gaat het de goede kant op. Morgen nog wel slecht zo te zien. Vandaag wel lekker gereden, tentje laten staan en tochtje door de omgeving gemaakt.

[afbeelding]

Mooie foto Frazer, ziet er echt gaaf uit daar. Veel plezier verder en hopen dat je wat minder regen treft!
 
Bedankt voor de tips! Momenteel zit ik nog in het zuiden, in Vik. Afgelopen dagen was het weer om te huilen, ruim 24 uur regen zonder een seconde droog. Vandaag iets beter, wel wat buien gehad maar ook wat droge momenten. Hoop dat die weersite een beetje klopt, dan gaat het de goede kant op. Morgen nog wel slecht zo te zien. Vandaag wel lekker gereden, tentje laten staan en tochtje door de omgeving gemaakt.

[afbeelding]
de regen komt (bijna) altijd uit het zuiden. vaak is het in het noorden beter weer
 
Terug
Bovenaan Onderaan