TomTom Rider 40, 400, 410 (deel 3)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het zal ongetwijfeld al besproken zijn maar ik vind het niet terug.

Als ik met mijn 410 vanuit de Tt een route maak een deze op sla tussen mijn routes, dan kan ik deze niet delen met een andere Tt. Ik zie dat het een solide pijltje is waarbij wel deelbare routes dat vzv en gestippeld pijltje. Is er de mogelijkheid om deze wel direct op de juiste manier op te kunnen slaan en te delen?

Komt vaak voor dat we vlak voor het rijden even snel een route maken. Dan zou het prettig zijn deze nog te kunnen delen en dan te vertrekken zonder dat er via een pc en bestand van gemaakt hoeft te worden.

Kortom, hoe krijg ik mijn route zo snel en simpel mogelijk bij een andere Tt 410 ingeladen?
 
Achterlopen op de route en afslagen missen, ik had al eerder opgemerkt dat ik hier in de auto minder last van had. Dat zal ongetwijfeld met de lagere snelheid te maken hebben. Laatst moest ik (met de motor) nogal abrupt afremmen voor een afslag. Toen ik op de 400 keek, was de aanwijzer nog aan het 'aanschuiven' :/

Net terug van een rondje Italië :] en weer (voor mij) nieuwe zaken 'ontdekt'.
Zo was ik er redelijk zeker van dat de flitspalen op de kaart stonden. Maar door roaming problemen met mijn data sim, had ik geen TomTom Services. Dus blijkbaar ook geen flitspalen :N
Pas nadat ik een databundel op mijn reguliere sim had genomen, kwamen ze weer in beeld. Achteraf had ik het kunnen weten, het staan zo ook min of meer in de handleiding.

Wel iets om rekening mee te houden, zo is onze andere 06 een Windows phone, en die heeft de eigenaardige eigenschap om gedeeld internet zelf na enige tijd niet gebruikt te worden uit te zetten. En dan ben je na een stop zonder TomTom Services onderweg. In Italië werkelijk honderden flitspalen gezien (schieten daar als paddenstoelen uit de grond), zelfs als je met het verkeer meegaat, kan het zomaar te hard zijn. Hopelijk flitsen ze alleen van voren :$

Ook wel aardig, ter hoogte van de Bodensee werden we door de 400 gewaarschuwd voor zware regenval :} Het moment voor een vervroegde lunch en de regenjas voor over de doorwaai jas op te graven.
 
....Kortom, hoe krijg ik mijn route zo snel en simpel mogelijk bij een andere Tt 410 ingeladen?

In het geval van een vakantie-trip met meerdere tomtoms:
- Maak in de web-versie van MyDrive een account aan bv Duitsland@vakantie.nl
Hoeft geen bestaand e-mail adres te zijn als er maar een '@' en een '.' in voorkomen.
- Iedereen in de groep die meegaat meldt zijn toestel aan met dit zelfde account.
- Als nu iemand in de groep een route maakt in zijn toestel op een terras onderweg, en
opslaat onder "mijn routes" wordt deze route met "mijn routes" in de cloud
gesynchroniseerd.
- Zodra het in de cloud staat, krijgen alle toestellen die zijn aangemeld met dit account
automatisch de route binnen. (er van uitgaande dat alle toestellen een internet-
verbinding hebben via de telefoon).
 
Ook met ITN routes (de Routes met het gesloten lijntje aan de pijl)? Met MyDrive kan je volgens mij alleen maar GPX bestanden synchroniseren
 
.....
Ook wel aardig, ter hoogte van de Bodensee werden we door de 400 gewaarschuwd voor zware regenval :} Het moment voor een vervroegde lunch en de regenjas voor over de doorwaai jas op te graven.
En..., had de 400 gelijk ?
Hoeveel tijd zat er tussen dat je gewaarschuwd werd en de uiteindelijke regenval ?
 
In het geval van een vakantie-trip met meerdere tomtoms:
- Maak in de web-versie van MyDrive een account aan bv Duitsland@vakantie.nl
.....
- Zodra het in de cloud staat, krijgen alle toestellen die zijn aangemeld met dit account automatisch de route binnen. (er van uitgaande dat alle toestellen een internet-verbinding hebben via de telefoon).
Maar dat betekent ook dat al je opgeslagen routes synchroniseren !
Weet niet of dat goed gaat ? Zou betekenen dat alle toestellen synchroniseren identiek als het eerst aangekoppelde toestel ?
 
Laatst bewerkt:
Kheb eens een vraagje inverband mijn Tomtom Rider 40
Op mijn transalp heb ik het meegeleverde kabeltje gebruikt
Vertrokken van de batterij .

Nu heb ik mij juist een Yamaha super tenere aangeschaft

En hier zit een 24volt stekker op
( zoals de sigaretten aansteker van de auto )

Bestaat er voor TomTom rider iets waardoor ik niet meer met het meegeleverde kabeltje moet werken ?

Mvg
 
Heb gezocht maar kom tegenstrijdige berichten tegen, dus een vraagje aan TT-R40 eigenaren:

Zitten er vaste flitsers op een 40?
Zo ja; alleen als je internet van je telefoon hebt verbonden of ook offline?

Zo nee; als je een flitsers bestandje van een bepaald land er via de computer opzet (bv van een auto tomtom) werkt het dan wel? Heeft een 400 wel vaste flitsers offline?

Thanks alvast!
 
@TheFox
De TT-R40 laat alle vaste flitsers zien die "ingebakken" zitten in de kaart.
Voor alle andere flitsers heb je [net als de 400/410] een flitser abbo voor nodig [niet gratis zoals de 400/410].

Ik heb geen idee in welke landen het "ingebakken" zit [wel NL].
 
Maar dat betekent ook dat al je opgeslagen routes synchroniseren !
Weet niet of dat goed gaat ? Zou betekenen dat alle toestellen synchroniseren identiek als het eerst aangekoppelde toestel ?
Ik denk dat dan alleen de routes die aan het account gekoppeld zijn synchroniseren. Routes van een andere account worden waarschijnlijk verwijderd. Maar zodra je je eigen account weer activeert komen de routes gewoon terug
 
Laatst bewerkt:
Heb gezocht maar kom tegenstrijdige berichten tegen, dus een vraagje aan TT-R40 eigenaren:

Zitten er vaste flitsers op een 40?
Zo ja; alleen als je internet van je telefoon hebt verbonden of ook offline?

Zo nee; als je een flitsers bestandje van een bepaald land er via de computer opzet (bv van een auto tomtom) werkt het dan wel? Heeft een 400 wel vaste flitsers offline?

Thanks alvast!

Kijk eens op de site van TomTom daar wordt het wel duidelijker.
Als er in de 40 flitsers zitten, zitten ze in de kaart gebakken of het is een tijdelijk abonnement. Zo begrijp ik het van de TomTom site. Er staat bij de 40 nl. niets over flitsers
Bij de 400/410 is LifeTime flitsers "part of the deal".
 
Het is hier al een keer eerder genoemd, maar nu viel mij ook op dat op de kleinere wegen de weergave op het scherm behoorlijk afwijkt van de werkelijkheid. Een bochtige weg wordt vaak als een rechte weg gezien. Weergave in 2D of 3D maakt niet zoveel uit.
Als voorbeeld de Passo Manghen in 3D :]

Dit is het beeld op de 400, een min of meer rechte weg:
full


Op dezelfde plaats en hetzelfde moment, hoe het op mijn actioncam eruit zag, let op de motor die de bocht naar links neemt:
full


Een paar meter verder, voor de duidelijkheid, via Street View:
full


Als je in Myroute het kaartmateriaal vergelijkt, kom je op dit:
full

De Here kaarten lijkt het dichts de werkelijkheid te benaderen. Voor de duidelijkheid, de rij- en kijkrichting is dus naar beneden.


Ik weet niet hoe het kaart materiaal tot stand komt, maar het lijkt erop dat wegen die vanaf boven niet 'gezien' worden, ook niet ingetekend worden. Als voorbeeld dezelfde weg via Bing Maps:
full


Ik snap dat de navigatie slechts een hulpmiddel is. Maar ik ben ook enkele passen overgestoken in barre weersomstandigheden, met hooguit 10 meter zicht. Dan is het wel prettig als de weergave op het scherm overeenkom met de werkelijkheid.
 
Dan afslagen en rotondes. Hier wordt heel vaak over geklaagd. Na meerdere keren geobserveerd te hebben wat de Rider nu eigenlijk doet, ben ik tot de conclusie gekomen dat op momenten dat er een witte pijl in je route komt (afslagen, rotondes dus), de Rider bij het raken van de witte pijl overgeschakeld naar een vast ingestelde snelheid voor die situatie. Dat de Rider juist bij afslagen en rotondes veel achter gaat lopen komt simpelweg omdat we te snel de afslagen en rotondes nemen. Wanneer ik een rotonde in de eerste versnelling rustig neem, blijft de Rider vrijwel gelijk lopen. Pak ik de rotonde in de tweede versnelling op dubbele snelheid loopt de Rider direct al achter en gaat steeds verder achterlopen naarmate ik de rotonde verder neem.
Wanneer je op een rechte weg een afslag voorbij rijdt, zie je dit gebeuren. Zodra je navigatiepijl de witte pijl in je scherm raakt, zie het dat het verschuiven van het scherm vertraagt. Ben je over de witte pijl (en dus de afslag voorbij gereden), gaat het verschuiven van het scherm direct weer sneller en zal de Rider je weer bij halen.
Zou dit een erfenis zijn dat TomTom voornamelijk een autonavigatie is?

Heb tevens een tijdje zonder gesproken aanwijzingen gereden en ook dit lijkt een effect te hebben. Zonder gesproken aanwijzingen lijkt het er sterk op dat de Rider beter overeenkomt met de echte positie (kleinere verschillen). Het verschil bij afslagen en rotondes blijft wel gewoon bestaan
Dit zou toch niet uit mogen maken, want het heeft niets met berekeningen te maken. Of zou het iets met het werkgeheugen te maken hebben?

Vind het wel interessant wat je zo constateert.....
 
Heb gezocht maar kom tegenstrijdige berichten tegen, dus een vraagje aan TT-R40 eigenaren:

Zitten er vaste flitsers op een 40?
Zo ja; alleen als je internet van je telefoon hebt verbonden of ook offline?

Zo nee; als je een flitsers bestandje van een bepaald land er via de computer opzet (bv van een auto tomtom) werkt het dan wel? Heeft een 400 wel vaste flitsers offline?

Thanks alvast!
De 40 heeft in ieder geval geen LifeTime flitsers abonnement.
Voor de flitspalen update service moet je een betaald service dienst nemen.
(Daarom dat ik aanschaf van de 40 sowiso afraad)

Gisteren las ik dat iemand schreef dat hij geen (vaste?) flitsmeldingen op zijn 410 kreeg zolang hij geen internet verbinding had via de gsm.
Betekende dus dat hij geen ingebakken flitsers zou hebben. Dacht wel dat dat dat in een ander land was (Australië).
Het is dus beetje onduidelijk of, en welke, vaste ingebakken flitspalen de Riders hebben.

Is een POI flitser bestand van een andere TomTom te gebruiken ?
Zou dan van een oudere TomTom moeten zijn, die recentelijk geupdate is met een actueel flitspalen bestand middels abonnement. (Zoals flitspaal.nl)
Waar vind je anders een losse actuele flitspalen bestand ?
In de communitie vind je zo geen (gratis) actueel bijgewerkt flitspalen bestand.
Je zou die via MyDrive wel kunnen synchroniseren, en ook op een andere manier op je Rider kunnen krijgen maar dan moet je wel een actueel flitspalen bestand kunnen vinden.

Verder vraag ik me af of een flitspalen POI bestand wat je aangeschaft hebt voor een andere TomTom, wel te gebruiken is op de Rider, of dat dat bestand alleen werkt op dat ander toestel ? (Ivm autorisatie/licentie)
 
Laatst bewerkt:
Gisteren las ik dat iemand schreef dat hij geen (vaste?) flitsmeldingen op zijn 410 kreeg zolang hij geen internet verbinding had via de gsm.
Ook geen vaste flitsers. Ik heb het idee (niet meer dan dat) dat de vaste flitsers bij de 400 wel op de kaart staan (ik heb ze tenslotte zelf ook aangevinkt bij de update), maar dat de TomTom Services nodig zijn voor een verificatie van de licentie. In het geval van een 400 overbodig (en zeker ongewenst), maar dat zal zo geregeld kunnen zijn.
 
Ook geen vaste flitsers. Ik heb het idee (niet meer dan dat) dat de vaste flitsers bij de 400 wel op de kaart staan (ik heb ze tenslotte zelf ook aangevinkt bij de update), maar dat de TomTom Services nodig zijn voor een verificatie van de licentie. In het geval van een 400 overbodig (en zeker ongewenst), maar dat zal zo geregeld kunnen zijn.
Da's een belangrijke constatering dan. (Je hebt het toch over alleen de 40 ?)
Dus het verschil tussen een 40 en 400 wordt hiermee groter.
In tegenstelling tot alleen geen variabele flitspalen melding krijg je helemaal geen flitsmeldingen op de 40 en 400/410 indien je geen gsm internet verbinding actief hebt.

(De 400/410 geven dus wel melding van de vaste flitser database, ook al is er geen gsm internet verbinding). Edit: Dus ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Nee, wij hebben 2x een 400.
Vandaar mijn opmerking 'overbodig'.
Ik verwacht dus dat ze wel op de kaart staan, maar je ze pas 'ziet' als er een verbinding is met TomTom Services.

Maar dit moeten andere toch ook gemerkt hebben?
 
Laatst bewerkt:
Beste Alwetende en motorrijders! :]

Sinds een maand ben ik een trotse eigenaar van tt rider 410. Maar nou heb ik een vraagje. Ik heb mijn voeding vanuit de steun direct op de accu gezet. Maar nou vroeg ik me af of dit kwaad kan zonzonder een zekering ertussen?. Wat is normaal hoe hebben jullie het?.

Ik geloof dat ik onder mijn zadel wel een paar (lege/ongebruikte) zekeringen "plekken" heb zitten die ik ertussen kan zetten maar is dit echt nodig?.

Of ben ik een dwaas en moet ik het gelijk nu aanpassen :X
 
Ja en nee.
Via de contacten van de houder kan er sluiting ontstaan voornamelijk door corossie en vocht. Aangezien er geen zekering tussen zit, gaat je accu er aan.

Aan de andere kant heb je de kabel op een nette manier deelbaar gemaakt en gaat de houder eraf als je deze niet gebruikt, is de kans op sluiting heel klein.

Velen sluiten de houder aan op de lampen. Eventueel met een aparte zekering ertussen. Door de lampen als voeding te gebruiken, is de stroomtoevoer direct geschakeld. Dus geen stroom wanneer niet nodig.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn voeding vanuit de steun direct op de accu gezet. Maar nou vroeg ik me af of dit kwaad kan zonzonder een zekering ertussen?. Wat is normaal hoe hebben jullie het?.

Of ben ik een dwaas en moet ik het gelijk nu aanpassen :X
Het wordt aangeraden de voeding voor de Rider achter een geschakelde voeding aan te sluiten, zodat in ieder geval de spanning van de houder af gaat als het motorcontact uit staat. Dit voorkomt o.a. corrosie op de contactpennetjes van de motorhouder. (Als je regelmatig rondrijdt in de regen maar zonder Rider op de houder dan is minimaal de afdichtdop van het "TT Rider 400 Essential Kit" van Waypoint aanbevolen om de houder te beschermen tegen regen/vocht en dus ook tegen corrosie. Zonder dop is het ook niet gewenst om de spanning op de houder te laten staan)

Ook al is het maar weinig, je houder blijft altijd wat stroom trekken.
Zeker als er al sprake is van vochtinwerking op de houder.
Ook daarom al moet je de voeding afschakelen bij stilstand.

Het gemakkelijkste werkt aftakken van de voeding van je stadsverlichting, of evt direct achter je contactslot. (niet van het groot of klein licht).
Monteer een zwevende zekeringhouder met een 1,5 of 2 ampère zekering erin voor de (rode) plus draad. De Rider zelf is al wel beveiligd met een niet uitwisselbare zekering in de houder maar de bedrading, die natuurlijk altijd beschadigd of bekneld kan raken, wordt nu beveiligd door de zwevende zekering.

Je kunt andere manieren bedenken maar dit is de enige juiste manier.
(BMW rijders kunnen hun voeding aftakken van het 12v CAN-bus stopcontact)
 
Laatst bewerkt:
Ook geen vaste flitsers. Ik heb het idee (niet meer dan dat) dat de vaste flitsers bij de 400 wel op de kaart staan (ik heb ze tenslotte zelf ook aangevinkt bij de update), maar dat de TomTom Services nodig zijn voor een verificatie van de licentie. In het geval van een 400 overbodig (en zeker ongewenst), maar dat zal zo geregeld kunnen zijn.


Het klopt van de vaste flitsers volgens de handleiding.

Ik zal het binnenkort even testen, maar volgens mij heeft hij wel vaste aan, maar durf het niet met zekerheid te zeggen.

Informatie over flitsers
De service Flitsers waarschuwt je voor de volgende flitslocaties:
 Vaste flitsers.
 Mobiele flitsers.
 Mogelijke mobiele flitsers.
 Trajectcontroles.
 Zones met snelheidshandhaving.
 Roodlichtcamera's.
 Flitsers bij verkeersbeperkingen.
De service Flitsers waarschuwt je ook voor de volgende gevaren:
 Verkeersonveilige locaties.
Je moet verbonden zijn met TomTom Services en aangemeld zijn bij een TomTom-account om
TomTom Services op je Rider te krijgen.
 
Beste Alwetende en motorrijders! :]

Sinds een maand ben ik een trotse eigenaar van tt rider 410. Maar nou heb ik een vraagje. Ik heb mijn voeding vanuit de steun direct op de accu gezet. Maar nou vroeg ik me af of dit kwaad kan zonzonder een zekering ertussen?. Wat is normaal hoe hebben jullie het?.

Ik geloof dat ik onder mijn zadel wel een paar (lege/ongebruikte) zekeringen "plekken" heb zitten die ik ertussen kan zetten maar is dit echt nodig?.

Of ben ik een dwaas en moet ik het gelijk nu aanpassen :X

Je kunt je TT ook direct op de accu zetten, zoals je gedaan hebt. Er zit een zekering in de houder, dus daar moet je niet bang voor zijn. Een extra zekering mag natuurlijk, maar echt nodig is het niet.
Tegen eventuele corrosie inderdaad zo'n afdekkapje gebruiken, af en toe ( met een wattenstaafje) even wat WD40 en je hebt geen probleem. Corrosie kan ook optreden wanneer er geen stroom op staat, dus daarvoor moet je het niet veranderen.
 
Laatst bewerkt:
Okey, ik denk dat ik het voorlopig nog even zo laat dan... Maar zoon kapje is inderdaad wel erg handig!

Bedankt voor de info :]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan