Helpen jullie Grandia de bak uit?

Grandia

motociclista da bar
Donateur
27 jun 2006
24.768
794
Amsterdam
tl;dr een Duna aan een Kawasaki W650, is dat wat?

Ik hang hier nu al een jaar of 3 rond (vooral als meelezer), en blijkbaar ben ik ook al enige tijd onbewust lid van de DISA, maar het is er nog altijd niet van gekomen: een zijspan kopen. Twee jaar geleden heb ik een cursus bij Rob Teffer gedaan en ondanks dat ik het hartstikke leuk vond, heb ik nooit de knoop doorgehakt. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Wat wil ik ermee gaan doen?
Toertochtjes met de kinderen, wellicht af en toe een gehandicaptenrun oid. Vooralsnog geen vakanties in Zuid-Frankrijk of ritje naar de Noordkaap.

Wat is het budget?
Enigszins flexibel, maar 6000 euro is mijn richtbedrag.

Waar zit ik aan te denken?
De meeste spannen zijn niet helemaal mijn smaak. Ze rijden vast fantastisch, maar ik wil ook blij worden als ik er naar kijk. Noem me gerust een hipster :+
Onderstaande plaatjes ter inspiratie
bonneville-sidecar-2.jpg

BMW_SIDECAR_2698.jpg

14333084_343461692661257_1674194489578932671_n.jpg

sidecar.jpg

DucatiSport1000Sidecar.jpg

Edwin-Mensink-BMW-1.jpg

De laatste staat (stond?) te koop, maar was met een vraagprijs van 5 cijfers voor de komma toch echt boven budget.

Vragen
Onlangs bood iemand me een Duna span aan (met aangepast/verstevigd frame), afkomstig van een HD Sportster. Van een Sportster word ik niet zo blij, maar zou zo'n Duna aan een Kawasaki W650 gehangen kunnen worden? Heeft dat genoeg koppel/vermogen, een stevig frame, geschikte remmen (enkele remschijf voor)?

Wat kost het ongeveer om een span goed te laten bevestigen en bijvoorbeeld een schommelvoorvork te plaatsen?

Hebben jullie nog andere gedachten of opmerkingen? Wellicht staar ik me blind op mooie plaatjes die totaal niet lekker rijden of volledig buiten budget zijn, dat hoor ik ook graag. Een knoop doorhakken kan immers ook betekenen dat ik geen span ga rijden.
 
Hipster :+ . Duna aan een W650 kan prima, heeft een dubbel wiegframe dus daar kun je van alles aan knopen. De remmen moeten dan wel verbeterd worden zoals je zelf al aangeeft. Dus dan zou een schommelvork al een leuk alternatief zijn.

Qua kosten moet het kunnen als je niet al te wild doet, beetje afhankelijk van de prijs van de Duna en de W650 uiteraard. Ombouw naar schommel met kleiner wiel voor en achter - en dan natuurlijk spaak, een betje hipster wil geen smartwielen in zijn span - gaat wel een duur plaatje worden ben ik bang.

Door een pro aanbouwen zal te duur worden, maar hier zitten ook een paar handige donders die je vast wel willen helpen als je het lief vraagt. *D

En het antwoord op de vraag uit de topictitel is uiteraard JA! *O* *O*
 
Hipster!
Maar Ralfie somt het allemaal al op. Een W650 kan prima. De motor trekt het wel, het dubbele wiegframe heeft alleen wat klemmen als dwarsverbinding nodig. Hoewel ik liever een stukje hulpframe tussen de voorste en achterste motorsteun zou maken. Het frame van een Duna is een beetje licht. Meestal wordt de bak op een Ural of Dnepr frame gezet.
Goed idee dus, doen!
Kleine wielen en schommelvork kan later nog, zo'n klassiek ding mag best op 3x 18 of 3x17" staan. Ik zou er wel Pols platen of een JFJ verkorting op willen.

Voor het idee:

frame_mediumkar029669657_ee93.jpg
 
Laatst bewerkt:
Alles is mogelijk, qua aanbouw. Je schrijft dat de duna al een verstevigd frame heeft = goed. Enkele schijf is geen probleem. Schommelarmvoorvork waar het originele wiel in past zo'n 1000 euro incl schokbrekers.
Zoals al geschreven werd, kleinere wielen zullen idd een kostbare zaak zijn.
 
Dank voor de reacties. Wat is het voordeel van kleinere wielen, behalve dat er meer keuze uit autobanden is?
Het zal geen kilometervreter worden, dus bandenslijtage heeft niet de hoogste prioriteit.
 
Een lagere motor is stabieler. Hangt minder over in bochten. Een klein achterwiel reduceert de eindoverbrenging met 10% en geeft dus meer trekkracht. Een kleiner voorwiel reduceert de naloop en stuurt dus makkelijker.
 
tl;dr een Duna aan een Kawasaki W650, is dat wat?

Ik hang hier nu al een jaar of 3 rond (vooral als meelezer), en blijkbaar ben ik ook al enige tijd onbewust lid van de DISA, maar het is er nog altijd niet van gekomen: een zijspan kopen. Twee jaar geleden heb ik een cursus bij Rob Teffer gedaan en ondanks dat ik het hartstikke leuk vond, heb ik nooit de knoop doorgehakt. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Wat wil ik ermee gaan doen?
Toertochtjes met de kinderen, wellicht af en toe een gehandicaptenrun oid. Vooralsnog geen vakanties in Zuid-Frankrijk of ritje naar de Noordkaap.

Wat is het budget?
Enigszins flexibel, maar 6000 euro is mijn richtbedrag.

Waar zit ik aan te denken?
De meeste spannen zijn niet helemaal mijn smaak. Ze rijden vast fantastisch, maar ik wil ook blij worden als ik er naar kijk. Noem me gerust een hipster :+
Onderstaande plaatjes ter inspiratie
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
De laatste staat (stond?) te koop, maar was met een vraagprijs van 5 cijfers voor de komma toch echt boven budget.

Vragen
Onlangs bood iemand me een Duna span aan (met aangepast/verstevigd frame), afkomstig van een HD Sportster. Van een Sportster word ik niet zo blij, maar zou zo'n Duna aan een Kawasaki W650 gehangen kunnen worden? Heeft dat genoeg koppel/vermogen, een stevig frame, geschikte remmen (enkele remschijf voor)?

Wat kost het ongeveer om een span goed te laten bevestigen en bijvoorbeeld een schommelvoorvork te plaatsen?

Hebben jullie nog andere gedachten of opmerkingen? Wellicht staar ik me blind op mooie plaatjes die totaal niet lekker rijden of volledig buiten budget zijn, dat hoor ik ook graag. Een knoop doorhakken kan immers ook betekenen dat ik geen span ga rijden.

sorry , heb hier niets meer staan voor het moment _O- _O- _O-
 
Dit span heb ik op het oog (zonder motor dus), maar de verkoper zit nu in de VS
full
 
Laatst bewerkt:
6 mille bieden op de combi, klaar ;)

Leuk bakje, mooie basis. Moet wat van te maken zijn. Gewoon doen dus!
 
Vraag: hoe vervoer ik een los span?

De zoektocht naar een passende trekker duurt helaas wat langer dan gepland en de eigenaar van het span heeft de ruimte nodig voor andere zaken. Dus ik wil het span vast ophalen en in een loods leggen. Ik dacht zelf aan een platte aanhanger met oprijplaat, met 2 man erop rollen en vastzetten met spanbanden. Gaat dat werken of kan ik het beter anders aanpakken?
 
Oprijplaat is niet nodig, met 2 man pak je de meeste bakken zo op en zet je hem op de aanhanger, vastsjorren en klaar.
 
Of wiel eruit en dan achterin de auto, moet met een beetje station of een busje ook wel lukken.
 
Vraag: hoe vervoer ik een los span?

De zoektocht naar een passende trekker duurt helaas wat langer dan gepland en de eigenaar van het span heeft de ruimte nodig voor andere zaken. Dus ik wil het span vast ophalen en in een loods leggen. Ik dacht zelf aan een platte aanhanger met oprijplaat, met 2 man erop rollen en vastzetten met spanbanden. Gaat dat werken of kan ik het beter anders aanpakken?

Ik weet nog een een fijne trekker, kompleet met schommel en zijspanwielen. O-) Is nog te koop ook ;)
 
Geen probleem

full


Een zijspan weegt tussen de tachtig en honderd kilo. Als je het wiel en het frame van de bak los haalt kan je het in elke stationcar stoppen.
 
De mijne weegt nog heel wat minder zelfs.
En paste (zonder frame) zelfs in een Citroën Visa. De klep kon gewoon dicht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan