Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Beste rijders,

Excuses voor het verstoren van het gesprek,

Maar een kleine vraag tussendoor; als ik mijn gas loslaat en motor laat uitrollen bij wat hogere toeren komt er een harde plof(niet die normale kleine plofjes) uit de uitlaat. Alsof ik mijn ontsteking aan en uit zet.

Bougie is 10.000km oud, heb hoog octaan benzine erin gedaan en injectie cleaner en heb kleppen gesteld. En hij doet het nog steeds. Iemand een idee wat het kan zijn? Mss die sensor in de uitlaat?

Originele uitlaat / luchtfilter en heb je een powercommander of kevmod geïnstalleerd? En is het sinds kort dat de motor zo hard ploft?
 
Ik wil noppenbanden eronder zetten en de TET komend jaar gaan rijden, maar af en toe nog een weg ritje maken in het land.

Of hebben jullie daar misschien nog tips voor, heb nog een set tkc80 in de schuur liggen, maar die slijten hard op de weg toch.

Dat hangt er nogal vanaf in welk land en wanneer? Op wat voor ondergrond zul je het meeste gaan rijden?
Ik heb goede ervaringen met Mitas E09. Gebruikt in IJsland en hier nog wat lokaal gebaggerd. Toch blijven de Heidenau K60 mijn favoriete allround banden. Heerlijk op de weg en perfect op gravel/harde stenen. Alleen bij zand en modder is de E09 iets beter.
 
dat is heel erg afhankelijk van je ervaring, en hoeveel je nog op de weg rijdt, en hoeveel comfoor je op de weg nog wilt. een goede noppenband is offroad een wereld van verschil!!

ik heb er zelf mitas e07 onder liggen mooie allround band die ik vergelijkbaar aan de heidenau's vindt. het zuidelijke deel van de TET in NL ging hier prima mee onder zeer natte omstandigheden.
ook heb ik met deze banden de offroad van Lichtenvoorde gereden afgelopen jaar. Wel erg zwaar zonder echte noppen... maar het ging

langere stukken op de weg gaat perfect met deze band. dus: offroad redelijk.. onroad perfect!



Ik wil noppenbanden eronder zetten en de TET komend jaar gaan rijden, maar af en toe nog een weg ritje maken in het land.

Of hebben jullie daar misschien nog tips voor, heb nog een set tkc80 in de schuur liggen, maar die slijten hard op de weg toch.
 
Mitas e09 voldeed prima voor veel offroad / weinig weg. TKC 80 ook als het offroad niet te modderig wordt. Hab het al eerder geroepen, ben best nieuwsgierig naar de nieuwe anakee wild.
 
Ik wil in mei het zuidelijk Franse stuk en Spaanse stuk bij de Pyreneeën en dan weer terug door de Pyreneeën gaan rijden, over de weg tot bijna zuid Frankrijk.

In augustus het Franse deel en de Alpen

In de weekenden tussendoor het Nederlandse gedeelte.
 
Ik wil noppenbanden eronder zetten en de TET komend jaar gaan rijden, maar af en toe nog een weg ritje maken in het land.

Of hebben jullie daar misschien nog tips voor, heb nog een set tkc80 in de schuur liggen, maar die slijten hard op de weg toch.

Noppen slijten in principe altijd hard op de weg, sommigen alleen iets minder hard :+
Ik heb op IJsland op Mitas E09 gereden. Prima band op zich, ik heb er zo'n 5000km op gereden en toen waren ze nog niet helemaal op.
 
Laatst bewerkt:
Originele uitlaat / luchtfilter en heb je een powercommander of kevmod geïnstalleerd? En is het sinds kort dat de motor zo hard ploft?

Ik heb orginele uitlaat en pas een k&n luchtfilter gemonteerd. En ik denk dat daar het probleem ligt. Hij is schoon maar niet ingeolied. Dat heb ik nu even gedaan.

Verder geen powercommander, wat is een kevmod? Mss wil ik dat toch later eens doen :)
 
Hi all, toevallig nog een 660z tenere te koop (niet op MP e.d.) met ca. max 50k / 60k kilometers?
 
Geen motor te koop, maar wel een vraagje uit nieuwsgierigheid: Heeft iemand een stuurdemper op zijn XT?
Wat zijn de voordelen daarvan?
Niet dat ik van plan ben er eentje te kopen, maar ik zag het eens voorbij komen en vraag me gewoon af wat de meerwaarde daarvan is op onze motor.
Is dat vooral bij veel en zwaar offroadwerk een voordeel? Precies dat wat ik dus niet doe. :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb orginele uitlaat en pas een k&n luchtfilter gemonteerd. En ik denk dat daar het probleem ligt. Hij is schoon maar niet ingeolied. Dat heb ik nu even gedaan.

Verder geen powercommander, wat is een kevmod? Mss wil ik dat toch later eens doen :)

Een poor man's powercommander. ;) Lang verhaal kort: je motor gaat er beter van rijden. Meer pit, minder inhouden. Lang verhaal lang en bestellen: .: XT660.com - The #1 XT660 Resource :.

Absoluut een aanrader. Kevmods, pivotpegs en zadelverhoging zijn voor mij de drie beste upgrades die ik gedaan heb aan de Tenere.

Installatie is niet moeilijk, er zit een duidelijke beschrijving bij.
Wat Kev zelf ook schrijft: de Kevmods werken nog beter in combinatie met andere upgrades: snorkel verwijderen, ander luchtfilter, andere uitlaat etc...

Powercommander i.c.m. laten afstellen op rollenbank is nog beter maar wel een stukje prijziger.


Geen motor te koop, maar wel een vraagje uit nieuwsgierigheid: Heeft iemand een stuurdemper op zijn XT?
Wat zijn de voordelen daarvan?
Niet dat ik van plan ben er eentje te kopen, maar ik zag het eens voorbij komen en vraag me gewoon af wat de meerwaarde daarvan is op onze motor.
Is dat vooral bij veel en zwaar offroadwerk een voordeel? Precies dat wat ik dus niet doe. :+

Stuurdemper is vooral een voordeel op hoge snelheden. Ik had het op mijn Suzuki en bij hogere snelheden is het wel fijn, de motor wordt stabieler, het stuur gaat minder zoeken. Niet de nijging gehad om het ook op de Tenere te monteren.
 
Laatst bewerkt:
Goede tip die kev mod.

Ik heb een K&n luchtfilter sinds kort. Hierna is hij af en toe gaan ploffen (nee heb hem niet verkeerd om gedaan;)) mss die snorkel verwijderen. Denk dat de motor te rijk loopt. Pilot pegs heb ik al en ik ben niet groot... Dus zadel laat ik zoals het is :)
 
Geen motor te koop, maar wel een vraagje uit nieuwsgierigheid: Heeft iemand een stuurdemper op zijn XT?
Wat zijn de voordelen daarvan?
Niet dat ik van plan ben er eentje te kopen, maar ik zag het eens voorbij komen en vraag me gewoon af wat de meerwaarde daarvan is op onze motor.
Is dat vooral bij veel en zwaar offroadwerk een voordeel? Precies dat wat ik dus niet doe. :+

Zoals gezegd (heel veel) voordeel bij hoge snelheden. Op mijn KTM 660 Rallye zat hij standaard en dan merk je de aanwezigheid van zo'n ding echt wel, dat ding had ook bij 180 onverhard geen enkele neiging tot pendelen, wat liep dat strak en totaal ongemerkt veels te hard! Op zulk soort machines en op racers is het echt een life saver.
Maar op de Tenere geeft het niet echt voordeel hoor.
 
@ m5v, ik denk eraan mijn tenere te verkopen. Ik heb het originele zadel en een verhoogde. Akrapovic uitlaten origineel ook aanwezig. Kev mod is uitgevoerd.

Wil m wel op marktplaats zetten. Voor meer info pb ;-)
 
Even een vraagje tussendoor heeft er iemand de link waar meer te vinden is over het 2009 versnellingsbak probleem.
Die van mij begint behoorlijk te "hakken" in de versnelling :( en nu wil mijn motorzaak er graag meer van weten.

Alvast bedankt
 
De mijne staat hier ook goed gedocumenteerd in een van de vorige topics.

+- 40 000 km. Ik schakelde op naar derde, en kreeg neutraal. Op de 4 overgebleven versnellingen voorzichtig de laatste 4 km naar huis gereden. Zijdelingse tanden van het tandwiel waren afgebroken. Gevolg: (uiteraard) tandwiel stuk, brok uit het carter geslagen (intern), happen in de balansas, schakelvork krom, tandwiel 4e versnelling beschadigd.
Volledige motorrevisie gedaan, ding is intussen weer dwars door Afrika gebold.

full

full

p6pb12086338.jpg

p6pb12086337.jpg

p6pb12086336.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jezus wat heftig die versnellingsbak. Sterkte daarmee!

Woont er toevallig iemand in Noord-Holland met een aangepast zadel? Waarop ik misschien proef mag zitten (a)
 
Jezus wat heftig die versnellingsbak. Sterkte daarmee!

Woont er toevallig iemand in Noord-Holland met een aangepast zadel? Waarop ik misschien proef mag zitten (a)

Ja, ja en ja :+
Alleen ligt mijn motor momenteel in onderdelen in de winterstalling, maar alleen het zadel kan ik wel even mee naar huis nemen.
 
Dat zou top zijn! Ben heel erg benieuwd hoe dat zit.
Ik zit nog in de sneeuw met -18. Zal je even een pbtje sturen als ik terug breng!
 
Ik heb vd week mijn zadel zelf aangepast naar een rally zadel, was goed te doen. Een mes, schuurpapier K80 en een nietpistool is het enige wat je nodig hebt.
 
hallo allemaal

ik ben afgelopen juli met mijn tenere naar de noordkaap geweest (zie foto), maar nou is mijn ketting hier gebroken omdat deze te strak stond (dure les) maar ik wil nu mijn achterbrug en uitlaatdemper op gaan knappen. hebben jullie nog tips en tricks hoe ik dit het beste kan doen?

ik zit er zelf aan te denken om de achterbrug er uit te halen en dan vlak te schuren en bij te plamuren met staalplamuur. daarna overspuiten en er weer in zetten. de uitlaatdemper wil ik uit elkaar halen (beschadigde huls er af) en dan zo goed mogelijk uitdeuken en polijsten.

ik wil hier niet te veel geld meer aan uit geven omdat de yamaha in juni vervangen gaat worden voor een zwaardere bmw r1200gs maar ik wil hem wel graag netjes maken voor de verkoop.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik weet niet of dit nog actueel is, maar er staat momenteel een achterbrug op marktplaats. 80 euro.
 
Ik weet niet of dit nog actueel is, maar er staat momenteel een achterbrug op marktplaats. 80 euro.

Bedankt voor het mee denken maar ik heb de achterbrug er uit gehad en deze opgeknapt.
de onderstaande foto´s Voor en Na de opknapbeurd. vind het zelf goed gelukt.

full

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan