Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Echt waar dit?????

De bovenste bout van mijn schokdemper gaat er aan de uitlaatkant in. Dus nu moet ik mijn hele uitlaatdemper uitbouwen inclusief middenstuk omdat een idioot in de Yamahafabriek die bout niet even aan kant van het luchtfilter er in had kunnen steken. Dan was het 2 minuten werk geweest -O-

Luchtfilterhuis is er in 2 minuten niet af hoor, lijkt makkelijk maar die heb je ook niet zomaar in je handen. Tenzij je ter hoogte van die bout een gat doorheen boort natuurlijk :+

Het is inderdaad wat werk, met name als je de originele uitlaatdemper nog hebt.

Wat ketting/tandwielen betreft, ik vervang ze meestal rond de 20.000km, soms ook wel eerder, maar rij redelijk veel onverhard. Over het algemeen zijn ze bij mij dan nog niet helemaal versleten, maar meestal heb ik dan wel weer een vakantietrip in de planning staan waardoor ik om gekloot onderweg te voorkomen gewoon vertrek met een verse set.

Wiellagers gewoon lekker laten zitten als er niks mee aan de hand is. Verrot na 20.000 lijkt me snel. Die van mij staat bijna op 80k en daar zitten de originele nog in. Enige die ik in die tijd vervangen heb is het lager van de tandwieldrager omdat die er wel uit lag.
 
Blijkbaar zijn de pompen met meter van de action niet van de beste kwaliteit.

Joh :+

Overigens zijn die meters van de bandenpomp bij het gemiddelde tankstation ook niet echt accuraat, maar als die van de action zo'n afwijking heeft dat er in werkelijkheid maar 1.1bar in zit zou ik hem heel snel in de kliko mikken.
 
Ik heb alweer een kapotte spanningsregelaar. Dit keer niet de stekker gesmolten ( dat is al 2 keer gebeurt) en nu sta ik ergens stil.

De stekker had ik met juiste vet etc gemaakt maar alsnog stuk.

Iemand tips hoe dit kan?

Ook de stekker helemaal ingewikkeld dat er geen vocht kon bijkomen
 
Ik heb alweer een kapotte spanningsregelaar. Dit keer niet de stekker gesmolten ( dat is al 2 keer gebeurt) en nu sta ik ergens stil.

De stekker had ik met juiste vet etc gemaakt maar alsnog stuk.

Iemand tips hoe dit kan?

Ook de stekker helemaal ingewikkeld dat er geen vocht kon bijkomen
Ik heb nooit iets speciaals met die stekker gedaan, veel offroad gereden nooit problemen gehad... Dus geen idee hoe dit komt.
 
Ik heb het denk ik gevonden. Ik heb op de aarde draad van de spanningsregelaar zo'n blauw verdeelstekker je gedaan voor mijn handvatverwarming. Weet toevallig dat je niet moet fucken met die draden (te dun en ze kunnen hun spanning niet kwijt etc.) Dus heb die draden allemaal anders gedaan.

En terwijl ik bezig was:
full

Deze knippertjes gemonteerd, op het oude 'pootje' van de oude knipperlichten. Wat slijpen. Solderen en draaien en natuurlijk een andere relais. Werkt top
 
Ik heb het denk ik gevonden. Ik heb op de aarde draad van de spanningsregelaar zo'n blauw verdeelstekker je gedaan voor mijn handvatverwarming. Weet toevallig dat je niet moet fucken met die draden (te dun en ze kunnen hun spanning niet kwijt etc.) Dus heb die draden allemaal anders gedaan.

Ik hoop voor je dat dit inderdaad het probleem was, want het is ook ruk als je elke keer overal stil staat...

Maar effe wat anders, ligt het aan de lichtinval op de foto, of heb je geen uitlaatdemper?
 

Ik zag het op youtube.

Nu ik de voorpoten er toch af moest hebben heb ik ook het stuur er even afgehaald zodat ik de balhoofdlagers kan testen zonder weerstand. Ik heb een duidelijk voelbare '0 stand' Dus de lagers zijn nu al binnen 20k verrot. Ik heb me laten vertellen dat dat komt omdat ons éénpitter blok nogal wat trilling veroorzaakt. Daar zou het balhoofdlager niet goed tegen kunnen. Nieuwe zijn onderweg.

Ketting en tandwielen gingen nog wel, maar uit voorzorg toch maar nieuwe besteld. Ik overweeg een visje te gebruiken i.p.v. geklonken schakel. Zo kan ik zonder al te veel moeilijkheden de ketting er af krijgen.

Wiellagers al wel besteld maar hou ze eerst nog even op voorraad. Zelfde geldt voor de lagers in de achterfork.
 
Laatst bewerkt:
Balhoofdlagers hebben bij mij ook al weer een duidelijk vast punt, en ik heb ze al eens eerder vervangen. Binnenkort de 3e set er maar in. Zal deels door de trilling komen, deels vermoed ik ook omdat het balhoofd vanwege het oliereservoir vrij heet wordt, en dat vind het vet in de lagers waarschijnlijk minder prettig.
 
Yamaha is nogal spaarzaam met het vet. Bij het balhoofd maar ook bij de achterbrug en vering is het belangrijk de boel regelmatig opnieuw in het vet te zetten. Af fabriek zit er al te weinig op.
 
Ik hoop voor je dat dit inderdaad het probleem was, want het is ook ruk als je elke keer overal stil staat...

Maar effe wat anders, ligt het aan de lichtinval op de foto, of heb je geen uitlaatdemper?

Hahaha ik heb wel.een uitlaatdemper. Stiekem wil ik graag een GPR uitlaat
 
Hoe check ik de lagers en bussen in de achtervork? Hij ligt nu schoongemaakt bij mij op de werkbank. Als ik de as er in steek dan heeft deze speling op de bussen (ik heb 20k op de teller staan) Ik had verwacht dat er helemaal geen speling zou zijn. Lagers lijken wel in orde. Het gaat dus om de speling tussen as en bussen.........
 
Hoe check ik de lagers en bussen in de achtervork? Hij ligt nu schoongemaakt bij mij op de werkbank. Als ik de as er in steek dan heeft deze speling op de bussen (ik heb 20k op de teller staan) Ik had verwacht dat er helemaal geen speling zou zijn. Lagers lijken wel in orde. Het gaat dus om de speling tussen as en bussen.........

Er mag 1mm speling op de swingarm zitten. Zowel verticaal als horizontaal. Dat check je het makkelijkst door de motor op de bok te zetten en proberen de achtervork links/rechts te bewegen. Verticaal is iets lastiger, maar gaat beter als je de achterveer hebt losgemaakt.

Nu je toch alles al gedemonteerd hebt check je de lagers vooral visueel, alles schoonmaken (ik doe dat gewoon met papier of doek en niet met oplosmiddel etc.) en dan kun je de as er weer doorheen steken. Geheel in bankschroef zetten en voelen of het lager stroeve punten heeft en evt. speling. Ja? Vervangen. Nee? Opnieuw invetten en alles weer monteren. Yamaha adviseert geloof ik na 50.000 pas opnieuw invetten maar bij deze types mag dat gerust na 10.000 al. Waarom Yamaha er zo weinig vet op doet in de fabriek is me een raadsel. Zelfde geldt voor het balhoofd.

Heb je de Yamaha service manual voor deze motor? Daarin staat het ook stap voor stap uitgelegd. Zie openingspost voor de download link.
 
Staat me iets van bij dat ik hem eruit had gehaald omdat de link niet meer werkte. Ik heb hem er in ieder geval weer ingezet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan