Het Big-Ass Bandit Topic | Deel 37!

Dank je, qua kappen houd ik de motor zo. Ik ben van plan om er zelfs een iets groter ruitje op te zetten. Op de snelweg pak ik nog redelijk wat wind. Aangezien ik juist veel snelweg zal rijden (tourtjes, woon/werk) is dat wel een must.

De eerste bestelling is een feit, deze week komen er 2 Michelin Road 5's onder, nieuwe vloeistoffen (rem, koel en koppeling), (olie heb ik ik al gedaan) bougies, andere uitlaat demper (MIVV GP Black), tanktas, hoger ruitje, topkoffer en eventueel nog zijkoffers. Dan is de motor behoorlijk naar mijn wens.

Ik heb mijn derde Bandit ondertussen en heb op alle drie de kuip er op gelaten voor het gemak bij voornamelijk de lange en snelle ritten.
Ik vind de naked uitvoering ook veel stoerder en had er graag een naked bij gewild.
Maar dat wordt discussie in de huishouding.
 
Ik heb mijn derde Bandit ondertussen en heb op alle drie de kuip er op gelaten voor het gemak bij voornamelijk de lange en snelle ritten.
Ik vind de naked uitvoering ook veel stoerder en had er graag een naked bij gewild.
Maar dat wordt discussie in de huishouding.

ja die duim zit diep in je achterhoofd ? _O-
 
Ik heb zowel kuipen als niet kuipen gehad. De tijden dat ik daadwerkelijk met kuip rondreed was toen ik erg veel w/w kilometers moest maken (30.000 per jaar op de snelweg, vond ik iig genoeg). Het helpt wel wat en de turbulentie op de Bandit valt redelijk mee, maar het verricht ook geen wonderen. Het is niet zoals op een Pan European of dikke BMW dat je gewoon compleet uit de wind zit, het haalt een beetje van je borst af maar het stuurt het om je borst heen, wat betekent dat je schouders, armen en hoofd net wat méér te verwerken krijgen, tenzij je echt een compleet raam voor je neus bouwt. Alles bij elkaar vind ik het toch fijner om zonder te rijden, nog even los van dat dat er bij Bandits gewoon veel beter uitziet.

Op m'n KTM baal ik als een stekker dat de kuip er écht niet af kan (tanks zijn er onderdeel van). Die is écht slecht. Bak turbulentie waar je niet goed van wordt...
 
Ja :Y en nee :N


Ik snap je punt en ik vind ze superübermegavet, maar ze zijn ook duurder en veel minder allround. Op lange reizen wil je de tanks en load capacity van de Adventure hebben :)
 
Laatst bewerkt:
Ja :Y en nee :N


Ik snap je punt en ik vind ze superübermegavet, maar ze zijn ook duurder en veel minder allround. Op lange reizen wil je de tanks en load capacity van de Adventure hebben :)
Haha ja goed punt, er zit wel een klein prut tankje op voor afstanden. :')
 
Ik heb mijn derde Bandit ondertussen en heb op alle drie de kuip er op gelaten voor het gemak bij voornamelijk de lange en snelle ritten.
Ik vind de naked uitvoering ook veel stoerder en had er graag een naked bij gewild.
Maar dat wordt discussie in de huishouding.
Tja de "n+1" theorie is bij mij door de Bandit ook wel flink gaan leven.
Ik zou vast nog wel eens een B12 aanschaffen. Maar kan me nu nog niet voorstellen dat ik mijn huidige dan weg zou doen...
En dan zou ik ook nog wel een jaren '70 - '80 fietsje willen hebben om aan te sleutelen/op te knappen...
Ow en altijd al een zwak gehad voor Africa Twins...

Ik herken die discussie in de huishouding wel :Y
Al zou iets groter gaan wonen (incl. inpandige garage bijvoorbeeld) er ook wel aan meewerken.
 
Ik heb er ook drie, en mevrouw één... de enige discussie hier is dat de vrouw nu vindt dat ze er dan ook nog wel eentje bij mag halen _O-
 
Laatst bewerkt:
Dat zou goud zijn, als de vriendin ook haar motorrijbewijs zou halen, dan heb ik nog een mooie B6 voor mevrouw. Zal ik zelf noodgedwongen een B12 moeten kopen O-)

Die wil was er ook wel hoor, ze heeft ook al haar eigen uitrusting! Er is alleen afgelopen december een Deeffox Junior tussengekomen. Daardoor is een eventueel gedeelde motorpassie naar een iets minder belangrijke positie geschoven. :')

Toch zijn de plannen er om de overkapping in de tuin te gaan veranderen in een schuur (lees: ruimte voor een eventueel jaren '70/'80 opknappertje ;) ). Al vrees ik dat deze door de andere partij al virtueel volgezet is met kinderfietsjes, zwembadjes e.d.

Wordt dus toch eerst verhuizen worden ben ik bang :P
 
Laatst bewerkt:
Ik ben van plan om een Suzuki gsf 650 te kopen. Na 9 jaar een Honda CB-1 te hebben gehad wordt het tijd voor iets anders. Nu heb ik de nodige verhalen gelezen over de Bandit en kom dan nog wel eens het punt tegen dat de bandit in het lage en midden gebied koppel te kort komt. Geldt dit ook voor de 650 of voornamelijk voor de 600? Hoe zouden jullie het rijgedrag van de 650 (2006) beschrijven?
 
Ik ben van plan om een Suzuki gsf 650 te kopen. Na 9 jaar een Honda CB-1 te hebben gehad wordt het tijd voor iets anders. Nu heb ik de nodige verhalen gelezen over de Bandit en kom dan nog wel eens het punt tegen dat de bandit in het lage en midden gebied koppel te kort komt. Geldt dit ook voor de 650 of voornamelijk voor de 600? Hoe zouden jullie het rijgedrag van de 650 (2006) beschrijven?
In vergelijking met wat?
 
Ik heb er ook drie, en mevrouw één... de enige discussie hier is dat de vrouw nu vindt dat ze er dan ook nog wel eentje bij mag halen _O-

Een motor erbij is op zich geen punt, maar we zijn net verhuist en de prioriteit ligt bij een drietal verbouwingen.
Bandits blijven wel voorbij komen.
Eerst de verbouwingen realiseren en dan eens rond kijken.
 
Ik ben van plan om een Suzuki gsf 650 te kopen. Na 9 jaar een Honda CB-1 te hebben gehad wordt het tijd voor iets anders. Nu heb ik de nodige verhalen gelezen over de Bandit en kom dan nog wel eens het punt tegen dat de bandit in het lage en midden gebied koppel te kort komt. Geldt dit ook voor de 650 of voornamelijk voor de 600? Hoe zouden jullie het rijgedrag van de 650 (2006) beschrijven?

Ik heb een 650SA (uit 2011 dus 85 pk ipv de 77 van de 2006, veel verschil zal het niet zijn). Ik rijd geregeld schakel lui, 50 in de 6, als ik wil optrekken of doortrekken hoef ik echt niet terug te schakelen, de motor pakt ontzettend snel op en trekt gewoon goed door. Het is wel een rustige motor, in de trant van, de pk's komen lineair, er is niet echt een boost die je krijgt boven de 8000-9000 toeren. Een heerlijke motor, ligt echt geweldig op de weg en kan je veel plezier geven.
 
Ik heb een 650SA (uit 2011 dus 85 pk ipv de 77 van de 2006, veel verschil zal het niet zijn).
Dat zeg je wel, maar klopt niet ;) De 2006 heeft het SACS blok en carburateurs, de 2011 heeft een watergekoeld blok en injectie. Ze zijn ongveer even vergelijkbaar als kaas en kontkruimels.

Althans, het zijn allebei vier in lijn ~600's, dus er zijn wel raakvlakken qua karakter. Maar die heeft iedere 4-in-lijn van dit volume.
Ik rijd geregeld schakel lui, 50 in de 6, als ik wil optrekken of doortrekken hoef ik echt niet terug te schakelen, de motor pakt ontzettend snel op en trekt gewoon goed door. Het is wel een rustige motor, in de trant van, de pk's komen lineair, er is niet echt een boost die je krijgt boven de 8000-9000 toeren. Een heerlijke motor, ligt echt geweldig op de weg en kan je veel plezier geven.
De k6 loopt echt geraffineerder dan een 95'er, zonder twijfel. En het is een prima blok om mee te spelen, het is de laatste generatie van de SACS blokken (de échte, dus). Heerlijk eenvoudig te onderhouden (dus goedkoop, en als je het zelf doet (wat goed kan) nog goedkoper) en oerbetrouwbaar. De 2011 is wat minder geschikt om zelf mee te beginnen met sleutelen, maar het kan wel gewoon hoor.

Injectie gaat altijd soepeler zijn (los van enig aan-uit effect) en minder nukken geven, erg vergelijkbaar zijn ze gewoon niet.


De 650 heeft over de hele linie iets meer dan de 600. Je zult moeten roeren in de bak om echt op te schieten, maar hij heeft aanzienlijk meer kracht dan een CB-1. Als ik van een B12 afstap vind ik de 600's niet opschieten, maar als ik net op een 400 heb gereden gaat het heel wat beter. Als jij geen hoogvermogende fietsen gewend bent komt een 600 helemaal niets tekort. Voor een gevorderde rijder zou je ze als een beetje astmatisch kunnen betitelen, en daarom komt dit punt in de opinie nog wel eens langs. Betekent niet dat ze voor jou niet snel genoeg zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind zelf de bandit 600 juist precies een 400 maar dan met iets meer low-mid range. Door het gewicht en andere gearing voelde hij verder niet heel veel sneller aan.

Persoonlijk zou ik niet overstappen van een CB1 naar een Bandit 650, behalve misschien als je relatief veel woon-werk doet. Qua fun doet de CB1 denk ik niet veel onder aan de bandit 600/650. Je hebt met het laatst natuurlijk wel iets meer motor.
 
Bedankt voor de reacties! Ik ben mij ervan bewust dat het geen fiets is met een hoog koppel. Als ik jullie reacties zo lees dan lijkt het mij een geschikte fiets. Fijn voor mijn lengte, prima voor woon-werkverkeer en ook prima om rustig mee te toeren. CB-1 is fijne fiets, stuurt geweldig, maar te klein en te gedrongen voor mij. Ik meld mij hier weer als de koop is doorgegaan.
 
Ik vind zelf de bandit 600 juist precies een 400 maar dan met iets meer low-mid range. Door het gewicht en andere gearing voelde hij verder niet heel veel sneller aan.
Aanvoelen is denk ik wel wat anders dan zijn. Ik vind de 400 een stuk lichtvoetiger, maar even snel zijn ze niet. Heb op een aantal Bandit 400's gereden (inclusief de jouwe :P), een CB1 en een VFR400R (die sneller is dan de Bandit 400), en ik weet toch vrij zeker dat een Bandit 600 sterker is dan de 400's (en een 650 is nog iets vlotter). Niet zoveel als je zou verwachten misschien, daarin wil ik wel meegaan. Op de 400's had ik altijd het gevoel eindeloos de versnellingen door te kunnen jengelen en dan halverwege de bak een keertje de 80 aan te tikken, zo erg is het op de 600's gewoon niet.

Overigens is daar niets mis mee, als je een paar jaar B12 gereden hebt is het ook wel eens geinig gewoon achteloos volgas te kunnen geven :')
Persoonlijk zou ik niet overstappen van een CB1 naar een Bandit 650, behalve misschien als je relatief veel woon-werk doet. Qua fun doet de CB1 denk ik niet veel onder aan de bandit 600/650. Je hebt met het laatst natuurlijk wel iets meer motor.
:^

Een CB1 stuurt eigenlijk veel beter, maar veel snelweg wil je er niet mee doen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan