Brandstof probleem SP1

midlifecrisis

MF veteraan
4 jan 2011
23.481
7.001
Enkhuizen
Beste,

Het lijkt er op dat ik een brandstofprobleem heb, de motor wilde vorige week slecht aanslaan.
Na wat dingen gecontroleerd te hebben(vonk op bougie,s) s,middags weer een startpoging gedaan en warempel hij begon te pruttelen.
De choke erbij gepakt en met ietsie gas sloeg ie aan, er leek niks meer aan de hand.
Nou ken ik de onderhouds-historie niet dus uit voorzorg een brandstoffilter besteld, na raadplegen van het WPHB heb ik de opbrengst van de pomp gecontroleerd, deze moet aan de retourleiding 190 ml zijn,
ik kwam met een paar maal testen niet verder dan zo'n 125 ml.
Het WPHB zegt hierover: filter verstopt, pomp, retourleiding/aanvoer geknikt of verstopt, pressure regelaar.
De pomp heb ik los van alles getest in een bak benzine, dan is de opbrengst bijna 500 ml, met het filter eraan iets minder, na deze test(met het filter) is de brandstof wel troebel, zonder filter niet.
Hoe kan ik de pressure regelaar nog testen op juist functioneren?
Eigenlijk moet ik de brandstofdruk ook meten maar helaas heb ik geen meter beschikbaar, maar 500 ml op 10 seconden draaien is toch niet verkeerd?

Volgens de info van Ten Kate(die ook de pakking en het filter levert) moet het filter bij 48000 gecontroleerd en zo nodig vervangen worden, de fiets heeft bijna 43000 gelopen maar aangezien ik net 2 weken in Italie gereden heb en elke dag 2 keer moest tanken dacht ik aan vuile brandstof ergens getankt en gokte op het filter.
 

Honda VTR1000 SP1

Ik zou nog een keer opbrengst van de pomp meten met een schoon filter (en dus kijken of die 190 ml gehaald wordt). Denk niet dat het in het filter zit, aangezien je zegt dat er nauwelijks verschil zit in opbrengst met en zonder filter bij de 'benzinebaktest'. Denk dat je dit zelf ook al bedacht had. Kun je in ieder geval het filter met zekerheid uitsluiten.

Wat ik wel een dingetje vind is dat de benzine troebel wordt na het testen met filter. Zeker weten dat dit geen lucht is? Zo niet dan klinkt het alsof er vuil uit het filter komt. In dat geval is de kans op verstopping wel aanwezig :+ en zou ik het eerder in die richting zoeken dan de drukregelaar.

Het testen van de drukregelaar, zonder drukmeter. Dat is wel lastig -O-. En eigenlijk wil je dat wel doen, om te kunnen uitsluiten of dat ding het wel of niet goed doet.

Je schrijft ook dat er niets meer aan de hand lijkt? Heb je nu nog steeds startproblemen of niet?
 
Laatst bewerkt:
als de benzine troebel wordt na het filter, zullen dat waarschijnlijk kleine luchtbelletjes zijn, brandstof zou langzaam weer helder moeten worden. Dan lijkt me niets verkeerd met de druk, maar wellicht wel dat het filter wat teveel weerstand maakt.
 
Honda VTR1000 SP1

Ik zou nog een keer opbrengst van de pomp meten met een schoon filter (en dus kijken of die 190 ml gehaald wordt). Denk niet dat het in het filter zit, aangezien je zegt dat er nauwelijks verschil zit in opbrengst met en zonder filter bij de 'benzinebaktest'. Denk dat je dit zelf ook al bedacht had. Kun je in ieder geval het filter met zekerheid uitsluiten.

Wat ik wel een dingetje vind is dat de benzine troebel wordt na het testen met filter. Zeker weten dat dit geen lucht is? Zo niet dan klinkt het alsof er vuil uit het filter komt. In dat geval is de kans op verstopping wel aanwezig :+ en zou ik het eerder in die richting zoeken dan de drukregelaar.

Het testen van de drukregelaar, zonder drukmeter. Dat is wel lastig -O-. En eigenlijk wil je dat wel doen, om te kunnen uitsluiten of dat ding het wel of niet goed doet.

Je schrijft ook dat er niets meer aan de hand lijkt? Heb je nu nog steeds startproblemen of niet?

Hoi Bas,

Toen vorige week wilde starten stond ie ruim een week stil, na het aanslaan heb ik niet gereden maar het klonk ok.

Nu staat ie weer ruim een week stil, moest wachten op het filter en pakking,
Morgen of zaterdag ben ik zover om te zien of hij beter aanslaat.

Ik hoop hier een tip te krijgen wat betreft de druk regelaar.
 
als de benzine troebel wordt na het filter, zullen dat waarschijnlijk kleine luchtbelletjes zijn, brandstof zou langzaam weer helder moeten worden. Dan lijkt me niets verkeerd met de druk, maar wellicht wel dat het filter wat teveel weerstand maakt.


Luchtbellen zijn het niet,
Zonder filter komt het helder uit de pomp.
Ook blijft het te lang troebel om lucht te kunnen zijn.
 
Dit al eens getest?

https://www.youtube.com/watch?v=wdo5b-vs3BM

T schijnt dat je de lekkage ook pas ziet na een 10 tal seconden.
Dus als je de vacuum leiding eraf haalt en m dan start en m ff stationair laat lopen dan komt de benzine uit de aansluiting op de regelaar.

Kijk ook eens of je vacuum leiding naar je drukregelaar niet gescheurd of droog is.

Ga ik vanavond eens bekijken/testen.
 
de motor wilde vorige week slecht aanslaan.
Na wat dingen gecontroleerd te hebben(vonk op bougie,s) s,middags weer een startpoging gedaan en warempel hij begon te pruttelen.
De choke erbij gepakt en met ietsie gas sloeg ie aan, er leek niks meer aan de hand.
dus je had um gewoon verzopen en nu ga je dat hele ding slopen om te kijken wat het probleem is?
 
Laatst bewerkt:
Dit al eens getest?

https://www.youtube.com/watch?v=wdo5b-vs3BM

T schijnt dat je de lekkage ook pas ziet na een 10 tal seconden.
Dus als je de vacuum leiding eraf haalt en m dan start en m ff stationair laat lopen dan komt de benzine uit de aansluiting op de regelaar.

Kijk ook eens of je vacuum leiding naar je drukregelaar niet gescheurd of droog is.


De boel, met een nieuw filter, weer gemonteerd. De druk regelaar lekt geen brandstof door maar wel een scheurtje ontdekt in de vacuümslang ernaartoe.
Ik gok eigenlijk nog steeds op het brandstoffilter, de bodem van de maatbeker waar ik de brandstof in heb laten bezinken lag vol met een soort van fijnstof.
Morgen de boel verder afmonteren en dan eens kijken of de opbrengst uit de retourslang verbeterd is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan