Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Ik ga in juli naar Noorwegen en Zweden, heen via de brug en terug via Gothenburg-Kiel
Ik ga met de motor in 2015 ook geweest toen naar de Noordkaap nu naar de Lofoten,
Prachtig land erg prijzig, hotels vanaf 900 NOK Je kunt Airbnb proberen.

In 2015 hebben we de ferry Kiel-Oslo en Oslo-Kiel genomen.

Let op voor je auto moet je tol betalen motor is vrij.

Op mijn link kan je verschillende hotel bekijken van redelijk betaalbaar tot vrij duur

404 De pagina is niet gevonden

suc6
Gr
HB
 
weet er iemand hoe het zit met geluid in Scandinavië?
Ik wil dit jaar ook op de motor naar het noorden maar mijn vrouw rijd op een Harley met open pijpen en ik op een zelfbouw caféracer zonder demping in de uitlaat. zijn ze er net als in Duitsland super streng op of meer net als hier dat het net is welke agent je treft?

thnx alvast
 
Op de Lofoten ben ik een controle tegengekomen waar een aantal motoren werden stil gehouden.

Het valt sowieso op in Noorwegen/Zweden dat je nergens R1's of GSXR'en etc met open pijpen door het landschap hoort scheuren :)


Komend jaar is de planning om ook weer drie weken naar het noorden te gaan, met de focus op het echte noorden :). Dat wil zeggen weer zsm door Zweden grotendeels over de E45 naar boven. Dan bovenin rondtoeren en later via een vrij directe weg weer afzakken door Noorwegen.

Weet iemand in het noorden van Noorwegen nog mooie gravel wegen te rijden? :)
 
Weet iemand in het noorden van Noorwegen nog mooie gravel wegen te rijden? :)

Direct langs de kust niet zo veel, maar verder het binnenland is er genoeg gravel te vinden. Wat ook leuk is zijn de sneeuwscooterpaden. Ik weet eigenlijk niet zeker of dit mag, maar ik heb er wel de nodige gereden. Niet dwars door de natuur, maar vaak liggen er parallel aan de asfaltwegen ook sneeuwscooterpaden. Let er wel op dat die op sommige plekken erg drassig kunnen zijn.

20160531_101540_zpsynaadc2s.jpg

Dit was zo'n pad ergens in de buurt van Karasjok
 
weet er iemand hoe het zit met geluid in Scandinavië?
Ik wil dit jaar ook op de motor naar het noorden maar mijn vrouw rijd op een Harley met open pijpen en ik op een zelfbouw caféracer zonder demping in de uitlaat. zijn ze er net als in Duitsland super streng op of meer net als hier dat het net is welke agent je treft?

thnx alvast

Hoe streng ze controleren weet ik niet, maar wat ik je wel uit ervaring kan vertellen is dat de boetes en Noorwegen niet mals zijn, dus dat zal voor dit feit niet anders zijn. Veel politie heb ik in heel Noorwegen trouwens niet gezien, als je ze ziet is het voornamelijk rondom de steden.
 
Laatst bewerkt:
Het is uiteraard altijd verstandig om contant geld bij je te hebben maar hoe goed kan je pinnen (zowel geldautomaat als bij de kassa) in Noorwegen?
 
Geldautomaten worden schaarser.. maar je kunt eigenlijk voor zover ik hier beleef wel overal pinnen hoor.
 
Ik heb vorig jaar (bijna) alles gepint

Behalve op de eerste dag (na eerst boodschappen en getankt te hebben) op de camping het niet lukte, ligt aan mijn pas wist die muts te vertellen :? Duhh had hem al een paar keer gebruikt en ligt dus aan uw machientje. Kon dus weer op pad om een pinautomaat op te zoeken. :(
Had ik gelijk wat cash. Wat later bij een veerboot ook handig bleek omdat de mobiele pin dienst weigerde.
 
Klein beetje contant is op zich wel handig, voor een enkele veerpond of lokale tolweg.

Heb ook het meeste gepind, en de laatste dag het contante op moeten maken door expres niet te pinnen bij het tanken.
 
Pinnen werkt prima daar. Zelfs op de meeste veerponten lopen de medewerkers met mobiele pinapparaten. Op campings was het soms wat lastig omdat met name de kleine campings geen pinapparaat hadden. Supermarkten en tankstations allemaal geen probleem. Ik heb slechts één keer gehad dat mijn pas niet werd geaccepteerd, maar dat was op een klein en oud onbemand tankstation. Voorbijganger wist me te vertellen dat ze alleen Noorse passen accepteerden daar.

Geldautomaten hebben ze ook genoeg, alleen zijn ze soms wat lastig te vinden. Ze willen ze nog wel eens verschuilen in bijvoorbeeld een gemeentehuis of ander openbaar gebouw. Ik zou voor nood sowieso wat contact geld op zak houden, maar grote bedragen zijn niet nodig.
 
Als pinnen in Zweden/ Noorwegen niet lukt worden er dan wel euro's geaccepteerd?

Over het algemeen niet. Ik heb een aantal keer gezien dat er euro's werden geaccepteerd, maar dat was zeldzaam en in de zeer toeristische gebieden. Reken ook op een niet al te goede omrekenkoers. Enige gebieden waar ze niet zo moeilijk doen is langs de Finse grens.
 
Gewoon in een keer flink bedrag opnemen veel kleine beetjes is duurder. Vrijwel alle winkels is te pinnen. Campings hutten niet altijd soms zelfs onbemand dus geld in envelop door brievenbus, dan is cash wel zo handig
 
Voor tolwegen met poortjes ben je vaak een credit card nodig.

Bij sommige kan je pinnen, maar lang niet allemaal. (of ik heb niet goed gekeken)
 
Politie had ook een mobiel betaal apparaat om direct af te rekenen. Dat was in 1997 !!
 
Voor tolwegen met poortjes ben je vaak een credit card nodig.

Bij sommige kan je pinnen, maar lang niet allemaal. (of ik heb niet goed gekeken)

Motoren zijn vrijwel overal tolvrij. De enige tolpoort die ik heb gezien is bij de Atlanticroad, en daar kan je ook gewoon pinnen. Verder gaat de meeste tolheffing met camera's op kenteken, maar ook dat is voor motoren vrij.
 
Ook ik heb vrijwel alles betaald met de kaart. Ik had voor omgerekend 100€ aan kronen op zak, en ben maar 1x een camping tegen gekomen waar ik cash diende te betalen.
Zelfs voor ne Koffie betaal je daar met je kaart.
Op het einde nog moeite moeten doen, om de Noorse kronen op te krijgen. Ik heb toen ik stond te wachten aan de Ferry naar Hirthals, aan het kraampje nog een paar flesjes Cola gekocht, en de laatste kronen gespendeerd aan een ijsje en de rest was drinkgeld voor het lieve meisje van het kraampje dat er stond.
 
Motoren zijn vrijwel overal tolvrij. De enige tolpoort die ik heb gezien is bij de Atlanticroad, en daar kan je ook gewoon pinnen. Verder gaat de meeste tolheffing met camera's op kenteken, maar ook dat is voor motoren vrij.

Het ligt er natuurlijk wel aan wat je route is, als je puur op hoofdwegen blijft zal je niet snel tolpoortjes zien.
bv de weg naar de Nigardsbreen Gletsjer bij Jostedal, of de prachtige Tindevegen, staan gewoon poortjes met slagboom.
 
Of gewoon bewaren voor de volgende keer. *O*

mooi niet dus :X
van de zomer in Zweden , had nog kronen (papiergeld) op de plank liggen van een eerdere reis (jaren terug)
mooi dat ze niet geaccepteerd werden
150 kronen :? heb ze maar in de postbus gedaan :+
 
Het ligt er natuurlijk wel aan wat je route is, als je puur op hoofdwegen blijft zal je niet snel tolpoortjes zien.
bv de weg naar de Nigardsbreen Gletsjer bij Jostedal, of de prachtige Tindevegen, staan gewoon poortjes met slagboom.

De wegen die je noemt staan inderdaad tolpoortjes en moet je ook voor de motor betalen, veel andere zijn gratis voor motorrijders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan