Triumph Tiger 800 en 800XC deel 4

Ik heb nog wel een test gevonden uit 2015. Daar doet de Pirelli, Dunlop en Metzeler het erg goed.

Droogtest
1. Pirelli Scorpion Trial 2 - 133 punten
2. Dunlop Trialsmart - 130 punten
3. Metzeler Tourance Next - 129 punten
3. Continental Trail Attack 2 - 129 punten
5. Michelin Anakee 3 - 123 punten

Nattest
1. Pirelli Scorpion Trial 2 - 98 punten
2. Dunlop Trialsmart - 92 punten
2. Metzeler Tourance Next - 92 punten
4. Michelin Anakee 3 - 80 punten
5. Continental Trail Attack 2 - 78 punten


Ik ben toch wel op zoek naar een iets meer off-road band en de Continental TKC70 lijkt mij wel wat :-). Iemand al ervaring mee?
 
Laatst bewerkt:
Nou ik zal het je over 2 weken weten te zeggen :)
Heb de TKC-70 besteld en vertrek er over 10 dagen mee voor een rit van ong. 1500 km (1000Km road en 500 offroad).
En het zal, gezien het weer, wel nodig zijn. Sommige mederijders laten zelfs hun TKC-80 opliggen wegens verwachte modder door aanhoudende regens :(
Maar dat heb ik er niet voor over gezien alles uit eigen zak te betalen is '( en ik erna nog wat gemengde Km (vooral asfalt) wil doen gezien het dit jaar blijkbaar weinig weer voor de Street(banden) is.
Als het weerbericht zo blijft zal het op droog asfalt heen zijn, 2 dagen off road ploeteren en op nat asfalt terug. Beter testomstandigheden kan je je niet indenken (al had ik het liever niet aan den lijve ondervonden want ik heb een grondige hekel aan regenweer).
 
Laatst bewerkt:
Collega's tiger rijders.

Lap, ik heb toch weer een probleempje. Tiger 800xc 2013 met 47000km.

Nu als ik wil starten, doet hij het soms niet.
Het is maar af en toe.
Het rode alarmbelletje op het dashboard blijft branden, en de startmotor slaat niet aan.
Je hoort de benzinepomp (denk ik) niet zoemen.

Na max 5 minuten kloten: kontakt op/af, beetje vooruit/achteruit, wat schakelen, ...
zoemt ie terug en kan ik starten.

rara?
Heeft iemand dit al opgemerkt of meegemaakt?
Nadien als hij start rijd hij perfect.

Een sensor, de benzinepomp? ...


Dank Illy
 
Vuil in de stappen motor? (gekend euvel bij de 800).
Voorzadel er af. Stappen motor zit voor onderaan => in de stappenmotor vooraan wat remmenreiniger spuiten.
Dat 'ding' dat je bij het starten hoort zoemen en bij het afzetten is nl. de stappen motor
en niet de benzinepomp. En de stappen motor is een gekend zwak punt van de 800.
img_0735.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ivob

Dank voor de info :}
Na je tip even verder zoeken en..
Ik denk dat die stappenmoter inderdaad het probleem is.

Als ik het zadel eraf haal, kan ik er niet bij. ABS unit en zo zitten in de weg.
Langs de zijkant zie ik hem zitten.

Zie link
Stepper Motor, up close & personnel

Ik heb hen een serieuze dosis remmen reiniger op zijn kl... gegeven.
Nu even afwachten, en desnoods nog een dosis WD40 of siliconespray erop.

Als het even mee zit hoeft de tank er dan niet af.

Grtz

Illy
 
Collega's tiger rijders.

Lap, ik heb toch weer een probleempje. Tiger 800xc 2013 met 47000km.

Nu als ik wil starten, doet hij het soms niet.
Het is maar af en toe.
Het rode alarmbelletje op het dashboard blijft branden, en de startmotor slaat niet aan.
Je hoort de benzinepomp (denk ik) niet zoemen.

Na max 5 minuten kloten: kontakt op/af, beetje vooruit/achteruit, wat schakelen, ...
zoemt ie terug en kan ik starten.

rara?
Heeft iemand dit al opgemerkt of meegemaakt?
Nadien als hij start rijd hij perfect.

Een sensor, de benzinepomp? ...


Dank Illy

Dat is het lampje van de startonderbreker (als je tenminste geen alarm hebt). Als die constant brand als de motor op contact staat, is er iets niet goed met die startonderbreker. Die hoort uit te zijn als je de motor op contact zet.

Uit de handleiding:
Controlelamp alarminstallatie/startonderbreker
Dit Triumph-model is uitgerust
met een motorstartonderbreker
die geactiveerd wordt wanneer
de contactschakelaar in de
stand UIT wordt gedraaid. Wanneer de
motorfiets met een origineel Triumph-alarm
als accessoire is uitgerust, werkt de
startonderbreker als gebruikelijk, maar de
controlelamp van de
alarminstallatie/startonderbreker werkt zoals
hieronder beschreven.

Met ingebouwde alarminstallatie
De controlelamp van de alarminstallatie/
startonderbreker gaat alleen branden
wanneer wordt voldaan aan de voorwaarden
zoals beschreven in de instructies van de
originele Triumph-alarminstallatie (accessoire).

Zonder ingebouwde alarminstallatie
Wanneer de contactschakelaar in de stand
UIT is gedraaid, knippert de alarminstallatie/
startonderbreker-lamp gedurende 24 uur om
aan te geven dat de startonderbreker
ingeschakeld is. Wanneer de
contactschakelaar in de stand AAN is
gedraaid, zijn startonderbreker en
indicatielampje uitgeschakeld.
Als het indicatielampje blijft branden,
betekent dit dat er een storing in de
startonderbreker is
, die nader moet worden
onderzocht. Neem zo snel mogelijk contact
op met een erkende Triumph-dealer, om de
storing te laten inspecteren en verhelpen.
 
Collega's tiger rijders.

Lap, ik heb toch weer een probleempje. Tiger 800xc 2013 met 47000km.

Nu als ik wil starten, doet hij het soms niet.
Het is maar af en toe.
Het rode alarmbelletje op het dashboard blijft branden, en de startmotor slaat niet aan.
Je hoort de benzinepomp (denk ik) niet zoemen.

Na max 5 minuten kloten: kontakt op/af, beetje vooruit/achteruit, wat schakelen, ...
zoemt ie terug en kan ik starten.

rara?
Heeft iemand dit al opgemerkt of meegemaakt?


Nadien als hij start rijd hij perfect.

Een sensor, de benzinepomp? ...


Dank Illy


toen ik destijds mijn Tiger net had opgehaald, wilde hij de volgende dag meteen niet starten (en dat was natuurlijk een zondag). Zelfde probleem: rode lampje aan en verder niets.
Ik had een verloopstekker in het accessoirecontact en daarin een (TomTom) 12V naar USB stekker (voor mijn telefoon).
Nadat ik de stekker had verwijderd, deed alles weer alsof er niets aan de hand was. Stekkertje weer er in: alles weer uit.

de electronica in de 12V naar USB (5V) omvormer gaf dus storing op het contactslot waardoor de code in de sleutel niet gelezen werd...

Ander merk omvormer er in en gaan...

Erik
 
Mede tiger rijders, naja ik bijna dan;) ik mag morgen mijn tiger 800 uit 2011 ophalen :]
Deze is zonder koffers, nu wil ik toch wel een top koffer monteren, zal ik dan gewoon voor de originele triumph gaan of zijn er andere aanraders?
 
Een optie zou kunnen zijn om een givi topkoffer te gebruiken. Deze zijn evt. ook gebruikt goed te vinden voor niet al te hoge prijzen.
 
Ik vind die harde topkoffers precies een "visbak"
Rij zelf tot grote tevredenheid met de soft tail box van Triumph. Kan je ook monteren op het passagierzadel zodat je daarachter nog makkelijk een extra rol of tent op de kofferplaat kan monteren.
De zijdelings opende Adventure zijkoffers van Triumph heb ik ook maar staat bij mij bij "miskoop". Onhandige dingen. De langs boven opende Expedition koffers zien er beter uit en zijn steviger en handiger. Maar dan kan je idd beter de gelijkaardige GIVI set kopen voor minder geld. De Triumph koffers worden door GIVI voor Triumph gemaakt en verschillen niet buiten het logo en een extra "nokje" aan de OEM Triumph bevestigingsbeugels (dat je overigens kan verwijderen zodat de GIVI Expedition set alsnog probleemloos past).
De meeste assecoires worden overigens door derden voor Triumph gemaakt (met een extra logo toeslag :) ). De meeste van hun laarzen zijn bv. gewoon Alpinestars met een extra logo en/of Union jack tekening.
 
Laatst bewerkt:
Om op de banden terug te komen. Gezien er iets is misgelopen met de bestelling van mijn TKC70's (notabene 2 dagen voor vertrek)rij ik momenteel rond met de nieuwe 800 XRT. Daar liggen Metzeler Tourance next banden op. Mijn eerste indruk (op asfalt)is dat ze veel vlotter insturen dan de Pirelli's. Maar dat is natuurlijk maar indruk. De Pirelli's hadden 24.000 km op het loopvlak (dat al ongelijkmatig was afgesleten) en de Tourance nog maar 90. Dus een eerlijk vergelijk is het niet.
Daarom dat een oordeel na een bandenwissel meestal met een korreltje zout genomen moet worden. De gewone gebruiker vergelijkt dan meestal versleten banden met nieuwe banden.
 
Laatst bewerkt:
ik momenteel rond met de nieuwe 800 XRT. Daar liggen Metzeler Tourance next banden op. Mijn eerste indruk (op asfalt)is dat ze veel vlotter insturen dan de Pirelli's. Maar dat is natuurlijk maar indruk. De Pirelli's hadden 24.000 km op het loopvlak

24000 km.... das een eind, de ori pirelli's gingen er bij de mijne bij 8300 km af,had nog wel 1500km verder gekunnen, maar was net voor een flinke trip.
Ik vond de pirelli's ook slecht in moeilijke omstandigheden,regen en kou.
De dunlops doen het stukken beter,al flink getest in regen hagel en zelfs sneeuw.
 
Ik vond de pirelli's ook slecht in moeilijke omstandigheden,regen en kou.
De dunlops doen het stukken beter,al flink getest in regen hagel en zelfs sneeuw.
Ik heb afgelopen zondag de VRO Expert van de KNMV gereden op de Pirelli's, incl. op hoge snelheid remmen en uitwijken in de waterbak: geen centje pijn. Banden hebben 4800km afgelegd inmiddels.
Op mijn vorige fiets had ik ook de Dunlops, waren ook fijne banden vooral onder natte omstandigheden.
 
24000 km.... das een eind, de ori pirelli's gingen er bij de mijne bij 8300 km af,had nog wel 1500km verder gekunnen, maar was net voor een flinke trip.
Ik vond de pirelli's ook slecht in moeilijke omstandigheden,regen en kou.
De dunlops doen het stukken beter,al flink getest in regen hagel en zelfs sneeuw.
Nou en ik maar denken "Nu al?". :) Ze gingen nog effe mee maar niet meer geschikt off road dus risico maar niet genomen.
Trouwens ook meteen de kettingset moeten vervangen (om exact te zijn 23900 km). Ging ook (volgens de dealer) nog een 1000 km mee. Maar gezien de rit 1500 km is maar voor de korte pijn gekozen. Liever even pijn aan de pinmachine dan ergens onderweg. ;)
Rij wel het heel jaar rond (uitgezonderd, als ik het kan voorkomen, bij ijzel en sneeuw)en je mag me ook catalogeren onder "voorzichtige rijder". O-)
Jaar rond voor woon-werkverkeer. Offroad alleen lente t/m vroege herfst. Heb een hekel aan blubber en water in de botten.
 
Laatst bewerkt:
Tjonge, ik ben met 14k al toe aan mijn derde set banden. Ok, de bridgestones gingen nog wel ff mee maar mochten er af ;) .
 
Wie heeft er ervaring met het rijden met een topkoffer?
Ik heb het er zelf niet zo zeer op maar met woonwerk lijkt het me toch wel handig.
Ik heb de Alu Exclusive TC30 van hepco en becker op het oog, omdat dat de enige is die ik wel mooi vind, en er niet meteen als een pizzadoos uitziet.
Maar heb je met een topkoffer bijv. last turbulentie achter je of zijn er andere dingen waar ik op moet letten?
 
Ik gebruik de softtail. Ziet er niet alleen beter uit (persoonlijk) maar voordeel is dat hij op het bijrijderszadel kan geplaatst worden. Zo'n topkoffer achteraan maakt je motor bergop (en zeker offroad) onstabiel omdat het gewicht overhangt.
 
De TCK70 "in actie".

13428362_1110556442340190_8288288849556129318_n.jpg


Testrit:
- 600 Km droge asfalt (vrijdag)
- 400 Km natte offroad (zaterdag en zondag): voornamelijk harde bosgrond, gravel, stenen van klein tot middelgroot, open en af mt regelmatig steile afdalingen en klimmen (meestal stenen) afwisselend met modder (boomwerken) maar (gelukkig) eerder zelden.
- 500 Km natte asfalt (maandag).
Betreft gewoon mijn persoonlijke indruk (ben geen bandenprof) en alleen tov Pirelli Scorpion Trail.
Droge asfalt kleine slingerende lokale wegen door gans Luxemburg: geen probleem (max. snelheid tot 157 echte km), rolt goed in heeft voldoende grip en aanvaardbare rolgeluiden. De Scorpion heeft achteraan wel iets meer grip en minder rolgeluid. Bij snel afschakelen durft de TKC70 achteraan (zonder ooit een probleem te geven) iets wegschieten.
Natte asfalt (doorgaande N-wegen en autosnelweg): presteert in lange bochten duidelijk beter dan de Scorpion. Geeft meer vertrouwen bij hoge snelheden in stortbuien. Max. snelheid was wel maar 140 km/uur (gezien zichtbelemmering door regen).
Offroad: duidelijk de meerdere van de Scorpion (natte stenen). Houdt steeds goed spoor.
Minpunt: bij modderbrij laat hij het afweten en wordt het zwoegen. Het is opletten geblazen of hij begint achteraan te slingeren dus steeds gas erop houden. Bij plots achteraan afremmen durft voorwiel uitbreken. Eens je dit weet is het te doen (wel rekening mee houden dat door weken aanhoudende regen terrein verzopen was). Met de Scorpion was dit terrein zeker niet te doen geweest.

Besluit: doe je voornamelijk asfalt en alleen offroad bij droog weer is de Scorpion beter. Ga je af en toe nat terrein in voldoet de TKC70 zeker. wil je in alle omstandigheden offroad rijden zonder je steeds te moeten concentreren op de ondergrond leg je toch maar beter de TKC80 (in de Alpen wissel ik dus naar de 80).
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik de softtail. Ziet er niet alleen beter uit (persoonlijk) maar voordeel is dat hij op het bijrijderszadel kan geplaatst worden. Zo'n topkoffer achteraan maakt je motor bergop (en zeker offroad) onstabiel omdat het gewicht overhangt.

Is die softtail ook waterdicht?
Die hepco en becker had ik idd juist uitgezocht omdat ie vrij klein is, maar 25 ltr inhoud. En vrij licht, hoopte dat het overhangen van gewicht dan niet zo'n probleem zou zijn. juist genoeg om mijn tas in te doen, en voor een weekendje weg.
 
Is die softtail ook waterdicht?
Die hepco en becker had ik idd juist uitgezocht omdat ie vrij klein is, maar 25 ltr inhoud. En vrij licht, hoopte dat het overhangen van gewicht dan niet zo'n probleem zou zijn. juist genoeg om mijn tas in te doen, en voor een weekendje weg.
Ik heb de (volgens mij) 35 liter aluminium topkoffer van Triumph (by GIVI). Als je je houdt aan de max belading dan merk je echt helemaal niks van de koffer. Laat je niet bang maken door spookverhalen van overhellen op hellingen. Dan moet je echt een hele grote koffer hebben, zwaar over de max belading heen gaan én een passagier bij je hebben voordat je er iets van merkt. Turbulentie en zo merk je ook niet. Alleen bij zijkoffers op hoge snelheid en/of met veel wind merk je tijdens het rijden.
Dus mijn advies: kies wat je zelf praktisch en mooi vindt.
 
Is die softtail ook waterdicht?
Die hepco en becker had ik idd juist uitgezocht omdat ie vrij klein is, maar 25 ltr inhoud. En vrij licht, hoopte dat het overhangen van gewicht dan niet zo'n probleem zou zijn. juist genoeg om mijn tas in te doen, en voor een weekendje weg.
Als je de binnentas dichtsnoert en er niets meer oplegt wel (anders zakt het deksel in als de tas niet volzit). Maar ik steek sowieso alles in plastic zakken.
Op de weg is geen enkele koffer een probleem. Ik had het over offroad en da tis geen spookverhaal. Dan rij je ook met andere ( veel minder) bandendruk dan op asfalt.
 
Ik heb de (volgens mij) 35 liter aluminium topkoffer van Triumph (by GIVI). Als je je houdt aan de max belading dan merk je echt helemaal niks van de koffer. Laat je niet bang maken door spookverhalen van overhellen op hellingen. Dan moet je echt een hele grote koffer hebben, zwaar over de max belading heen gaan én een passagier bij je hebben voordat je er iets van merkt. Turbulentie en zo merk je ook niet. Alleen bij zijkoffers op hoge snelheid en/of met veel wind merk je tijdens het rijden.
Dus mijn advies: kies wat je zelf praktisch en mooi vindt.

Bedankt, daar kan ik wat mee :Y
Rij nooit met passagier dus dat moet dus geen probleem zijn,
en de hepco en becker is zeker niet groot.
 
Terug
Bovenaan Onderaan