BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

De RS bij MotoPort Almere is €1.000,- in prijs gezakt en heeft er 256 km bij gekregen . . . Scheelt dan wel een heel klappie met een hageltje nieuwe (en die heeft de zijkoffers dan nog niet eens).
2017R1200RS.jpg


MotoPort Goes is al begonnen wat van de prijs te doen van de nieuwe fietsen uit modeljaar 2016, daar zit dan geen Shift Assist op en je moet hem ook met een sleuteltje starten . . .
 
Ik of wij, sluiten aan bij de Mc (Wij - Janny - afhankelijk van het weer/temperatuur)

Roelof.
 
De RS bij MotoPort Almere is €1.000,- in prijs gezakt en heeft er 256 km bij gekregen . . . Scheelt dan wel een heel klappie met een hageltje nieuwe (en die heeft de zijkoffers dan nog niet eens).
[afbeelding]

MotoPort Goes is al begonnen wat van de prijs te doen van de nieuwe fietsen uit modeljaar 2016, daar zit dan geen Shift Assist op en je moet hem ook met een sleuteltje starten . . .

Bij Motorplaza Heerenveen staat doodgemoedereerd een RS met 300 km op de teller voor 19,95 K EUR; daar is het afprijzen nog niet begonnen...

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Die prijzen begrijp ik weinig van. Die in Heerenveen kost 19.950 Euro, maar als ik een nieuwe op de BMW site configureer ben ik 20.068 Euro kwijt, en daar zit dan ABS pro bij. Retrofit ABS pro kost bij een GS 695 Euro, dus als ik die prijs bij dat 2016 model optel, ben ik duurder uit. Toch?
 
Die prijzen begrijp ik weinig van. Die in Heerenveen kost 19.950 Euro, maar als ik een nieuwe op de BMW site configureer ben ik 20.068 Euro kwijt, en daar zit dan ABS pro bij. Retrofit ABS pro kost bij een GS 695 Euro, dus als ik die prijs bij dat 2016 model optel, ben ik duurder uit. Toch?

Dat begrijp ik dus ook niet. Maar goed in de auto en tweewielerbranche wordt er onderhandelt over de prijs en de prijs op het kaartje is maar een begin.

En men bespaart nog wat op de prijs door geen Premium Garantie aan te bieden, maar fabrieksgarantie - scheelt ongeveer EUR 250,-

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Krijg ik vandaag een app van Jeroen: ritje a.s. zaterdag met link naar dit topic.
Zat ik de hele tijd nog naar deeltje 4 te gluren..... :+
En helaas gaat zaterdag niet lukken, Guzzi heeft onderhoud nodig: alle remmen & pompen eraf om te reviseren.. :(
Tis zo'n wereld merk, moet naar Borne om de spullen te halen.
 
Krijg ik vandaag een app van Jeroen: ritje a.s. zaterdag met link naar dit topic.
Zat ik de hele tijd nog naar deeltje 4 te gluren..... :+
En helaas gaat zaterdag niet lukken, Guzzi heeft onderhoud nodig: alle remmen & pompen eraf om te reviseren.. :(
Tis zo'n wereld merk, moet naar Borne om de spullen te halen.

Daar heb je toch de hele winter voor?

Roelof.
 
Krijg ik vandaag een app van Jeroen: ritje a.s. zaterdag met link naar dit topic.
Zat ik de hele tijd nog naar deeltje 4 te gluren..... :+
En helaas gaat zaterdag niet lukken, Guzzi heeft onderhoud nodig: alle remmen & pompen eraf om te reviseren.. :(
Tis zo'n wereld merk, moet naar Borne om de spullen te halen.
Hebben ze daar geen post NL? :?
En idd Roelof, de winter staat voor de deur, mooi klusje voor die maanden. Ik zeg: omgooien die plannen en een mooi ritje rijden door de (herfst)veluwe met vooralsnog prima weer en uitstekend O-) gezelschap.
 
euhh... ja en nee...
Had eigenlijk nu met het ding door de alpen horen te ploffen.
Ging dus ff niet door.
Volgende plan is (en nu denk ik was..) de GS off-road rit. Dus wel bezig geweest maar
nadat de nieuwe remvloeistof er zelfs met de vacuümpomp niet doorheen kwam maar het besluit genomen de hele boel te reviseren en meteen afspraak gemaakt.
Ben ik wel lekker optijd :+
 
Vooralsnog ziet het weer er zaterdag prima uit, zal 's morgens wel nog wat fris zijn maar waarschijnlijk wel droog..
full


Mensen die om 9:30 in Den Dolder willen aanhaken en de route willen hebben naar Mc Barneveld, graag even een PB'tje met je mailadres. Tot dusver zijn dat Ab en Rina, PeterD, Jeroen en Karin, Noortje en ondergetekende.... of mis ik nog iemand?
 
Laatst bewerkt:
Die prijzen begrijp ik weinig van. Die in Heerenveen kost 19.950 Euro, maar als ik een nieuwe op de BMW site configureer ben ik 20.068 Euro kwijt, en daar zit dan ABS pro bij. Retrofit ABS pro kost bij een GS 695 Euro, dus als ik die prijs bij dat 2016 model optel, ben ik duurder uit. Toch?

Die collega van mij (die nog altijd geen knoop heeft doorgehakt) vroeg laatst hoe dat zat met dat retro fitten van ABS Pro. Ik meen ergens begrepen te hebben dat dit bij GS-en kan van na 2015, weet iemand daar iets meer van? Voor de RS-en van 2015 en 2016 lijkt het niet aan de orde te komen, het is wel een optie op de fietsen van modeljaar 2017.

Toch moet er haast wel fors veel gebeuren met de prijs van die 2016 modellen. Op enig moment mogen ze n.l. niet meer op naam gesteld worden omdat deze modellen niet aan de Euro 4 eisen voldoen. Als het dan zo is dat met de configurator een 2017 model, met (kleine) verbeteringen in de aandrijvingslijn (wat rammeldempende functies, maar in zijn 1 zetten gaat geloof ik ook bij die modellen nog altijd gepaard met flink wat "leven") en met de optie van ABS Pro men ongeveer even duur of zelfs goedkoper uit is dan een modelletje dat al enige maanden geleden in elkaar was geschroefd . . . dan blijft iemand (BMW zelf?) met die fietsen zitten. Kunnen ze wellicht wel "verbouwen" tot 2017 modellen?

Enfin, ik volg de ontwikkelingen met gepaste interesse. Ben nog altijd zwaar verliefd op mijn eigen 2015 ex-demo RS, ga met heel veel plezier morgen de Generale Repetitie van a.s. zaterdag doen en heb me neergelegd bij de "min" puntjes van mijn 2015 modelletje vergeleken met de 2017 modellen:
  1. In zijn 1 zetten dan gebeurt er echt wat, soms zelfs een "hupje"
  2. ABS Pro zit er niet op en komt er waarschijnlijk ook niet op
  3. Van zijn 3 naar zijn 2 is altijd een verassing: komt er een "2" in het display of toch een "N"? Van die N naar zijn 2 gaat trouwens meestal ook gepaard met flink wat "leven", de fiets iets verder laten vertragen maakt dat wat minder hinderlijk. Roelof kwam met de tip de Shift Assist software te laten updaten, kan je, als ik het gevoel heb dat het niet beter maar wellicht minder lekker gaat na die update, ook weer "downgraden" naar oudere firmware?? Ik weet nu wat ik heb, niet wat ik krijg...

Het algemene nadeeltje, het kleine display met een boel informatie, is uiteindelijk niet echt een nadeeltje. Na enige tijd weet je de info die je wilt hebben blindelings te vinden. Kleur . . . mis ik eigenlijk ook niet echt. Sterker nog, ik mag hopen dat een toekomstig display dat wel in Full Colour wordt uitgevoerd, een monochrome optie voor rijden in het donker krijgt. Het huidige display is namelijk erg prettig in het donker.

Het andere algemene nadeeltje, weinig spat bescherming is met deels after market anti spat plastic en een stuk origineel (maar dan eigenlijk bedoeld voor Australië en Nieuw Zeeland) BMW anti spat plastic naar tevredenheid opgelost.

Nog zo'n algemeen nadeeltje dat inmiddels is opgelost: de navigatie mount maakt dat je relatief veel "omlaag" moet met de blik om op de navigator te kunnen kijken. Simpele maar esthetische beugeltjes van €23,90 hebben dat naar volle tevredenheid opgelost.

Kortom: de RS is een aanrader. Als je genoegen neemt met al 12k op de teller, dan is dat fietsje in Almere heel smakelijk geprijsd en naar mijn idee voldoende goedkoper dan een 2017 model om met de 2015 vlekjes te kunnen leven (en de 12k die al op de teller staat). Als de prijzen, bij het naderen van de Euro 3 overschrijf termijn deadline, van de 2016 modellen flink gaan kelderen, zou ik het bij een gat van meer dan 1.000 Euro wel weten en gewoon voor een 2016 "Nieuwe" fiets gaan.

De stap die in Goes gezet is, dat is denk ik toch echt pas een heel voorzichtig klein beginnetje, overige dealers zullen toch echt wel gaan volgen, tenzij de Europese regelgeving ineens fors verandert . . . en coulanter wordt richting motor fabrikanten (lijkt mij niet erg waarschijnlijk)
 
Laatst bewerkt:
Vooralsnog ziet het weer er zaterdag prima uit, zal 's morgens wel nog wat fris zijn maar waarschijnlijk wel droog..
[afbeelding]

Mensen die om 9:30 in Den Dolder willen aanhaken en de route willen hebben naar Mc Barneveld, graag even een PB'tje met je mailadres. Tot dusver zijn dat Ab en Rina, PeterD, Jeroen en Karin, Noortje en ondergetekende.... of mis ik nog iemand?

Thijs, ik heb de track zoals ik die achter je aan gereden heb van jouw huis naar de Mc in Barneveld begin september, inmiddels in Base Camp overgetrokken. Na morgen plaats ik een link naar een .gpx met de routes (van jou naar Mc en van Mc naar Lage Vuursche) zoals ik die in de Generale Repetitie gereden heb, als jij daar dan ff naar kijkt of jij nog gekke vauten ziet daar in, dan kan men deze daarna downloaden en op de eigen navigatie units zetten.
 
Laatst bewerkt:
erreske over het uitschakelen van ABS:

[...]

Op mijn RS van 2002 zit geen ABS en dat mis ik ook niet. Wel was het schrikken toen ik de eerste keer remde nadat ik RVS leidingen had, het achterwiel blokkeert vrij makkelijk (in Duitsland staan er 'n paar strepen van mij op de rijbaan :P ).
Als het achterwiel nu blokkeert, is dat min of meer "gecontroleerd" ;)

Ik heb mij laten vertellen dat je de ABS bij 1150-reeks nog definitief kunt uitschakelen, vanaf de 1200 zou dat niet meer gaan.... (àls je dat zou willen uiteraard)

In deze video (<-Klik) wordt bijna de hele inhoud van de gebruiksaanwijzing getoond/gedemonstreerd door een verkoper bij de oplevering van een RS. Nou heb ik dat boekje gelezen maar toch nog wat dingetjes opgestoken. Rond minuut 13 verteld en demonstreerd de verkoper dat zowel de Dynamic Traction Control (anti slip/anti wheely) als de ABS allebei uit te schakelen zijn met een druk op de knop (voor het starten van de motor). Na het uitschakelen van de motor (als je klaar bent met het stoeien op een circuit) gaan beide functies automatisch weer aan bij het opnieuw aanzetten van de motor.
 
Laatst bewerkt:
Thijs, ik heb de track zoals ik die achter je aan gereden heb van jouw huis naar de Mc in Barneveld begin september, inmiddels in Base Camp overgetrokken. Na morgen plaats ik een link naar een .gpx met de routes (van jou naar Mc en van Mc naar Lage Vuursche) zoals ik die in de Generale Repetitie gereden heb, als jij daar dan ff naar kijkt of jij nog gekke vauten ziet daar in, dan kan men deze daarna downloaden en op de eigen navigatie units zetten.
Nog veel handiger idd, ik wacht je briggie af.
 
Kijken hoe een waterkoker rolt lukt ook wel met een demo en ook die stond Ingmar prima:
ProefritGS03.jpeg


Zo weer ff bij gelezen.
Jeroen: een tip voor je collega mocht die voor een GS gaan, die demo staat op de Anakee III. Daar schijnen ze bij BMW erg gek op te zijn: bijna al die dingen worden er af fabriek op gezet.
De trotse rode lantaarn drager van de 2016 All-Road banden test en ook in het GS topic nix anders dan klachten over die dingen.....
Die van Petra werd er vorig jaar ook mee geleverd, haar even de test & klachten laten lezen en Harry heeft ze braaf omgeruild voor Tourance Next, das een stuk fijner....
 
Die collega van mij (die nog altijd geen knoop heeft doorgehakt) vroeg laatst hoe dat zat met dat retro fitten van ABS Pro. Ik meen ergens begrepen te hebben dat dit bij GS-en kan van na 2015, weet iemand daar iets meer van? Voor de RS-en van 2015 en 2016 lijkt het niet aan de orde te komen, het is wel een optie op de fietsen van modeljaar 2017.
Hier staat wat informatie over de GS, ik heb gelezen dat de update voor de RS model 2016 die mogelijkheid krijgt in het voorjaar van 2017. Bij een 2015 model is het niet mogelijk. (Stond op het internet, dus is het waar :P )

Zelf was ik van plan om vrijdag naar Heerenveen te rijden voor die RS, maar na wat rekenwerk ontstond een gat wat ik niet dicht ga praten :/
 
Hier staat wat informatie over de GS, ik heb gelezen dat de update voor de RS model 2016 die mogelijkheid krijgt in het voorjaar van 2017. Bij een 2015 model is het niet mogelijk. (Stond op het internet, dus is het waar :P )

Zelf was ik van plan om vrijdag naar Heerenveen te rijden voor die RS, maar na wat rekenwerk ontstond een gat wat ik niet dicht ga praten :/

Almere misschien een optie? €15.990,- vraagprijs (uiteraard komen daar afleveringskosten overheen), denk dat je die er sowieso nog wel afgekletst krijgt en ook nog wel een hondertje of twee, drie...

Bedankt voor de ABS Pro upgrade: Roelof kan dat dus straks overwegen en Gerwin en ik dus niet. Had zelf niet gedacht dat er tussen 2015 en 2016 verschillen zouden zijn. Die in Almere is ook ern 2015 variant.
 
Boxertall heeft een bandentip:

[...]



Zo weer ff bij gelezen.
Jeroen: een tip voor je collega mocht die voor een GS gaan, die demo staat op de Anakee III. Daar schijnen ze bij BMW erg gek op te zijn: bijna al die dingen worden er af fabriek op gezet.
De trotse rode lantaarn drager van de 2016 All-Road banden test en ook in het GS topic nix anders dan klachten over die dingen.....
Die van Petra werd er vorig jaar ook mee geleverd, haar even de test & klachten laten lezen en Harry heeft ze braaf omgeruild voor Tourance Next, das een stuk fijner....

Dank je Rob. Van Harten doet ook niet moeilijk. Mijn ex-demo fietsje stond op hagelnieuwe Dunlop Roadsmart 2 banden. Maar ik wilde veel liever de Roadsmart 3 versie. Werd geregeld, heerlijke bandjes. Ik geloof dat mijn collega die bandjes ook graag onder een toekomstige GS zou willen maar ik speel jouw tip ook naar hem door!
 
Terug
Bovenaan Onderaan