BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Mijn ervaring is dat licht voorover (voor mij) het beste werkt. Je trekt dan vanzelf je rug wat hol en ik heb dan ook geen rugklachten terwijl ik gemiddeld drie keer per week de hele dag op de motor zit. Wel in groepen elk uur/anderhalf uur een pauze, maar als ik alleen rijd, sla ik dat vaak over en rijd 200 km+ in een ruk.
Ik heb wel de oude RS stuurhelften ongeveer twee cm hoger en dan in de breedste/voorste stand. Daarbij staat de achterkant van de RS 3,5 cm hoger, dus een klein beetje richting 1100 S om het sturen wat lichter te maken.
Ik heb ook op al mijn motoren de standaard en veelal 25+ jaar oude zitbanken. Vreemd genoeg ben ik tijdens mijn kortstondig bezit van de 2008 R1200RT wel op zoek gegaan naar alternatieven...door de rechtop zit positie? Maar dat heb ik ook op de R100RT die ik momenteel het meest gebruik vanwege kou en natte en vaak modderige wegen. Ik had voor vandaag ook een rit gepland maar die vanwege het zout en de verwachte herhaling van strooien vanmorgen afgeblazen, achteraf had het denk ik wel gekund. Mijn meerijder, een oud motor- en Porsche politie rijder op een 1150 RT rijdt liever ook niet in zout. Ik mik nu op maandag...Den Bosch - Arcen en weer terug 229 km.
 
Laatst bewerkt:
Thijs67 over de ST...:

[...]


Heb je ook de ST overwogen en op proef gereden? Want, *geheel objectief* }) dit type is echt best of both worlds. Sportief, windbescherming, voldoende vermogen en laadvermogen met systeemkoffers. Duo zit als een koning(in)....Misschien alleen lastig een goed exemplaar te vinden, maar wel beter betaalbaar dan en RS. (Een proefritje op één van mijn ST's mag altijd gemaakt worden.) Op deze site kun je voor de meeste fietsen de zithouding 'in elkaar laten vloeien' super tooltje om de verschillen te visualiseren.

Ben het wel met Thijs eens. Zou dan wel op jacht gaan naar een exemplaar met ESA en ASC, dus zo'n jong ding. In Duitsland zijn die nog wel te vinden. Een stukje terug hier in deel 5 was iemand ook op pad gegaan, ff een gedoetje, maar dan heb je voor rond de €7k wel een hele gave fiets!
Deze is wel heel apart: Halb automatik? Sowieso is er wat geknutseld: zadel verwarming! Moet zeggen, dat is een goodie die ik weet te waarderen. Die van de RT staat nu geloof ik al een weekje of 3 op standje 1...

Dit is ook niet echt een lelijke fiets, en Koblenz een mooie omgeving niet te gek ver van huis.. Helaas kon ik op dit moment niet zo'n ESA/ASC fiets vinden, die in München is kennelijk ook al verkocht...

Dichter bij huis is deze te vinden... In Limburg, dus geen importeer gedoe.

Maar....

Wat je ook zou kunnen overwegen: PeeBeetje richting ...Ron... wellicht dat er een mogelijkheid bestaat om . . . who knows?

Verders staat mijn vorige RS te pronken op de site van Van Harten. Geen idee of ze het 3 -> 2 wordt 3 -> N euvel hebben weten op te lossen. Er wordt geen melding gemaakt van de ABS Pro die ik er op heb laten zetten in Duitsland. De in kleur gespoten zijkoffers staan er ook niet bij, ik vermoed dat die inmiddels een andere eigenaar hebben..
Als . . . het 3 -> 2 wordt 3 -> N euvel echt deugdelijk en voor de lange termijn is opgelost, dan is het een prima fiets. Maar deze, van nog geen 13k heeft dan geen Keyless Ride maar weer wel zijkoffers... OK, 10k meer kilometer ervaring. Beter ingelopen zullen we maar zeggen.

Overigens, Peter, ik weet niet of jij bij je proefritje de R1200RS in het standje Dynamic had staan? In dat standje bij het stoplicht dat groen wordt gashendel vol open en tik-tik-tik-tik-tik opschakelend zit je toch ook vrij vlot boven legale snelheden.... Als je tenminste op de fiets weet blijven te zitten _O-
 
Grappig.


[afbeelding]


R1200S vs R1100S vs R1200ST vs R1200RS vs R1200RT

En voor de grap mn oude Speed er ff bijgezet... :Y

Grappig om te zien Ron! Bevestigde mijn vermoeden: ik zit op de R1200RS tikje rechterop dan op de R1150RS. Min of meer dezelfde houding als op de ST van Karin waar toen een Superbike stuurtje op zat.

Gezien de onrust in de vloot van de afgelopen 6 jaar (ik bedoel maar, in de garage hebben in die periode gestaan: Honda CM450, Yamaha Maxim 550, R1150RS, R1150R, R1200RT, R1200ST, R1200RS 1, R1200RS 2) lijkt het mij voor het halen van het 25 jarig huwelijksfeestje (27 mei 2018) verstandig dat ik vooral NIET op een andere motor ga zitten voorlopig...

Gelukkig ben ik met de huidige setup zeeeeeer tevreden. De liefde voor de R1200RT is kwadratisch omgekeerd evenredig met de temperatuur en kwadratisch evenredig met de hoeveelheid neerslag die er valt.
Die liefde en de kriebel in de buik op de Nieuwe RooS 2.0 is dusdanig ernstig dat ik me een dolle puber voel is ik met die fiets op pad ben.... :9

Dus ik doe Karin een groot plezier door het hier wel even bij te laten...
 
Beste Forum leden;
Ik zit erover na te denken om mijn originele E-prom chip in mijn BMW R1100RS in de mototronic Bosch te vervangen door een E-prom met chiptuning ?.
Wie van jullie kan mij zijn ervaring vertellen.
Ik ben heel benieuwd.

Mvgr. J.v.Soelen
 
Beste Forum leden;
Ik zit erover na te denken om mijn originele E-prom chip in mijn BMW R1100RS in de mototronic Bosch te vervangen door een E-prom met chiptuning ?.
Wie van jullie kan mij zijn ervaring vertellen.
Ik ben heel benieuwd.

Mvgr. J.v.Soelen

Jan, dit topic loopt al bijna vol, eerdaags kunnen we hier niet meer reageren.... we gaan HIER weer verder: deel 6 (alweer) (<-Klik)
 
Hey allemaal,
Ik zit er sterk over na te denken om een R1150rs aan te schaffen voor de woon werk kilometers.
Zover ik zie een degelijke, onderhoudsvrije, fiets, met 50/60dkm op de teller van rond 2002 voor een nette prijs te krijgen.
Heeft deze motor nog iets enigszins sportiefs of uitdagends, is is het echt een tourbuffel?
Motor zou grotendeels gebruikt gaan worden voor dagelijks 2x 30km werk verkeer. Maar daarnaast een weekendje ontspannen kan ook zomaar gebeuren.
Wat is het werkelijke verbruik van zo'n 1150?
Zijn er bijzondere punten om op te letten bij een 2002 model?
 
Laatst bewerkt:
Hi SandeRS,

Ondanks dat deze nog niet vol is, en dus ook nog niet op slot, zijn ze alweer een tijdje bezig in deel 6
 
HOi,

Ik ben nieuw hier op het forum en wil mij ff voorstellen.
Mijn naam is Anton en woon samen met Jacqueline in het mooie Brabant. Op dit moment ben ik motorloos , maar heb ongeveer 10 jaar motor gereden. Eerste een Yamaha Buldogg, daarna K1200s en de laatste was een K1300s.
Vanwege omstandigheden ben ik moeten stoppen met motor rijden en heb de 1300 ook maar 2 jaar gehad helaas. Dit is al weer 7 jaar geleden.
Nu wordt het weer tijd om de draad op te pakken en daarom ben ook op zoek naar een iets recenter type, namelijk een R1200RS.
Vorige week zijn we wisten proef rijden bij Mofra in Rijen, weliswaar op een 1250RS, maar wat stuurt dat geweldig! Is wel wennen tov een K1300s maar was meteen verliefd op dit model! Is een stuk wendbaarder en ook de boxer roffel sprak mij aan!
Omdat ik de 1250 te prijzig vindt is mijn keuze op een R1200RS gevallen, die voor mij meer dan voldoende vermogen heeft.
We gaan in mei een weekje naar Sauerland en het zou leuk zijn als ik dat zou kunnen doen op de nieuwe aanwinst.
Er staan op dit moment wel een paar leuke te koop met alle opties, oa bij Simako in Elst een Lupin blauwe met kofferset van bj 2016.
Ook Linders Motoren in Limburg heeft zo'n zelfde staan, alleen import en zonder koffers. Wel bijna alle opties.
Waar moet ik allemaal op letten als ik zo"n motor koop..? Beide zien ze er super uit en de prijs lijkt ook wel te kloppen.
Ik hoor het graag van jullie.
Misschien heeft iemand op het forum nog een mooie te koop.. Wie weet ;-)

Groetjes Anton
 
Terug
Bovenaan Onderaan