Motorrijles: kletsen over lessen: 'je bent er bijna!'

Het AVB examen ging door, ondanks dat de moed me in de schoenen was gezakt doordat ik geen AVB meer kon oefenen en toch GESLAAAAAAGGGDDD *O*

We waren op tijd bij het examen terrein en daar even kunnen kijken hoe het de andere kandidaten het deden. Toen ik zag dat anderen bij de langzame slaom (bijna) vielen en ook iedereen het achtje moest doen, had ik bijna mn zaak als verloren beschouwd -O-

- Lopend parkeren, goed (is ook easy)
- Uitwijkoefening, goed. Ik kwam met 60 aanrijden en wist de motor indrukwekkend af te schuinen en de oefening met gemak te halen, examinator was tevreden :}
- Langzame slaom, goed. De hel van het AVB, en wat had ik verwacht dat ik deze zou falen. Ik reed er in ene keer doorheen en was eigenlijk stomverbaasd dat het me gelukt was, hoe dan!
- Noodstop, goed. Door al het strooizout en een beetje nat schakelde ABS in en blokkeerde het achterwiel heel even, maar door de omstandigheden goed gekeurd.
- Wegrijden uit parkeervak, goed. Uiteraard koos de examinator rechts de kant waar ik nog veel moeite mee had, en ook dit ging wonderbaarlijk vanzelf :?
- Snelle slaom, goed. Kwam er weer iets te hard op afrijden, maar wist het weer met gemak te halen.
- Precisie stop, 1e poging fout, 2e poging goed. In de eerste poging waren de zenuwen me de baas geworden en ik wist spontaan niet meer wat ik moest doen, toen ik door de poortjes reed besefte ik het past remde natuurlijk volop op het laatste moment en zonder te schakelen. De 2e poging ging foutloos.

Toen het welbekende woordje en het handje schudden, na mijn vreugde kreet toch even gevraagd waarom iedereen het achtje moest doen en ik niet. Kreeg te horen dat ie onder de indruk was van de uitwijk, want het achtje stond wel als laatste gepland. Volgens de examinator had ii laten zien dat ik kan afschuinen en geloofde niet dat het achtje een uitdaging zou zijn (hij moest eens weten _O- )

Hoe dan ook de AVB op zak, eind van de maand mn theorie even binnenslepen en dan verder met AVD lessen. Deze maand is beetje te spannend met het weer nog.
 
Dutchdress, gefeliciteerd!!! Zo'n zorgen om het achtje en hem dan gewoon niet krijgen, super!!! Op naar AVD!
 
hij gaat lekker daar! ondanks het weer (kou is leuk, maar op de motor...?) een mooi resultaat. en nu door voor het leukste examen: AVD.

theorie: ga er niet vanuit dat je 'het wel haalt op kennis van de auto'. het is echt wel even nodig om een theorieboek-A door te nemen.
 
Ik heb via Tet online via Groupon voor een 10-je zo'n theoriepakket genomen. Kon je 4 maanden gebruiken ofzo. Daar heb ik heel veel aan gehad.

Mensen ik moet morgen lessen om 1 uur, krijg in net van allerlei nieuwssites breaking new berichten over de ijzel morgen om 1 uur. Heb mijn instructeur maar een appie gestuurd dat ik het niet zie zitten.
 
Mijn les was ook vandaag gecancelled en ik sprak mijn instructeur ( was mijn mobiel vergeten daar gister moest terug vandaag ) dat all lessen waren gecancelled...Morgen is al code geel geloof ik dus tja zou ook niet gaan lessen als ik jou was.
 
@Cabogirl

Ik moet morgen om 10:30 lessen.(AVD)
Ben ook erg benieuwd of het door gaat of niet.
Er zijn een hoop tegenstrijdige berichten over de dooi in het westen. de ene informatiebron heeft het over dooi aanval vroeg in de ochtend en de andere over de middag.
al moet ik eerlijk zeggen dat, als de wegen ijsvrij zijn, ik de les wel erg zie zitten.. leerzamer kan een les niet zijn lijkt me. uiteraard als het veilig en verantwoord is :')

overigens nog geen berichten dat het afgelast is. zal 't morgen ochtend wel horen.
 
Jongens en meiden ik lees al een tijdje mee.
Maar ik heb net ook mijn motor rijbewijs gehaald.
12-12-16 : theorie gehaald
22-12-16 : avb gehaald
03-01-17 : avd ( niet gehaald :( )
06-01-17 : avd WEL GEHAALD!

Hoppaa
Nadat ik me motor theorie haalde dacht ik, eens kyke of ik dat rijbewijs ook snel kan fixxen.
Maar dat is dus gelukt, mei lekker motor halen en vd zomer lekker rijde.

Ik wou eerst een R1 of 990superduke halen, omdat ik al wel wat ervaring had op 180ccrunners en 125cc skippers.
Maar na me 1e rijles kwam ik terug op dat besluit lol.
Nu lekker aan het kijken naar een Fazertje of Cbr600f.
Dat gaat vooralsnog wel hard zat.

Iig succes iedereen met verder lessen en met het behalen van jullie rijbewijs.
Ik ben blij dat ik er nu vanaf ben.
 
gefeliciteerd 020jwz! in mei pas je motor halen? ik zou dat iets eerder doen ;)

je eerste motor hoeft ook niet meteen bloedsnel, he. eerst maar eens ervaring opdoen, want je hebt dan wel je rijbewijs, maar rij-ervaring...mwâh. die paar kilometertjes van je lessen tellen niet echt mee. en je moet natuurlijk ook nog uitzoeken wat voor motortype je zelf bent. ik moet er niet aan denken om op een Hayabusa te (moeten) rijden.

het hoeft ook niet meteen een nieuwe te zijn. juist niet: want geheid dat je je motor een keer laat vallen, en dan is dat met een oud fietsje niet zo erg. je kunt ook via-via bij je favoriete motor terecht komen. ik heb dat gedaan via een Kawasaki GPZ500 2-cylinder die 4 jaar stil had gestaan toen ik 'm kocht. tijdens mijn AVD-lessen aan de praat en rijdend gekregen. na het behalen van mijn rijbewijs een paar maanden mee gereden, tot ik een Honda SilverWing tegenkwam. 10 pk minder, 30 kilo extra, maar veel meer mijn motortype: een toermotor met knappe kuip. na een goede 9 maanden kwam ik een Honda Pan European tegen. 2x zoveel cylinders (van V2 naar V4) en 2x zoveel vermogen als de SilverWing. en voor een leuke prijs. aangezien ze motorisch 2 ton+ aankunnen en de mijne net over de ton is, kan ik er nog wel even mee vooruit.

en dat terwijl ik voorheen (jaaaaaaaaaaaaren geleden) een chopper-type dacht te zijn *D

:]
 
@saabert
Je hebt gelijk maar hoezo niet in Mei pas een motor halen?
Hoezo zou ik hem bij wijze volgende week al halen, zie het voordeel niet.
Ik heb geen schuur of overdekte parkeer garage tot mijn beschikking waar ik de motor kan stallen.
En klopt daarom ga ik nu kijken na een Fazer of Cbr600f tussen de 1500 - 2500 euro.
Dan lekker 1-2jaar rijden en sparen en dan toch voor die superduke danwel R1 gaan.

Heb al een tijdje mijn C rijbewijs en auto rijbewijs dus ben me der van bewust dat het echte leren motorrijden nu pas gaat beginnen.
De basis is nu alleen nog maar gelegd, maar kan niet wachten.
Word sws een hoop testritjes etc maken, voordatik iets aanschaf.
 
Laatst bewerkt:
het kon nog wel eens prijs-aantrekkelijk zijn om in deze tijd van het jaar een motor te kopen. maar ik ben het met je eens: als je geen stallingsruimte hebt, en je bent afhankelijk van een zeiltje/ketting/boom om te voorkomen dat ze 'm jatten en het is geen weer om te rijden, is het een beetje geld over de balk gooien.
 
020jwz, gefeliciteerd! Snel geregeld dat rijbewijs. Eigenlijk moet je nu dus wel blijven rijden maar snap dat dat lastig is als je geen stalling hebt. Dan maar proefritjes maken.
Die van mij blijft nig even bij de dealer staan..tot volgende maand..?! :P
 
020jwz, ik zat nog even naar die datums te kijken maar tjee 3 dagen later je her al kunnen doen?! Ik moet 5 weken wachten voor ik weer kan
 
@saabert
Je hebt gelijk maar hoezo niet in Mei pas een motor halen?
Hoezo zou ik hem bij wijze volgende week al halen, zie het voordeel niet.
Ik heb geen schuur of overdekte parkeer garage tot mijn beschikking waar ik de motor kan stallen.
En klopt daarom ga ik nu kijken na een Fazer of Cbr600f tussen de 1500 - 2500 euro.
Dan lekker 1-2jaar rijden en sparen en dan toch voor die superduke danwel R1 gaan.

Ga je hem volgende winter binnen stallen, of onder een zeiltje? (kan natuurlijk wel, doen zat mensen)

Voor alles lessers die morgen op pad gaan, zou ik het misschien maar overwegen om een zaterdaagje niet te gaan. Ik pak normaal als het enigzins kan de motor, maar morgen blijft ie denk ik (zelfs met winterbanden) in de schuur staan, gelukkig dat het maandag niet glad is, want dan had ik toch gemoeten.

Maar misschien valt het mee met de neerslag morgen, (en sneeuw is in dat opzicht beter dan ijzel)
 
@saabert
Ja dacht al dat dat de rede was, maar dat geld wat ik dan bespaar moettik dan weer uitgeven aan een stalling t/m mei juni haha.
Maar snap je punt.

@smous
Alsk in Mei een motor haal gewoon rustig aan beginnen weer hehe.
En ja alles is gelukkig snel gegaan ik had mezelf voorgenomen in December alleen me theorie te halen en int voor jaar me rijbewijs.
Maar ik had vakantie en ff de tijd, informatie opgedaan bij een rijschool in de buurt en zoon pakket genomen.
En ik had idd massel met mijn her examen de rijschool had nog 1plek over vandaag.
En diekon ik dus meteen vullen.
Ben vanaf maandag 8weken weg dus zat ook wel enige haast achter deze week nog me rijbewijs te halen.
Anders gaat er weer zoon tijd overheen.
Maar rijschool "bruinsma" in Utrecht toppers!!
Kan ze iedereen aanraden.
Maar hoezo moet jij zo lang wachten voor je her examen dan?
Als het goed is koopt je rijschool gewoon de examenplaatsen in bij jet CBR
 
Ga je hem volgende winter binnen stallen, of onder een zeiltje? (kan natuurlijk wel, doen zat mensen)

Voor alles lessers die morgen op pad gaan, zou ik het misschien maar overwegen om een zaterdaagje niet te gaan. Ik pak normaal als het enigzins kan de motor, maar morgen blijft ie denk ik (zelfs met winterbanden) in de schuur staan, gelukkig dat het maandag niet glad is, want dan had ik toch gemoeten.

Maar misschien valt het mee met de neerslag morgen, (en sneeuw is in dat opzicht beter dan ijzel)

Nee volgende winter ga ik hem bij een dealer danwel garage laten stallen.
Icm een beurtje oid, dat lees ik vaak genoeg op dit forum.
Laat hem liever niet de hele winter bij mij in de buurt staan onder een zeiltje.
( maar moet eind vh jaar ff kijken hoe het bevalt, misschien word ik een woon/werk verkeer motor rijder, maar vooralsnog pak ik nog gewoon de auto in de winter ;) )
 
020jwZ, mooi dat het zo znel kon!
Ik weet niet, eerste mogelijkheid van 8 feb. Heb zelf nog gekeken maar kan dat als particulier niet inzien. Heb nu even 2 weken rust, dan weer 3 weken les en dan er weer voor, ga denk ik nog wel aangeven dat als er iemand uitvalt ik wel eerder wil.

Ik was bloedzenuwachtig en zoals mijn instructeur zei ( heb het nog eens laten zinken en erover nagedacht en ws heeft ie wel gelijk) ik wilde te graag laten zien dat ik snel kan wegrijden maar de situatie ff niet goed ingeschat. Ik weet dat ik het kan dus waarom dan zon actie uithalen..?! Maar goed niet getreurd, weer een ervaring rijker zeg ik dan maar en het was toch geen weer om nu mijn motor op te halen, scheelt ook weer verzekering en wegen belasting, elk nadeel heeft ook weer een voordeel....
 
020jwz, misschien heeft ie het ook via een vierdaagse opleiding gedaan, net zoals ik. ;)

Dat was echt super, je krijgt een voorstel van een planning om 4 weken lang 1 dag p/w hiervoor uit te trekken, minimaal 16 uur les verspreid over de 4 dagen, de AVB en AVD examens op dag 3 en 4. De rijschool koopt van te voren diverse examens in zodat ze snel kunnen veranderen van planning mocht er een herexamen nodig zijn. Examens die ze over hebben kunnen ze zo weer doorverkopen.

In 1 maand had ik mijn rijbewijs, geeft wel een gaaf gevoel hoor, daarna de eerste 6 maanden op een 650 cc gereden en intussen overgestapt op een 800 cc. :]
 
Nou ik heb 2 lessen van 2 uur per week gehad voor mn avb, nu 1 per week van 2 uur. Heb er nu 46 uur opzitten en er komen er nog weer 6 bij....
 
Terug
Bovenaan Onderaan