Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Maandag moeten wij er zijn, Kristiansand.
Daarvoor eerst twee saaie dagen nodig om in noord denemarken te komen.
 
Noord Denemarken deed me een beetje aan Zwitserland denken de keren dat ik daar was, zo strak, recht, schoon.. idd saai.
 
Als je op de snelweg blijft wel ja, maar Denemarken via de margrietroute of gewoon "weg van de snelweg" is hardstikke mooi en interessant.
Maar als je op doorreis bent heb je daar geen tijd/aandacht voor natuurlijk.
 
Omdat ook ik graag dit topic volg, maar niet met een zoveelste "tvp" wil uitpakken :+ ... heb ik een vraag:

Mag je in Noorwegen file filteren?
Ik weet niet of het er nodig is, maar zou het wel graag weten :Y
 
Omdat ook ik graag dit topic volg, maar niet met een zoveelste "tvp" wil uitpakken :+ ... heb ik een vraag:

Mag je in Noorwegen file filteren?
Ik weet niet of het er nodig is, maar zou het wel graag weten :Y

File ?! ... Wat is dat ?! ... Voor die vijf auto's die er rijden ;)
Nee, als je het rustig, beschaafd, met het nodige respect doet, kan het zelfs in Duitsland :+
 
File in Noorwegen... Misschien in Oslo soms. Verder is het land redelijk leeg. In het noorden is er maar een agent per oppervlakte van Nl. En de snelheid wordt begrensd met rendieren. Vandaag was het trouwens zeer winderig en koud. Ik deed een extra jas aan. Op de poolcirkel sneeuwde het...
 
Haha file... Dat is inderdaad lang geleden.... En stoplichten.... Ik kom de eerste tegen na 120km _O-
 
Laatst bewerkt:
Omdat ook ik graag dit topic volg, maar niet met een zoveelste "tvp" wil uitpakken :+ ... heb ik een vraag:

Mag je in Noorwegen file filteren?
Ik weet niet of het er nodig is, maar zou het wel graag weten :Y
File filteren is volgens mij niet nodig in Noorwegen. Die komen hooguit in en rond de grote steden voor. En als ik goed geïnformeerd ben mag je met de motor op de busbaan langs de file rijden :]
Tevens ben je met de motor niet tolplichtig bij de grote steden, gewoon er legaal langs op rijden aan de rechter zijde, bedoeld voor de badge houders.
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit het met die stukjes tolweg op de E6. Kwam er meerdere tegen met automatische tolheffing. Geen idee wat ik er mee moest. Het is trouwens nog steeds koud hier (100km ten noorden van Trondheim) wisselend bewolkt en zon. Soms een bui. Vanmiddag zag ik 1°C op m'n display (op 800m hoogte, dat wel) Maar na 500 km waren we allebei onderkoeld en te koud om te kamperen. Dus een hut gehuurd.
 
Hoe zit het met die stukjes tolweg op de E6. Kwam er meerdere tegen met automatische tolheffing. Geen idee wat ik er mee moest.
Met de motor kun je door het poortje AUTOPASS rijden, de meeste zijn voor motoren gratis en anders krijg je een rekening thuisgestuurd, ook als buitenlander.
AutoPASS - AutoPASS:
What do I do when I have driven through a toll road without paying?

Toll plazas in Norway are automatic, and you can drive through them without stopping even if you do not have a tag.

If you are driving without a tag:

A photograph is taken of the registration number of all cars that drive through without a tag. An invoice is sent to the vehicle owner by post and with no additional charge. This also applies to foreign vehicles.
You may sign a short-term contract of up to two (2) months by using the Visitors’ Payment solution for tourists, which you will find on our website. This solution may be used by foreign as well as Norwegian vehicles. You may pay for toll passages that have taken place up to three days before you sign the Visitor’s Payment contract.


Misschien kan Scheffers nog een nuttige aanvulling geven?

Bomring_%28c%29Fjellinjen.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hehe, dat hebben wij ook een keer gedaan. Alleen toen bleek het volgende tolhuis waar je de tolweg weer afging wel bemand te zijn. Maar dat was in Franktijk, en wij spreken dan uiteraard geen Frans, oui, comprendé })
 
Nou had ik het idee dat die dingen alleen aan de voorkant fotografeerden. Tolpoortjes zijn er überhaupt niet. Er hangen allen camera's boven de weg, maar zoveel apparatuur dat ik het niet goed kon zien.

Maar dank voor de link:

Frequently asked questions EPC payments

Who has to pay tolls in Norway?
All drivers, regardless of nationality, have to pay on Norwegian toll roads. There are two tariff classes: light vehicles (3.5 tons and less) and heavy vehicles (above 3.5 tons). Motorcycles do not pay tolls in Norway.
 
Laatst bewerkt:
Wat dat betreft zijn ze in Nederland een stuk eerlijker, ongeacht wat voor een vervoer je hebt, iedereen wordt net zoveel financieel uitgemolken 😂
 
Vers van de pers:
Net terug van de Noordkaap, en door het bizarre weer, 1 graad , windkracht 8 en af en toe sneeuw op de weg en de extreem vele wegwerkzaamheden hebben we de Lofoten maar laten schieten, en gekozen voor de E45 naar het zuiden. ook daar veel werk aan de weg, tot een 7 kilometer lang stuk met scherp grof gravel. Voor allroaders wsch. heerlijk . voor toerders knap vervelend. In elk geval 1 lekke band opgelopen.
 
Vandaag reden we de Arsjovegen, 65 km onverharde bergweg, inclusief haarspeldbochten en onverlichte tunnels. All road: op de K1600 GT en volle kampeeruitrusting en m'n lief op haar R1200R. Wij hebben overigens, ook door het weer de Noordkaap gelaten voor wat het was en zijn vlak ten noorden van de Lofoten omgekeerd en drie dagen daar gebleven, walvissen kijken en zo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan