Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Even de tenere uitgelaten
Isle of man TT bekeken
Beetje het eiland verkend
2qnqjpi.jpg

Point of Ayre
 
Was een gaaf evenement met bijzonder veel motoren ,heb maar een paar tenere’s gezien
Had eerst best wel wat twijfels over het lange snelweg gedoe (mijn motor maat rijd een Suzuki bendit 1200) maar met dik 130 km per uur is het best te doen
We hebben totaal 1500 km gereden
1tsx7o.jpg
 
Ik ziet hier in dit topic wat mee(bij) te lezen en filmpjes op youtube te kijken. Hebben jullie deze al gezien? Toch netjes met zo'n zware machine.
 
Na een zeer contente periode met de koffers heb ik vorige week bij heavyduties een setje chrashbars besteld met nog wat andere kleine zooi, maandag mail gekregen dat ze het bij dpd hebben afgegeven met track & tracecode erbij en vandaag al binnen. Het digitale geld deed er nog langer over dan het pakket zelf.
Maar goed, spullen zien er goed uit, hopelijk vandaag of morgen wat tijd om te installeren en dan in het weekend de ten nog eens uitlaten.
Wel een raar gevoel om een geld uit te geven aan een stuk metaal om wat plastic etc te beschermen. Maar vanwege een nakende reis naar Marokko op mezelf wordt het me wel aangeraden. Al is het maar voor extra spul aan te kunnen hangen.

Foto(s) volgt nog
 
Na een zeer contente periode met de koffers heb ik vorige week bij heavyduties een setje chrashbars besteld met nog wat andere kleine zooi, maandag mail gekregen dat ze het bij dpd hebben afgegeven met track & tracecode erbij en vandaag al binnen. Het digitale geld deed er nog langer over dan het pakket zelf.
Maar goed, spullen zien er goed uit, hopelijk vandaag of morgen wat tijd om te installeren en dan in het weekend de ten nog eens uitlaten.
Wel een raar gevoel om een geld uit te geven aan een stuk metaal om wat plastic etc te beschermen. Maar vanwege een nakende reis naar Marokko op mezelf wordt het me wel aangeraden. Al is het maar voor extra spul aan te kunnen hangen.

Foto(s) volgt nog

ben echt benieuwd naar de piccies :9~
 
Na een zeer contente periode met de koffers heb ik vorige week bij heavyduties een setje chrashbars besteld met nog wat andere kleine zooi, maandag mail gekregen dat ze het bij dpd hebben afgegeven met track & tracecode erbij en vandaag al binnen. Het digitale geld deed er nog langer over dan het pakket zelf.
Maar goed, spullen zien er goed uit, hopelijk vandaag of morgen wat tijd om te installeren en dan in het weekend de ten nog eens uitlaten.
Wel een raar gevoel om een geld uit te geven aan een stuk metaal om wat plastic etc te beschermen. Maar vanwege een nakende reis naar Marokko op mezelf wordt het me wel aangeraden. Al is het maar voor extra spul aan te kunnen hangen.

Foto(s) volgt nog
Mooi! Aan de spullen van Heavy Duties ga je nog heel veel plezier beleven! Heb zelf ook crashbars en de koffers 8-)
wce6mv.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dezelfde crash bars, juist geïnstalleerd. Maar wat een gedoe was dat, er is 1 bout van die moeilijk te verwijderen was,
full
Zit in het midden boven de carterbescherming. Volgens de Roemenen gaat afslijpen het gemakkelijkste maar gewoon losdraaien gaat ook wel, alleen wat vervelende hoek om in te werken. Nu ik heb ook niet van alle materiaal, ik koop stilletjes wat bij dus met wat professioneler gereedschap zal het vast sneller gaan.

Maar hij hangt, en het is zo stevig als een huis. Ik heb er ook zwarte blokjes bij gekocht om spanbanden gemakkelijker door te sjorren zodat ze op hun plaats blijven. Nu kunnen we weer wat veiliger rondtoeren :]
full

full
 
mooi merijnw , welk merk crashbars is dit ?
Van www.heavyduties.ro

Dat zijn enkele Roemeense vrienden/broers die zelf regelmatig het avontuur opzoeken met hun motor. Ze hebben van alle zaken voor verschillende merken allemaal in eigen huis gemaakt. In Nederland zit er ook iemand die hun spullen verkoopt maar dan ook niet alles en ik steun liever de Roemenen rechtstreeks die dit uit volle passie doen. Liever zo dan een groter bedrijf zoals touratech/hepco becker of andere.
 
Ik heb dezelfde crash bars, juist geïnstalleerd. Maar wat een gedoe was dat, er is 1 bout van die moeilijk te verwijderen was, [afbeelding] Zit in het midden boven de carterbescherming. Volgens de Roemenen gaat afslijpen het gemakkelijkste maar gewoon losdraaien gaat ook wel, alleen wat vervelende hoek om in te werken. Nu ik heb ook niet van alle materiaal, ik koop stilletjes wat bij dus met wat professioneler gereedschap zal het vast sneller gaan.

Maar hij hangt, en het is zo stevig als een huis. Ik heb er ook zwarte blokjes bij gekocht om spanbanden gemakkelijker door te sjorren zodat ze op hun plaats blijven. Nu kunnen we weer wat veiliger rondtoeren :]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ziet er goed uit! Het was inderdaad wel even een gedoe, zeker onder de motor waar de crashbars samen komen dacht ik. Maar zijn inderdaad super stevig en kunnen wel wat hebben!
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit! Het was inderdaad wel even een gedoe, zeker onder de motor waar de crashbars samen komen dacht ik. Maar zijn inderdaad super stevig en kunnen wel wat hebben!

Ik heb ze onderaan even bij elkaar gebonden met een spanband en naar elkaar toe getrokken zodoende kon ik de middelste bout/moer vastdraaien.
 
Laatst bewerkt:
Het ziet er wel stoer uit die crashbars, maar doen ze ook echt iets?
Wanneer de mijne horizontaal ligt, ligt de motor eigenlijk altijd op het stuur. De grijze plastic kappen raken de grond meestal niet eens. En ik heb het herhaaldelijk geprobeerd hoor. :+


Inmiddels alweer een paar weken geleden, maar Paris-Dunkerque was weer erg leuk.

n623jo.jpg


Er reed van alles en nog wat mee, van lichte enduro's tot zelfs een oude CBR op TKC's. :}
Maar die had het wel zwaar. _O-
 
Laatst bewerkt:
Ten heeft ze niet nodig. De mijne heeft tientallen keren hardhandig moeder aarde gevoeld, enige schade waren krassen op de grijze kappen en eens een gebroken koppelingshendel.
 
Ze hebben ze inderdaad niet nodig, de plastic zijkappen zijn ruim voldoende maar omdat ik naar marokko zoek te gaan is het me aangeraden om daar ook wat spullen/bagage te kunnen bevestigen om het gewicht niet volledig naar het achterwiel te trekken bij bepaalde ondergronden. Zo komt de motor terug in balans en kan je er gemakkelijker doorploeteren. (in theorie toch) kwestie van de veerweg te sparen.
 
Laatst bewerkt:
Probleempje met de Ten, wie weet kan iemand helpen. Ik zit in de Dolomieten en de motor loopt niet helemaal lekker. Stationair loopt hij opeens nog maar tussen de 800 en 1000 toeren, boven de 5000 toeren begint hij in te houden en hij bokt meer dan het hoort. Rustig rijden gaat nog wel, maar merk wel dat als ik flink gas geef wat vermogen mis. Iemand een idee wat ik terplekke zou kunnen checken?
 
Wellicht niet gelijk het eerste om aan te denken of dat dat het probleem zou kunnen zijn, maar klinkt hetzelfde als wat wij toen hadden in Oost-Europa met één van de Tenere’s. Die hield in, bokte en trok niet meer goed door, maar dat was wel over het gehele toerengebied. Nieuwe accu ingezet en het was direct verholpen. Startte toen ook erg slecht, dus vandaar dat we toen de accu als boosdoener zagen.

Mogelijkheid om de accu even om te wisselen met de andere motor?
 
Probleempje met de Ten, wie weet kan iemand helpen. Ik zit in de Dolomieten en de motor loopt niet helemaal lekker. Stationair loopt hij opeens nog maar tussen de 800 en 1000 toeren, boven de 5000 toeren begint hij in te houden en hij bokt meer dan het hoort. Rustig rijden gaat nog wel, maar merk wel dat als ik flink gas geef wat vermogen mis. Iemand een idee wat ik terplekke zou kunnen checken?
M'n eerste conclusie van je probleem is dat ie naar lucht snakt, kijk filter ff na... en als omstandigheden het toe laten even zonder filter proberen. mss wat teveel stof gehapt onderweg?
 
Filter dacht ik ook al, maar er zit een schuimfilter in en die heb ik vrij recent nog schoongemaakt en in de olie gezet. Sindsdien weinig onverhard gereden. Hij ziet er op het eerste gezicht ook niet vuil uit.

Accu is nog prima, zit er net een jaartje in en start ook altijd zonder problemen dus die verdenk ik niet direct.
 
Als het niet aan de luchttoevoer ligt verdenk ik hier de ontsteking of de benzinetoevoer. Bougie onlangs vervangen? Probeer eens een andere en bekijk ook de bougiedop en kabel goed. Veel regen gehad of door een rivier gereden?

Verder de brandstofleiding controleren op knelpunten. Heb je de tank kort voor vertrek nog er af gehad? Deze is heel vergezocht maar het kan ook de tank ontluchting zijn. Als die verstopt zit krijg je ook dit soort klachten.
 
Als het niet aan de luchttoevoer ligt verdenk ik hier de ontsteking of de benzinetoevoer. Bougie onlangs vervangen? Probeer eens een andere en bekijk ook de bougiedop en kabel goed. Veel regen gehad of door een rivier gereden?

Verder de brandstofleiding controleren op knelpunten. Heb je de tank kort voor vertrek nog er af gehad? Deze is heel vergezocht maar het kan ook de tank ontluchting zijn. Als die verstopt zit krijg je ook dit soort klachten.

Dit is dan te controleren door met de tank open te rijden. Natuurlijk niet als de tank helemaal vol zit want dat knoeit zo ;)
 
Ook vrij ver gezocht maar doorgesleten kabelboom zou ook nog kunnen. Dat ie net bij bepaalde vibraties contact met de brandstofpomp verliest en daarom inhoud ?
 
Vanochtend even met de dealer gebeld, en die verdacht ook het luchtfilter of de gaskleppositiesensor. Vandaag een stuk zonder luchtfilter gereden. Motor liep wat soepeler en trok wat makkelijker door in toeren, maar nog steeds niet optimaal. Hogere toeren gingen beter, maar lager in toeren hield hij nog steeds wat in, al ging dat ook iets beter. Stationair lopen nog steeds heel laag in toeren. Eens kijken of ik ergens spul kan krijgen om het filter schoon te maken en opnieuw te vetten, anders kijk ik of ik een dealer kan vinden en haal ik wel een originele.

Bougiedop en kabel gecheckt, die zijn goed. Bougie krijg ik er niet uit, ben een bougiedop vergeten en met het waardeloze boordgereedschap krijg ik hem niet los. Wel veel regen gehad, maar niet tijdens het rijden. Morgen ga ik de tank er even afhalen, dan zie ik gelijk of er slangen klem zitten. Tank is er recent niet afgeweest, dus die kans lijkt me klein. Ik ga even de stekkers van de injectie nalopen en op advies van de dealer de stekker van de TPS sensor losmaken en een stukje rijden. Dan gaat hij in storing maar moet wel gewoon lopen, dan even kijken wat er gebeurd en dan bel ik ze nog even met de uitslag.

De hele kabelboom heb ik al eens los gehad en ingepakt met stukken binnenband, dus de kans op doorslijten is klein maar ik zal alles nog eens nalopen.

Iedereen tot zo ver vast bedankt voor het meedenken!

Rijden ging op zich redelijk goed zonder filter, maar nog niet optimaal. Ik kon de Stelvio en Gavia er in ieder geval mee op vandaag :]

(Ik heb de motor trouwens heel luxe op de aanhanger hier heen gebracht, dus thuis kom ik sowieso wel. Geen stress dus, maar het is wel irritant).
 
Laatst bewerkt:
~
Vanochtend even met de dealer gebeld, en die verdacht ook het luchtfilter of de gaskleppositiesensor. Vandaag een stuk zonder luchtfilter gereden. Motor liep wat soepeler en trok wat makkelijker door in toeren, maar nog steeds niet optimaal. Hogere toeren gingen beter, maar lager in toeren hield hij nog steeds wat in, al ging dat ook iets beter. Stationair lopen nog steeds heel laag in toeren. Eens kijken of ik ergens spul kan krijgen om het filter schoon te maken en opnieuw te vetten, anders kijk ik of ik een dealer kan vinden en haal ik wel een originele.
Zou zelf in jou situatie luchtfilter goed uitwassen in Biotex,werkt gewoon goed.
even laten drogen, is zo gebeurd als zon schijnt-en vervolgens gewoon droog zonder olie terugzetten.
(Teveel olie in/op filter beperkt ook de luchtdoorlaat,ook kan er olie mee naar binnen gezogen worden)
De Tp sensor kun je terplekke alleen controleren op kabelconnecties,anders alleen doormeten of vervangen, maar acht die kans klein.
 
Terug
Bovenaan Onderaan