Kawasaki versys 650 deel 4

Zou ook graag een buitenthermometer op de Versys hebben. Iemand tips?

Volledig cockpit van een 1000 er in zien te krijgen , dan heb je de buiten temp. en de motor temp.
360.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ben ik niet met je eens.... wanneer je het voelt of hoort dat je in een te hoge versnelling zit, ben je de motor reeds onnodig aan het belasten...

Ik vind de versnellingsindicator een nuttig accessoire, maar ik mis ook wel de koelvloeistoftemperatuurmeter (prima woord voor Wordfeud !).... nu is het wat gokken of de motor echt warm genoeg is om aan het gas te lurken...

Na 25 km kan je wel gas geven. Olietemp is overigens relevanter voor dat.

Ik heb wel koelvloeistof tempmeter aan laten brengen. Een te hete motor heb je keurig een rood lampje voor. Maar met een defecte thermostaat, als de motor wat ouder is, zie je niet dat de temp juist te laag blijft. En dan helpt een meter omdat je dan de lage temp opmerkt. Dit voorkomt dat ik in de winter met een blok van 40 graden rondrijd.
 
Na 25 km kan je wel gas geven. Olietemp is overigens relevanter voor dat.

Ik heb wel koelvloeistof tempmeter aan laten brengen. Een te hete motor heb je keurig een rood lampje voor. Maar met een defecte thermostaat, als de motor wat ouder is, zie je niet dat de temp juist te laag blijft. En dan helpt een meter omdat je dan de lage temp opmerkt. Dit voorkomt dat ik in de winter met een blok van 40 graden rondrijd.

Ik weet niet hoe het bij latere Versyssen is geregeld, maar aan de mijne kan ik prima horen als ie op temperatuur komt, na een km rijden sta ik voor het stoplicht en normaal gesproken hoor ik dan net het verhoogde toerental na de start terugzakken naar normaal stationair. Dat is het moment dat de thermostaat open gaat, de koelvloeistof in de motor is dan op temperatuur. Daarna duurt het niet zo lang meer voor het blok warm is. De olie hoeft echt niet heet te zijn om goed te smeren, zodra het een beetje warm wordt is het goed. Vroeger bleef olie langer dik.
Maar evengoed wil ik een gewone meter zodat ik weet wat er gaande is ;)
 
Ik weet niet hoe het bij latere Versyssen is geregeld, maar aan de mijne kan ik prima horen als ie op temperatuur komt, na een km rijden sta ik voor het stoplicht en normaal gesproken hoor ik dan net het verhoogde toerental na de start terugzakken naar normaal stationair. Dat is het moment dat de thermostaat open gaat, de koelvloeistof in de motor is dan op temperatuur. Daarna duurt het niet zo lang meer voor het blok warm is. De olie hoeft echt niet heet te zijn om goed te smeren, zodra het een beetje warm wordt is het goed. Vroeger bleef olie langer dik.
Maar evengoed wil ik een gewone meter zodat ik weet wat er gaande is ;)


Ik heb een tempmeter. Na een kilometer wordt de automatische choke op standaard gezet, maar je koelvloeistoftemp is dan zeker niet op temperatuur. Dit duurt zelfs in de zomer fors langer. Na 20 min pas 80 graden.
 
Laatst bewerkt:
Ik nog een KTM mét olietemperatuurmeter... ik hou dus in de gaten, alnaargelang het seizoen, na hoeveel tijd diens motor de juiste temperatuur bereikt.

Niet ideaal, maar dan weet ik toch ongeveer wanneer die van de Versys ook wel warm is....

Tja, het is natuurlijk op die dingen dat Kawasaki beknibbelt om aan een lage verkoopprijs te komen.
 
Ik heb een tempmeter. Na een kilometer wordt de automatische choke op standaard gezet, maar je koelvloeistoftemp is dan zeker niet op temperatuur. Dit duurt zelfs in de zomer fors langer. Na 20 min pas 80 graden.

Het hangt er vanaf waar de sensor is geplaatst, meestal zit die vlak voor de thermostaat wat ook normaal is. Dan geeft ie ook de werkelijke temp.aan. Als de motor dan pas na 20 minuten op temperatuur is klopt er wat niet. Ik weet niet precies bij welke temperatuur de thermostaat open gaat bij de Versys maar meestal tussen de 80 en sommige zelfs bijna 100 graden.
 
Na 25 km kan je wel gas geven. Olietemp is overigens relevanter voor dat.

Ik heb wel koelvloeistof tempmeter aan laten brengen. Een te hete motor heb je keurig een rood lampje voor. Maar met een defecte thermostaat, als de motor wat ouder is, zie je niet dat de temp juist te laag blijft. En dan helpt een meter omdat je dan de lage temp opmerkt. Dit voorkomt dat ik in de winter met een blok van 40 graden rondrijd.

Te Equivocas , waar heb je deze aangekocht en wie heeft deze dan geinstalleerd :?
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe het bij latere Versyssen is geregeld, maar aan de mijne kan ik prima horen als ie op temperatuur komt, na een km rijden sta ik voor het stoplicht en normaal gesproken hoor ik dan net het verhoogde toerental na de start terugzakken naar normaal stationair. Dat is het moment dat de thermostaat open gaat, de koelvloeistof in de motor is dan op temperatuur. Daarna duurt het niet zo lang meer voor het blok warm is. De olie hoeft echt niet heet te zijn om goed te smeren, zodra het een beetje warm wordt is het goed. Vroeger bleef olie langer dik.
Maar evengoed wil ik een gewone meter zodat ik weet wat er gaande is ;)

Weet niet waar je dit vandaan haalt, maar na 200 meter gaat bij mooi weer bij mij de stantionair verhoging er al af, blok is dan echt nog niet op temperatuur hoor.
 
De motor zal inderdaad wel meer tijd nodig hebben, maar 25 km lijkt mij ook geweldig lang te zijn.

Dan zou ik W/W altijd met een koude motor rijden, wat zeker niet het geval is... mijn KTM is op bedrijfstemperatuur (olietemperatuur) na een 3 à 4-tal rustig gereden kilometers...
 
De motor zal inderdaad wel meer tijd nodig hebben, maar 25 km lijkt mij ook geweldig lang te zijn.

Dan zou ik W/W altijd met een koude motor rijden, wat zeker niet het geval is... mijn KTM is op bedrijfstemperatuur (olietemperatuur) na een 3 à 4-tal rustig gereden kilometers...


Sorry, maar voor zeker niet, 3 a 4 kilometer en olie op bedrijfstemp. In de winter al helemaal niet. :)
 
Te Equivocas , waar heb je deze aangekocht en wie heeft deze dan geinstalleerd :?

Een tempmeter van Koso, aan laten sluiten door de dealer. En de adapter er zelf tussen gezet. Het zal niet geheel een adequate temp aangeven, maar ik heb een vergelijk met een normaal werkende thermostaat, zodat ik een defect iig opmerk.
 
Sorry, maar voor zeker niet, 3 a 4 kilometer en olie op bedrijfstemp. In de winter al helemaal niet. :)

In de lente bedraagt de olietemperatuur van mijn KTM tegen dat ik de oprit van de E 19 neem 83 graden = bedrijfstemperatuur = 4 km van mijn huis.. waarom zou ik liegen ? :?

Het is alleen zo, dat de motor noodzakelijkerwijze al een aantal minuten draait, vooraleer ik uit de tuin ben weggereden en ik me, naast het huis langs, naar de straat heb begeven.
 
Laatst bewerkt:
In de lente bedraagt de olietemperatuur van mijn KTM tegen dat ik de oprit van de E 19 neem 83 graden = bedrijfstemperatuur = 4 km van mijn huis.. waarom zou ik liegen ? :?

Het is alleen zo, dat de motor noodzakelijkerwijze al een aantal minuten draait, vooraleer ik uit de tuin ben weggereden en ik me, naast het huis langs, naar de straat heb begeven.


Liegen is een groot woord, ik had meer vergissen in mijn hoofd.

Maar zonder meteen een betweter gevonden te willen worden, is olietemp van 80 graden bedrijfstemp? Dacht koelvloeistof 75-90 en olie 100-120 gr c?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geen techneut, maar motorolie wordt gekoeld tot 85º Celsius ... dan denk ik dat 83 º toch al aardig in de buurt komt van het begrip “een warme motor”.’’

Althans , dat geldt voor mijn KTM, waar de olietemperatuur aangegeven wordt.... maar dat garandeert niet dat op dezelfde afstand ook mijn Versys voldoende warm is... :N
 
Laatst bewerkt:
Vandaag motoke zijn onderhoud laten doen , mocht nu al eens doortrekken tot 6000 toeren , wat een verschil met die 4000 van ervoor , je voelt dat hij dan pas in zijn nopjes komt eens je de 5000 toeren voorbij bent , wel nog niet te snel naar de rode zone gaan best nog een paar 100km wachten , ben blij dat ik dat motoke gekocht heb , heb er al plezier aan beleefd en het is nog maar het begin :Y :9 :]
 
Heeft er iemand nog interesse in zo'n Palmer ruitverstelling voor een 2015+ Versys? Past ook op de 1000 volgens mij.
Nieuw was ie ongeveer 125 euro, mag weg voor 75.
 
super fijn weekend gehad samen met wouwer tijdens het 1000 bochten weekend *O* , echt een aanrader voor iedereen hier , leuke sfeer , 1000 bochten doet zijn naam eer aan letterlijk van de ene bocht in de andere en dat 350km lang en minder dan 10 stoplichten gezien super !!!!
Ook mijn dank aan Wouwer , toffe spontane gast , veel ervaringen mee uitgewisseld over zowel de versys als kamperen :t . Volgend jaar ga ik zeker weer :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan