Motorrijles: kletsen over lessen: 'je bent er bijna!'

Afgelopen maandag mijn rijbewijs opgehaald na mijn nachtdienst.

Was aardig moe maar rond 09:10 stond ik weer buiten met mijn splinternieuwe rijbewijs.
Besloten om toch maar eerst te slapen voordat ik pad ging met mijn motor en na mijn rust ben ik rond 16:00 de weg op gegaan met 2 vrienden die ook motorrijden.

Jeutje wat is dat spannend zo voor het eerst zonder begeleiding, maar wat heb ik genoten. Eerste dag zo'n 150 km gereden en lekkere wegen gekozen. 2e en 3e (dinsdag en woensdag) niet zo heel veel kunnen rijden ivm slecht weer. Maar ben toch van zwolle naar Elburg gereden om naar een maat van mij te gaan.

Vandaag was het sowieso spannender, met de chopper richting Amsterdam Sloterdijk.
Goed gereden 120 is wel de max op me Yamaha Dragstar 650. Maar buiten om dat was het goed te doen! Ben nog wat angstig in de wat scherpere bochten, maar ik vermoed dat dit met de tijd natuurlijk wel beter gaat.

Zondag doen we onze eerste Toer tocht met 10 vrienden! zin aan!
 
Heerlijk en genieten dus.
Kan mij dat moment ook nog goed herinneren 27 jaar geleden.
Dat gevoel van vrijheid en gaan en staan waar je zelf wilt.
Geniet ervan met volle teugen!!
Vr Gr E
 
Klopt.... alleen zit mijn logica door de war... uitrijden uit parkeervak was links een drama in t begin terwijl ik met de halve draai juist rechts even moeite had (uhhhh wtf ..)

Achtje lijkt me leuk, maak me dan ook niet druk of ie wel of niet lukt, daarvoor les ik immers. Gewoon benieuwd hoe ik het er vanaf ga brengen :) YT video's genoeg gezien en nog aan het kijken, steekt er toch telkens wat van op. Scheelt ook een hele hoop om een super relaxte instructeur te hebben, kan het goed met hem vinden. Daarnaast weet ie me een schop onder de kont te geven als t nodig is, maar ook de complimenten te geven daar waar t lukt.
Kan soms eigenwijs zijn en dan raak je gefrustreerd en dus ga je te gespannen rijden. Hij merkt nu meteen wanneer het begint en trekt dan vroeg aan de bel. Krijg er wel steeds meer zin in ;)

Achtje, leuk? Ik hoor jou wel weer na de volgende les _O- . Tenminste, ik vond het een vreselijke ROT oefening.. Maarja ik faalde ook hard op die oefening.. En toen had ik hem er voor het AVB examen eindelijk, ein-de-lijk onder de knie, kreeg ik op m'n examen de halve draai. Verdulleme.. -O-

Achjaaaaaaaa, allemaal in het verleden. Morgen weer weg les :] *O*
 
Afgelopen maandag mijn rijbewijs opgehaald na mijn nachtdienst.

Was aardig moe maar rond 09:10 stond ik weer buiten met mijn splinternieuwe rijbewijs.
Besloten om toch maar eerst te slapen voordat ik pad ging met mijn motor en na mijn rust ben ik rond 16:00 de weg op gegaan met 2 vrienden die ook motorrijden.

Jeutje wat is dat spannend zo voor het eerst zonder begeleiding, maar wat heb ik genoten. Eerste dag zo'n 150 km gereden en lekkere wegen gekozen. 2e en 3e (dinsdag en woensdag) niet zo heel veel kunnen rijden ivm slecht weer. Maar ben toch van zwolle naar Elburg gereden om naar een maat van mij te gaan.

Vandaag was het sowieso spannender, met de chopper richting Amsterdam Sloterdijk.
Goed gereden 120 is wel de max op me Yamaha Dragstar 650. Maar buiten om dat was het goed te doen! Ben nog wat angstig in de wat scherpere bochten, maar ik vermoed dat dit met de tijd natuurlijk wel beter gaat.

Zondag doen we onze eerste Toer tocht met 10 vrienden! zin aan!

Klinkt heerlijk!

Ik ben niet jaloers ik ben niet jaloers ik ben niet jaloers..


:+
 
het verschil tussen het 8-je en de halve draai is het kijken. in de video van de bijzondere verrichtingen die ik gisteren in de OT heb gezet wordt het verschil in kijken tussen die twee oefeningen uitgelegd.

qua bochtenreactie van je motor: je bent natuurlijk de lesmotor gewend en dat is bepaald geen chopper. elk type motor heeft zijn eigen weg- en bochtgedrag. vooral als je net je rijbewijs hebt gehaald, is het wennen: andere motor geen oortje, geen commentaar of slap gelul van je instructeur waar je wel op wíl reageren maar niet kúnt...komt vanzelf goed.

veel plezier met je rijbewijs en je motor
 
Mijn vriendin moet eerdaags afrijden (AVD) en het loopt naar mijn inziens allemaal wat raar..

Blijkbaar gaat ze samen met een andere examenkandidaat naar het CBR, waar allereerst de andere kandidaat zijn examen doet en vervolgens zij. Dit betekent dus dat ze op z'n minst een half uur bij het CBR zit te wachten tot ze mag gaan rijden. Persoonlijk vind ik dit belachelijk zeker gezien mijn vriendin meerdere malen heeft aangegeven slecht tegen stress te kunnen, men kan begrijpen dat extra lang wachten daar geen positieve invloed op heeft.

Mijn vraag is of jullie weleens van z'n situatie gehoord hebben? Ik moest gewoon alleen op en had zelf het idee dat dat normaal was..

Ik heb hier wel eens vaker iets over gehoord, ook bij mijn rijschool wel eens voorgekomen. Volgens mij is het meer toevallig als zoiets voorkomt. Het is een beetje een afweging tussen weer lang wachten op een volgende mogelijkheid of in de stress bij het CBR zitten. De stress is denk ik sowieso aanwezig, maar met een beetje geluk wordt dat snel minder tijdens het rijden. Succes gewenst voor je vriendin *O*

Elk, dan heb je mazzel gehad. niet dat het een hele moeilijke is, he. of je hebt tijdens de rit goed laten zien dat je motorrijder bent, en geen 'motorrijdende automobilist', waardoor de examinator het op gegeven moment genoeg had gezien en het 'wel goed' vond.

maar ach, wat boeit het nog, he? ;)

Achteraf maakt het inderdaad allemaal niks meer uit :) We reden ook een route die ik nog nooit gereden had en ook geen normale examenroute volgens mijn instructeur, misschien wist de examinator ook wel niet precies waar de stop&go goed zou kunnen op die route.

Van te voren zei mijn instructeur dat de examinator wel hield van een beetje doorrijden en voor het examen zei de examinator dat zelf ook nog eens. Heb dus maar alles ingehaald waar het veilig kon en steeds hard opgetrokken. Blijkbaar was het goed :)

Net m'n rijbewijs aangevraagd en dan volgende week lekker toeren *O* :] *O*
 
Heerlijk gelest net. Alleen maar gefocussed op de langzame oefeningen. Uitrijden parkeervak had ik zo onder de knie, stapvoets rijden duurde wat langer (gas bij, niet alleen op koppeling) halve draai ging aardig zodra ik het kijken door had. En toen de langzame slalom. Wat een klote oefening! op de koppeling alleen lukt me dat prima, het balanceren en wegdrukken van de fiets ook. Alleen dat tikkie gas bij, dat je het blok boven stationair uit hoort komen tijdens het trekken, dat lukt me (nu nog) gewoon niet. Heb de eerder beschreven trucjes al geprobeerd toe te passen.
Desalniettemin wat instructeur erg tevreden met mijn progress en we gaan het examen aanvragen voor half augustus, das lekker. Enige wat ik nu nog niet gedaan het is het 8-je.
Het terugrijden naar de rijschool was druk en chaotisch qua verkeer, maar lukte prima. Check. Ff doorpakken op die langzame oefeningen dus.
 
De langzame oefeningen vond ik goed meevallen tijdens mijn eerste les. Vooral omdat ik blijkbaar wel goed weg ben met de ontkoppeling. De voorbije jaren heb ik al verschillende cursussen meegevolgd met mijn man. Daar hadden ze het ook steeds over de kijktechniek, die ik als passagier ook probeer toe te passen, maar zelf rijden én kijktechniek had ik toch wat onderschat.

Vooral omdat je als beginner echt moet nadenken bij alles wat je doet: ontkoppelen, schakelen, al dan niet gas geven, bijremmen, kijken,.... Na een uurtje zat ik zo verkrampt dat ik er al twee dagen stijf van ben. Gelijkmatig gas geven vind ik echt moeilijk. En ik kijk toch met een beetje spanning uit naar alles wat sneller zal gaan dan eerste versnelling.
Wat mij goed heeft geholpen bij de slalom, is een denkbeeldige lijn die ik gewoon volg. Blik recht vooruit, en niet teveel nadenken. (Hier moest ik natuurlijk ook geen gas geven :-) ). Heel langzaam rijden lukt best in een combinatie van ontkoppelen, gas geven en achterrem. Punt fixeren in de verte en verder voelen en luisteren naar de moto.

Volgende les ga ik leren opschakelen en misschien voor een eerste keer op de openbare weg.
Wel grappig dat ik er zo enorm naar uit kijk, maar tegelijk ook wel een beetje bang ben.

In het begin van dit topic ging het over het aantal uren voor je AVB. In België kan je twee keuzes maken: ofwel 9u les, examen AVB en dan min 1 maand voorlopig rijbewijs en dan AVD, ofwel 12u les en dan ineens de twee examens. Ik heb 15u les geboekt en meteen de twee examens. K vond het wel moeilijk om in te schatten of dit voldoende zal zijn. Het nut van een voorlopig rijbewijs zag ik niet meteen. De manoeuvres lijken mij het moeilijkst, als dat lukt, moet de baan ook wel lukken. Hoe denken jullie daarover?
 
Heerlijk gelest net. Alleen maar gefocussed op de langzame oefeningen. Uitrijden parkeervak had ik zo onder de knie, stapvoets rijden duurde wat langer (gas bij, niet alleen op koppeling) halve draai ging aardig zodra ik het kijken door had. En toen de langzame slalom. Wat een klote oefening! op de koppeling alleen lukt me dat prima, het balanceren en wegdrukken van de fiets ook. Alleen dat tikkie gas bij, dat je het blok boven stationair uit hoort komen tijdens het trekken, dat lukt me (nu nog) gewoon niet. Heb de eerder beschreven trucjes al geprobeerd toe te passen.
Desalniettemin wat instructeur erg tevreden met mijn progress en we gaan het examen aanvragen voor half augustus, das lekker. Enige wat ik nu nog niet gedaan het is het 8-je.
Het terugrijden naar de rijschool was druk en chaotisch qua verkeer, maar lukte prima. Check. Ff doorpakken op die langzame oefeningen dus.

Het gasgeven bij de langzame slalom is niet verplicht. Ook al staat het wel in de boeken dat je dat moet doen, maar dat hoeft dus niet. Ik heb het zonder gas op het examen gedaan en dat werd gewoon goed gekeurd. Werd door mijn instructeur verteld en gaf ie ook aan bij andere die veel moeite hadden met die oefening. just you know now ;)
 
AJ: Oh, maar das handige info! Thanks. Instructeur is een precieze man, heel goed. Hoe dan ook, kwartje moet vallen op z'n tijd.

Eniavaswen: 15u is kort zeg! Zit nu al aan de 10u, enkel de voertuigbeheersing.
Het systeem verschilt ook wel een en ander tussen NL en BE.
Niet bang zijn voor beetje snelheid, die motorfiets spoort goed en je went er vanzelf aan.
Vandaag leste ik ook met een meisje dat redelijk verkrampt op de motor zat toen we naar de oefenlocatie reden. Ze vond het gewoon spannend. Tijdens de oefeningen reed ze t snot voor m'n ogen overigens.:)
 
In het begin van dit topic ging het over het aantal uren voor je AVB. In België kan je twee keuzes maken: ofwel 9u les, examen AVB en dan min 1 maand voorlopig rijbewijs en dan AVD, ofwel 12u les en dan ineens de twee examens. Ik heb 15u les geboekt en meteen de twee examens. K vond het wel moeilijk om in te schatten of dit voldoende zal zijn. Het nut van een voorlopig rijbewijs zag ik niet meteen. De manoeuvres lijken mij het moeilijkst, als dat lukt, moet de baan ook wel lukken. Hoe denken jullie daarover?

Ikzelf heb beide , AVB en AVD, gehaald met 12u les in België. Wel redelijk wat geoefend met de 125cc van mijn buurman op de maneuvers. AVD is zoals hier al zoveel gezegd gewoon een fijn stukje rijden.
 
De langzame oefeningen vond ik goed meevallen tijdens mijn eerste les. Vooral omdat ik blijkbaar wel goed weg ben met de ontkoppeling. De voorbije jaren heb ik al verschillende cursussen meegevolgd met mijn man. Daar hadden ze het ook steeds over de kijktechniek, die ik als passagier ook probeer toe te passen, maar zelf rijden én kijktechniek had ik toch wat onderschat.

Vooral omdat je als beginner echt moet nadenken bij alles wat je doet: ontkoppelen, schakelen, al dan niet gas geven, bijremmen, kijken,.... Na een uurtje zat ik zo verkrampt dat ik er al twee dagen stijf van ben. Gelijkmatig gas geven vind ik echt moeilijk. En ik kijk toch met een beetje spanning uit naar alles wat sneller zal gaan dan eerste versnelling.
Wat mij goed heeft geholpen bij de slalom, is een denkbeeldige lijn die ik gewoon volg. Blik recht vooruit, en niet teveel nadenken. (Hier moest ik natuurlijk ook geen gas geven :-) ). Heel langzaam rijden lukt best in een combinatie van ontkoppelen, gas geven en achterrem. Punt fixeren in de verte en verder voelen en luisteren naar de moto.

Volgende les ga ik leren opschakelen en misschien voor een eerste keer op de openbare weg.
Wel grappig dat ik er zo enorm naar uit kijk, maar tegelijk ook wel een beetje bang ben.

In het begin van dit topic ging het over het aantal uren voor je AVB. In België kan je twee keuzes maken: ofwel 9u les, examen AVB en dan min 1 maand voorlopig rijbewijs en dan AVD, ofwel 12u les en dan ineens de twee examens. Ik heb 15u les geboekt en meteen de twee examens. K vond het wel moeilijk om in te schatten of dit voldoende zal zijn. Het nut van een voorlopig rijbewijs zag ik niet meteen. De manoeuvres lijken mij het moeilijkst, als dat lukt, moet de baan ook wel lukken. Hoe denken jullie daarover?

Ik heb om de volgende reden gekozen voor het voorlopig rijbewijs:

  • examen (AVD) met eigen motor, ik ben 1.90m en een ER-6 is erg 'klein' voor mij
  • goedkoper (725 vs 1000)
  • sneller op de weg (combi AVB & AVD kon pas in augustus)
  • meer tijd om ervaring op de weg op te doen (heb 'maar' 9u les gehad, waarvan 4u op de weg)

Ik ben er trouwens niet zo zeker van dat AVD gemakkelijker is dan AVB.
De manoeuvres zijn altijd dezelfde, eens als je die beheerst dan lukken ze altijd.
Op de weg zijn er veel meer variabelen en met de motor rijden is toch iets anders als met de wagen rijden (500K gereden ondertussen). Ben er zeker van dat ik na een maand zelf rijden een beter examen zal afleggen als nu.

Enkele tips die mij hebben geholpen bij AVB:
- in de verte kijken helpt bij langzaam rijden..bij de slalom kijk je best naar de laatste kegel
- achterrem gebruiken helpt ook bij traag rijden
- kijk-techniek is ook key bij het draaien van 8-jes, altijd 2 kegels vooruit kijken (bochtje om)
- licht gebruik maken van achterrem tijdens het nemen van snelle bocht
- stop pas met oefenen op noodstop en uitwijken tot je 55-60 km/u kan (veel marge bij examen)

Ivm met op de weg rijden na enkel slalom en opschakelen...beetje dubbel.
Voel je zeker genoeg voor je de weg op gaat want als je door gebrek aan controle een fout maakt dan is dat meteen 'heftig'.
Voordeel van op de weg rijden is dat je wat kan wennen aan snelheid, dat helpt enorm bij de snelle oefeningen (bocht, uitwijken en noodstop).
Meisje dat met mij les had geraakte niet boven 42 tot na de eerste wegrit...reed toen meteen 50+ op beide oefeningen.
 
Gisteren weer weg lesje gehad, ging weer redelijk goed. Moet nog heel erg wennen aan het uitzetten van je knipperlicht nadat je de bocht bent omgegaan, die gaat niet automatisch en maakt geen geluid zoals in de auto :+ . Moet ook nog behoorlijk leren om te rijden als een motorrijder en niet als een automobilist op een motor. Dus even die linker baan pakken als er op de rechter al een auto staat, en altijd een paar km/u harder rijder dan de rest van het verkeer (behalve natuurlijk bij flitspalen :+ .) Verder ben ik nog erg bezig met de motor, het gaat allemaal nog niet automatisch. Volgende les maar goed beginnen met spiegeltjes en schouder kijken voordat je je knippertje aanzet en dus leren rijden als een motorrijder. Dan moet het helemaal goed komen uiteindelijk *O* .
 
Ik ben er trouwens niet zo zeker van dat AVD gemakkelijker is dan AVB.
De manoeuvres zijn altijd dezelfde, eens als je die beheerst dan lukken ze altijd.
Op de weg zijn er veel meer variabelen en met de motor rijden is toch iets anders als met de wagen rijden (500K gereden ondertussen). Ben er zeker van dat ik na een maand zelf rijden een beter examen zal afleggen als nu.

Eens :Y .

AVB is gewoon vooral vervelend, omdat je over het algemeen niet het pasje probeert te halen speciaal voor die AVB. Je doet het natuurlijk voor de AVD. Maar dat wil niet zeggen dat AVD daarom meteen makkelijker is. Behalve rekening houden met een ander soort voertuig dan een auto die je moet besturen met een ander besturingssysteem moet je ook opeens rekening houden met het overige verkeer en met de verkeersregels, je plaats op de weg, etc.. etc... Bij AVB gaat het om vertrouwen hebben op die motor en oefeningetjes doen die je al 100 keer eerder hebt gedaan. Fouten maken is daar niet zo erg als fouten maken op de weg. :]
 
Eensch met bovenstaand. Maar toch heb ik het vermoeden dat ik de AVD sneller onder de knie zal krijgen dan de AVB tot nu toe. Waarom? Toch werkt die 17 jaar en 350K aan ervaring mee. Dat is gewoon minder nieuw dan bepaalde AVB oefeningen. En dat dat een beetje vervelend wordt werkt ook niet mee inderdaad.

@motographic: klinkt goed hoor, die AVD lessen. Succes!
 
'iets' harder rijden dan de rest was bij mij ook een heet hangijzer. ik vatte dat op als 'structureel te hard rijden', terwijl je het moet zien als 'wegrijden bij het gevaar'. want je wil geen 30-tons vrachtwagen op je buddyseat hebben. toen ik dat eenmaal doorhad, ging het AVD uiteindelijk wel beter. tussen AVB en AVD zat bij mij een jaar (min 3 dagen). zegt wel genoeg hoe dat 'structureel te hard rijden' mij tegenwerkte. in mijn werk als buschauffeur moet je natuurlijk de verkeersveiligheid en de veiligheid van je passagiers in de gaten houden, en daarin past 'te hard rijden' niet. op gegeven moment zit je nog eens na te denken of je ja of nee door wil met lessen. en dan valt de knaak: 'te zot voor worden als ik nu stop'. hoop geld in gestoken, strandt je in het zicht van de haven en heb je uiteindelijk niks noppes nada. dus toch doorgezet. gelukkig maar! nu mijn motor volgens mij weer tiptop is met nieuwe voorveren en -keerringen en achterveerpoot, kunnen er comfortabele kilometers gemaakt worden.

AVB is niet het leukste deel van het motorrijbewijs, maar wel rete-handig als je de verrichtingen onder de knie hebt, zodat je met je motor kunt 'spelen', en de wat oudere motorrijders, die geen AVB hebben gedaan (vroeger zat dat in de rijlessen, en lang niet zo uitgebreid als nu), kunt laten zien dat je in een straatje niet hoeft te steken om je motor te keren... :]
 
Gisteren weer weg lesje gehad, ging weer redelijk goed. Moet nog heel erg wennen aan het uitzetten van je knipperlicht nadat je de bocht bent omgegaan, die gaat niet automatisch en maakt geen geluid zoals in de auto :+ . Moet ook nog behoorlijk leren om te rijden als een motorrijder en niet als een automobilist op een motor. Dus even die linker baan pakken als er op de rechter al een auto staat, en altijd een paar km/u harder rijder dan de rest van het verkeer (behalve natuurlijk bij flitspalen :+ .) Verder ben ik nog erg bezig met de motor, het gaat allemaal nog niet automatisch. Volgende les maar goed beginnen met spiegeltjes en schouder kijken voordat je je knippertje aanzet en dus leren rijden als een motorrijder. Dan moet het helemaal goed komen uiteindelijk *O* .

Haha. Herkenbaar allemaal. Dat verrekte knippertje ook steeds :P
Behalve dan het sneller rijden dan de rest.. :?
Ja aan de bovengrens van het maximum rijden snap ik (en soms erboven als dat je situatie veiliger maakt) maar dat doe ik met de auto ook (al is dat meer voor de doorstroming dan m'n eigen veiligheid) .. :+
Voor zover ik weet is het niet zozeer harder rijden als meer je snelle acceleratie gebruiken om meer ruimte te creëren..
 
Haha. Herkenbaar allemaal. Dat verrekte knippertje ook steeds :P
Behalve dan het sneller rijden dan de rest.. :?
Ja aan de bovengrens van het maximum rijden snap ik (en soms erboven als dat je situatie veiliger maakt) maar dat doe ik met de auto ook (al is dat meer voor de doorstroming dan m'n eigen veiligheid) .. :+
Voor zover ik weet is het niet zozeer harder rijden als meer je snelle acceleratie gebruiken om meer ruimte te creëren..

Wat ik gisteren heb begrepen van mijn instructeur is dat je altijd overal 5 km/u harder mag rijden dan de rest, uiteraard voor je eigen veiligheid. En inderdaad sneller accelereren, maar daarvoor gebruikte hij voorbeeld "als er links al een auto staat bij een 2-baans stoplicht ga er dan gewoon rechts naast staan want je bent toch eerder weg".

Tenminste, zo heb ik het begrepen. Maar ik ben natuurlijk ook nog maar een n00b als het aankomt op weglessen :+ .
 
dat klopt aardig, hoor. gewoon beetje logisch nadenken, kom je een heel eind mee.


zie je wel: zó'n vreselijke n00b ben je nou ook weer niet :)

:]
 
Laatst bewerkt:
Als je zelf iets vlotter rijdt dan het overige verkeer ben je naar mijn mening meer actief bezig met rijden en houd je zelf het initiatief. Als je zelf een beetje achter het verkeer aan tokkelt, remt als je voorganger remt etc., stel je jezelf kwetsbaarder op. Dikke kans dat er achter je namelijk ook iemand zit die hetzelfde doet, maar die net even op z'n telefoon aan het kijken is en dan is het sneller boem. Tenminste, zo ervaar ik het zelf in de auto.

Lees trouwens hier voor de tweede keer iets in de trant van: "moet eerst spiegels en dode hoek kijken voor ik mijn richtingaanwijzer aanzet". Vraag ik mij toch af hoe je dat dan geleerd hebt met autorijden? Ik moest namelijk ook bij de auto binnenspiegel, buitenspiegel, dode hoek en dan pas richting aangeven. Zie ze vaak genoeg, zit ik er (bijna) naast, gooit iemand zijn knipperlicht aan en stuurt al een beetje en dan een soort van schrikreactie "oh, daar rijdt al iemand". :? Ja, no shit. |(
 
Correct Mattor, checken voor knipperen. Maar dagelijks zie je heel andere dinge gebeuren. De eerste Pokemon - Go aanvaring ook al gehad vanmorgen.. (offtopic)
 
Wat ik gisteren heb begrepen van mijn instructeur is dat je altijd overal 5 km/u harder mag rijden dan de rest uiteraard voor je eigen veiligheid. En inderdaad sneller accelereren, maar daarvoor gebruikte hij voorbeeld "als er links al een auto staat bij een 2-baans stoplicht ga er dan gewoon rechts naast staan want je bent toch eerder weg".

Tenminste, zo heb ik het begrepen. Maar ik ben natuurlijk ook nog maar een n00b als het aankomt op weglessen :+ .

Ja precies. Maar dat doe ik in de auto ook. Gewoon om wakker te blijven achter het stuur. O-)
Harder rijden dan mensen die in automatische piloot rijden dus. Ik begreep harder dan de maximumsnelheid (kan natuurlijk hetzelfde zijn maargoed)

Woensdag mag ik weer *O* :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan