De 500 Euro Challenge 2017: David vs Goliath

Welke route heeft je voorkeur?

  • Oostroute

    Stemmen: 5 35,7%
  • Zuidroute

    Stemmen: 9 64,3%

  • Totaal aantal stemmers
    14
Hey mensen,

Na drie weken vakantie zit ik eindelijk weer op mijn vertrouwde stek: aan de eettafel met mijn laptop. Dat tikt toch een stuk makkelijker dan met mijn patatvingers op een smartphone. Al met al heb ik zo'n beetje alle posts wel gelezen en vanaf vandaag zal ik weer PB'tjes beantwoorden, wel prachtig dat er weer een paar aanmeldingen bij zijn gekomen de laatste drie weken!
 
Hey mensen,

Na drie weken vakantie zit ik eindelijk weer op mijn vertrouwde stek: aan de eettafel met mijn laptop. Dat tikt toch een stuk makkelijker dan met mijn patatvingers op een smartphone. Al met al heb ik zo'n beetje alle posts wel gelezen en vanaf vandaag zal ik weer PB'tjes beantwoorden, wel prachtig dat er weer een paar aanmeldingen bij zijn gekomen de laatste drie weken!
Goed gehad?
 
Jazeker, batterijtje is weer aardig vol!!!!!!
Zit dus weer vol met ideeën over van alles en nog wat!
 
even aangepast omdat het om een 20 jaar oude motor gaat ;)
Dat zal vast prijzig onderhoud zijn - maar dan heb je weer iets goeds :Y

Zoals jullie misschien hebben meegekregen heb ik geen technische achtergrond, geen technische ondersteuning in mijn omgeving en breng ik de motor normaal naar de garage voor onderhoud. Ik zit echter al tijden met het idee om mijn kennis/ervaring uit te breiden, want ik vind het leuk. Tot nu toe bleef het bij -onderdeel demonteren -poetsen/polijsten/schuren/spuiten -weer monteren.

Daarom zit ik wel regelmatig met wat vragen, vaak kleine dingen. Waar zou ik dat het beste kunnen plaatsen? Voor elke vraag een nieuw topic starten in Techniek is ook weer zo'n gespam. Voorbeelden:

-Mijn schokbrekers geven een zuigend geluid als ze uitveren. Ik heb ze van de motor geplukt en kan ze zelf met de hand ook een klein beetje (2-3cm) induwen (maakt hetzelfde geluid bij uitveren). Is dit voldoende basis om te concluderen dat ze vervangen moeten worden? Optisch zijn ze nog perfect.

-Zo ja, ze zijn 32.5cm hoh. Is dit meteen een goede gelegenheid om een 34 of 35cm versie te monteren en het hele beestje wat hoger te maken? Of kom in dan in de problemen met andere zaken?

-Carterbouten, stuurklembouten, Achtertandwielbouten...waar gebruik je nou loctite 243 en waar moet kopervet achter? Ik zie het door elkaar gebruikt worden. Heb beiden in huis maar het moet veilig & verantwoord zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dat zal vast prijzig onderhoud zijn - maar dan heb je weer iets goeds :Y

Zoals jullie misschien hebben meegekregen heb ik geen technische achtergrond, geen technische ondersteuning in mijn omgeving en breng ik de motor normaal naar de garage voor onderhoud. Ik zit echter al tijden met het idee om mijn kennis/ervaring uit te breiden, want ik vind het leuk. Tot nu toe bleef het bij -onderdeel demonteren -poetsen/polijsten/schuren/spuiten -weer monteren.

Daarom zit ik wel regelmatig met wat vragen, vaak kleine dingen. Waar zou ik dat het beste kunnen plaatsen? Voor elke vraag een nieuw topic starten in Techniek is ook weer zo'n gespam. Voorbeelden:

-Mijn schokbrekers geven een zuigend geluid als ze uitveren. Ik heb ze van de motor geplukt en kan ze zelf met de hand ook een klein beetje (2-3cm) induwen (maakt hetzelfde geluid bij uitveren). Is dit voldoende basis om te concluderen dat ze vervangen moeten worden? Optisch zijn ze nog perfect.

-Zo ja, ze zijn 32.5cm hoh. Is dit meteen een goede gelegenheid om een 34 of 35cm versie te monteren en het hele beestje wat hoger te maken? Of kom in dan in de problemen met andere zaken?

-Carterbouten, stuurklembouten, Achtertandwielbouten...waar gebruik je nou loctite 243 en waar moet kopervet achter? Ik zie het door elkaar gebruikt worden. Heb beiden in huis maar het moet veilig & verantwoord zijn.

Loctite als vast moet blijven ,kopervet als weer makkelijk los moet hou ik aan
 
Daarom zit ik wel regelmatig met wat vragen, vaak kleine dingen. Waar zou ik dat het beste kunnen plaatsen? Voor elke vraag een nieuw topic starten in Techniek is ook weer zo'n gespam.
Gewoon in je sleuteltopic zetten. Ik vermoed zomaar dat alle deelnemers zowiezo je topic bij de favorieten hebben staan. En dan alle niet deelnemers erbij. Als je dan alle sleutelervaring bij elkaar opteld dan kom je al gauw aan enkele honderden jaren prutssleutelervaring.
Voorbeelden:

-Mijn schokbrekers geven een zuigend geluid als ze uitveren. Ik heb ze van de motor geplukt en kan ze zelf met de hand ook een klein beetje (2-3cm) induwen (maakt hetzelfde geluid bij uitveren). Is dit voldoende basis om te concluderen dat ze vervangen moeten worden? Optisch zijn ze nog perfect.
Moeilijk zo te beoordelen. Hoe is de wegligging? En als je de motor stilstaand inveert, hoe veert die dan terug? Is die slap, danst de motor na?
-Carterbouten, stuurklembouten, Achtertandwielbouten...waar gebruik je nou loctite 243 en waar moet kopervet achter? Ik zie het door elkaar gebruikt worden. Heb beiden in huis maar het moet veilig & verantwoord zijn.
Kopervet gebruik ik op niet draaiende delen, het is geen smeervet! Wel op bevestigingen waar twee soorten metalen bij elkaar komen (aluminium en ijzer meestal). Loctite soms daar waar het werkplaatshandboek dat aangeeft, bijvoorbeeld de remklauwbouten of de ophanging van het voorspatbord. Het laatste nog eerder omdat de remklauwbouten op moment wordt vastgezet en het spatbord hangend aan de bouten zit. Als die loskomen dan zit meteen het spatbord op je wiel. Wil ik niet uitproberen. Ik doe het een beetje op gevoel in combinatie met redenatie.
 
Primaire reactie,

Als iets niet vast zat met loctite, dan gebruik ik het ook niet ;) Ook geeft een werkplaatshandboek veel informatie (let op, bij oudere motoren waaraan door voorgangers aan gesleuteld is gaat de eerst genoemde regel niet altijd op, vandaar ook het whb).

En kopervet is formeel geen vet. Het is een middel om te voorkomen dat bouten vastrotten. Dus ik gebruik het bij boutjes die je weinig los haalt (de meeste dus). Zodat als je in toekomst nogmaals moet sleutelen aan dat deel van de motor, het boutje/moer ook loskomt.

Voor schokdempers geldt, als je de motor indrukt komt de achterkant snel/vlot omhoog en daarna staat de motor weer met één beweging stil de schokbrekers goed werken (en dan ik ervan uit dat er natuurlijk geen olielekkage te zien is).
En als je op de motor rijdt mag hij niet deinen.

Daarbij ga ik veronderstel ik dat gezien het aantal motoren dat je op grond van je onderschrift heb gehad, zal je zelf best kunt inschatten of de vering goed werkt...

En waarom heb je een topic in "brikken en klassiekers" :?

Volgens mij is dat juist jouw platform om dergelijke vragen te stellen :Y
 
Gewoon in je sleuteltopic zetten. Ik vermoed zomaar dat alle deelnemers zowiezo je topic bij de favorieten hebben staan. En dan alle niet deelnemers erbij. Als je dan alle sleutelervaring bij elkaar opteld dan kom je al gauw aan enkele honderden jaren prutssleutelervaring.
Dank, dan houd ik dat aan.

Moeilijk zo te beoordelen. Hoe is de wegligging? En als je de motor stilstaand inveert, hoe veert die dan terug? Is die slap, danst de motor na?
Wegligging is lastig te beoordelen: de banden zijn totaal verschillend (BT45 en semi-offroad), de voorvering is totaal leeg. Die aspecten zorgen er voor dat ik nog geen beeld heb van de achterveren. Misschien kan een expert dat isoleren, maar ik doe daar iets langer over ;) Hij rijdt wel verrassend goed gezien de bovenstaande issues.

Als iets niet vast zat met loctite, dan gebruik ik het ook niet ;) Ook geeft een werkplaatshandboek veel informatie (let op, bij oudere motoren waaraan door voorgangers aan gesleuteld is gaat de eerst genoemde regel niet altijd op, vandaar ook het whb).

En kopervet is formeel geen vet. Het is een middel om te voorkomen dat bouten vastrotten. Dus ik gebruik het bij boutjes die je weinig los haalt (de meeste dus). Zodat als je in toekomst nogmaals moet sleutelen aan dat deel van de motor, het boutje/moer ook loskomt.
Natuurlijk gebruik ik kopervet niet als gewoon vet. Daar heb ik een busje algemeen vet en lagervet voor. Maar soms wil je dat een boutje vast blijft tijdens het rijden, en eenvoudig los gaat bij het klussen. Maar ik ga gewoon het werkplaatshandboek volgen.

Daarbij ga ik veronderstel ik dat gezien het aantal motoren dat je op grond van je onderschrift heb gehad, zal je zelf best kunt inschatten of de vering goed werkt...
Klopt. Mijn ervaring zegt dan ook dat ik nog nooit een schokbreker heb horen 'zuigen' bij het uitveren, dus dat er iets mis is. Ik vind hem vrij soft geveerd, ik zak duidelijk een stuk naar beneden bij het opstappen. Had mijn GS450E in het verleden ook, het is geen sportfiets en het spul is bijna 30 jaar oud. Maar met de GS450E reed ik af en toe een stukje door de stad. Deze challenge bike krijgt een lading bagage mee en krijgt voor redelijk wat kilometers op z'n flikker.

Kort antwoord dan: ja, ik denk zelf wel dat er iets stevigers op moet.

En waarom heb je een topic in "brikken en klassiekers"

Volgens mij is dat juist jouw platform om dergelijke vragen te stellen :Y
Mijn primaire doel was uitzoeken waar ik het beste zoiets kan vragen, omdat Techniek ook best een goede plek zou zijn. Dat men mijn voorbeelden van vragen meteen beantwoord is bonus. Dank allen! :}
 
Laatst bewerkt:
Sleutelervaring....

Ik begon 10 jaar geleden met een oude CX500. Sleutelervaring? Ik wist dat het vast zat, en dus ook los moest kunnen. De eerste keer kleppen stellen was een hele overwinning!

Nu zijn we tien jaar verder. En ervaring is iets wat je niet kunt leren, dat moet je doen..... Ik heb een hoop gedaan, en van de CX500 weet ik nu ook een hoop. Andere motoren? Geen ervaring, maar wat niet is, kan komen !

Harmony,
Hans.
( Fafricando fabri fimus )
 
Laatst bewerkt:
Wegligging is lastig te beoordelen: de banden zijn totaal verschillend (BT45 en semi-offroad), de voorvering is totaal leeg.
Misschien tijd om daar eerst wat aan te doen?
Natuurlijk gebruik ik kopervet niet als gewoon vet.
Je zou ze eens de kost moeten geven die kopervet als smeermiddel gebruiken...
Klopt. Mijn ervaring zegt dan ook dat ik nog nooit een schokbreker heb horen 'zuigen' bij het uitveren, dus dat er iets mis is. Ik vind hem vrij soft geveerd, ik zak duidelijk een stuk naar beneden bij het opstappen. Had mijn GS450E in het verleden ook, het is geen sportfiets en het spul is bijna 30 jaar oud. Maar met de GS450E reed ik af en toe een stukje door de stad. Deze challenge bike krijgt een lading bagage mee en krijgt voor redelijk wat kilometers op z'n flikker.

Kort antwoord dan: ja, ik denk zelf wel dat er iets stevigers op moet.
Ik neem aan dat we het over de achterveren hebben. Vaak zitten er verstelbare veren op. Dit is te zien aan een aantal niveaus die met draaien een stand strakker of losser gezet kunnen worden. Als dat bij jou ook het geval is dan kun je hem strakker zetten. Slapheid komt uit je vering. Het zuigende geluid komt van de demping (het binnenste gedeelte waar de olie zit),
konis%20(Small).jpg
 
Laatst bewerkt:
Nog even je foto bekeken. Je hebt idd verstelbare achterveren.
Als het palletje in de gele cirkel is dan staat 'ie al op z'n strakst. De veren zijn dan slap geworden.
Zit het palletje in de blauwe cirkel dan staat 'ie op z'n slapst. Verstellen is dan het makkelijkst.
full
 
Dank voor de tips allemaal :}
Ik heb weinig ervaring met zaken zoals voorvering reviseren en kleppen etc, maar ben niet helemaal hopeloos bij het sleutelen ;). Ik lees het handboek, maak foto's en aantekening hoe het uit elkaar komt en dergelijke. Heb in het verleden ook al genoeg aan mijn Zundapps en andere klassieke brommers gesleuteld.

De achterveren hebben inderdaad een veervoorspanning en die staat op max. Ingaande demping is niet afstelbaar.

En natuurlijk moet er wat aan de banden en voorvering gedaan worden, maar ik probeer ook niet alles tegelijk aan te pakken. Nu in de eerste fase de nieuwe kettingset, oliewissel, en koppelingsseal - en alles schoonmaken / opknappen wat ik tegen kom. Dan weer even een stukje rijden om te kijken of alles naar wens is, en dan doe ik de tweede fase: voorrem nakijken, nieuwe remschijf, voorvork reviseren. En op dat moment kan ik eenvoudig beide wielen even langsbrengen bij een garage voor nieuwe banden.

Waarom dan toch al de vragen over de achterveren: ik weet graag op tijd of ze impact op het budget hebben.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik in je eigen brikken topic heb opgemerkt, neem even contact op met Van de Biggelaar. Mogelijk heeft hij nog goede Hagons of oude Koni's liggen voor de GSX. Kan je vragen naar de kosten (en als die in lijn zijn met de "verse" kettingset, is het budgettechnisch aantrekkelijk om betere achterveren te scoren).

Succes
 
Ik tel gewoon aantal flessen bier: bij 10+ ben ik dronken. Geen tester voor nodig :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat voor gekleurd water drink je dan :? Ik wil je na 4 kasteelbiertjes wel eens zien :+
10+ is ook 4+ :+

Zwaar bier heeft niet mijn voorkeur.
Ben wel eens met vrienden op weg geweest naar een verjaardag. We waren vroeg, en hadden in stamcafeetje afgesproken. Ik had twee joekels op, weet niet meer welke. Ik kon naar huis, geen verjaardag meer gezien, was nog geen 21:30 uur... :')

Terwijl ik -zeker toen- geen ongeoefend drinker was O-)

Vanavond clubavond. gedurende de avond haal ik de 10+ wel hoor. Daarna lopend naar huis uiteraard, geen auto of motor. Of ik wordt thuis gebracht (lang leve hangarounds en prospects).
 
Terug
Bovenaan Onderaan