Motorrijles: kletsen over lessen: 'je bent er bijna!'

Was toch wel even lekker hoor, die doorwaai handschoenen. Uiteindelijk wel gewoon mn laarzen, leren jas en kevlar jeans aangehad. Ging op zich best, zeker op snelheid.

Onze instructeur was ook al zo goed bezig, koude flesjes Spa mee enzo.
Leg me dat nou eens uit: automobilisten op de motor.. ik heb mijn instructeur het nog niet horen zeggen, wellicht pas bij AVD.

Automobilisten op de motor wil volgens mij zeggen dat je als een autobestuurder achter het stuur zit van een motor. Je rijdt dezelfde snelheid als een autobestuurder, anticipeert hetzelfde en kijkt hetzelfde. Iets wat je als motorrijder absoluut niet moet doen, juist óm die rasechte "autobestuurders" die niet goed kijken en jou niet zien. Doordat jij, als echt motorrijder, goed kijkt, anticipeert en je snelheid aanpast voorkom je ongelukken. dwz: sneller wegrijden bij stoplichten dan een autobestuurder, (en sowieso altijd handelingen nét iets sneller uitvoeren dan overig verkeer), op tijd zien als er een paar auto's voor je iemand remt en daarbij de link leggen dat je zelf ook zal gaan moeten remmen enzovoorts enzovoorts. Motorrijders rijden op zichzelf en denken voor zichzelf, waar auto's graag met de stroom meerijden.

Ik merk dat ik, met mijn 3 AVD lesjes op zak, nu al veel beter anticipeer in het verkeer. Waar ik eerder nog erg in een rijtje reed, rij ik nu echt op mijzelf en let ik beter op wat er om me heen gebeurd. Ik leer het al :] !

[edit:] oh, zie dat inZane ook al stiekem had gereageerd, die uitleg is wat korter en krachtiger dan mijn hele l*lverhaal _O- .
 
Laatst bewerkt:
Toch wordt jouw hele verhaal gewaardeerd hoor :) Ik zal mijn instructeur er tzt nog wel over horen.
Voorlopig is het zo dat ik elke rit van/naar oefenlocatie halverwege bij een bushalte moet wachten omdat ik ze kwijt ben:) Hou me uiteraard keurig aan de snelheid, maar rij wel vlot.
Anderzijds moeten mijn langzame oefeningen vloeiender, minder houterig. Hmmm, oefening baart kunst..
 
Over een weekje weer rijdennnn! 1 of 2 lesjes AVD doen na m'n AVB gehaald te hebben en dan 2 Augustus examen.
Weinig echte AVD, maar opzich elke AVB les ook gewoon gereden, en dat ging denk ik redelijk goed!
 
Net ook eerste AVD lesje gehad, echt super gaaf!

Nog genoeg te leren: beter vooruit kijken, bedacht zijn op putdeksels/witte strepen/troep op de weg, meer je snelheid gebruiken om een veilige plek te kiezen bij het invoegen. In het algemeen je dus meer als motorrijder gedragen. Aan het begin de snelweg op, waar je 130 mag, dan krijg je wel een bak wind tegen je aan zeg!

Wel op een druk punt bij een zebra een (woorden instructeur) 'hoogzwangere vrouw met een dikke toeter' niet gezien die wou gaan oversteken. :+

Al met al zeker niet ontevreden voor een eerste les. Even kijken of we een examen kunnen gaan plannen, duurt toch nog lang zat, en daarop de lesjes lekker inplannen. Komt ook neer op een stukje ervaring/vertrouwen met de motor. Als motor trouwens de gloednieuwe Suzuki SV650 gereden, net 400 km gelopen, rijdt super moet ik zeggen! :]
 
Cyanate: hoe ziet jouw les eruit? is het de volle les alleen maar AVB oefenen, of zit er af en toe ook een stukje rijden achteraan? mijn instructeur deed aan het eind van een AVB les nog wel eens een halfuurtje gewoon rijden. (vooral omdat-ie een schurfthekel aan AVB-lessen had)

jouw bericht komt namelijk op mij over als dat je tijdens de AVB lessen alleen maar aan het oefenen bent.

:]
 
Hoi Eniavaswen

Persoonlijk vind ik het wat jammer dat de rijschool onnodig druk zet met de indeling van de lessen. Ik zie het nut niet in van lessen op de weg zolang je oefeningen nog niet zo goed verlopen. Ze moeten die aanpassen aan jou tempo zodat je per oefening zelfvertrouwen kan tanken, wat nadien de lessen op de weg een stuk leuker maken. Zo is het nemen van de 8-jes op stationair toerental (ralentie is Belgisch/Frans) geen plan B maar een ideale manier om de focus te beperken tot enkel het sturen (ik had die tip hiervoor al gepost).

De oplossing met de 125cc is prima en zal je veel meer bijbrengen dan 12 extra lesuren.
Zorg wel dat je een buddy hebt voor de eerste ritten, iemand die even aandachtig kan zijn voor het verkeer rond jou (want er zijn nogal wat idioten op de weg). Als je op een haalbare afstand woont, dan wil ik zeker met jou de manoeuvres gaan oefenen.
Kies wel een wendbaar model van een betrouwbaar merk.

Ik ben sinds woensdag ook :]
Fantastisch gevoel om alleen de weg op te kunnen, gisteren nog familiale verplichtingen (Plopsaland) maar vandaag weer rijden.
Ik wacht enkel nog op DHL die vandaag een grote bestelling van Hein Gericke komt brengen *O*

Proficiat aan de geslaagden !

@Johnny Drama: Ik vrees dat ik een beetje ver woon, Sint-Niklaas. Maar ik heb gelukkig een ervaren motard in huis die me wel verder wil/kan helpen. Hij kan me in het begin naar een parking brengen om te oefenen en nadien helpen op de baan. We hebben intercom, dus dat werkt ook al makkelijker.
We dachten aan een Honda CBF125. Ik zag ook een mooie Sym Wolf, maar die was iets te ver om zomaar om te gaan.
Idd jammer dat de lessen te snel gaan voor mij, maar dat ligt ook een groot stuk aan mezelf. Ik leer gewoon langzamer en heb veel vertrouwen nodig. Niet erg, zo kan het ook hé. Het komt wel goed. :)
 
Ik begrijp dat van die 125cc nog niet helemaal in België.
Mag je gewoon altijd op een 125cc stappen, heb je daar een minimale leeftijd voor of een autorijbewijs voor nodig? Of heb je daar het voorlopige rijbewijs voor nodig met minimaal zoveel uur ervaring en/of avb examen?
En als je daar niet het voorlopig rijbewijs voor nodig hebt, wat zijn dan de beperkingen van een voorlopig rijbewijs tegenover een gewone? :?
En begrijp ik goed dat Eniavaswen 1000 euro betaald voor 12 uur les? :o
 
Cyanate: hoe ziet jouw les eruit? is het de volle les alleen maar AVB oefenen, of zit er af en toe ook een stukje rijden achteraan? mijn instructeur deed aan het eind van een AVB les nog wel eens een halfuurtje gewoon rijden. (vooral omdat-ie een schurfthekel aan AVB-lessen had)

jouw bericht komt namelijk op mij over als dat je tijdens de AVB lessen alleen maar aan het oefenen bent.

:]

Bij mij was avb nagenoeg alleen maar avb oefeningen ja. Alleen het heen en terug rijden natuurlijk niet, maar daar kreeg ik eigenlijk ook geen commentaar op mijn weggedrag (zoals putdeksels, wegmarkering, positie op de weg)
 
Ik begrijp dat van die 125cc nog niet helemaal in België.
Mag je gewoon altijd op een 125cc stappen, heb je daar een minimale leeftijd voor of een autorijbewijs voor nodig? Of heb je daar het voorlopige rijbewijs voor nodig met minimaal zoveel uur ervaring en/of avb examen?
En als je daar niet het voorlopig rijbewijs voor nodig hebt, wat zijn dan de beperkingen van een voorlopig rijbewijs tegenover een gewone? :?
En begrijp ik goed dat Eniavaswen 1000 euro betaald voor 12 uur les? :o

Ivm 125cc in België:

Voor iemand van 18 jaar staat de 125cc klasse gelijk met stap A1 (sinds invoering wijzigingen 2013). Wanneer die persoon 20 jaar is geworden, dan kan die voor stap A2 gaan (35kW (47pk) of max. 0.2kW per kg). Op 24 jaar (of 22 als je al 2 jaar A2 hebt) dan kan je voor een A gaan (onbeperkt vermogen).

De volgende uitzonderingen zijn nog van toepassing:

  • Je mag nog altijd met een 125cc rijden vanaf 2 jaar na het behalen van je autorijbewijs, maar enkel in België. Je moet een verplichte opleiding van 4 uur volgen, maar zonder examen
  • Als je je autorijbewijs hebt behaald vóór 1 mei 2011 word je hiervan vrijgesteld
  • Als je je autorijbewijs voor 1989 hebt behaald heb je ook automatisch het motorrijbewijs

9u les geeft recht op een voorlopig rijbewijs (na slagen van AVB), ten vroegste na 1 maand kan je dan AVD afleggen voor behalen van permanent rijbewijs.
12 u les geeft recht op het afleggen van AVB & meteen erna het AVD, indien beide geslaagd dan meteen permanent rijbewijs.

9u les (725 - 850 euro) + examengeld (theorie 15, AVB 14 & AVD 50)
12u les (1000 - 1150) + examengeld
voorlopig rijbewijs gemeente (20)
permanent rijbewijs gemeente (20)
 
Laatst bewerkt:
zo, da's effe wat makkelijker dan hier in NL. een rijbewijs bij de gemeente voor 20 euro kunnen wij alleen maar van dromen. Hier in Hilversum kost dat gewoon bijna het dubbele (€ 38)...
 
Thanks JohnnyDrama

Zelf nog maar even de beperkingen van het voorlopige rijbewijs opgezocht:

Het voorlopig rijbewijs Model 3 blijft 12 maanden geldig. In deze periode moet je met een L-kenteken rijden en mag je geen passagier vervoeren. Het is ook verboden te rijden op vrijdag, zaterdag, zondag, de vooravond van wettelijke feestdagen en op wettelijke feestdagen van 22 uur 's avonds tot 6 uur 's ochtends. Ten vroegste één maand nadat je het voorlopige rijbewijs hebt ontvangen, kun je het praktijkexamen afleggen.

(bron: site van gemeente Edegem)

Tekst is een beetje raar geschreven. Eerst begreep ik dat je op vrijdag, zaterdag en zondag niet zou mogen rijden :?
Bij nogmaals lezen vermoed ik dat dat alleen geldt tussen 22u en 6u. Lijkt te zijn met oog op mogelijk alcoholgebruik.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad het geluk dat het rijbewijs voor 125cc nog inbegrepen is in mijn autorijbewijs.
Nog een uitzondering trouwens bij het voorlopig rijbewijs: Als je 24 jaar bent, geldt de beperking voor het weekend niet meer. Maw ik mag wel rijden 's nachts in het weekend, maar iemand van 22 jaar mag dat niet.

zo, da's effe wat makkelijker dan hier in NL. een rijbewijs bij de gemeente voor 20 euro kunnen wij alleen maar van dromen. Hier in Hilversum kost dat gewoon bijna het dubbele (€ 38)...

Wat kost het rijbewijs in NL? Ik heb ook de indruk dat het bij jullie normaal is om heel wat uren te oefenen op voorhand, terwijl het in België heel wat sneller moet gaan. Als ik naar de manoeuvres kijk die moeten gedaan worden, is het wel gelijkaardig.
Ik denk dat ik liever het dubbel zou betalen om mijn voorlopig af te halen, dan het dubbel voor 1u les. (77€ BE - 45€ NL)
 
Cyanate: hoe ziet jouw les eruit? is het de volle les alleen maar AVB oefenen, of zit er af en toe ook een stukje rijden achteraan? mijn instructeur deed aan het eind van een AVB les nog wel eens een halfuurtje gewoon rijden. (vooral omdat-ie een schurfthekel aan AVB-lessen had)

jouw bericht komt namelijk op mij over als dat je tijdens de AVB lessen alleen maar aan het oefenen bent.

:]

Saabert, veel oefenen inderdaad. De rit van en naar de oefenlocatie is 6km enkele reis, die worden ook behandeld als AVD lesje, met bijbehorend commentaar en opbouwende kritieken. Daartussen is het louter AVB oefenen. Behalve dan afgelopen donderdag, ivm de warmte een half uur gaan rijden. Bij mij gaan de langzame oefeningen gewoon nog niet erg soepel, dus door oefenen op AVB vind ik ook prima, aangezien dat examen reeds aangevraagd is. Instructeur legt lat wellicht hoog, of ik ben gewoon niet heel vlot, maar ik had persoonlijk verwacht na 5 bloklessen dat ik 't wel zou kunnen.. Instrcuteur geeft wel aan dat íe bij AVD minder lessen verwacht, gezien hoe ik me nu door het verkeer begeef.
Daar aan, en aan dat het kwartje echt zal gaan vallen, houd ik me maar even vast voorlopig.
 
Wat kost het rijbewijs in NL? Ik heb ook de indruk dat het bij jullie normaal is om heel wat uren te oefenen op voorhand, terwijl het in België heel wat sneller moet gaan. Als ik naar de manoeuvres kijk die moeten gedaan worden, is het wel gelijkaardig.
Ik denk dat ik liever het dubbel zou betalen om mijn voorlopig af te halen, dan het dubbel voor 1u les. (77€ BE - 45€ NL)

Ik geloof dat een uurtje of 25 hier wel gemiddeld is (als je je autorijbewijs al hebt en om 1x avb en 1x avd examen te doen, zakken = meer uren). Dat zou bij mijn rijschool (die is vrij duur, anwb & knmv aangeraden) ruim 1500 euro zijn inclusief examens. Ik betaal ongeveer 50 euro per uur en de rest is dus voor examens. Die zijn hier ook vreselijk duur. (avb 135 en avd 270, plus 1.5 uur lestijd)
Dan heb je het theorieexamen en eigen verklaring. Bij mekaar een kleine 100 euro afhankelijk van wat voor lesstof je gebruikt.
Daarbij komen de kosten voor het rijbewijs zelf, afhankelijk van de gemeente, plusminus 40 euro.
Dus als je voor minder dan 1600 euro klaar bent doe je het netjes denk ik. Als je een keer zakt voor een praktijkexamen ga je dat waarschijnlijk niet halen.
Misschien zijn er anderen die op een ander bedrag uitkomen?
 
Saabert, veel oefenen inderdaad. De rit van en naar de oefenlocatie is 6km enkele reis, die worden ook behandeld als AVD lesje, met bijbehorend commentaar en opbouwende kritieken. Daartussen is het louter AVB oefenen. Behalve dan afgelopen donderdag, ivm de warmte een half uur gaan rijden. Bij mij gaan de langzame oefeningen gewoon nog niet erg soepel, dus door oefenen op AVB vind ik ook prima, aangezien dat examen reeds aangevraagd is. Instructeur legt lat wellicht hoog, of ik ben gewoon niet heel vlot, maar ik had persoonlijk verwacht na 5 bloklessen dat ik 't wel zou kunnen.. Instrcuteur geeft wel aan dat íe bij AVD minder lessen verwacht, gezien hoe ik me nu door het verkeer begeef.
Daar aan, en aan dat het kwartje echt zal gaan vallen, houd ik me maar even vast voorlopig.

Ik weet natuurlijk niet hoe streng je instructeur is, maar de mijne was een stuk strenger dan de examinator (ikzelf ook).
Als je instructeur goed is doet hij dat ook zo. Als het goed is moet je ook alle onderdelen onder de knie krijgen, niet alleen de verplichte en dan hopen dat je nog een oefening haalt.
Als je op dat niveau zit kun je rustig nog twee oefeningen verkloten op je examen. En je hebt 2 pogingen per onderdeel. De opdrachten zijn moeilijk, je hoeft dus echt geen perfecte score te halen.
Het belangrijkste vind ik dat je zelf vertrouwen hebt dat je alle opdrachten kan uitvoeren als het in de praktijk nodig is (dat is meestal makkelijker dat de situatie in het avb deel)
T jammere is dat t zoveel geld kost (en tijd voordat je zelf mag rijden) als je zakt..
Heel veel succes in ieder geval.
Nog effe en dan lekker over de weg rijden :]
 
Ik geloof dat een uurtje of 25 hier wel gemiddeld is (als je je autorijbewijs al hebt en om 1x avb en 1x avd examen te doen, zakken = meer uren). Dat zou bij mijn rijschool (die is vrij duur, anwb & knmv aangeraden) ruim 1500 euro zijn inclusief examens.

Ik begreep van mijn rijschool dat 28 tot 35 uur het gemiddelde is, waarbij de jongere motorrijders meestal wat korter nodig hebben als de oudere waarbij er meer ingesleten gedrag gecorrigeerd moet worden.

Mijn instructeur is ook een stuk strenger als de gemiddelde examinator. Maakt niet uit, want dat geeft ruimte voor een klein foutje en perfectioneert mijn rijgedrag voor als ik het straks zonder mag doen.
 
Laatst bewerkt:
Een wat strenge instructeur die alles ziet is niet erg. Misschien juist wel goed, want dan heb je in feite elke les een AVD-examen. En dan is het daadwerkelijke examen een eitje en niks mee dan een fijn stukje rijden.
 
Pffff, meer mensen een rijschool met een "plannings-whatsapp-nummer"? Mijn rijschool werkt daar namelijk mee voor de AVD lessen en ik heb afgelopen dinsdag meteen een bericht gestuurd met de vraag naar een nieuwe les inplanning, maar ze reageren gewoon niet. Érg irritant als je graag door wil en andere afspraken wil inplannen in je week. -O-
 
Mijn rijschool was nog lekker ouderwets met (o.a.) een vaste telefoonlijn.

Bellen heeft ook geen resultaat?
 
Super moderne rijschool, een online agenda waar je zelf gewoon ziet wat beschikbaar is en dan gelijk kan reserveren. Ideaal *O*
 
Ik weet natuurlijk niet hoe streng je instructeur is, maar de mijne was een stuk strenger dan de examinator (ikzelf ook).
Als je instructeur goed is doet hij dat ook zo. Als het goed is moet je ook alle onderdelen onder de knie krijgen, niet alleen de verplichte en dan hopen dat je nog een oefening haalt.
Als je op dat niveau zit kun je rustig nog twee oefeningen verkloten op je examen. En je hebt 2 pogingen per onderdeel. De opdrachten zijn moeilijk, je hoeft dus echt geen perfecte score te halen.
Het belangrijkste vind ik dat je zelf vertrouwen hebt dat je alle opdrachten kan uitvoeren als het in de praktijk nodig is (dat is meestal makkelijker dat de situatie in het avb deel)
T jammere is dat t zoveel geld kost (en tijd voordat je zelf mag rijden) als je zakt..
Heel veel succes in ieder geval.
Nog effe en dan lekker over de weg rijden :]

Instructeur legt de lat hoog, hetgeen ook gewoon prima is. 't komt ook allemaal wel goed, nog tijd genoeg om te oefenen. Kijk al uit naar de AVD en daarna de aanschaf van een eigen fiets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan