Vietnam Deel 2

Maar het eenvoudigst voor ze is natuurlijk bij ons door de open deuren overdag. En daar is eigenlijk niets tegen te doen. |(
Onze honden staan af en toe voor het toilet te kijken, te snuffelen en te blaffen. Maar daar kunnen geen ratten oeps, puntsnuiten komen.
Deze zo trainen dat ze elke open deur in de gaten houden op binnendringende puntsnuiten :+
 
Ze letten al behoorlijk op. Maar er zijn 3 redelijk ver van elkaar verwijderde plaatsen, waar ze binnen kunnen komen. En eenmaal binnen voldoende plaatsen waar ze achter/op/in kunnen verdwijnen. Blijft een moeilijk verhaal.
 
Hundreds fined as Saigon puts the brakes on sidewalk driving (1)

full


Dit artikel geeft een goed beeld hoe het er hier in Vietnam tijdens de spits aan toe gaat. Vanwege het grote aantal zeer overtuigende foto’s heb ik het in twee delen geplaatst.


Over 100 motorbike riders in Ho Chi Minh City were fined on Wednesday for driving on sidewalks as the local administration looks to reestablish order on its streets.

The administration of District 1, Ho Chi Minh City is cooperating with traffic police and urban order management in its campaign to put an end to sidewalk-driving in the city’s downtown area. Local police camped out on Nguyen Binh Khiem Street and the Ly Tu Trong-Nguyen Trung Truc intersection in District 1 between 4:00 pm and 6:00 pm on Wednesday, looking to book anyone riding on sidewalks to avoid traffic congestion.

A total of 108 riders were stopped over the course of two hours, with each violation carrying a VND350,000 (US$15.63) fine and a temporary driver’s license confiscation. Some violating riders got off their motorbikes or made a U-turn upon seeing law enforcers, while others pretended to stop by a nearby house to justify their offense.

Doan Ngoc Hai, deputy chairman of the District 1 People’s Committee, said district authorities would continue their campaign until order is restored to the city’s streets and the sidewalks are returned to their initial purpose of serving pedestrians. “It is a danger to pedestrians and an eyesore to foreign tourists for motorbikes to roam freely on the sidewalk,” Hai said. “Some violators asked to be let go without a fine as it was their first offense, but we insisted on using the law as deterrence. Only when each citizen is aware of and follows the law can our city become civilized.”

The municipal Department of Transport stirred debate earlier this month when it installed fences and anti-motorbike barriers on multiple pedestrian walkways in District 1.

full

A woman gets off and pretends to sit on her motorbike upon seeing authorities ahead. Photo: Tuoi Tre


Foto Motor3
full

A violator signs his fining report. Photo: Tuoi Tre



Morgen nog wat opmerkingen en bronvermelding.
 
Ze letten al behoorlijk op. Maar er zijn 3 redelijk ver van elkaar verwijderde plaatsen, waar ze binnen kunnen komen. En eenmaal binnen voldoende plaatsen waar ze achter/op/in kunnen verdwijnen. Blijft een moeilijk verhaal.
Meer honden.
 
Hundreds fined as Saigon puts the brakes on sidewalk driving (2)


full

A motorcyclist tries to break away from law enforcement, arguing that he did not not drive on the sidewalk. Photo: Tuoi Tre


full

A traffic police officer pulls over a violating motorcyclist. Photo: Tuoi Tre


Foto Motor6
full

Authorities book violators. Photo: Tuoi Tre


Foto Motor7
full

Some motorcyclists persist despite the presence of authorities. Photo: Tuoi Tre



Bron: TEMPLATE | HOME


Dat is echt heel erg in Vietnam. Zelf op het trottoir heb je als voetganger niets te vertellen maar regeert de motorfiets. Echt complete anarchie.

Wat me dan gigantisch tegenvalt is dat ze maar pak weg 100 bekeuringen hebben uitgedeeld. Ongetwijfeld omdat de administratieve afhandeling veel tijd kost. Ik had dat anders gedaan, nl. zoals ze dat af en toe op de weg van Dien Khanh naar Nha Trang doen. Daar staat gewoon een vrachtwagen klaar. Te hard gereden? Motor erop.

Waarschijnlijk hadden ze in HCM niet voldoende vrachtwagens of opslagruimte, want echt, je hebt binnen 10 minuten moeiteloos een vrachtwagen vol. En met een uurtje is een compleet voetbalveld volledig gevuld met opgeslagen fietsen. O-)

Als hoofd van de politie zou ik het wel weten...
 
Hon Ba

In FredVN in "Vietnam Deel 2" werd al iets over Hon Ba Nature Reserve verteld. Samen met Erich heb ik een tripje gemaakt, een deel van het gebied in.

Motor
Wie een dergelijke trip wil maken kan kontakt opnemen met Mr. Son FredVN in "Vietnam" voor het huren van een motorfiets.

Routebeschrijving
De start is in Nha Trang op de weg langs de grote Buddha. Vanaf daar is het ca. 8 km tot aan de kruising met de grote boom. Zie kaartje hieronder. Op het kaartje staat nog rotonde, maar het is nu een grote kruising met stoplichten. Je komt over de weg vanaf de rechter kant. Bij kruising recht doorrijden tot het 3e stoplicht. Naar rechts is de grote weg naar Dalat. Voor Hon Ba hier rechtdoor. In FredVN in "Vietnam" zijn foto’s van dit deel te vinden.

full


Het kaartje hieronder begint bij de derde stoplichten van hierboven. Na ca. 6,3 km. (is de eerste stoplichten, geen waarschuwingslichten) rechtsaf. Je rijdt dan bijna meteen over een brug.
Na ca. 700 m. bij een mini-rotonde linksaf. Achter de mini-rotonde ligt een vrij grote markt, voor wie nog wat fruit o.i.d. wil meenemen of gewoon een echte Vietnamese markt wil zien, waar praktisch nooit toeristen komen.

full


Daarna de weg volgen tot je het meer ziet. Vóór het meer splitst de weg zich. De tak naar links (op het kaartje hierboven naar rechts) loopt langs het meer. Zie voor een aantal foto’s FredVN in "Vietnam" Het water stond gelukkig al weer stukken hoger.

full


De andere lange tak gaat naar het huis van Dr. Yersin.Wij zijn dit keer niet zover doorgereden, maar uiteindelijk omgekeerd bij een waterval. Erich heeft daar nog een paar foto’s van gemaakt. Ging bijna fout. Er kwam een groep toeristen op motorfietsen langs. Het sturen van de laatste, die ook een stukje achter lag, zag er niet echt overtuigend uit. Hij zag Erich daar liggen in de bocht en bleef kijken. En waar je naar kijkt in de bocht...

Scheelde een krap half metertje schat ik.

full


Doorrijden tot aan het huis van Dr. Yersin is zeker de moeite waard. Er schijnt tegenwoordig ook een restaurantje te zijn. Onderweg zijn ruim voldoende mooie plaatsen voor foto’s of fotoshoots.
 
Ethnic Vietnamese women with high buns get tailored helmets

full


Women of an ethnic group in northern Vietnam can now drive safely with a specially designed crash helmet that protects both their head and high-bun hairstyle stipulated by their customs.

Following the rule to wear a helmet while driving a motorcycle is not easy for women of the Thai minority group, who wear their buns high after marriage as per centuries-old customs. In 2015, the National Traffic Safety Committee launched a campaign that called for tailored protective headgear to be designed in a way that would allow the ethnic Thai women to wear it, even though their buns are as high as 10 centimeters.

The call has finally been answered, with the first batch of helmets designed with this in mind introduced at a meeting held by the committee in Hanoi on Monday. The specially designed crash helmet, created as a joint project led by the Ministry of Science and Technology, features an extra space atop, fitting the bun of the wearer.

full



The National Traffic Safety Committee has handed out 4,000 of the helmets to its sub-committees in Dien Bien, Son La, Lai Chau, Yen Bai, Hoa Binh, Nghe An and Thanh Hoa, all northern provinces inhabited by the Thai ethnic community. The headgear will be given to needy Thai women in these provinces. At Monday’s meeting, the national committee continued to call for support to fund further production of the bun-friendly helmets.

Apart from the recipients of the new helmet, most Vietnamese ethnic women will wear the helmet atop their high buns, which allows the protective headgear to easily fall off.
In many cases, women refuse to wear the helmet for the sake of convenience.


full



Bron: TEMPLATE | HOME


Na puntsnuiten nu ook punthoofden… :+

Kinband op borsthoogte is hier ook een vrij normaal verschijnsel.
 
Vietnamese ‘special forces’ hebben vernuftige (en goedkope) manier om gebouwen te beklimmen

Deze Vietnamese speciale eenheden werden gefilmd toen ze training kregen om gijzelingen snel op te lossen en gaan nu de wereld rond met hun eenvoudige, maar geniale manier om hoge gebouwen te beklimmen. De agenten vertrouwen niet op ladders of andere snufjes om in een mum van tijd enkele verdiepingen op te klauteren, maar gebruiken een doodgewone houten paal om hun collega’s omhoog te hijsen.

De indrukwekkende beelden van de trainingsoefening werden enkele maanden geleden al op YouTube gepubliceerd, maar gaan nu viraal. Of het even veilig is als een stevige ladder, is niet bekend. Avontuurlijk is het in elk geval wel, al mag je als Vietnamese agent geen last hebben van hoogtevrees.

Voor de video zie:
Bron: http://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170303_02761223?utm_source=nieuwsblad
 
Laatst bewerkt:
Nee, dit is geen grap. Zie FredVN in "Vietnam Deel 2" voor het hele artikel.

Helmplicht is hier best al een aantal jaren. Maar zeker hier op het platteland rijden ze bloothoofds, met petjes, bouwvakkershelmen etc.
Haha ja, ik had daarna gekeken in dit topic en heb het gelezen, daarna geëdit ;)

Op de Filipijnen is het in de steden en op de highways ook al een tijdje verplicht.
Maar het is een beetje gek ... alleen de bestuurder moet een helm dragen, de passagier(s) niet _O-

Ik denk trouwens dat het intussen overal al verplicht is, en het zou me niet verbazen dat de passagier(s) het nu ook moeten. Regeltjes worden daar regelmatig bijgewerkt. Net als er ook meer en meer speed limits worden ingevoerd. Eerst in de steden, dan aan de randen ervan, en stilaan verder erbuiten.

Aan mijn vrouwtje moet ik niet vragen hoe de verkeerswetten zijn, gewoon zorgen dat je op je bestemming geraakt, zegt ze :P

Was voor haar een immense aanpassing dat ze hier in Belginesië binnen de lijntjes moet rijden _O-

Maar verder is het dus zoals bij jullie, hoe verder het platteland in, of hoe kleiner het eilandje, hoe minder men zich iets aantrekt van die regels.

Zo was er enkele maanden geleden een 10delige reeks op tv, "de 10 gevaarlijkste routes ter wereld", waar een route in het noorden van de Filipijnen voorkwam.
Lieten ze zien hoe een dorpeling andere dorpelingen leerde motorrijden. De commentator: "als deze man zegt dat je kan motorrijden, mag je motorrijden, want een rijbewijs heb je hier niet nodig." Mijn vrouwtje haar reactie, "that's bullshit! You really need a driver lisence, but in there nobody cares!"

Ander leuk detail, de opnames dateerden wel van een jaartje of 6 a 7 terug, toen die route nog voor 90% niet verhard was en zelfs menig enduro rijder even in zijn haar zou krabben.
Nu echter, is die weg voor 90% verhard, met een mooie betonnen weg waarvan ik de annemer(s) best eens naar België zou willen sturen :')
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En hierbij wil ik je even zeggen dat ik nu begrijp wat je bedoelde in het Culinaire topic Fred. Die discussie over recepten posten aldaar,en de verwarring die eruit KAN voortkomen.
Even kijken in dat topic Patrick,dan snap je het ook.
Fijn weekend!
:W
 
Laatst bewerkt:
Hanoi man shocked by paper dispensing ATM

full


A man attempting to withdraw cash from a PvcomBank ATM in Hanoi was stunned on Wednesday when the machine spat out a stack of papers instead of cash.

Onlookers laughed in amusement upon noticing the blue papers with “500,000 VND” printed on one side, with many uploading photos to social media and turning the story viral. The ATM was put in front of a Big C outlet on Tran Duy Hung Street, Cau Giay District.

In a statement sent to media the same day, PvcomBank confirmed the ‘ATM dispensing paper’ incident, but explained that the unlucky man had withdrawn money from a machine still undergoing a trial run. The customer happened to withdraw money when the technical contractor of the machine had yet to finish the testing phase and there were no technicians on-site to correct the error, according to the lender. “Because the ATM had yet to be refilled with cash, it dispensed ‘sample money’,” PVcomBank said.

The lender added it had contacted the customer and reimbursed him the amount deducted from his balance following the troubled withdrawal. The bank also asserted that its system had been running smoothly as of late Wednesday.



Bron: TEMPLATE | HOME


Ach, veel meer zijn die dongs natuurlijk ook niet waard... O-)
 
Wetenschap en weersatellieten

Tja, het is komkommertijd, dus weinig te beleven. Daarom nogal off-topic v.w.b. Vietnam. Ik kreeg Nieuwe weersatelliet maakt schitterende foto's van de aarde via de Werkgroep Kunstmanen, waar ik al heel lang lid van ben. Interessant, dus ik heb me ook onmiddellijk opgegeven voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Zo mooi krijg ik ze helaas niet met mijn apparatuur. De gehele installatie ligt nu uit elkaar om te verven en op dak te zetten. Zodra ik weer wat fraaie beelden heb ontvangen –en dat kan even duren- zal ik ze hier plaatsen.

Een andere interessante is hoe de beroemde Apollo-8 foto van de aarde boven de maan is gemaakt. Zie daarvoor De beroemdste foto ooit is 45 jaar geleden gemaakt, maar hoe ging dat? met een boeiende reconstructie, compleet met het originele commentaar van de astronauten.
 
5,000 kids to get free swimming lessons in Ho Chi Minh City

full


Ho Chi Minh City will be providing 5,000 local children with free swimming lessons starting next month in a bid to reduce the number of young drowning cases.

The swimming classes will be offered between March and August for children aged from eight to 16 years old, with those coming from poor family prioritized, according to the city’s Youth Union. The free swimming course includes 12 sessions, providing children with basic swimming skills and teaches them how to rescue a drowned person and to perform resuscitation.

The free swimming lesson is sponsored by the Ho Chi Minh City Steering Committee on Natural Disaster Prevention, Search, and Rescue. Outlying districts including Can Gio, Nha Be, Cu Chi, Hoc Mon, and Binh Chanh are allowed to have 500 spots each, whereas District 11 and Tan Phu, Phu Nhuan and Binh Tan Districts each can select 400 students. The more central and better-off neighborhoods, namely District 3, 5, and 10, are given 300 participation slots each. The remaining districts, though not listed as beneficiaries of the free program, are encouraged to organize their own swimming classes for local children by cooperating with the local sports centers and Red Cross offices.

According to a recent report by WHO, there are more than 11,500 cases of children drowning in Vietnam every year, making it the second highest country after Bangladesh with approximately 17,000 fatalities annually. The underlying reason lies in two factors -- the significant amount of rivers and streams in Vietnam plus the lack of proper swimming skills of the local youngsters.

full


As a result, Ho Chi Minh City officials have come up with the idea to providing free swimming lessons for children, with a hope to reduce the number of drowning cases among young people.



Bron: TEMPLATE | HOME


Dit is iets dat ze hier in de buurt ook zouden moeten organiseren. Probleem is dat er geen zwembad in de wijde omgeving te bekennen is. En ik zie dat, zeker hier, ook niet direct verschijnen. Zoals ik al eerder aangaf, een uitstekend idee voor een goede-doelen-project. Zeker in combinatie met een goedkope wijze van bouwen zoals in FredVN in "Vietnam"
 
Laatst bewerkt:
Kikkerbilletjes

De moeder van één van Minh’s studenten bracht kikkerbilletjes, één van de specialiteiten van Nha Trang. Omdat Minh eigenlijk geen idee had, hoe ze die moest koken heeft de overbuurvrouw dat voor haar gedaan. Helaas meteen ook stevig gekruid, dus ik heb ze deze keer aan mij voorbij laten gaan.

full
 
"Stevig gekruid" als in: de vlammen slaan uit alle gaten in je lijf? Ik heb ooit eens Vietnamees gegeten en toen kon ik ook de brandweer bellen. Ik ben me al een beetje aan het verdiepen omdat ik volgend jaar toch jouw kant op kom en het eten is pittig, zout/zuur of zoutig van de vissaus maar vooral erg lekker. Klopt dit?
 
Voor mij is iets al heel snel "stevig gekruid". Minh mompelt dan meestal iets als "maar er zit bijna niets in". Maar over het algemeen valt dat hier in Vietnam wel mee. In de meeste restaurants is het eten nauwelijks gekruid en staat het schaaltje met chili en pepertjes los op tafel. En ja, het is meestal erg lekker.

Daarom geef ik ook altijd het advies: vermijd de westers georiënteerde restaurants maar kies de echte Vietnamese. Je betaald veel minder en het is meestal veel lekkerder. Zelf eet ik hier praktisch nooit in een westers restaurant. Alleen met gasten willen we nog wel eens het Cookbook o.i.d. bezoeken.
 
Laatst bewerkt:
3,000 people don ao dai to celebrate costume’s festival in Saigon (1)

Vanwege de vele kleurige foto’s is dit artikel over twee dagen verdeeld.


full

Ao dai wearers gather in the same of the Vietnamese flag.


More than 3,000 people of all ages donning ao dai joined a public display at Nguyen Hue walking street on Sunday, as part of an ongoing festival honoring Vietnam’s traditional dress in Ho Chi Minh City.

Participants, all wearing the beautiful ao dai, gathered in the shape of the Vietnamese map and flag besides taking part in other activities at the promenade in District 1 in the morning.

full



The Ho Chi Minh City Ao Dai Festival, now in its fourth year, runs between March 3 and 17.
Young people in ao dai also joined a cycling trip from Nguyen Hue walking street to several historical attractions in the city, while kids danced in the national costumes. The festival organizers also handed over 100 scholarships, worth a total of VND200 million (US$8,929), to needy students with excellent results.

Below are photos of the event taken by Tuoi Tre (Youth) newspaper.


full



Morgen de rest van de foto’s en de bronvermelding.
 
"...en het eten is pittig, zout/zuur of zoutig van de vissaus maar vooral erg lekker. Klopt dit?
Hmmm, ik vond het niet eens zo pittig, wel hebben ze de neiging er zoveel verse groenkruiden in te stoppen dat je niks anders meer smaakt.
Ik heb tegenwoordig echt problemen met koriander en citroengras :/
 
DaNang

Ik kreeg een mailtje van Ton, die hier al vaker heeft gepost: een vlucht met een drone boven DaNang. Wel veel dezelfde delen van de stad.


Mooi om te kijken…..
 
Briljant

Het weggetje, dan van dicht bij ons huis richting de markt en grote weg naar het zuiden loopt, was een van de weinige wegen, die goed berijdbaar was. Hier en daar wel een kuil, maar verder, zeker voor Vietnamese plattelandsbegrippen, gewoon goed. Een voorbeeld van het soort weg:

full


Was, want deze weg is om onnaspeurlijke redenen aangepast, wat een net woord is voor verkloot.

full


Men strooit een soort grint over de weg. Dat wordt weliswaar wat platgereden door een wals maar met een paar dagen is dat weer losgereden. Je ziet twee sporen ongeveer ter breedte van auto's en vrachtauto's, die vervolgens ook door motorfietsen worden gebruikt. Naast die sporen ligt het grint los, soms vele centimeters dik. Zelfs mijn ATB met dikke noppenbanden voel ik regelmatig alle kanten op slippen.

full


Nergens is iets van asfalterings-activiteiten te zien dus dit zal wel de definitieve "oplossing" zijn.

Een andere weg, de door veel verkeer als sluiproute wordt gebruikt tussen de A1 en de weg naar Dalat, is nog onveranderd slecht tot zeer slecht. Denkelijk daarom te moeilijk om aan te passen. O-)

De enige logische conclusie, die valt te trekken, is dat Vietnamese beleidsmedewerkers, die voor dit soort beslissingen verantwoordelijk zijn, geselecteerd worden op een IQ van (bij voorkeur ruim) lager dan pakweg 80 (en 100 is ongeveer het gemiddelde in NL). Een betere verklaring kan ik echt niet verzinnen.

Over een paar dagen een andere treffend voorbeeld van briljant beleid van deze geniale geesten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan