Motorrijles: kletsen over lessen: 'je bent er bijna!'

Pffff, meer mensen een rijschool met een "plannings-whatsapp-nummer"? Mijn rijschool werkt daar namelijk mee voor de AVD lessen en ik heb afgelopen dinsdag meteen een bericht gestuurd met de vraag naar een nieuwe les inplanning, maar ze reageren gewoon niet. Érg irritant als je graag door wil en andere afspraken wil inplannen in je week. -O-
Dan bel je toch ff..
 
@Eniavaswen: Ik ben 14 Juli geslaagd voor m'n A rijbewijs, heb er exact 3 maand over gedaan en heb daarvoor 8 lessen AVB & 9 lessen AVD gehad. Was incl theorie, beide examens en de eigen verklaring €1095 kwijt. Oja, ben 35 jaar en heb 16 jaar mijn autorijbewijs, je merkt dat je echt weer moet leren kijken zoals het me destijds is geleerd _O-
 
Laatst bewerkt:
@Eniavaswen: Ik ben 14 Juli geslaagd voor m'n A rijbewijs, heb er exact 3 maand over gedaan en heb daarvoor 8 lessen AVB & 9 lessen AVD gehad. Was incl theorie, beide examens en de eigen verklaring €1095 kwijt. Oja, ben 35 jaar en heb 16 jaar mijn autorijbewijs, je merkt dat je echt weer moet leren kijken zoals het me destijds is geleerd _O-

Dat klopt Marcel. Was even confronterend om mezelf zo te zien sukkelen. :+ Zeker, omdat ik al 5 jaar mee achterop rij en duizenden kilometers mee heb gereden. Als je een ervaren motard bezig ziet, denk je snel dat het allemaal zo moeilijk niet kan zijn. _O-
Morgen gaan kijken naar een CBR.... Spannend!
 
Mogge! Toevallig krijg ik zojuist de mogelijkheid om een aardige motorfiets over te nemen, maar kan ik deze wel tenaamstellen zonder A-rijbewijs? (en dus verzekeren en daaarna in de schuur zetten..)

't is ook niet bepaald wat je noemt een beginnersbike, maar ik ben er van overtuigt dat je met zelfbeheersing en inzicht een eind moet komen. (954 CBR Fireblade.)
 
Kan wel, had mijn gsxr 600 van 2004 al verzekerd voordat ik mijn rijbewijs had. Wel aangegeven dat ik aan het lessen was en binnenkort moest afrijden.
 
@Cyanate Ik had al na een paar lessen een motor aangeschaft en verzekerd, hoefde ook niet te melden dat ik aan het lessen was. Maar mogelijk maakt het wel uit of je al een auto (rijbewijs en verzekering) hebt? Dan sta je al in alle systemen. Weet dat niet zeker. Ik vond het i.i.g. heel fijn dat ik na het behalen van mijn rijbewijs meteen kon opstappen en kon blijven rijden, zodat de ervaring er lekker in blijft zitten en je netjes volgens de instructies blijft rijden. Ook al was het seizoen ten einde en het weer niet al te best :-) (Voordeeltje van lang en veel lessen: geen mooi-weer-rijder maar een echte die-hard, all-season motorrijder whahaha!)

Het is voor iedereen verschillend hoe snel je vordert. De één heeft veel moeite met theorie, de ander met AVB en de derde maakt er een potje van in het verkeer. Het doet er helemaal niets toe hoe snel je je rijbewijs haalt, elk uurtje les is extra ervaring, vertrouwen in jezelf en je motor en dus extra veiligheid als je straks zelfstandig de weg op gaat. Dat mag best wat kosten, alleen is het wel slim om daar van tevoren rekening mee te houden natuurlijk (en niet, zoals ik, tijdens je lessen nog van links en rechts geld bij elkaar moet schrapen om door te kunnen zetten ;-) )
 
Ik had ook de motor al voor de deur staan voordat ik afgereden had, via independer verzekerd. Je moet alleen aangeven dat de berijder van de motor een passend rijbewijs heeft. Of de eigenaar er eentje heeft is niet van belang blijkbaar :)
 
Hallo allemaal,

Na een poos meegelezen te hebben is het dan zover: vanavond eerste rijles (A). Mede dankzij de vele ervaringen die door jullie gedeeld worden heel veel zin in. Deel dus vooral wat je meemaakt, ook niet reageerders hebben daar veel aan :}.

Van jongs af aan heb ik veel achterop bij mijn vader op de motor gezeten, ook als jong ventje (10-12 jaar oud) al achterop Europa door. Toen veel scooter en schakelbrommer gereden, maar de laatste 10 jaar wegens studie / werk niet aan het halen van mijn rijbewijs toegekomen. Ik wilde ook wel in staat zijn om als het rijbewijs binnen is direct een eigen motor te kopen. Ik ben benieuwd hoe de eerste les gaat en hoe lang het gaat duren om het rijbewijs te halen. Leuk om hier tips en ervaringen mee te krijgen!
 
Frodo, welkom! Begint je achternaam toevallig met een W?

Voor wat betreft aanschaf van een motor; is het niet zo dat bij tenaamstelling word gekeken naar het rijbewijs? (tenminste, bij auto wel, maar waarschijnlijk voor de mrb).
Lijkt me namelijk wel erg prettig 'm alvast te hebben staan...
 
Het is niet verplicht om een rijbewijs van de categorie waarin het rijtuig valt te tonen bij de tenaamstelling van een motorrijtuig. Volgens mij kan dat ook met een paspoort.
Toen ik mijn 1e motor kocht had ik ook nog geen A.
 
Het is niet verplicht om een rijbewijs van de categorie waarin het rijtuig valt te tonen bij de tenaamstelling van een motorrijtuig. Volgens mij kan dat ook met een paspoort.
Toen ik mijn 1e motor kocht had ik ook nog geen A.
Zonder rijbewijs kan je inderdaad ook met een paspoort + uittreksel GBA een voertuig op je naam zetten. Dus een motor met enkel een autorijbewijs lijkt mij ook geen probleem. Daarbij, bij het overschrijfpunt rammen ze gewoon je geboortedatum + rijbewijsnummer in de computer en verder kijken ze niet hoor.
 
Mogge! Toevallig krijg ik zojuist de mogelijkheid om een aardige motorfiets over te nemen, maar kan ik deze wel tenaamstellen zonder A-rijbewijs? (en dus verzekeren en daaarna in de schuur zetten..)

't is ook niet bepaald wat je noemt een beginnersbike, maar ik ben er van overtuigt dat je met zelfbeheersing en inzicht een eind moet komen. (954 CBR Fireblade.)

Overschrijven en gelijk het kenteken laten schorsen. Schorsen kost € 24,-- voor 1 jaar.
Betaal je geen wegenbelasting, hoef je niet te verzekeren. De motor mag alleen niet op de openbare weg komen.
 
Guys, thanks. Toch eens kijken of ik direct ga aanschaffen. Half aug m'n AVB dus verwacht niet direct dat ik daarna nog vele maanden zoet zal zijn met AVD.
Ik zal jullie op de hoogte houden :)

Morgen weer lekker rijden, belooft een mooi weertje te worden.
 
koop geen nagelnieuwe, want geheid dat je 'm een keer laat vallen en als je dan een ouwe fiets hebt waar al wat krassen op zitten is dat 'niet zo erg'.
 
Als je verwacht dat de motor een langere tijd stil gaat staan kan je een paar voorzorgsmaatregelen nemen zodat hij weer makkelijk start als je hem wilt gaan gebruiken.

Tank hem vol (tegen roest in de tank)

Haal de accu eruit (loopt hij niet leeg)

Als je een middenbok hebt, zet hem daarop (beter voor de banden)

Start de motor, draai de brandstofkraan dicht en laat hem lopen totdat hij afslaat (dit voorkomt dat er allerlei aanslag en bezinksel op het ontstekingsmechanisme komt. Misschien is dit alleen belangrijk voor motoren met carburateurs, maar kan vast geen kwaad :) )

Zet hem niet vol in de zon (ook slecht voor de banden)


Veel plezier met er naar kijken de komende tijd, dat vond ik ook al erg leuk bij die van mij ;)
 
Dank Cyanata! En nee, mijn achternaam begint niet met een W.

Vanavond de eerste les gehad. Na een korte uitleg achterop naar oefenterrein. Daar eerst maar eens kijken of mijn beperkte schakelbrommer ervaring nog ergens in het geheugen zat: ja dus. Reed vrij makkelijk weg en wat rondjes oefenterrein en industrieterrein. Vervolgens precisiestop en noodstop geoefend, gingen vrij aardig. Al met al goed begin, volgende keer zelfstandig naar het oefenterrein rijden *D

Goed gevoel over, zaterdag weer!
 
Bedankt voor de tips, heren. Sowieso zou het niet om een nieuwe fiets gaan hoor.
Toevallig heb ik een soort buitenkansje wat me aangeboden wordt, maar verwacht nog wel een week of 8 met lessen bezig te zijn.
Mocht 't dan toch weer zo zijn dat er al eerder fiets in de schuur staat zal het dat ding niet aan aandacht ontbreken. Onderhoud, poetsen, polijsten en en naar kijken terwijl ie op de paddockstand staat zal wel aan de orde van de dag zijn zo lang er niet gereden mag worden:)
De voorpret is al de helft van de lol, inderdaad.

Lekker he, Frodo! Geniet ervan en veel plezier.
 
Als je verwacht dat de motor een langere tijd stil gaat staan kan je een paar voorzorgsmaatregelen nemen zodat hij weer makkelijk start als je hem wilt gaan gebruiken.

Tank hem vol (tegen roest in de tank)

Haal de accu eruit (loopt hij niet leeg)

Als je een middenbok hebt, zet hem daarop (beter voor de banden)

Start de motor, draai de brandstofkraan dicht en laat hem lopen totdat hij afslaat (dit voorkomt dat er allerlei aanslag en bezinksel op het ontstekingsmechanisme komt. Misschien is dit alleen belangrijk voor motoren met carburateurs, maar kan vast geen kwaad :) )

Zet hem niet vol in de zon (ook slecht voor de banden)


Veel plezier met er naar kijken de komende tijd, dat vond ik ook al erg leuk bij die van mij ;)

Goede tips ;)
Helaas is de tip van het voltanken alleen voor korte duur van toepassing... Vriendlief heeft eerder dit jaar een motor gekocht die al 10 jaar stilstond, en de binnenkant had toch echt wel roest. Dus dat is geen alltime oplossing.... maar voor een aantal maanden tot een jaar no problem.
 
Paar dagen niet online geweest door werk e.d....
wel leuk om te lezen hoe iedereen vordert *D
Qua prijzen is het in nederland wel aan de dure kant, maar veiligheid en goed rijden staan toch voorop.
Ben zelf iets minder kwijt doordat de eerste lessen via een groupon waren vergaart, maar moet toch wel een pakketje erbij kopen ;)
Niet geheel erg daar het muntje nu pas begint te vallen.
Afgelopen weekend nog met vriendlief meegereden en ook hij merkt dat ik zelfs met achterop zitten al beter anticipeer en mee ga. yay, vorderingen *O*

Vandaag zelf weer les gehad.... HEERLIJK!!!
Langzame oefeningen....
Lopen met de motor... check
wegrijden uit parkeervak... rechts check... links gaat nog niet zo soepel als ik wil....
halve draai... beide kanten check

en toen kwam ie... het achtje...
Eerste keer finaal de fout in doordat het kijken niet ging zoals hij had verteld...
Tweede keer,.... perfect... *denk in beeld een juichende vrouw op de motor*
bedacht me dat het een toevalstreffer kon zijn dus nogmaals.... derde keer ging het einde niet lekker *klote focus op de pylon*

Daarna nog een stuk of 10 keer gedaan en gewoon 10 keer het achtje goed....
Geeïndigd met de langzame slalom een paar keer.... 2 keer een te korte aanloop gepakt en dan gaat ie gewoon niet lekker...en dan nog half juichend op de motor vanwege het achtje, helpt ook niet echt.
Maar derde keer net wat meer afstand en toen wel lekker gedaan... alhoewel ik bij de laatste pylonnen ineens twijfelde en dus de mist in ging (pylonnen bleven wel staan, maar terugsturen na de laatste pylon ging veels te laat)

Al met al heerlijk gelest.... mocht tussendoor ook afwisselen van oefening om het leuk te houden... snap nog steeds niet waarom ik linksom het parkeervak uitrijden verknal maar ook dat komt goed.
Rechts gaat super dus instructeur en ik houden moed....
Eerste keren gaf ik te weinig gas... daarna keek ik niet goed... toen weer te veel gas en koppeling rustig... al met al... nog niet helemaal mijn oefening

Van te voren en erna lekker naar de garage mogen rijden met een lucratieve route...
Geen commentaar gehad en merk dat sommige handelingen er echt in beginnen te slijten.
Het zichtbaar maken en steeds verder vooruit kijken heeft een start..
Beetje jammer alleen van een bezorger die ineens vol in de ankers ging en bleef staan met waarschuwingslichten... lesser voor me die er nogal van schrok. Maar alles is goed gekomen en we hebben het gehaald :P

Nu 2 weken wachten tot de volgende les, maarja... examenkandidaten gaan nou eenmaal voor en instructeur is allang blij dat ie weer een deel examens heeft kunnen bemachtigen.
 
Vanochtend laatste 2 uurtjes AVD gedaan voordat ik op vakantie ga. Vooral het eerste deel van de les hebben we wat mooie weggetjes buiten de bebouwde kom gepakt. Dat was genieten zeg.

Nog wel binnen bebouwde kom een aso in een busje meegemaakt die nogal lomp uit een rechter zijweg kwam zetten terwijl we op een voorrangsweg reden (ik reed voorop), maar hij stopte uiteindelijk wel net op tijd. Schrok wel even en had m'n hand en voet al bij de rem. Vervolgens presteert ie het om de mede-lesser achter me in te halen in een 30 km zone en niet veel later probeerde hij het ook nog bij mij (instructeur waarschuwde al via m'n oortje), maar ik hield de deur dicht.
Bij de daaropvolgende verkeerslichten zette de instructeur zijn motor er maar eens even naast om een hartig woordje met die gast te praten, maar ik betwijfel of ie onder de indruk was. Wat een mafklapper..
Maar goed, kenteken en bedrijf is bekend en hij staat mooi op film :W
 
Bij de daaropvolgende verkeerslichten zette de instructeur zijn motor er maar eens even naast om een hartig woordje met die gast te praten, maar ik betwijfel of ie onder de indruk was. Wat een mafklapper..
Maar goed, kenteken en bedrijf is bekend en hij staat mooi op film :W
Haha, ook een keer meegemaakt. Bij een tweebaans weg, wil een man op het laatste moment nog naar rechts komen, om de baan voor rechtdoor te kunnen nemen. Helaas voor hem rijdt alleen mijn instructeur daar op dat moment, weerhoudt de beste man niet om toch naar rechts proberen te gaan.

Ging allemaal vrij langzaam, omdat het vlak voor een stoplicht was, ik en mede lessen stonden al stil voor dat stoplicht. Toen ik in mijn spiegel keek zag ik ineens mijn instructeur afstappen en het portier van de man opentrekken om te vragen wat hem mankeert. Zijn auto stond dus ook echt op twee banen, naast de motor van mijn instructeur. _O-

Anyways, morgen weer lekker AVD les. :] Hopen dat het droog blijft!
 
Klinkt goed jongens! Goed bezig. Fijn te merken dat de vorderingen en progressie toch echt komen he. Bij mij hetzelfde verhaal.

Vandaag in de zeikregen 2 uur AVB gedaan, en de oefeningen waar ik vorige keer toch veel last mee had lukten nu wonderwel. Het kwartje viel bij mij, de langzame slalom en halve draai gingen prima. Omdat het hard regende adviseerde de instructeur om de noodstop, vertragingsproef en uitwijkproef te herhalen. Toch kroop die nattigheid weer tussen mn oren maar na korte tijd alle oefeningen gewoon 'genailed', geeft een goed gevoel.

De instructeur was met de auto, z'n motor in onderhoud, en zei tegen de medeleerling en mij dat we op de weg terug naar de rijschool maar gewoon lekker door moesten rijden en dat we hem wel weer zouden zien bij de rijschool. Heerlijk, samen beetje door Leiden gescheurd:)
Als dat geen kwestie van vertrouwen is...

Om de middag helemaal geslaagd te laten zijn nog erg leuk contact opgedaan met de vrouwelijke blonde medeleerling. ;) Dat wordt wellicht nog eens een stukje rijden na behalen van het rijbewijs. (en ik bedoel op de motor!)
 
Hahaha, Cyanata leg jezelf nog wat extra druk op om indruk te maken tijdens de lessen op je medelesser ;).

Vandaag appje van instructeur: uitvaller. Of ik vanmiddag wilde lessen? Ja natuurlijk! Zelfstandig heen en weer gereden naar oefenterrein, was eerste stukje wel even spannend door Rotterdam. Ging allemaal goed, voelde al wel prima (geen aso's tegen gekomen gelukkig!). Vooral langzame slalom gedaan. Ging met wat uitleg (niet naar pilon kijken, achterrem blijven gebruiken, motor laten trekken) eigenlijk gewoon goed. Gelijk ook lekker geoefend met in de regen rijden. Zaterdag les nummer 3!
 
hoe rottig het soms lijkt is ook rijden in de regen leerzaam. ik heb het ook eens meegemaakt, in open veld op de snelweg bij 130. de regen kwam met bakken uit de lucht. toen dacht ik: 'als dit het ergste is wat je op een motor kan meemaken, valt de rest 100% mee'.

vandaag wel een minpuntje: accu plat en overleden. zelfs de druppellader vertikte het om 'm op te laden. ik rij te weinig, denk ik. (laatste keer dat ik reed was op 9 juli...)
 
Klinkt goed jongens! Goed bezig. Fijn te merken dat de vorderingen en progressie toch echt komen he. Bij mij hetzelfde verhaal.

Vandaag in de zeikregen 2 uur AVB gedaan, en de oefeningen waar ik vorige keer toch veel last mee had lukten nu wonderwel. Het kwartje viel bij mij, de langzame slalom en halve draai gingen prima. Omdat het hard regende adviseerde de instructeur om de noodstop, vertragingsproef en uitwijkproef te herhalen. Toch kroop die nattigheid weer tussen mn oren maar na korte tijd alle oefeningen gewoon 'genailed', geeft een goed gevoel.

De instructeur was met de auto, z'n motor in onderhoud, en zei tegen de medeleerling en mij dat we op de weg terug naar de rijschool maar gewoon lekker door moesten rijden en dat we hem wel weer zouden zien bij de rijschool. Heerlijk, samen beetje door Leiden gescheurd:)
Als dat geen kwestie van vertrouwen is...

Om de middag helemaal geslaagd te laten zijn nog erg leuk contact opgedaan met de vrouwelijke blonde medeleerling. ;) Dat wordt wellicht nog eens een stukje rijden na behalen van het rijbewijs. (en ik bedoel op de motor!)

Goed bezig...
enne... op de motor.... uhhuh, smooth _O- :+

nahhh alleen maar leuk als je na het behalen al iemand in de omgeving hebt om mee te gaan touren (zie, klinkt al minder fout als rijden) })
 
Terug
Bovenaan Onderaan