Arduino km teller en toerenteller

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Er staan al wat Arduino topics op MF maar ik heb nergens echt functionerende producten kunnen vinden dus bij deze een topic met functionerend Arduino spul erin.

Ik heb vorig jaar een aanhanger voor mijn GS500 gebouwd en wilde daarmee op vakantie. Cruciaal puntje was daarbij de temperatuur van het luchtgekoelde blok. Omdat ik niet de hele dag met een thermometer de boel ga zitten meten en mijn originele km steller toch al heel lang stuk is (ik heb een digitale koso teller op het stuur zitten) had ik besloten daar een Arduino teller voor te bouwen die dan de temperatuur in de gaten houdt en mij waarschuwt als het tijd wordt om te stoppen en af te koelen.

Omdat ik toch al bezig was heb ik toen besloten er wat functionaliteit aan toe te voegen zoals:
- snelheid
- dagteller
- service teller
- klokje
- buiten temperatuur meter
- oliepan temperatuur
- cilinderkop temperatuur
- accuspanning

Met een aantal kleine handigheidjes zoals een waarschuwing in het hoofdscherm als de batterijspanning/laadspanning te laag is (of te laag was tijdens het starten, dat onthoudt ie ook), als de temperatuur te hoog is of als de service km stand is overschreden.

Omdat nu toch al bezig was en mijn toerenteller ook de geest begon te geven heb ik besloten ook aan de slag te gaan met stappenmotoren die je ook in auto dashboards vindt.

Dit was het originele idee:

30aq8mc.jpg


speedo_exploded.jpg


Dat werd dus geen succes want die LED segmenten displays zijn amper/niet leesbaar in vol zonlicht. Die goedkope 16x2 LCDtjes daarentegen zijn perfect leesbaar ongeacht de omstandigheden.


Ik het ontwerp toen meer richting less is more gedaan. Met behulp van wat 3D geprinte onderdelen alles in elkaar gestoken:

teller1.png


bottomplate.jpg


testteller1.jpg


neveragain.jpg


Alles in de originele KM teller behuizing bouwen was niet echt een groot succes en dat zou ik niet nog een keer doen. Alles in een doosje onder het zadel en enkel een paar kabeltjes naar het scherm en knopje werkt een stuk beter. Of je moet puur alleen voor de KM teller functie gaan dan kan het op zich wel. Maar goed het zit erin en het werkt.

Hall sensor zit tijdelijk bij de achter-remklauw omdat ik aan de voorkant dus mijn koso teller nog heb zitten

hallsensor.png


En hier dan een filmpje van de teller in werking. Niet tijdens een rit want ik heb geen geschikte camera om dat te filmen;


De code en soort van schema is HIERRRRRRRRRRRR te vinden. Het is nog een work in progress dus niet zeuren om de code :P

Vrijwel alle hardware die ik heb gebruikt is trouwens goedkope Chinese meuk van aliexpress. De totale kosten zijn dus maar een paar euro :9


De toerenteller ging ik dus ook doen en een toerenteller heb je het liefst analoog. Daarom dus de wens voor een stappenmotor. Ik wilde eerst een LED segmenten display om de versnelling aan te geven maar dat is dus niet echt leesbaar. Toen heb ik een teller wieltje uit een oude km teller gepakt en een analoge versnelling sensor gemaakt.

Probeersels

coolstuff.jpg


gearsensor.png


In elkaar gezet met meer 3D geprint spul

handarbeit.png


tachunit.jpg


Ook weer niet echt een ideale situatie door alles in de originele behuizing te bouwen maar goed. Het werkt en verbeteren doe ik later misschien nog wel.

Toerental wordt uitgelezen bij een van de bobines mbv een optocoupler

ignitionunit.png


Hier het prototype in werking


Hier de coolste GS500 versnellings indicator ooit in werking


Toerenteller code zal ik nog niet delen want ik heb de toerenteller nog niet echt kunnen testen. Moet hem er ook nog op zetten dus daar wordt aan gewerkt.
 
Laatst bewerkt:
moet me daar binnenkort ook weer eens mee bezig houden voor de programmeerbare ontsteking waar ik eens over gepost heb. er zijn simpele chipjes die de variabele "sinus" vormige spanningen van een pickup omzetten in een vaste blokspanning.
 
Geweldig idee, en mooi uitgewerkt! Was ook al een tijdje op zoek naar wat meer info op de tweewieler.
ben begonnen met jouw sketch,maar ik loop alleen tegen het probleem aan dat de include LiquidCrystal_I2C.h zijn commando lcd.init(); niet herkend. Er schijnen diverse LiquidCrystal_I2C.h te zijn, weet je nog van welke jij gebruik hebt gemaakt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan