#VFR Topic Deel 12, de zomer in knallen met V4

Wellicht een wat domme vraag over de benzinekraan RC36 '90. Heb al heel wat afgezocht op internet maar kom er niet goed uit. Ik ga er even van uit dat de expert een MF'er is :P

Trekt hij de hele tank leeg als de kraan 'ON' staat? Ofwel, krijg ik alleen een reserve melding als de kraan ook op Reserve staat. En wat heeft dit voor invloed op de prestaties, inhouden bij bepaalde toeren o.i.d. als ik altijd zou rijden met de stand op Reserve?

En moet de kraan dicht als je hem weg zet?
 
Laatst bewerkt:
Melding krijg je niet, als je op reserve rijd is het ineens gedaan me de pret. Staat de kraan op ON dan rij je tot het Op is en dan op reserve draaien en ineens kan je weer verder
 
Kleine aanvulling: als de kraan wat versleten raakt (en dat doet hij....) dan kán het ook best zo zijn dat zelfs de ON stand, niet stopt bij de reserve stand, maar gewoon brandstof door blijft laten tot de tank helemaal leeg is....

Normaliter zou hij op ON tot ongeveer 4 liter voor het einde moeten leeg gaan. En daarna op reserve dus de resterende 4 liter. Maar vertrouw er aub niet blind op.

En oh ja.... de brandstofmeter van een 36-I is ook niet echt betrouwbaar. Die is met een simpel weerstandje een héél stuk nauwkeuriger te maken (zie VFROC forum).
 
Dames en heren,

Ik ben sindskort ook trotse eigenaar van een vfr800fi. Heerlijke motor om te rijden!
Vandaag zou ik een toertochtje gaan maken, maar na een kilometer rijden kwam ik er achter dat de achterrem aanloopt.
Ik weet dat iets aanlopen niet erg is en normaal, maar de schijf was gloeiend heet.

Ik denk dat het probleem bij het linksysteem zit, want toen ik daar een tik tegenaan gaf kwamen de achterrem weer los en kon ik hem weer verrijden. Toen ben ik maar omgekeerd en thuis het zelfde probleem. Gister nog gereden en niks gemerkt.. Iemand die dit ook heeft meegemaakt en misschien tips heeft waar ik dit moet zoeken?
 
Heb ik ook gehad met de RC36, remklauw reviseren is waarschijnlijk de enige manier om het op te lossen. Is trouwens prima zelf te doen.
 
Denk eerder aan remzuigers die na het remmen blijven hangen agv roest/vuil.....wiel eruit en controleren, evt. schoonmaken.
 
Het was me soms te warm om te rijden, dus ik ben maar eens los gegaan op mijn vorkpoten.........
 

Bijlagen

  • vv-vfr.jpg
    vv-vfr.jpg
    92,1 KB · Weergaven: 18
Ik denk totaal een uur of 5 , meestal een half uurtje per keer anders wordt ik snel flauw dit soort klusjes.
Heb alleen voor de moeilijke hoekjes hulpmiddelen gebruikt en voor de rest nat schuren en van die zachte
schuurpads in verschillende kleuren van grof na fijn. en om af te werken de gebruikelijke poetsmiddelen.

Wel na een natte rit even de poten droog maken, er zit geen blanke lak op.
 
En ik heb een originele uitlaat op de kop getikt, die heeft zowat zijn hele leven ergens op zolder gelegen dus zo goed als nieuw.
uitlaat-vfr.jpg
 
Ik kom hier even polsen over de onderhoudskosten van een VFR800F uit 2015. Ben mijn persoonlijke "beginnerslijst voor A2 -> A" aan het aanvullen met motoren die mij waarschijnlijk wel kunnen liggen.
Schijnt 238kg volgetankt te wegen, een goeie 20kg meer dan de NC700X.

De VFR800 '15 heeft VTEC, en hoeveel kost dat ongeveer om die kleppen te laten stellen (maakt mij niet uit of het nu bij de ene dealer is of de andere).
Motorrijden is idd duur, maar zolang de serviceintervallen ook wel meevallen dan is het wel besparender zo :)

Al lekker aan het windowshoppen ;)
 
Prijs van kleppen stellen zou ik op moeten zoeken, maar de interval is sinds vorig jaar 36.000km, dus echt een serieuze kostenpost kan het toch niet zijn (vergeleken met afschrijving, benzine of banden)
 
Kleppenstellen kan duur worden.....zeker als alle nokkenassen eruit moeten....een dag werk?

Maar in de praktijk blijft het vaak bij controleren (binnen de toleranties) en ‘dichtschroeven’.
 
Maar om de VTEC kleppen te controleren moeten de nokkenassen er al uit om de schijfjes te plaatsen zodat de kleppen ook bij handmatig draaien meedoen. Of wil je die met 7000rpm (6800 na 2005) gaan controleren.
Het zijn juist de VTEC kleppen die het eerst verlopen.
 
Maar dan nog, stel dat het 8 uur kost; dan heb je het over ongeveer over €500 elke 36.000km. Afschrijving, banden, regulier onderhoud en zulks blijft dan een grotere kostenpost. Ik zou een vtec niet van mijn short-list halen om die reden.
 
Zeker niet, ondanks dat de intervallen voor kleppen 24.000km is ;)
36k is ook best een veilige marge. Zelf heb ik bij 32k de gewone kleppen gecontroleerd omdat ik toen nog niet wist dat de VTEC kleppen eerder verlopen en daarna met 75k waar ik uiteindelijk 1 VTEC klep heb gecorrigeerd.
Toch blijkt dat een uitzondering te zijn en het enige wat ik kan zerzinnen waardoor dat komt is omdat ik ten eerste heel zelden de motor start als ik niet meer dan 10km ga rijden en/of dat ik ook heel consequent ben met het warmrijden voordat ik op het gas ga. Daar hoort ook bij dat ik de motor pas start als ik klaar ben om weg te rijden en dat ik dit ook pas doe als als ik erop zit en de motor dus rechtop staat i.p.v. schuin op de jiffy.
Het weinige verlopen van de kleppen was ook bij mijn andere motoren voordat ik naar Honda ging, daarom zie ik het als een mogelijkheid dat het aan 1 of beide gewoontes zou kunnen liggen.
Ik heb een ton bijgeschreven na de aanshchaf van de VTEC en hij is door een glijpartij een jaar eerder vervangen voor de CT dan gepland, dat doe je niet als de motor niet bevalt O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan