BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Hee Roelof, de dealer moet nog wel de afgesproken 10.000km beurt doen, natuurlijk...

Eerlijk gezegd zie ik wel een beetje op tegen dat rijden met motor op aanhanger; ik heb niet zo veel ervaring met aanhangers. Dat wordt dus rustig aan doen, en rechts houden op de smeleeg haha.
Ik laat de dealer de motor goed vadtzetten op de aanhanger, daar hebben ze ruime ervaring mee.

Willem

Van zo'n aanhanger merk je weinig, tenzij je bvb een Kia Picanto hebt, en in Duitsland mag je 100 rijden met zo'n kombinatie. Maar dan nog, dan rij je vaak rechts...

Mocht je eventueel huren, dan is een motoraanhanger aan te bevelen, want daar staat ie veel steviger op.
Nog een alternatief is een busje, daar mag je rustig 140 km/h mee rijden. Maar daar lijkt me vastmaken weer een uitdaging, want je bent afhankelijk van de bevestigingspunten in de laadruimte.

Roelof.
 
Van zo'n aanhanger merk je weinig, tenzij je bvb een Kia Picanto hebt, en in Duitsland mag je 100 rijden met zo'n kombinatie.
Alleen als je aanhanger beschikt over een 'Tempo 100-ontheffing', anders is het in Duitsland gewoon de rit uitzitten met 80 km/uur.
 
Willem: gefeliciteerd!

Goede tip van Thijs trouwens! Bussie komt zo!

Mark: heb jij Geo Caching als hobby? Plek precies goed gezien!

Vanmorgen vroeg simulator dienstje gedraaid, in principe heb ik daar een hekel aan, vroeg opstaan. Dat er een nieuwe RS klaar stond verzachtte de pijn aanzienlijk!
 
Mark: heb jij Geo Caching als hobby? Plek precies goed gezien!

Heb er twee jaar in het voorjaar langs gereden. Mijn ouders staan regelmatig op een camping aan de Gortelseweg :+

Ofwel dat stukje door het bos kan je heerlijk 'scheuren'. Super mooie omgeving om te fietsen, wandelen of het motorische tweewielertje te pakken!
 
Alleen als je aanhanger beschikt over een 'Tempo 100-ontheffing', anders is het in Duitsland gewoon de rit uitzitten met 80 km/uur.

Ik ging ervanuit dat een lichte aanhangwagen zo wie zo wel voor tempo 100 in aanmerking zou komen en dat de Duitse politie niet zo streng zou zijn, maar de eisen die gesteld worden zijn niet mals: Tempo 100

Dus dan maar 80 met politie in de buurt en af en toe 100....Ik reed met de caravan rustig rond de 90 a 95 en nooit aangehouden, maar je kunt pech hebben. Je kunt altijd nog zeggen "ich habe es nicht gewusst"

Roelof.
 
Hee Roelof, de dealer moet nog wel de afgesproken 10.000km beurt doen, natuurlijk...

Eerlijk gezegd zie ik wel een beetje op tegen dat rijden met motor op aanhanger; ik heb niet zo veel ervaring met aanhangers. Dat wordt dus rustig aan doen, en rechts houden op de smeleeg haha.
Ik laat de dealer de motor goed vadtzetten op de aanhanger, daar hebben ze ruime ervaring mee.

Willem

Toen ik mijn E nog niet achter B had vond ik het ook spannend om mee te gaan rijden. Maar als je een beetje fatsoenlijke auto hebt (geen 107,c1,picanto oid) dan trek je het aanhangertje zo mee zonder omkijken.
Enige waar je op moet letten is dat je de bochten iets ruimer neemt en dat je 4 meter achter je kont hebt hangen met invoegen. De rest is een peulenschil.

Als je de motor zelf moet vast sjorren, zorg dan dat die aan de voorkant goed in de veren is getrokken. Anders heb je een tikkende tijdbom op de aanhanger zitten. Achter is een sjorband door de band zodat de kont niet 'hupt'. Voor is belangrijker.

Succes ermee!

Andere optie: zoek een motorrijder die het geen punt vind je achterop mee te nemen, rij je 's middags zelf terug op de ST!
Zo heb ik voor de vakantie met iemand een GTR1400 opgehaald, 200km enkele reis. Heb je nog een leuk dagje ook!
 
Andere optie: zoek een motorrijder die het geen punt vind je achterop mee te nemen, rij je 's middags zelf terug op de ST!
Zo heb ik voor de vakantie met iemand een GTR1400 opgehaald, 200km enkele reis. Heb je nog een leuk dagje ook!
...zonder kenteken...??? Lijkt me geen goed plan :N
 
...zonder kenteken...??? Lijkt me geen goed plan :N

Dat weet Ron wel hoe dat moet: Duits uitvoerkenteken en tijdelijk NL kenteken?

Verzekering zal dan ook wel een uitdaging zijn...

In ieder geval niet zonder gedoe....

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Vervoeren in een busje lijkt me de beste oplossing.

Dus ga ik maar eens op zoek naar een verhuurder daarvan. Iemand tips voor zo'n bedrijf (in de omgeving van Den Bosch) ??

Willem
 
Dat weet Ron wel hoe dat moet: Duits uitvoerkenteken en tijdelijk NL kenteken?

Verzekering zal dan ook wel een uitdaging zijn...

In ieder geval niet zonder gedoe....

Roelof.

Duits export kenteken, kan de dealer voor je regelen. Dat is dan een paar dagen geldig, zodat je zsm in Nederland bij de RDW een NL kenteken kan aanvragen.
Dit is volgens mij gewoon bij de NL-verzekering aan te geven als het kenteken geweten is, zodra definitieve kenteken bekend is kan dit worden omgezet.
Enige puntje is, je mag niet te lang ermee rondrijden. Dus wat ik zou doen: ophalen dealer -> huis; huis -> RDW -> huis. En zodra je NL-kenteken binnen is overgaan.

Edit: geen exportkenteken maar het normale Duitse kenteken gebruiken.
https://www.rdw.nl/Particulier/Pagi...n voor voertuig vanuit EU- of EVA-land#Rijden

De rest zou ...Ron..., alias mister puntjes, beter weten gezien zijn ervaringen!
 
Laatst bewerkt:
Sorry dat ik jullie er mee lastig val, maar moet ff mijn ei kwijt.
Net dus na simulator dienstje heerlijk binnendoor langs de Vecht huiswaarts geslingerd. Ik vindt het een heel fijn gevoel dat de RS qua schakelen exact doet wat ie moet doen. Het vraagt meer kracht (krijg er geen spierpijn van, zo is het ook weer niet), waardoor het ding soms niet schakelde, maar dat is keurig conform boekje. 1 keer knipperende "2" in het display gehad bij het terugschakelen, een seconde of 3. Iemand enig idee wat dat kan betekenen?
Bandjes weer heerlijk, goede grip op het natte wegdek.
 
Vervoeren in een busje lijkt me de beste oplossing.

Dus ga ik maar eens op zoek naar een verhuurder daarvan. Iemand tips voor zo'n bedrijf (in de omgeving van Den Bosch) ??

Willem
Maar pas op, het valt nog niet mee om zo'n BMW in een busje te krijgen, vooral als je hier weinig ervaring mee hebt. Ben zelf wel eens halverwege een oprijplaat omgevallen, toen de motor afsloeg en ik geen grond onder de voeten had |(

De beste oplossing is om zo'n aanhanger met een zakkende laadbak te huren, maar dat zal nog niet meevallen :N

(Op de link die ik gaf verhuren ze trouwens ook)
 
Laatst bewerkt:
Sorry dat ik jullie er mee lastig val, maar moet ff mijn ei kwijt.
Net dus na simulator dienstje heerlijk binnendoor langs de Vecht huiswaarts geslingerd. Ik vindt het een heel fijn gevoel dat de RS qua schakelen exact doet wat ie moet doen. Het vraagt meer kracht (krijg er geen spierpijn van, zo is het ook weer niet), waardoor het ding soms niet schakelde, maar dat is keurig conform boekje. 1 keer knipperende "2" in het display gehad bij het terugschakelen, een seconde of 3. Iemand enig idee wat dat kan betekenen?
Bandjes weer heerlijk, goede grip op het natte wegdek.
Dat zwaarder schakelen, is dat alleen in de eerste 3 versnellingen of in alle versnellingen?
En waar zag je die knipperde '2', op de plek van de versnellingsindicatie?
 
Sorry dat ik jullie er mee lastig val, maar moet ff mijn ei kwijt.
Net dus na simulator dienstje heerlijk binnendoor langs de Vecht huiswaarts geslingerd. Ik vindt het een heel fijn gevoel dat de RS qua schakelen exact doet wat ie moet doen. Het vraagt meer kracht (krijg er geen spierpijn van, zo is het ook weer niet), waardoor het ding soms niet schakelde, maar dat is keurig conform boekje. 1 keer knipperende "2" in het display gehad bij het terugschakelen, een seconde of 3. Iemand enig idee wat dat kan betekenen?
Bandjes weer heerlijk, goede grip op het natte wegdek.

Eerst maar even door de inrijperiode....alles is nog maagdelijk; de soepelheid komt wel na wat meer km's

Dat knipperende lichtje heb ik nog nooit gezien....

Roelof.
 
Vervoeren in een busje lijkt me de beste oplossing.

Dus ga ik maar eens op zoek naar een verhuurder daarvan. Iemand tips voor zo'n bedrijf (in de omgeving van Den Bosch) ??

Willem
Wanneer je een busje huurt moet er wel een goede grote oprijplaat bij zitten, anders krijg je m er niet in. De motor is ook minder makkelijk vast te zetten, zit bijvoorbeeld geen goot in waar die met de wielen in staat. Een aanhanger is ook een stuk goedkoper...
 
Tja, ik heb nog niet eerder een nieuwe motor gereden, dus een groentje op dat vlak.
De "2" indicatie knipperde vandaag even. Morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen. Heb alle vertrouwen in deze fiets en denk dat alles straks inderdaad soepeler zal gaan en ook nog foutloos.
 
Gefeliciteerd Willem!

Over transport, het volgedne, dit is mogelijk een alternatief. Hoef je nix te huren en ben je er ook geen tijd mee kwijt.

MotoMove Motortransport - Het transport van je motor naar Spanje, Italië, Portugal, Oostenrijk, Zwitserland, Noorwegen of Kroatië. Wij transporteren je motor veilig en voordelig!

Als je toch besluit zelf te rijden, best is een aanhanger waarbij het voorwiel in een standaard wordt geklemd. Zie foto hieronder.
Zo'n ding is vlak bij Den Bosch te huur: Motortrailer huren - Voordelig en eenvoudig bij Motor-transporter.nl

voorwiel2-768x768.jpg


Ik zelf heb ook nog wel zo'n aanhanger staan, maar ophalen dan je rit en weer terug brengen: dan ben je ook weer bijna 300 KM onderweg (2 keer op en neer...).

Wat je ook nog kunt overwegen: een een oproep in ZAC gezocht & gevonden te plaatsen. Circuit seizoen loopt aardig op z'n end dus er zijn vast mensen bij jou in de buurt die dan een trailer hebben staan die ze bijna niet meer gebruiken: ZAC/OW-cup Gezocht & Gevonden
Totslot: achterkant bij voorkeur vastzetten met Tyre-down: voordeel dan hoef je dat ding niet in de vering te trekken en staat als een huis.
Bij een ST moet je dan wel de einddemper verwijderen, want die zit in de weg.
Ik heb zelf 2 van die dingen waar de aanhanger op aangepast is.

IMG_6639.jpg




Of, gewoon deze kopen, is bijna een huurprijs... :+ :+ :+

TK: motoraanhanger
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan