De Yamaha T-Max 500 !!

Zo kogel is door de kerk en ik heb na 3 maanden veel stress door stilvallen/uitvallen /startproblemen afscheid genomen van de T max met een bittere/vieze smaak.
Morgen haal in een nw Honda NC X 750 Dtc op
 
Zo kogel is door de kerk en ik heb na 3 maanden veel stress door stilvallen/uitvallen /startproblemen afscheid genomen van de T max met een bittere/vieze smaak.
Morgen haal in een nw Honda NC X 750 Dtc op

Hoi Klaas h,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, wij zijn benieuwd naar je ervaringen op de honda, kan je ons vertellen hoe deze rijdt en vooral ook de verschillen met de tmax kwa prestaties maar ook kwa gebruiksvriendelijk.
 
Hoi forummers,

Mijn accu laadt niet meer op en volgens mij is me dynamo aan gort, dat denk ik door het volgende.

Accu op de druppellader tot 12.8v deze daarna aangesloten, tijdens het starten daalt de spanning naar 11.1 en eenmaal gestart 12.4 (accu is dus goed).
Als ik de toerental laat opkomen blijft deze op 12.4 en laadt niet bij en met lichten aan daalt deze nog verder naar 11.8 en ook bij gas geven blijft dit op 11.8

Kan ik uitsluiten dat de spanningsregelaar stuk is aan de hand van deze gegevens zonder de spanningsregelaar eerst door te meten?

Groetjes,
Biker
 
Als je denkt dat je dynamo kapot is dan kan je die voor de zekerheid toch even eerst beter gaan doormeten.

Ga als volgt te werk:

Multimeter instellen in laagste standje weerstand meten.

Neem de stekker los vanuit het motorblok aan stator zijde en meet vervolgens de weerstandwaarde op aan de 3 witte draden die op de die stekker aan motorblok zijde zitten.


In alle combinaties dien je de volgende weerstandwaarde te meten:

Stator weerstandwaarde:
0.225–0.275 Ω bij 20 °C

De doormeet draad combinaties zijn:

• Rode meetpen multimeter →
Wit “1”
• Zwarte meetpen multimeter →
Wit “2”

• Rode meetpen multimeter →
Wit “1”
• Zwarte meetpen multimeter →
Wit “3”

• Rode meetpen multimeter →
wit “2”
• Zwarte meetpen multimeter →
Wit “3”

kT053n.png


Alles oké bevonden met de stator waardes, dan kun je de spanningsregelaar/gelijkrichter
als mogelijke verdachte gaan onderzoeken.

p.s.
Gemakshalve ga ik er maar even van uit dat je een model 2008 hebt?

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Biker020@

Ben nu een week en 700 Km onderweg met de Honda 750 X dtc en moet zeggen dat het prima rijd
Het is totaal niet te vergelijken met een T max omdat het een automaat is met verschillende modus.waarbij je met veel bottom power(langeslag en 270 Gr krukas)veel minder toeren draaid dan op een scooter.
Ik toer/rij meestal in de D modus (langzaamste)en rijd dan in zesde versnelling met verkeer mee 3000 tpm en verbruik is dan rond de 3,3 op 100 km.,max koppel is al bij 4500 tpm
Het andere verschil met de T max is de veel betere en comfortabele wegligging op slechte klinkerweg
Voorts is het standaard geluid al heel mooi en klingt het als een amerikaanse sleeper door lage toeren
Het zij beide 2 cilinders doch de beleving is geheel anders en het voordeel is dat je ten alle tijde met de flippers kunt bij en terugschakelen indien gewenst en desnoods in manuel kunt schakelen.
Ik mis de T Max in het geheel niet,blij deze keuze te hebben gemaakt ook
 
Als je denkt dat je dynamo kapot is dan kan je die voor de zekerheid toch even eerst beter gaan doormeten.

Ga als volgt te werk:

Multimeter instellen in laagste standje weerstand meten.

Neem de stekker los vanuit het motorblok aan stator zijde en meet vervolgens de weerstandwaarde op aan de 3 witte draden die op de die stekker aan motorblok zijde zitten.


In alle combinaties dien je de volgende weerstandwaarde te meten:De doormeet draad combinaties zijn:

• Rode meetpen multimeter →
Wit “1”
• Zwarte meetpen multimeter →
Wit “2”

• Rode meetpen multimeter →
Wit “1”
• Zwarte meetpen multimeter →
Wit “3”

• Rode meetpen multimeter →
wit “2”
• Zwarte meetpen multimeter →
Wit “3”

[afbeelding]

Alles oké bevonden met de stator waardes, dan kun je de spanningsregelaar/gelijkrichter
als mogelijke verdachte gaan onderzoeken.

p.s.
Gemakshalve ga ik er maar even van uit dat je een model 2008 hebt?

Mvg. Jan


Hoi Jan,

Bedankt voor de snelle reactie, ik heb vanmiddag toch maar de kappen weggehaald om bij de spanningsregelaar te komen, en ja hoor 1van de witte kabels in de connector die op de SPR zit is doorgebrand ( 3 witte kabels 1 zwarte 1 rode die zitten in de witte connector).

Op zoek gegaan naar de connector behuizing bij verschillende automateriaal zaken maar deze niet kunnen vinden, toen maar de doorgebrande kabel uit de connector gehaald deze schoongemaakt en een nieuwe kabelschoen geplaatst en weer in de witte connector geplaatst en deze weer aangesloten op de SPR.

Motor gestart met 12.4v op de accu en dit loop op naar 13.8 bij ongeveer 5000 toeren, heb de dynamo niet kunnen doormeten omdat de multimeter het niet deed maar volgens mij is het probleem opgelost..

Ps. Ik denk dat de oorzaak van de doorgebrande kabel komt door aftermarket alarm die ik 2 maanden geleden heb ingebouwd.
 
Biker020@

Ben nu een week en 700 Km onderweg met de Honda 750 X dtc en moet zeggen dat het prima rijd
Het is totaal niet te vergelijken met een T max omdat het een automaat is met verschillende modus.waarbij je met veel bottom power(langeslag en 270 Gr krukas)veel minder toeren draaid dan op een scooter.
Ik toer/rij meestal in de D modus (langzaamste)en rijd dan in zesde versnelling met verkeer mee 3000 tpm en verbruik is dan rond de 3,3 op 100 km.,max koppel is al bij 4500 tpm
Het andere verschil met de T max is de veel betere en comfortabele wegligging op slechte klinkerweg
Voorts is het standaard geluid al heel mooi en klingt het als een amerikaanse sleeper door lage toeren
Het zij beide 2 cilinders doch de beleving is geheel anders en het voordeel is dat je ten alle tijde met de flippers kunt bij en terugschakelen indien gewenst en desnoods in manuel kunt schakelen.
Ik mis de T Max in het geheel niet,blij deze keuze te hebben gemaakt ook


Hoi KlaasH,

Klinkt geweldig! Wat ik dus wel af en toe mis op de tmax is het op en neer kunnen schakelen dat nu dus bij de honda wel kan op een scooter..

Zo te horen is dit dus de ultieme kruising tussen een motor en scooter, veel plezier en vooral veel veilig kilometers gewenst!
 
Hoi Jan,

Bedankt voor de snelle reactie, ik heb vanmiddag toch maar de kappen weggehaald om bij de spanningsregelaar te komen, en ja hoor 1van de witte kabels in de connector die op de SPR zit is doorgebrand ( 3 witte kabels 1 zwarte 1 rode die zitten in de witte connector).

Op zoek gegaan naar de connector behuizing bij verschillende automateriaal zaken maar deze niet kunnen vinden, toen maar de doorgebrande kabel uit de connector gehaald deze schoongemaakt en een nieuwe kabelschoen geplaatst en weer in de witte connector geplaatst en deze weer aangesloten op de SPR.

Motor gestart met 12.4v op de accu en dit loop op naar 13.8 bij ongeveer 5000 toeren, heb de dynamo niet kunnen doormeten omdat de multimeter het niet deed maar volgens mij is het probleem opgelost..

Ps. Ik denk dat de oorzaak van de doorgebrande kabel komt door aftermarket alarm die ik 2 maanden geleden heb ingebouwd.

Ow ja het is een 2001 model
 
Ps. Ik denk dat de oorzaak van de doorgebrande kabel komt door aftermarket alarm die ik 2 maanden geleden heb ingebouwd.

Opgelost Ok :)

Zowel bij model 2001 als 2008 etc. zijn de (3x fase) wisselstroom draden uit de stator 3X wit.
Wat er vervolgens uitkomt aan gelijkspanning is de zwarte en rode draad.
Draad kleurtjes zijn enigsinds genormaliseerd en blijven vaak jaren lang de zelfde kleur

Dat een wisselspanning draad doorfikt door een alarm is IMHO niet vanzelfsprekend.
Alarm werkt immers alleen op het gelijkspanning gedeelte na de gelijkrichter/spanningregelaar.

Wat voor kan komen is dat de de contacten aan de stekker van stator naar de gelijkrichter/spanningregelaar na verloop van jaren door het warm worden gaan corroderen, en dan door slecht contact nog warmer worden en uiteindelijk de geest geven

Belangrijkste is dat je voorlopig weer door kunt.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Vraagje:
Mijn zadel blijft niet meer omhoog staan. Beide gasveren geven te weinig tegendruk wat resulteert in het naar beneden vallen van het zadel. Nu kosten deze gasveren 78 euro per stuk wat ik veel geld vind.
Heeft iemand een creatief idee hie dit anders op te lossen?
 
weet niet waar je woont maar ik zou het volgende doen.
Demonteren en even langs een automateriaal zaak, dingen kosten een fractie van wat jij zegt.
 
Wie weet hier hoe het met Linusje is?
Rijd hij nog steeds op een motorscooter?
We horen helemaal niks meer van hem!
 
Vraagje:
Mijn zadel blijft niet meer omhoog staan. Beide gasveren geven te weinig tegendruk wat resulteert in het naar beneden vallen van het zadel. Nu kosten deze gasveren 78 euro per stuk wat ik veel geld vind.
Heeft iemand een creatief idee hie dit anders op te lossen?
Nog wel aardig geld natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Er is al veel over de J.Costa geschreven maar is er iemand die zijn ervaring kan delen met het verschil tussen een J.Costa of de originele vario met Dr.Pully rollen? Mijn J.Costa maakt een vervelende vibratie vanaf de 100 km/h.
Dus zitot eraan te denken de originele er weer op te zetten.


Ik hen nog Dr. Pully's liggen van een Majesty 400. Was een drama in de Majesty. Telkens als ik 150Kph had gereden was er weer een gekanteld. Blijven die dingen wel goed zitten in een T-Max?
 
Hansving

Hoof geen goede berichten over dr. pulley.

Groeten
Theemaks
 
Laatst bewerkt:
Heeft een van jullie (T-Max rijders) wel eens overwogen om de originele uitlaat aan te passen?
Als je achter in de uitlaat kijkt, dan zie je na ongeveer 30cm de pijp weg buigen. Met een hele lange boor kun je hier een gat in boren. Dan kom je in de middelste kamer terecht. Dat moet een heel ander geluid op leveren.
Een aftermarket uitlaat aanschaffen voor meer dan €600 kan altijd nog.
 
Het is maar de vraag of je het geluid dan mooier vindt. En standaard uitlaten zijn vaak niet goedkoop, ook niet in vergelijking met kwalitatief hoogwaardige aftermarket uitlaten.

Dan zou ik eerder een goedkopere uitlaat zoeken of misschien een gebruikte, maar niet gaan boren in de originele. Maar goed het is jouw scooter en uitlaat.
 
3520
Heeft een van jullie (T-Max rijders) wel eens overwogen om de originele uitlaat aan te passen?
Als je achter in de uitlaat kijkt, dan zie je na ongeveer 30cm de pijp weg buigen. Met een hele lange boor kun je hier een gat in boren. Dan kom je in de middelste kamer terecht. Dat moet een heel ander geluid op leveren.
Een aftermarket uitlaat aanschaffen voor meer dan €600 kan altijd nog.

Ik persoonlijk heb er een SC Project opstaan. Mooi italiaans design. Nieuwprijs 610€.
Maat van mij heeft er eentje te koop tweedehands en vraagt 350€
 
Het is maar de vraag of je het geluid dan mooier vindt. En standaard uitlaten zijn vaak niet goedkoop, ook niet in vergelijking met kwalitatief hoogwaardige aftermarket uitlaten.

Dan zou ik eerder een goedkopere uitlaat zoeken of misschien een gebruikte, maar niet gaan boren in de originele. Maar goed het is jouw scooter en uitlaat.

Heb ondertussen de originele opengeslepen en 3/4 van de cat verwijderd. Moet nog gelast worden en dan is proberen. Op Youtube staat een filmpje, een tutoral ivm uitlaat. Wel van model voor 2010.
 
Iemand ervaring met het bedrijf power-point ?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan