Yamaha Tracer 900 deel III

Status
Niet open voor verdere reacties.
Alleen een demper of een volledig systeem, e-keur of open? Dat maak ik niet uit het bericht op. Ik begrijp dat het standaard luchtfilter is gebruikt. Alleen een andere demper doet niet zoveel. In combinatie met losse K&N filters had ik wel forse winst qua vermogen en koppel met een volledig Akra systeem met absorptie demper. Maakte wel teveel herrie maar ging als de brandweer.. Dat was een Suzuki carb fiets, maar met de Akra was behoorlijk winst te halen. Of je dat belangrijk en/of het waard vind is natuurlijk een persoonlijke overweging.
 
Vorig weekend naar de Eiffel geweest. Door een ongeluk van een van de rijders helaas niet heel lekker kunnen rijden. Ben toch wel heel erg blij met de Tracer, de snelweg km's zijn een stuk beter af te leggen als op een Naked :)

Inmiddels bijna de 15K aangetikt, tijd om de Roadsmarts die er vanaf het begin opzitten te vervangen voor Road5's. 15K heb ik nog nooit eerder kunnen halen met een band en deze zouden best nog wel 2k mee kunnen, ga ze toch vervangen om nog mee te kunnen doen aan de cashback actie van Michelin.

[afbeelding]

RoadSmart 3 zo te zien? Rij op de gewone MT ook al een tijdje op de RS3 (Sp achter), en ik ondervind ook een behoorlijk hoog kilometrage (= positief). Zeg maar afgerond dat 20.000 km met een voorband haalbaar is, en 12.000 km met een achterband. Nog niet eerder meegemaakt dat er zoveel km's met een setje sporttour mogelijk is (met mijn rijstijl). Volgende setje ligt al klaar..
 
Alleen een demper of een volledig systeem, e-keur of open? Dat maak ik niet uit het bericht op. Ik begrijp dat het standaard luchtfilter is gebruikt. Alleen een andere demper doet niet zoveel. In combinatie met losse K&N filters had ik wel forse winst qua vermogen en koppel met een volledig Akra systeem met absorptie demper. Maakte wel teveel herrie maar ging als de brandweer.. Dat was een Suzuki carb fiets, maar met de Akra was behoorlijk winst te halen. Of je dat belangrijk en/of het waard vind is natuurlijk een persoonlijke overweging.

Kijk eens naar de kelken aan de binnenkant van de luchtfilterkast ... Yamaha had hier een bedoeling mee. Als je dat weg haalt en losse filters plaatst ga je volgens mij koppel inleveren en dat is nou net het fijne aan die fiets ..
full
 
Laatst bewerkt:
Zo inmiddels de Tracer terug gekregen van Nippon Bikes in Tilburg. Goede en kundige mensen daar!!! De standard afstelling in combinatie met de volledige Akra bleek slecht te zijn en veel te rijk. Beetje vreemd en niet wat je van Akra zou verwachten. Maar lijkt toch een bekend probleem. Zie deze link:

Yamaha MT-09 Tracer ECU remap | BSD Performance

Daarna heeft Nippon een specifieke map gemaakt voor de Akra. Resultaat zie in bijgevoegd plaatje. En wat een verschil zeg. De gasopname is echt super mooi geworden. Echt goed merkbaar. Vanwege de voorheen slechte afstelling merk je ook uiteraard het toegenome koppel en de pk’s, maar zal minder merkbaar zijn voor de Tracers met de standaard uitlaat. Verder is de restrictie eraf en merk je dat de 5e en 6e versnelling daardoor ook veel meer in huis hebben.

Dus super blij. Ik ga over 2 weken weer naar Nippon, maar dan met mijn zx6r uit 2003 (full Akra system en K&N). Kijken wat ze daarmee kunnen en of het verschil net zo merkbaar gaat zijn.
[afbeelding]

Tof :t . Ik heb ook interesse. Mag ik vragen hoeveel pleuries dit heeft gekost?
 
Laatst bewerkt:
Dat begrijpt ik, als je dan zo 10-15% rekent aan verlies dan kom je uit op de fabrieksopgave.
Ik had gedacht dat er zeker wel 10 pk extra uit zou komen.

Nee ik geloof niet dat een Flash veel vermogen\pk's erbij haalt op top. Hij gaat voornamelijk beter en mooier lopen door het hele toeren bereik. En de restrictie is eraf dus in de 5e en 6e versnelling heb je wel meer pk's en loopt als het goed is nu harder dan 210 :)

Ik was in totaal 330 euro kwijt.

Verder interessant is dat je waarschijnlijk de beste opbrengst krijgt als je uit de originele uitlaat de katalysator verwijderd volgens BSB.
 
Alleen een demper of een volledig systeem, e-keur of open? Dat maak ik niet uit het bericht op. Ik begrijp dat het standaard luchtfilter is gebruikt. Alleen een andere demper doet niet zoveel. In combinatie met losse K&N filters had ik wel forse winst qua vermogen en koppel met een volledig Akra systeem met absorptie demper. Maakte wel teveel herrie maar ging als de brandweer.. Dat was een Suzuki carb fiets, maar met de Akra was behoorlijk winst te halen. Of je dat belangrijk en/of het waard vind is natuurlijk een persoonlijke overweging.


Yep, de goede oude tijd met carburatiefietsen :-) Vind nu maar eens een aftermarket demper die meer pk's levert dan de standaard pijp. Komt niet veel meer voor volgens mij.
 
Nee ik geloof niet dat een Flash veel vermogen\pk's erbij haalt op top. Hij gaat voornamelijk beter en mooier lopen door het hele toeren bereik. En de restrictie is eraf dus in de 5e en 6e versnelling heb je wel meer pk's en loopt als het goed is nu harder dan 210 :)

Ik was in totaal 330 euro kwijt.

Verder interessant is dat je waarschijnlijk de beste opbrengst krijgt als je uit de originele uitlaat de katalysator verwijderd volgens BSB.

Maar de Tracer was niet begrensd op 210km/h toch?
Ik heb er al 223km/h mee gereden. (niet de max)
 
Laatst bewerkt:
Maar de Tracer was niet begrensd op 210km/h toch?
Ik heb er al 223km/h mee gereden. (niet de max)
Bij 225 (teller) vliegt ie in de toerbegrenzer / restrictie
Uit eigen ervaring.
Hoeveel GPS km/h dat is weet ik niet, wel dat mijn teller redelijk optimistisch is qua snelheid, maar dat houdt het cjib van de mat
 
Laatst bewerkt:
Bij 225 (teller) vliegt ie in de toerbegrenzer / restrictie
Uit eigen ervaring.
Hoeveel GPS km/h dat is weet ik niet, wel dat mijn teller redelijk optimistisch is qua snelheid, maar dat houdt het cjib van de mat

Aah oke, net niet behaald dus haha.
Ja dat was mij ook opgevallen, Yamaha dingetje denk ik aangezien iemand anders op een andere Yamaha precies dezelfde afwijking heeft.
Bij een snelheid van 87km/h op teller geeft de gps 80km/h aan.
 
Aan alle MT 09 eigenaren met Akrapovic uitlaat even een vraagje:

Wat voor E- keurmerk staat er bij jullie op ?
(Er schijnen verschillende mogelijkheden te kunnen zijn .)

Mvg *D
 
Aan alle MT 09 eigenaren met Akrapovic uitlaat even een vraagje:

Wat voor E- keurmerk staat er bij jullie op ?
(Er schijnen verschillende mogelijkheden te kunnen zijn .)

Mvg *D

Ik dacht dat dit te maken heeft met de euro norm(uitstoot), 2017 hebben euro 4 motoren en moeten minder uitstoot hebben dan '15/'16
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat je zo'n eind weg woont icul8r. Ik had wel ff t verschil willen voelen :)
Heb ook n 2015 Tracer. En wil ook n keer de Ecu laten flashen. Heb al een PC5 dat verbeterd t al redelijk, maar t kan denk ik veel beter.
Mijns inziens belachelijk dat yamaha geen ecu update heeft uitgebracht voor de oudere tracers. Wat ze trouwens wel n keer voor de gewone mt09 gedaan hebben.
Bedankt voor de info/terugkoppeling i.i.g.
 
Heel vaak wordt er naar het verbruik van de Tracer gevraagd. Hier is geen zinnig antwoordt op de geven omdat het afhankelijk is van de bestuurder een waar (op welke weg) je rijd. Normaal woon/werk verkeer op de snelweg rijd ik 1 op 16, 1 op 17. Nu een week in Oostenrijk gereden zonder gebruik te maken van de snelweg 1 op 20, 1 op 21.

full
 
Yep, de goede oude tijd met carburatiefietsen :-) Vind nu maar eens een aftermarket demper die meer pk's levert dan de standaard pijp. Komt niet veel meer voor volgens mij.
De combinatie van bochten, collector en demper van Akrapovic, K&N filters en afstellen gaf meer koppel en vermogen. Daarbij was de tuner nog aan het boren geweest in de gasschuiven, dat zag je niet terug in de grafiek maar voelde je wel met rijden. De motor reageerde namelijk sneller op het gas, maar dat meet je niet met de rollenbank.
 
Kijk eens naar de kelken aan de binnenkant van de luchtfilterkast ... Yamaha had hier een bedoeling mee. Als je dat weg haalt en losse filters plaatst ga je volgens mij koppel inleveren en dat is nou net het fijne aan die fiets ..[afbeelding]
Wat dit technisch voor effect heeft kan ik je ook niet zeggen. Wat ik wel weet is dat een fabrikant rekening moet houden met de typegoedkeuring en een tuner hoeft dat niet. Dus zeg het maar welke bedoeling Yamaha precies heeft gehad bij het ontwerp van de filterkast. Ik weet het ook niet.
 
Wat dit technisch voor effect heeft kan ik je ook niet zeggen. Wat ik wel weet is dat een fabrikant rekening moet houden met de typegoedkeuring en een tuner hoeft dat niet. Dus zeg het maar welke bedoeling Yamaha precies heeft gehad bij het ontwerp van de filterkast. Ik weet het ook niet.

Koppel. Daar is het hele blok en de hele fiets omheen ontworpen. Topvermogen is bij deze fiets niet zo belangrijk omdat de boel dan rijwieltechnisch afhaakt. Het plaatsen van losse filters zal misschien tot een hoger vermogen leiden (waar je niks aan hebt) en een hoger koppel maar dat hohere koppel zal dan altijd bij hogere toeren plaatsvinden. En dat gaat weer tegen het hele karakter van de fiets in. Het enige wat ik me bij mijn Tracer zou kunnen wensen is meer koppel bij dezelfde of lagere toeren.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie op de foto van Matth 3 kelken met verschillende lengte, dus 3 resonantie toerentallen waarbij steeds 1 cylinder optimaal presteert. Lijkt me een goede truuk om koppel te spreiden.
Lijkt me niet goed om dat systeem te vervangen door een sportfiltertje.
 
Tuning is maatwerk. Wat voor mijn Suzuki v-twin carburatiefiets werkte, kan weer anders uitpakken voor jullie Yamaha triple. Die v-twin kreeg er overigens over het hele toerenbereik dat het blok rond liep koppel en vermogen bij, maar volgens mij wel de meeste winst in de hogere toeren regionen zoals jullie aangeven. Er zaten overigens ook nadelen aan het tunen, het blok werd er kritischer van. Dat hoor ik ook wel eens bij injectie fietsen. Het was ook niet mijn bedoeling om iets te adviseren voor de Tracer, ik ben zelf geen tuner.

Mijn punt was dat vaak alleen een demper niet zoveel doet met vermogen of koppel. In dit geval is er een geheel systeem op gekomen. Wat dat betreft zou het ik het ook wel interessant vinden wat die tuner eruit gehaald zou hebben met de standaard uitlaat.
 
Ik kopieer de vraag ook maar even naar dit topic;

Aan alle Ohlins emulsie shock rijders: is de veervoorspanning eenvoudig te verstellen? i.t.t. Hyperpro of Wilbers lijkt deze wél goed bereikbaar..
En, ik kan het nergens terugvinden, wordt de schokdemper geleverd met een veer op rijdersgewicht?

Ps: is het een goed alternatief voor de genoemde Hyperpro of Wilbers? Gebruik is wisselend, van woon-werk tot sportief bochtjes pakken tot af en toe toeren met duo.
 
Laatst bewerkt:
Ik kopieer de vraag ook maar even naar dit topic;

Aan alle Ohlins emulsie shock rijders: is de veervoorspanning eenvoudig te verstellen? i.t.t. Hyperpro of Wilbers lijkt deze wél goed bereikbaar..
En, ik kan het nergens terugvinden, wordt de schokdemper geleverd met een veer op rijdersgewicht?

Ps: is het een goed alternatief voor de genoemde Hyperpro of Wilbers? Gebruik is wisselend, van woon-werk tot sportief bochtjes pakken tot af en toe toeren met duo.

De Ohlins voor de tracer heeft een extra verstelring aan de wiel kant waarmee je de voorspanning zo'n centimeter kan verstellen (je kunt hem dus aan beide zijde verstellen). Ik heb de schokbreker bij HK suspension gekocht die passen de veer aan je gewicht aan.
 
Heeft er iemand interesse in een originele FJR kofferset ?
Zoals de meeste wel zullen weten passen die op een Tracer als je de onderste steunen koopt.
De koffers hebben wat krassen maar zijn verder in goede staat,in 1 koffer ontbreken de riempjes waarmee je de inhoud op zijn plaats houdt.
Er zijn geen cilinderslotjes bij,die kun je bij de dealer kopen zodat je de koffers kan bedienen met je contactsleutel.
Prijs €300


Meer info en foto's via een PB graag.

2r6z7o9.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan