Totaal andere ankerplaat dubbelopl. rem

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.006
8.190
Assen
.. Ik heb het he-le-maal gehad met de voorrem van de enfield.. ondanks nog recente investeringen etc is de rem slechter af te stellen- nu lijkt nix meer te helpen- en blijft instabiel of gaat van goed naar steeds slechter zoals ik onderweg op vakantie heb ervaren.

Ik denk dat dit te wijten is aan de onnauwkeurige uitvoering & algemeen kwaliteitsgebrek van de Indiase ankerplaat.
Ik denk dat ik een andere ankerplaat wil- wat natuurlijk ook oplossingen wil gezien de asmaat en borging aan de vorkpoot.. maar hoop dat er iets is wat op de enfield trommel(7 inch) past.

Anders zou ik naar de mogelijkheid moeten kijken om een andere trommel in te spaken(moet op de as passen/pas te maken zijn, breedte?)
Dus as er een soor van plug & play optie zou zijn zou dat mooi zijn maar dat lijkt me onwaarschijnlijk...

Mijn vraag; 'weet' iemand een type ankerplaat (replica??) wat in de buurt komt van wat ik bedoel??
 
Men doet nou net of het hypermodernetechniek met bijbehorende toleranties is.

Ik heb het gevoel dat Sammie het vooral bij zichzelf moet zoeken, de vorige pagina remde het nog redelijk goed, in een ander topic schijnbaar ook, en nu niet meer.

Sammie, monteer de best remmende combinatie stel het af, en ga eens km's maken.
die boel moet wel op elkaar inslijten en dat duurt nou eenmaal effe.
 
:^

Met een goed setje vijlen en fatsoenlijk meetgereedschap kan je heel ver komen.

+ een beetje geduld natuurlijk.

Zonder het spul zelf in de hand te hebben of er überhaupt ervaring mee te hebben; ik zou gaan voor de breedste sleutels en deze proberen recht te maken. Eventueel in het midden zelfs een stukje extra weghalen zodat ze alleen aan de buitenkant dragen/sturen. En mogelijk hetzelfde aan de andere kant met de draaipunten. Alles proberen om de schoenen recht te laten bewegen.

Maar zoals ik al zei; ik heb het spul niet voor me liggen.
 
Men doet nou net of het hypermodernetechniek met bijbehorende toleranties is.

Ik heb het gevoel dat Sammie het vooral bij zichzelf moet zoeken, de vorige pagina remde het nog redelijk goed, in een ander topic schijnbaar ook, en nu niet meer.

Sammie, monteer de best remmende combinatie stel het af, en ga eens km's maken.
die boel moet wel op elkaar inslijten en dat duurt nou eenmaal effe.



:^

Dat lijkt mij ook een goed idee.
 
Diyt happende remt op zich goed, maar dan moet de trommel niet verbranden!
ik snap er niets van waarom de rem eerst prima terug en vrij komt, en dit tijdens de rit
ineens niet doet..

De vorige schoenen heb ik er ook uitgemikt omdat het steeds minder ging remmen(nix inslijten)
 
Soms is er ook een oorzaak te vinden..
Kan dit komen door het 'happen'en harde piepen?

Ik vervang beide veren..
IO1mnbw.jpg

xeBi5Oq.jpg
 
Denk eerder andersom. Dat doordat de veer gebroken is daardoor het happen is ontstaan
Ehm nee, de veer was nog heel na de eerste-veel ergere- hap-rit..
En heb de schoenen tussendoor er dus uit gehad om de oplopende zijden wat bij te werken..(en weer gemonteerd met intacte veren)

Gelukkig is de trommel niet beschadigd.. echt geluk gehad..
Ik kan me voorstellen dat door het happen de schoen 'mee word genomen'(maar waarheen?)en er een te grote trekspanning op de veer komt?
Of zou't door de trilling komen?
 
Laatst bewerkt:
Breken van die veer komt door metaalmoeheid. Niet alleen het ronde gedeelte van de veer wordt op torsie belast, ook de overgang van veer naar haak wordt op buiging belast.

"En de kruik gaat net zo lang te water totdat hij barst" is een oude tegeltjes wijsheid :+
 
Hmm echt oud was die veer niet.. wel made in India..
Ik vind het toch wel erg 'treffend' dat een dergelijk fenomeen zich juist voordoet als de rem hapt en piept..
Toeval?
Een oorzakelijk verband lijkt toch wel daar?
 
Hmm echt oud was die veer niet.. wel made in India..
Ik vind het toch wel erg 'treffend' dat een dergelijk fenomeen zich juist voordoet als de rem hapt en piept..
Toeval?
Een oorzakelijk verband lijkt toch wel daar?
Veren zijn gemaakt van verenstaal en dat is van zichzelf al hard. Als daar de buigradius te krap genomen wordt treden er hele kleine scheurtjes op in het materiaal met het uiteindelijk resultaat wat bij jou te zien was. Afgebroken precies op de bocht. Een tweede optie is dat het verenstaal van een dubieuze kwaliteit was.
 
Mja, maar dan nog.. dat toeval..

Deze veren waren van India-herkomst en die er nu in zitten zien er 'beter'(donkerder metaal) uit, doet minder bros aan..Dus wat dat betreft.. Misschien combi van het happen en slechte veer?

Ik ben ook al blij dat het oppervlak van de trommel nog gewoon blank is en er niet verbrand uitziet..
 
Dag Oma,
Wel, ik heb dus een nieuw compleet wiel gekocht, nieuwe 'verbeterde' ankerplaat en remsleutels en nwe 'originele' voeringen.
De gok was dat er een materiaalfout zat in de trommel.

Dit remde best goed(met vochtig weer werd het happerig)
Ik heb dus liggen 1 oud wiel met ankerplaat, 3 soorten remsleutels en 6 paar remschoenen met verschillende materialen op div. diameters gedraaid(gelukkig alles gemerkt)

Vandaag ging de motor van 'best goed remmen' weer naar 'amper wat doen'.
De rem komt goed terug, voelt goed 'hard'aan de de trommel was bij thuiskomst niet heet..
zou alles weer opnieuw beginnen?
Ik houd jullie op de hoogte
 
Ik zou eens in de gaten houden wanneer de oud ijzer prijs het hoogst is en dan al die oude zut van je in de container gaan mikken en iets fatsoenlijks kopen.
 
Ik zou eens in de gaten houden wanneer de oud ijzer prijs het hoogst is en dan al die oude zut van je in de container gaan mikken en iets fatsoenlijks kopen.
Ik snap je gedachtegang en opbouwende kritiek,
maar ik wil -mijn handicap- graag alles 'kunnen verklaren' waarom gebeurt dit en hoe op te lossen? Van sterk remmen naar erg slapjes in 1 rit?
Als de trommel loeiheet was zou'k een antwoord hebben.. of de trommel vetwas gewoorden door heet geworden lagervet.. dit is ook niet het geval..
 
Het was vandaag natuurlijk ook niet echt warm, en later op de dag enigszins vochtig ,i.ig. Luchtvochtigheid .
Ook kan ik me voorstellen dat onder deze omstandigheden e.e.a anders aanvoelt dan op een zomeravond bijvoorbeeld.
Ik bedoel dan tussen de oren. Met regen en kou zit ik i.i.g. Anders en minder ontspannen op mijn motors en vind dan vaak mijn vering of remsysteem minder presteren. Of dat ook zo is ....
 
Tja, dat is raar, een goed antwoord of advies heb ik helaas niet.
Snap ik, ik verwacht ook niet echt meer dat dat nog komt.. er lijkt echt iets raars aan de hand te zijn.. los van de spelingen die al het spul heeft..
De spontane en plotse degeneratie van het remvermogen is raar.
Ik heb meer motoren met trommelremmen.. 1 keer afstellen en bed zich in en gaat gewoon beter en stabiel remmen,, maar dit?
 
Ik snap je gedachtegang en opbouwende kritiek,
maar ik wil -mijn handicap- graag alles 'kunnen verklaren' waarom gebeurt dit en hoe op te lossen? Van sterk remmen naar erg slapjes in 1 rit?
Als de trommel loeiheet was zou'k een antwoord hebben.. of de trommel vetwas gewoorden door heet geworden lagervet.. dit is ook niet het geval..

Heb je ook stemmen in je hoofd? :P
Dat de trommel bij thuiskomst niet heet is, zegt toch niets?
Was de trommel ook heet voordat hij slechter ging remmen, en zijn nu jouw voeringen verglaast?
Hoeveel voering zit er eigenlijk nog op?
En kan er ook (zout) water de trommel binnendringen?
Misschien heeft zich corrosie/vettigheid binnen in de trommel gelost, en is er tussen gekomen?




[warme tv-stem] Zal Sammie een antwoord geven op al deze vragen? Lees het vanavond in Techniek, vragen en antwoorden [/warme tv-stem]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan