GSX 750 F project

Beker

Rookie
9 okt 2016
9
0
Na diverse ook behoorlijk nieuwere motoren gereden te hebben een jaar geleden de stoute schoenen aangetrokken en een niet rijdende GSX 750 F uit 2000 op de kop getikt via het welbekende marktplaats. De vorige eigenaar wilde er geen energie in stoppen maar was er van overtuigd dat het een klein mankement zou moeten zijn. Bijgaand de foto's die hij destijds stuurde
full

full

full


Paar kleine optische dingetjes dus :-) en dan natuurlijk de motor die niet wilde draaien. De vraagprijs was redelijk en het verhaal klonk plausibel.
Na goed overleg met de stille vennoot de aanhanger achter de auto gehaakt en afgereisd om dit fraaie project te starten.
 
Thuis aangekomen de boel eens goed geïnspecteerd...
-voorvork lek en poten aangeslagen door de pekel
-remmen vastgeroest
-motor start niet maar ook geen boordstroom (zekering?)
-uitlaatdemper weggerot bij aansluiting op de collector
Natuurlijk waren deze punten bij de aankoop ook al gezien dus in die zin geen verrassing. Nog steeds was het doel om de motor zo snel mogelijk rijdend te krijgen. Dus als eerste maar eens kijken of de boel aan de praat te krijgen is. Aanwezige accu is nieuw en vol geladen (check). Op zoek naar de zekeringen onder het zadel en inderdaad de 30A zekering is doorgebrand. Zou het dan echt zo simpel zin? Natuurlijk niet....de fiets heeft 3 jaar buiten onder een zeiltje gestaan. De startmotor draait nu wel maar de motor geeft geen enkel blijk van welwillendheid.

Carburateurs zitten vol met stroop en ook de brandstofleidingen zijn op z'n eind. Na dit aangepakt te hebben loopt de motor wel! Om de weg op te kunnen moet ik nog drie zaken oppakken, de remmen, de voorvork en de uitlaat. Voor die laatste biedt marktplaats uitkomst. Er zijn genoeg mensen die van zo'n originele demper afwillen...

Remmen gangbaar gemaakt en de voorvork voorzien van nieuwe keerkringen, stofkappen en kleurtje (mat zwart). Als je de boel toch los hebt....meteen ook maar even een knipperlicht gescoord bij de sloop.

De motor is nu klaar om te rijden en we spreken 1 maand na de aanschaf (augustus 2015).

Wel jammer dat bij de eerste proefrit de gaskabel losschiet en ik zonder gereedschap 3 km op stationair toerental naar huis kan rijden.

In de ritten die volgen houdt de soes zich echter wel goed en is het tijd om te kijken wat er van deze fiets te maken is. Voorop staat inmiddels dat we er nog niet zijn. De banden zijn op en keihard, er rammelt iets in het blok (nokkenasketting?), bij nadere inspectie blijken de schijven wel erg dun (3,9 mm waarbij de ondergrens 4mm is...) en ook het frame heeft het nodige pekel gezien.
 
Maar waarom bovenstaand verhaal? Wel om het volgende: ik heb besloten om deze motor een tweede leven te geven door ze volledig uit elkaar te halen en met beperkte middelen (en hulp van jullie en YouTube) op te knappen zodat de fiets er weer fris uitziet en weer rijdt zoals het hoort.

Tot nog toe in de planning:
-frame ontroesten en spuiten
-velgen spuiten en voorzien van nieuw rubber
-alles schoonmaken
-waar nodig zaken vernieuwen (remschijven??)
-kuipdelen spuiten met een spuitbus
-motorblok spuiten
-nieuwe ketting (zit er al op, oude was compleet op zijn eind)

Maar eerst maar eens alles uit elkaar halen en naar de zolder brengen zodat ik tijdens de winter de motor in deelprojecten kan opknappen. Bijgaand wat foto's van wat ik dan zo al tegenkom. Ik maak heel veel foto's voor mijzelf om vast te leggen wat waar met welk boutje vastzit. Ook verpak ik alles (bouten en moeren etc) in verschillende diepvrieszakjes zodat ik straks weer weet wat waar hoort.
full

full

full

full

Het verwijderen van de koppelingskabel duurt even omdat ik door de smurrie niet door heb dat de kabel wordt ingeklemd om te komen dat de kabel losschiet. Ook hier weer veel troep, vuil, olie etc.
full

full
 
Vanavond de soes verder uitgekleed. Dit is de oogst...
full

full

Soms maak ik dit soort foto's zodat ik straks weet welk boutje waar moet
full

Zo ziet de motor er nu uit:
full

full

Het blok kan er bijna uit. Moet ik nog wel het voortandwiel loskrijgen zonder een pneumatische boormachine. Iemand een suggestie?
 
Ik zet hem in een versnelling en de achterrem goed intrappen .
Kan alleen met 2 personen makkelijker.
 
Het is wel veel werk maar dat vind ik zelf ook het leukst. Om mee te kunnen kijken.
 
Ik heb hetzelfde gedaan met mijn gsxf.
Wel eerst een haynes werkboek ergens downloaden en goed doornemen.
Vervolgens een paar liter ontvetter, ontroester, spuitbussen zwarte verf en een kilo vet om alles bij montage mooi in te vetten voor toekomstige demontage. Oh ja en veeeel vodden.

'k heb er een winter werk aan gehad, en mij nog geen seconde beklaagd.

D'r is ook een apart GSX-F topic hier op MF.
 
Handboek heb ik. Heb je nog meer tips of foto's van het eindresultaat? Gsx gedeelte weet ik maar dacht dat dit topic hier beter op zijn plek was...(maar dat is maar een aanname)
 
Laatst bewerkt:
Vanavond de soes verder uitgekleed. Dit is de oogst...
[afbeelding]
[afbeelding]
Soms maak ik dit soort foto's zodat ik straks weet welk boutje waar moet
[afbeelding]
Zo ziet de motor er nu uit:
[afbeelding]
[afbeelding]
Het blok kan er bijna uit. Moet ik nog wel het voortandwiel loskrijgen zonder een pneumatische boormachine. Iemand een suggestie?
Hout tussen achterbrug en spaak.
Verlengde dopsleutel op moer.
Motor goed laten vasthouden, met verlengde sleutel trek je m zo om.
 
Tijd voor een update. Vandaag tijd gehad om weer een stukje verder te klussen. Het motorblok moet er immers een keer uit. Doel was het voortandwiel loskrijgen. Ik heb een combinatie toegepast van de tips en mijn eigen idee. In het werkplaatshandboek stond namelijk vrij vertaald: laat een helper de rem stevig intrappen en de motor op zijn plek houden.... die helper die had ik dus niet. Daarom het volgende bedacht.

Hout tussen de spaken:
full


Van de spanband mijn "helper annex remmer gemaakt"
full


Zo gemonteerd dat bij het draaien van het wiel de rem nog verder zou worden aangetrokken.

Motor in de eerste versnelling en dop 24 op de moer:
full


Verlengde sleutel gebruikt en uiteindelijk kwam de moer met een enorme knal los. Ik dacht eerst dat ik iets kapot had gemaakt maar dat viel gelukkig mee. En deze moer zat overigens nog maar een paar maanden vast...

Et voila!

full



Ook nog tijd gevonden om olie af te tappen en de oliekoeler te verwijderen. De koelribben zijn enorm broos en ik weet dan ook niet het verstandig is om deze terug te plaatsen. Dat zoek ik later uit.

Volgende klus wordt de uitlaatbochten waarvan de bouten enorm verroest zijn en vast lijken te zitten. (iemand suggesties?)

Daarna kan het blok er eindelijk uit.
 
Uitlaat al fatsoenlijk los gekregen?
Oliekoelers zijn wel vaker een kwetsbaar punt. Bij demontage laat ik ook altijd de slangen er aan zitten. Als je iets te hard aan de wartels trekt om ze los te draaien trek je de hele oliekoeler aan gort.
Daar waar de leidingen aan de distributor zitten gaan ze meestal wel fatsoenlijk los.
 
Goede vraag...om allerlei goede redenen ligt het even stil maar ik wil wel er doorgaan. Nee de uitlaten zijn er nog niet af en dat is ook waarom ik even niet makkelijk verder kom. De uitlaat zit vast met 8 inbusbouten (ik denk 6mm) waarvan de koppen aardig verroest zijn. De inbussleutel draait dan ook meteen door zodra ik kracht zet. Ik zoek dan ook nog een methode om dit anders te doen waarbij ik wil proberen te voorkomen dat ik de kop er af ga boren en dan later moet hopen dat ik de bouten er uitkrijg met twee moertjes maar wellicht heb ik geen andere keuze....iemand een suggestie?
 
Goede vraag...om allerlei goede redenen ligt het even stil maar ik wil wel er doorgaan. Nee de uitlaten zijn er nog niet af en dat is ook waarom ik even niet makkelijk verder kom. De uitlaat zit vast met 8 inbusbouten (ik denk 6mm) waarvan de koppen aardig verroest zijn. De inbussleutel draait dan ook meteen door zodra ik kracht zet. Ik zoek dan ook nog een methode om dit anders te doen waarbij ik wil proberen te voorkomen dat ik de kop er af ga boren en dan later moet hopen dat ik de bouten er uitkrijg met twee moertjes maar wellicht heb ik geen andere keuze....iemand een suggestie?
Heb je kwaliteits inbussleutels? Dat maakt al iets van verschil. Anders vlechttang of griptang er op zetten? Andere oplossing is een torx er in meppen, warm stoken, ...
 
Laatst bewerkt:
Zoals met al dit soort projecten zijn er momenten dat er niets gebeurt. Zo ook hier. Toch zijn er ontwikkelingen en ga ik zeker door. Op naar nieuwe remschijven (de oude waren dunner dan 4 mm) gegaan en gevonden. Verkoper had nog meer liggen en met name het blok lag in de weg. Zelfde bouwjaar maar maar 14.000 km gereden. Geizen het uiterlijk een binnenslaper en zomerfiets geweest. Kop heeft valschade, klappendeksel is gebroken. Blok ziet er dus verder veel beter uit en je mag qua kilometerstand verwachten dat het intern ook nog in betere conditie is. Om dat er een gat in het klepdeksel zit wil ik wel zeker weten dat er geen rotzooi in het blok is verdwenen, dus....

Uit elkaar dat ding! Doel: alleen hoogst noodzakelijk van het oude blok overzetten naar het nieuwe blok.

Foto's volgen...
 
ik heb ook het probleem bij mijn ander motorblok da de uitlaaten vasgeroest zitten in de kop iemand idee voor ze er uit tekrijgen
ik zou willen de 750blok onder mijn bandit 600 willen zetten
 
Met een (oude auto) accu en startkabels:

of chemisch:
You can dissolve ferrous metals out of non-ferrous metals (such as aluminum, bronze, etc.) with alum (potassium aluminum sulfate). It's a sour tasting pickling spice sold at grocery stores (try your local food co-op) that helps crisp pickled vegetables.

Submerge the offending part into a pyrex dish (you don't want to do this in a steel pot!!!) full of a solution of 4tbsp alum to 1 cup water (as much as you need to completely cover the bolt hole), I then placed the pyrex dish into a pot full of nearly boiling water and let it go. Heat is ESSENTIAL, or the alum won't dissolve. You'll see the steel part start to bubble a little bit (it's letting off pure oxygen) as the alum goes to town.

This isn't the fastest process in the world, it took me about 12 hours before enough of the tap dissolved to get it out. You could probably drill out the center of a bolt to help remove the bulk of the metal and then use the alum to dissolve away the rest leaving perfectly preserved threads. You can also either let it go until the part is completely dissolved, or you can speed things up by breaking little bits off with a sharp pick every hour or so.

The real draw is that there's relatively minimal labor involved, it's really cheap (~$3 per application), totally safe and odorless (let the solution get cold and the alum will form into big crystals you can just save or throw away), and really hard to mess up. Plus if your threads aren't already ruined up, they will be perfectly preserved!

 
Terug
Bovenaan Onderaan